Häst som tvärvänder och kastar sig

Jag tror i sak inte hästen om den är van vid ryttare, blir mindre osäker med dig på än på töm - nej . Men såklart beror det på just er. Hur trygg och van hästen är i grunden allmänt (du skriver i startinlägget att det är en cool individ). Om du själv känner dig orolig och osäker så påverkar det självklart i ekvationen .

Men svar på frågan rent ”objektivt” så nej - jag upplever inte att hästarna blir osäkrare under ryttare än när de tömkörs och ska gå fram ”först” på töm ute i skog och mark .
Nej, jag tänker (också) att hästen blir lika säker/osäker vid ridning som i töm. Men det är tryggare för mig att vara på marken än uppepå när han sticker iväg. Den här hästen är bara riden tiotalet gånger, så han är väldigt grön än.
 
Jag brukar berömma när han visar önskat beteende, exempelvis när han slappnar av eller återfår lugnet efter ett utspel. Hade du berömt om hästen stannade upp och tittade (spänt)? Det är ju bättre än att fly, men sämre än att bara gå förbi det läskiga och iaktta det under kontroll.

Nej inte berömma i det läget den är i spänn. Beröm när den sen går ur det frysta och framåt.
 
Nej, jag tänker (också) att hästen blir lika säker/osäker vid ridning som i töm. Men det är tryggare för mig att vara på marken än uppepå när han sticker iväg. Den här hästen är bara riden tiotalet gånger, så han är väldigt grön än.

Då hade jag hellre än tömkört valt att promenera den eller ännu hellre ha sällskap uppsuttet av annat ekipage som ger trygghet och ”dragläge” .

Om hästen under tömkörning är osäker och inte riktigt fixar att gå fram för töm utan vänder för saker kan det lätt bli motsatt det du vill åstadkomma .
För att få en trygg häst som går fram överallt , av en grön unghäst, är nyckeln att inte inbjuda till situationer som ”misslyckas” utan att välja scenarion och metod som så långt som möjligt eliminerar lägen att ”misslyckas” gällande självförtroendet hos hästen 😄
 
Jag köpte min häst som föl och nu är han tolv. Han är den fegaste man kan tänka sig och tar gärna till flykten, nu går han svår dressyr och är lydig och är därmed lättare att påverka men himmel som det har varit. Om jag fick backa bandet så skulle jag ha börjat med typ ledarskapsövningar riktigt tidigt, så det får bli mitt tips till dig.
 
Min i grunden trygga och coola fyraåring har en ovana att reagera blixtsnabbt då han blir skrämd av något (kan vara någon som dyker upp plötsligt, ett löv som rör sig, en sten, annat livsfarligt). Tömkör jag tvärvänder han och springer några meter innan han stannar upp och tittar vad det var som skrämde honom, promenerar vi kastar han sig bort från det läskiga men är numer aktsam om mig och håller avståndet.

Min strategi har varit att träna regelbundet och ofta ta samma skogsrunda. Jag vill inte rida på honom innan vi fått bukt med problemen från marken, utan har promenerat, longerat eller tömkört. Det går framåt på så vis att han numer håller avstånd till mig samt stannar upp efter att ha slängt sig iväg, men målet är att han helt ska sluta reagera med dessa häftiga rörelser. Jag berömmer honom när han stannar upp och iakttar, pratar lugnande och försöker hålla honom aktiv genom att exempelvis köra serpentiner eller öppnor. Vi arbetar nästan uteslutande i skogen där vi också har dessa problem, på fält eller ridbana är han lugnare.

Jag hade trott att denna hispighet skulle ge sig då han inte visade sådana tendenser som föl-tvååring, men det senaste året har det varit återkommande problem.

Vad har ni för tips eller erfarenheter kring liknande bekymmer?
Om det inte är foderrelaterat låter det som att han inte är riktigt redo för att gå utan sällskap av en annan häst och hela tiden går och är på helspänn så att minsta lilla får honom att flyga iväg. Jag hade antingen tagit hjälp av en annan trygg häst eller backat lite till något han klarar, för som redan skrivits, är risken att mer träning av samma slag snarare befäster otryggheten.

De unghästar vi haft har vi tagit ganska lugnt med utbildningen under våren, släppt dem på ett stort bete i en större flock och sedan hämtat hem en lugn, fin och harmonisk häst i slutet av sommaren. Det är nog inte realistiskt för de flesta att göra så men för oss har det varit standardmetoden och det har fungerat bra när det gäller att få trygga hästar.
 
Kan man försöka utsätta honom för läskiga saker och få reaktionen lite mindre dramatisk kanske?
Ställa upp lite läskiga saker utmed en väg ni går, t.ex?

Känns det som det är liknande saker han reagerar på? Fladdrande saker, de som låter eller att de rör sig?

Han är lugn när du går med honom?
 
Jag köpte min häst som föl och nu är han tolv. Han är den fegaste man kan tänka sig och tar gärna till flykten, nu går han svår dressyr och är lydig och är därmed lättare att påverka men himmel som det har varit. Om jag fick backa bandet så skulle jag ha börjat med typ ledarskapsövningar riktigt tidigt, så det får bli mitt tips till dig.
Det är väl det han är finast i... igår ledde och longerade jag honom utan grimma och han är verkligt lyhörd och följsam. Problemet är inte att han inte litar på mig (han vänder aldrig om jag går före eller vid sidan(, utan att han inte litar på sig själv i skogen.
 
Kan man försöka utsätta honom för läskiga saker och få reaktionen lite mindre dramatisk kanske?
Ställa upp lite läskiga saker utmed en väg ni går, t.ex?

Känns det som det är liknande saker han reagerar på? Fladdrande saker, de som låter eller att de rör sig?

Han är lugn när du går med honom?
Ja, han är lugn till den grad att han följer mig och går fram överallt. Han kan bli spänd om vi går förbi läskiga saker, men han gör inga utspel längre.

Vi har en massa naturliga saker där vi går: broar, prasslande boklöv, bäckar, stockar, bilar och annat så det finns mycket att träna på. Han har vissa platser som han fått för sig är jätteläskiga, men jag kan inte begripa varför just de ställena är så skrämmande. Kanske för att han helt enkelt minns att han blivit rädd där förut.
 
Om det inte är foderrelaterat låter det som att han inte är riktigt redo för att gå utan sällskap av en annan häst och hela tiden går och är på helspänn så att minsta lilla får honom att flyga iväg. Jag hade antingen tagit hjälp av en annan trygg häst eller backat lite till något han klarar, för som redan skrivits, är risken att mer träning av samma slag snarare befäster otryggheten.

De unghästar vi haft har vi tagit ganska lugnt med utbildningen under våren, släppt dem på ett stort bete i en större flock och sedan hämtat hem en lugn, fin och harmonisk häst i slutet av sommaren. Det är nog inte realistiskt för de flesta att göra så men för oss har det varit standardmetoden och det har fungerat bra när det gäller att få trygga hästar.
Ja, jag kanske ska undvika de läskiga ställena och promenera mer. Jag kan ju då växla mellan att leda (gå före/vid sidan) och att valla honom framför mig när han är avspänd.
 
@Amk jag brukar ibland ha ett grimskaft med när jag tömkör. Låser det sig för hästen sätter jag upp tömmarna så de inte hänger och kopplar på grimskaftet och leder förbi det läskiga istället. Lättare (för mig och min häst) än att 'valla' före :)
 
Jag
Ja, han är lugn till den grad att han följer mig och går fram överallt. Han kan bli spänd om vi går förbi läskiga saker, men han gör inga utspel längre.

Vi har en massa naturliga saker där vi går: broar, prasslande boklöv, bäckar, stockar, bilar och annat så det finns mycket att träna på. Han har vissa platser som han fått för sig är jätteläskiga, men jag kan inte begripa varför just de ställena är så skrämmande. Kanske för att han helt enkelt minns att han blivit rädd där förut.

Då kanske det har med mognad att göra? :heart
 
@Amk jag brukar ibland ha ett grimskaft med när jag tömkör. Låser det sig för hästen sätter jag upp tömmarna så de inte hänger och kopplar på grimskaftet och leder förbi det läskiga istället. Lättare (för mig och min häst) än att 'valla' före :)
Det är en bra idé, det kan ju funka de gånger jag hinner märka att han blir spänd. Ibland kastar han sig ganska oväntat, men jag ska ha det i åtanke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp