Häst som vägrar att gå frammåt

Solhäst

Trådstartare
Hej, jag köpte en 9 årig islandsvalack i Mars förra året. Han är en helt underbar indevid. Redan från första början så har han dtannat och vägrar gå frammåt och vill bara vända hem. Nu när vi har jobbat på detta ett bra tag så går han nu fram med sällskap, men mitt mål är att få han att gå fram utan. Ibland när han har sällskap med och tycker det är "jobbigt" tex en för brant backe så kan han stanna och vägra gå. Har ni haft mågon häst som beter sig så här? Hur gör ni? Han fryser inte heller riktigt utan han börjar backa lite och bli stressad ibland tuggar han på bettet och blir frustrerad. Till sist så vill han vända hem. Förstår att drtta mål att kunna rida ut själv inte är någpt som går över en natt utan att det är långsiktigt men har ni några bra tips på vad ni skulle göra och vad som fungerar för er?
 
Om du är säker på att han inte har ont så tror jag att det beror på att han inte vågar gå vidare. Istället för att kasta sig och fly så stannar han och vill sen backa, vända och gå iväg från det han upplever som farligt.

Jag har ridit en häst som gjorde så. Hon gjorde det däremot aldrig om vi hade sällskap och sällskapet gick vidare eller om vi var själva och gick hemåt. Jag löste det genom att gå promenader på de vägar som hon gjorde så på så hon fick vänja sig vid det med mig på marken som stöd och trygghet. Sen kunde jag leda henne bortåt och sen när vi vände för att rida hemåt så satt jag upp och red hemåt.

Sen måste man hitta den där lagom balasen mellan att uppmuntra hästen att gå vidare och ge hästen tid att tänka och titta på det farliga. Kombinerat med att inte låta hästen välja att vända och gå hem och undvika det "farliga".
 
Hej, jag köpte en 9 årig islandsvalack i Mars förra året. Han är en helt underbar indevid. Redan från första början så har han dtannat och vägrar gå frammåt och vill bara vända hem. Nu när vi har jobbat på detta ett bra tag så går han nu fram med sällskap, men mitt mål är att få han att gå fram utan. Ibland när han har sällskap med och tycker det är "jobbigt" tex en för brant backe så kan han stanna och vägra gå. Har ni haft mågon häst som beter sig så här? Hur gör ni? Han fryser inte heller riktigt utan han börjar backa lite och bli stressad ibland tuggar han på bettet och blir frustrerad. Till sist så vill han vända hem. Förstår att drtta mål att kunna rida ut själv inte är någpt som går över en natt utan att det är långsiktigt men har ni några bra tips på vad ni skulle göra och vad som fungerar för er?
Jag brukar tänka att jag vill göra allt för att inte befästa beteenden som jag inte vill ha. Alltså hade jag i ditt fall, hoppat av och lett hästen innan den börjar joxa. Min häst går fram överallt men jag varvar med att promenera jämte, för jag tycker att det dels är trevligt och dels är skönt för kroppen.
 
Hej, jag köpte en 9 årig islandsvalack i Mars förra året. Han är en helt underbar indevid. Redan från första början så har han dtannat och vägrar gå frammåt och vill bara vända hem. Nu när vi har jobbat på detta ett bra tag så går han nu fram med sällskap, men mitt mål är att få han att gå fram utan. Ibland när han har sällskap med och tycker det är "jobbigt" tex en för brant backe så kan han stanna och vägra gå. Har ni haft mågon häst som beter sig så här? Hur gör ni? Han fryser inte heller riktigt utan han börjar backa lite och bli stressad ibland tuggar han på bettet och blir frustrerad. Till sist så vill han vända hem. Förstår att drtta mål att kunna rida ut själv inte är någpt som går över en natt utan att det är långsiktigt men har ni några bra tips på vad ni skulle göra och vad som fungerar för er?
För mig låter det som att hästen antingen har ont någonstans eller att han inte känner tillräckligt med tillit till dig än. Jag lutar dock åt att hästen har ont någonstans. En häst som protesterar så vill säga något. Då behöver man reda ut vad. Det hjälper inte med tusen träningstimmar om du ändå inte vet vad problemet är som hästen upplever. Till syvende och sist är dock hästen ett flockdjur och inte alla tycker att det är okej att vara ensamma och det oavsett hur mycket människan tycker att de ska kunna det.
 
@TinyWiny uttrycker det bra. Jag håller med: utan att utreda hos veterinär kan man inte utesluta att hästen har ont, och man bör inte försöka sig på träningsmetoder förrän man gjort det.

Hästar är olika och det finns individer som protesterar mot sånt som är obekvämt genom att t.ex. bocka och sura. Men det finns andra som går in i sig själva och stänger av. Med förbehållet att jag nu generaliserar skulle jag säga att det inte är helt ovanligt att t.ex. islandshästar och kallblod gör så.

Ofta tänker man kanske ledinflammationer, t.ex. hälta runt om som inte syns. Men min häst som har luftvägsproblem reagerar precis som du beskriver. I ett tidigare skede visade han det inte på något annat sätt än just så där.

Med det inte sagt att din häst har samma grej; det jag menar är att det kan vara så många olika saker som inte syns på ytan, och som behöver kollas upp innan man kan göra något annat åt saken.
 
För mig låter det som att hästen antingen har ont någonstans eller att han inte känner tillräckligt med tillit till dig än. Jag lutar dock åt att hästen har ont någonstans. En häst som protesterar så vill säga något. Då behöver man reda ut vad. Det hjälper inte med tusen träningstimmar om du ändå inte vet vad problemet är som hästen upplever. Till syvende och sist är dock hästen ett flockdjur och inte alla tycker att det är okej att vara ensamma och det oavsett hur mycket människan tycker att de ska kunna det.
Tack för ditt svar, vi har kollat upp honnom hos både equiterapeut och vetrinär. Han hade antal låsningar i ryggen som är åtgärnade och ett uppitroteratbäcken men efter behanlingar och liknande så ska han vara återställd och han får fortfarande massage. Funderar på om det kanske kan sitta kvar i huvudet på honom?
 
@TinyWiny uttrycker det bra. Jag håller med: utan att utreda hos veterinär kan man inte utesluta att hästen har ont, och man bör inte försöka sig på träningsmetoder förrän man gjort det.

Hästar är olika och det finns individer som protesterar mot sånt som är obekvämt genom att t.ex. bocka och sura. Men det finns andra som går in i sig själva och stänger av. Med förbehållet att jag nu generaliserar skulle jag säga att det inte är helt ovanligt att t.ex. islandshästar och kallblod gör så.

Ofta tänker man kanske ledinflammationer, t.ex. hälta runt om som inte syns. Men min häst som har luftvägsproblem reagerar precis som du beskriver. I ett tidigare skede visade han det inte på något annat sätt än just så där.

Med det inte sagt att din häst har samma grej; det jag menar är att det kan vara så många olika saker som inte syns på ytan, och som behöver kollas upp innan man kan göra något annat åt saken.
Klicka för att se mer...
Tack för ditt svar, vi har kollat upp honnom hos både equiterapeut och vetrinär. Han hade antal låsningar i ryggen som är åtgärnade och ett uppitroteratbäcken men efter behanlingar och liknande så ska han vara återställd och han får fortfarande massage. Funderar på om det kanske kan sitta kvar i huvudet på honom?
 
Tack för ditt svar, vi har kollat upp honnom hos både equiterapeut och vetrinär. Han hade antal låsningar i ryggen som är åtgärnade och ett uppitroteratbäcken men efter behanlingar och liknande så ska han vara återställd och han får fortfarande massage. Funderar på om det kanske kan sitta kvar i huvudet på honom?
Hästar lever här och nu. När smärtan är borta är den borta. Visst minns de saker och ting, hårda händer, smärta från spön och liknande men när en skada är läkt och smärtan är borta så är den borta. Det sitter inte kvar i huvudet på honom. Ni har helt enkelt inte hittat vad som felas än. Ibland är det svårt och ibland får man ligga på veterinären för ytterligare utredning men för hästens skull ska man inte avfärda sådant här utan hitta vad felet faktiskt är. Jag hade velat veta vad låsningarna kom sig av och inte gett mig förren det var utrett. De uppstår ju inte hos en helt frisk häst som rör sig sunt.
 
Hästar lever här och nu. När smärtan är borta är den borta. Visst minns de saker och ting, hårda händer, smärta från spön och liknande men när en skada är läkt och smärtan är borta så är den borta. Det sitter inte kvar i huvudet på honom. Ni har helt enkelt inte hittat vad som felas än. Ibland är det svårt och ibland får man ligga på veterinären för ytterligare utredning men för hästens skull ska man inte avfärda sådant här utan hitta vad felet faktiskt är. Jag hade velat veta vad låsningarna kom sig av och inte gett mig förren det var utrett. De uppstår ju inte hos en helt frisk häst som rör sig sunt.
Enligt vetrinär och equiterapeut så kommer låsningarna eventuellt ifrån att han har gått omkull tex i hagen, de sa att han kan minnas att han haft ont och det är därför han fortfarande tvekar, eftersom han tuggat på bettet mycket så har vi även kollat upp munnen grundligt ( den var redan kollad när vi köpte honnom men jag ville dubbelkolla att allt var bra vilket det var där också) så vårat nästa steg är bara att komma ig eftersom vi har utrett han väldigt grundligt
 
Enligt vetrinär och equiterapeut så kommer låsningarna eventuellt ifrån att han har gått omkull tex i hagen, de sa att han kan minnas att han haft ont och det är därför han fortfarande tvekar, eftersom han tuggat på bettet mycket så har vi även kollat upp munnen grundligt ( den var redan kollad när vi köpte honnom men jag ville dubbelkolla att allt var bra vilket det var där också) så vårat nästa steg är bara att komma ig eftersom vi har utrett han väldigt grundligt
Om det misstänks att han har gått omkull i hagen och därför fått låsningar så undrar jag, är bakknäna är röntgade och ultraljudade? Är rygg, nacke och manke ordentligt röntgade och ultraljudade?
 
Det är jättebra att ni har kollat upp honom! Jag kan ju bara säga vad jag själv skulle ha gjort, inte vad du ska göra, men: om jag har en häst som tidigare behandlats för problem, och som fortfarande inte fungerar problemfritt när behandlingen är färdig, så skulle jag leta vidare efter källan till problemen.

Jag skulle då inte vända mig till equiterapeut utan ringa en hästklinik och säga: "Hej, min häst har tidigare haft de här problemen och vill nu inte gå framåt." Troligen bokar de då in er för utredning.

En häst kan ju ha fler än ett problem åt gången. Kanske hittades något som var ganska uppenbart, medan det fanns fler saker som inte hittades vid det tillfället.

Och: Jag vet att man helst inte vill tänka att problemet är veterinärt. Jag har varit där själv. Men det är jobbigt om man senare inser att jo, hästen var visst besvärad av något fysiskt, och jag försökte träna den igenom det.
 
Hästar lever här och nu. När smärtan är borta är den borta. Visst minns de saker och ting, hårda händer, smärta från spön och liknande men när en skada är läkt och smärtan är borta så är den borta. Det sitter inte kvar i huvudet på honom. Ni har helt enkelt inte hittat vad som felas än. Ibland är det svårt och ibland får man ligga på veterinären för ytterligare utredning men för hästens skull ska man inte avfärda sådant här utan hitta vad felet faktiskt är. Jag hade velat veta vad låsningarna kom sig av och inte gett mig förren det var utrett. De uppstår ju inte hos en helt frisk häst som rör sig sunt.

Det är väldigt vanligt med låsningar hos hästar både hos Svenssons och eliten. Och det betyder inte att de måste vara skadade eller sjuka.
Visst har en häst som rids helt korrekt sällan låsningar. Men de flesta ryttare fixar inte riktigt det.

Nu är ju det här just ett fall där hästen tydligt talar om att den är missnöjd med något.
Men generellt är det ändå vanligt med lite låsningar på hästar som tuffar på och inte utvecklat hältor, inflammationer etc.
 
Men varför köper du en häst som stannar, vägrar gå framåt och vill vända?
När vi provred så var det ju inga prblem endast i ridhus han är helt underbar går fram överalt med sälskap och är världens snällaste han gick fram när man red så himla snäll i hantering det är enegntligen inte ett jätte stort problem då han går med sälskap endast ett mål jag har att rida ut själv
 
Islandshästar är generellt självständiga individer som kräver sin ryttare.
Går han att rida utan problem i ridhus och med sällskap så är det dynamiken mellan er som behöver bättras på DVS att han litar på att du kan hantera allt som kan dyka upp när ni är själva.
 
När vi provred så var det ju inga prblem endast i ridhus han är helt underbar går fram överalt med sälskap och är världens snällaste han gick fram när man red så himla snäll i hantering det är enegntligen inte ett jätte stort problem då han går med sälskap endast ett mål jag har att rida ut själv

Jamen går han utan problem med sällskap så kan du nog skippa att utreda hos veterinär/ smärta etc.:)
 
Min häst kan också stanna när vi rider ut själva. Hon är ung och har inte lärt sig än. Hon känner sig trygg om det går någon häst eller människa före men har inte hittat trygghet i ryttaren på ryggen än.
Vi övar, jag ser till att ha gott om tid. När hon stannar så tar jag det lugnt, uppmanar henne att gå ett steg i taget med jättemycket beröm.
För vår del handlar det främst om att våga lämna stallplan och att våga gå förbi ett hönshus som ligger bakom stallet..

Hon är en sån häst som blir passiv när hon blir spänd eller osäker. Måste stanna och fundera ibland😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 917
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 511
Senast: caballus
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 410
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp