Häst som vägrar gå

E

emmsipemmsi

undefined
Rider en nordsvensk vallack på sju år. Gick för ett tag sen på travet men ägarna valde att sluta med lopp eftersom hans knä inte höll för loppen (någon led är inte färdigväxt). Han körs fortfarnade men inte lika intensivt eftersom man inte vill riskera att han blir skadad. Han fungerar bra som ridhäst eftersom den leden inte påverkas av vår promenad/barockridning.
Jag och en till tjej har ridit honom i snart två år och allt har fungerat bra. Han är väldigt frammåt och vill alltid ligga först. Han travar på som om han vore på travbanan och vi låter honom springa eftersom han tycker om det.
Förra hösten började han dock stanna när vi var ute och red, bara för någon minut och sedan fortsätt gå. I julas stannade han och ville inte gå när vi red på åkern. När vi lade till spöet lite löst som ett stöd kickade han en gång men efter det gick han på som normalt och stannade inte igen den gången. För några veckor sedan red vi på banan (har gjort det förrut) och allt gick super! Han börjar äntligen trampa under sig och söka sig neråt och börjar lugna ner sig lite i traven. Vi red en gång till på banan några dagar efter det och allt gick bra, till och med bättre. Efter en stund började han dock tröttna men jag drev på honom eftersom han gick så bra. Resultatet blev ungefär piaff (han laddade dock upp för sparkar).
För två veckor sen red vi tillbaka igen för att se om han gick lika bra. Efter tio minuter blev det tvärstopp och där stod vi i 20min. Tror det tog ungefär lika lång tid att få honom att börja gå hemmåt igen.
Igår kickade han ungefär hela tiden när vi var ute och red i skogen. Idag likaså. Han stannar och värgar gå och när man lägger till spöet (behöver bara lägga till lite löst) så kickar han.

Vet inte varför han börjat med denna ovana. Han är väldigt fint byggd för att vara nordsvensk travare, väldigt rund och smäcker. Inget tyder på att han mår dåligt. Har provat med en annan sadel men han har inte ont av den så det kan inte vara sadeln han reagerar på. Bett har vi provat olika för att se om det är dem han reagerar på och vi ska nästa helg prova att rida med hackamore. Han har två hästkompisar och de står i ett litet mysigt stallet med vänlig stämmning. Ägarna är hur snälla som helst och bryr sig verkligen om hästarna. De har en stor hage med mycket grönt där de kan röra sig fritt.

Vi tycker dock att han ser lite sorgsen ut och funderar på om han kan ha "tappat" livslusten, om det är möjligt?.. Kannske saknar han att bli körd och få springa med andra hästar, att tävla och ligga först? Skulle en lösning vara att börja träna han mer intensivt mot de andra hästarna hemma och undvika loppen? Vore tacksam om jag kunde få några råd eller lösningar för vi vill verkligen få upp glädjen i den här hästen och få honom att tycka om att ridas.
 
Sv: Häst som vägrar gå

emmsipemmsi skrev:
undefined
Rider en nordsvensk vallack på sju år. Gick för ett tag sen på travet men ägarna valde att sluta med lopp eftersom hans knä inte höll för loppen (någon led är inte färdigväxt). Han körs fortfarnade men inte lika intensivt eftersom man inte vill riskera att han blir skadad. Han fungerar bra som ridhäst eftersom den leden inte påverkas av vår promenad/barockridning.
Jag och en till tjej har ridit honom i snart två år och allt har fungerat bra. Han är väldigt frammåt och vill alltid ligga först. Han travar på som om han vore på travbanan och vi låter honom springa eftersom han tycker om det.
Förra hösten började han dock stanna när vi var ute och red, bara för någon minut och sedan fortsätt gå. I julas stannade han och ville inte gå när vi red på åkern. När vi lade till spöet lite löst som ett stöd kickade han en gång men efter det gick han på som normalt och stannade inte igen den gången. För några veckor sedan red vi på banan (har gjort det förrut) och allt gick super! Han börjar äntligen trampa under sig och söka sig neråt och börjar lugna ner sig lite i traven. Vi red en gång till på banan några dagar efter det och allt gick bra, till och med bättre. Efter en stund började han dock tröttna men jag drev på honom eftersom han gick så bra. Resultatet blev ungefär piaff (han laddade dock upp för sparkar).
För två veckor sen red vi tillbaka igen för att se om han gick lika bra. Efter tio minuter blev det tvärstopp och där stod vi i 20min. Tror det tog ungefär lika lång tid att få honom att börja gå hemmåt igen.
Igår kickade han ungefär hela tiden när vi var ute och red i skogen. Idag likaså. Han stannar och värgar gå och när man lägger till spöet (behöver bara lägga till lite löst) så kickar han.

Vet inte varför han börjat med denna ovana. Han är väldigt fint byggd för att vara nordsvensk travare, väldigt rund och smäcker. Inget tyder på att han mår dåligt. Har provat med en annan sadel men han har inte ont av den så det kan inte vara sadeln han reagerar på. Bett har vi provat olika för att se om det är dem han reagerar på och vi ska nästa helg prova att rida med hackamore. Han har två hästkompisar och de står i ett litet mysigt stallet med vänlig stämmning. Ägarna är hur snälla som helst och bryr sig verkligen om hästarna. De har en stor hage med mycket grönt där de kan röra sig fritt.

Vi tycker dock att han ser lite sorgsen ut och funderar på om han kan ha "tappat" livslusten, om det är möjligt?.. Kannske saknar han att bli körd och få springa med andra hästar, att tävla och ligga först? Skulle en lösning vara att börja träna han mer intensivt mot de andra hästarna hemma och undvika loppen? Vore tacksam om jag kunde få några råd eller lösningar för vi vill verkligen få upp glädjen i den här hästen och få honom att tycka om att ridas.

Börja med klicker-träning på din häst, det gör underverk på alla hästar. Hade ett vbl-sto för ett par år sedan som oxå såg lite sådär deppig ut och jag började klicker-träna henne och fick en helt otrolig reaktion från henne :) Med klicker-träning använder man sig av mycket positiv förstärkning och beröm och man fokuserar på vad man vill att hästen ska göra ist för vad den inte gör. Du kan använda klicker till allt även barock-träning det gör vi med våra kallblod här hemma, helt super. Nu när jag börjat med klicker kan jag inte träna hästar på något annat sätt, jag blir handikappad utan det.

Med klicker har jag ett sätt att tala om/vägleda hästen till vad det är jag vill och det bästa av allt, jag har ett sätt att berömma hästen så att han/hon vet att det var just den rörelsen/beteendet mm som jag var ute efter. Med klicker kan jag förstärka ett beteende eller liknande väldigt precis, så fort jag ser att hästen försöker eller är på god väg och jag kan oxå förstärka/berömma på avstånd, behöver alltså inte stå nära hästen.

När man börjar träna hästen med klicker får man en häst som är motiverad till att arbeta/träna/leka med dig. I början är det godiset som motiverar mest men ju mer man tränar desto mer viktigt blir det med dina berömmande ord/entusiasm/positiva energi. Du får en häst som älskar när du kommer till hagen, som vill göra nya saker för den vet att du aldrig kräver mer av den än vad den klarar av och du ger alltid berömm, du uppmuntrar alltid och gör aldrig illa den. Detta är viktigt för allt du gör med eller mot din häst påverkar hans/hennes motivation till att vilja vara med dig nästa gång du kommer. Så gör all tid ni spenderar tillsammans till den bästa för er båda :)

Så mitt råd till dig är att börja träna med klicker.
Om du tycker detta verkar intressant får du gärna maila mig, kan tipsa om tränare,böcker mm. gavazzenijessica@hotmail.com
 
Sv: Häst som vägrar gå

emmsipemmsi skrev:
undefined
eftersom hans knä inte höll för loppen (någon led är inte färdigväxt). .

Hur är det med hästens knä nu!?!
Hade EXAKT samma problem med en häst som fick tas ur träning då knäet strulade för offta o hon gjorde prescis som eran häst. Men bara för det behöver det absolut inte vara så att er häst har ont... bara en tanke..
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 371
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp