Häst som vägrar gå

L

Lozzan

Idag var jag ute på promenad med "min" häst (är inte ägare, men sköter och tränar honom). Vi rä ofta ute och lösbetar och så och det är oftast samma problem. Han är ett riktigt matvrak, inte bara att han gillar gräs utan han är helt besatt av det och stressäter. Det kan nog bero på att han är sambo (delar box med en annan shettis). Det går oftast bra och han är pigg och positiv i början och sedan får han beta en stund. När man ska gå därifrån däremot är det lite jobbigare. Han blir riktigt sur och om det inte är någon annan häst med vägrar han gå ifrån gräset såvida man inte är påväg mot en annan äng/gräsplätt. Jag vill ju inte bröja bråka med honom. Dte går rba att gå åt sidan eller bakom men absolut inte framåt. Jag vet inte vad jag gör för fel. Han är inte rädd för något utan är bara allmänt tjurig. Vi känner varann mycket bra men det kan väl alltid bättras. Vad ska jag träna på och hur ska jag göra för att få honom att vilja lyssna på mig? :(
 
Sv: Häst som vägrar gå

Shettisar! dom e sååå envisa, min var likadan innan, provade allt.
Men det enda som fungerade var att ta ett fast grepp om grimmskaften och hålla emot så hästen inte kommer ner för att äta, och tillslut ger dom sig.

På vissa hästar funkar de även att gå bak i skänkelläge och trycka/banka till med handen
 
Sv: Häst som vägrar gå

Att han drar ner huvudet rä inte så svårt, visst att han doppar ner huvudet för att äta när man minst anar det men han kan stå med huvudet högt och bara vägra att röra sig.
 
Sv: Häst som vägrar gå

Tyvärr kan jag inte förklara det här speciellt bra skriftligt, men jag tror säkert att någon som lär ut NH kan hjälpa dig med det.
Något jag tycker du ska göra är att ställa dig i ledarposition, dvs ca 2 m snett bakom hästen, därefter smackar du på honom tills han går. Kasta jord på rumpan om så behövs, sedan gäller det att kunna korrigera honom/henne innan den svänger och liknande. Det är tyvärr här jag inte kan förklara mer :crazy:

En sak som dock är viktig är att du ALDRIG kollar rakt på hästen utan rakt fram. Din blick fungerar nämligen som en mur och kan hindra hästen från att göra som du vill eller provocera den till att inte göra som du vill ^^

Hoppas du hittar någon annan eller någon bra söksida där du kan läse mer och kanske se bilder på hur det ser ut.

Detta är en toppengrej och en ledarskapsövning jag gör med min tjuriga häst. Funkar perfekt! :banana: Bara man lär sig att se och korrigera i tid :angel:

Lycka till och jag hoppas att det löser sig för dig!
 
Sv: Häst som vägrar gå

så här har jag gjort några ggr när min pålle inte velat gå.:o

börja gå framåt..eftersom hästen inte går blir grimskaftet sträckt.och där står jag.
Efter en stund tycker hästen(iaf min) att det är jobbigt med trycket som det blir av grimman och därför tar ett steg framåt, det blir automatiskt eftergift! håll på så till hästen inte bara tar ett steg utan går med dig.!
hoppas du förstår..svårt att beskriva det när man skriver..:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp