Häst som vägrar kraftfoder pga salt och zink

Corax

Trådstartare
Jag har en matglad häst som gärna smaskar i sig (det lilla)kraftfodret hon får.
Men jag har försökt fasa in salt ett tag men kommer upp till en halv matsked sen är det tvärstopp och hon äter inte alls. Jag har även provat med elektrolyter, då kollar hon på mig som att jag är det ondaste i världen.
Har även försökt föra in Zn men efter lite mer än två krm är det även där stopp (så det måste verkligen vara blä! :wtf:).
Jag ska även lägga till Mn framöver men det får vänta till jag har lyckats klura ut hur man får i henne maten (med tillskotten!)
Kan tillägga att om jag tar bort Na och Zn så äter hon som vanligt efter några dagar...

Jag vet att hon är dålig på att slicka saltsten och hon tränar rätt hårt så bara det känns som ett rätt stort problem. :meh:
Vad f*n gör jag?
 
Jag ger Pavo slobber mash, det är så gott att jag kan gömma vad som helst i det, de äter upp i allafall. Men du kanske inte vill/kan ge mash? Man kan ju blanda ganska mycket vatten i det.
 
Svarar båda;

Hon får Mash och har ätit det ett tag. Men nej inte med zink eller salt i.
Jag har finhackat både morot och äpple (mycket). Inte det heller även om hon petar lite mer i maten då.

Hon får även Chevinal Plus för att maskera smaken men nej... :crazy:
Jag har till och med övervägt att hiva i äppeljuice men känner att det är För mycket socker.

Kanske att det skulle funka att mosa bara äpplet och ha i mineraler (fast jag tror inte det)men orka stå å gegga med det varje dag. :cautious:
 
Mosad banan kanske? Banansmak är väl starkare än äpple, maskerar bättre? Om det funkar kan du ju mosa flera bananer på en gång och spara i bunke så slipper du göra varja dag. :banana:
 
Mosad banan kanske? Banansmak är väl starkare än äpple, maskerar bättre? Om det funkar kan du ju mosa flera bananer på en gång och spara i bunke så slipper du göra varja dag. :banana:
Tyvärr, hon äter inte banan. Jag har provat en del frukter/grönsaker/bär men det enda hon äter är äpple, morot och nypon. Äpple började hon inte äta förrän hon var 2 och hade ett äppelträd i hagen (nypon började hon också äta efter att ha haft buskar i hagen). Hon äter inte ens sockerbitar... :banghead:
 
Tyvärr, hon äter inte banan. Jag har provat en del frukter/grönsaker/bär men det enda hon äter är äpple, morot och nypon. Äpple började hon inte äta förrän hon var 2 och hade ett äppelträd i hagen (nypon började hon också äta efter att ha haft buskar i hagen). Hon äter inte ens sockerbitar... :banghead:

Jag vill nästan strypa denna hästen :angel:

Som Lindsen sa äpplemos eller annan sylt. En skopa med sylt till 500kg häst är inte mycket socker. Mineralerna behöver hon ju.
 
Äpplemos? Det rekomenderar veterinärerna i Holland att blanda medicin i. Finns ju även utan tillsatt socker i.
Alltså köpt på burk
Det är ju helt klart värt att testa. Lär ju bli hyfsat dyrt om det funkar men vad gör man inte... Men en burk med färdigt mos är ju lättare att hantera än att mosa/hacka/mecka själv.

/Corax - som går och googlar på olika äppelmos
 
Det är ju helt klart värt att testa. Lär ju bli hyfsat dyrt om det funkar men vad gör man inte... Men en burk med färdigt mos är ju lättare att hantera än att mosa/hacka/mecka själv.

/Corax - som går och googlar på olika äppelmos
Berätta om det fungerade sen! (ganska billigt i inköp men tungt att släpa till stallet :crazy:)
 
Det enda som har fungerat hittills till min mycket kräsna häst (och jag har provat allt! Till och med saft, något mintpulver, gurkmeja och en hel massa andra saker inklusive de tips du har fått ovan) är 1 dl speedibeet, 1 dl linfrökaka och 1 dl soja. Då slinker mineraler och salt ner utan några som helst problem.
 
är du säker på att hästen behöver extra salt då? Tycker dom brukar reglera det rätt bra själva :)

Hon tränas ju hårt, därför behöver hon mer än hobbyhäst. Hon kanske helt enkelt bara tycker slickstenen är äcklig. Har dock aldrig varit med om det förut.
En av mina slickade i sig en hel saltsten på en natt:nailbiting:
 
Hon tränas ju hårt, därför behöver hon mer än hobbyhäst. Hon kanske helt enkelt bara tycker slickstenen är äcklig. Har dock aldrig varit med om det förut.
En av mina slickade i sig en hel saltsten på en natt:nailbiting:

Det gör vissa av mina också men dom sköter sin salt själva. Upplever du att hästen dricker för lite och vill få den dricka mer genom stt salta maten? Provat annan saltsten? Min ena gillar inte dom vita utan slickar bara på himalayastenarna :)
 
är du säker på att hästen behöver extra salt då? Tycker dom brukar reglera det rätt bra själva :)

Nej det gör de inte. Hästar behöver tillsatt salt i fodret. En vuxen häst behöver 5,1 gram/100 kg kroppsvikt i underhållsbehov. Vid arbete mycket mer. En fälttävlanshäst gör åt 35 g/100 kg kroppsvikt på en tävling t ex. http://www.pc-horse.com/index.php/sv/articles/topic-of-the-month/topics-topics/2503-june201188409

Du vet om att himalayastenarna har samma renhet som vägsalt och att de inte alls bryts i Himalaya? https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid utan i Pakistan under helt vidriga förhållanden för arbetarna https://en.wikipedia.org/wiki/Khewra_Salt_Mine Sådant salt används alltså som vägsalt just pga dess orenhet men vissa hästägare tycker att det är okej att ge sina hästar smutsigt salt?
En himalayasten innehåller;Väte, litium, beryllium, bor, kol, kväve, syre, fluorid, natrium, magnesium, aluminium, silicum, fosfor, svavel, klorid, kalcium, skandium, titan, vanadin, krom, mangan, järn, kobolt, nickel, koppar, zink, gallium, germanium, arsenik, selen, brom, rubidium, strontium, yttrium, zirkonium, niob, molybden, rutenium, rodium, palladium, silver, kadmium, indium, tenn, antimon, tellur, jod, cesium, barium, lantan, cerium, praseodym, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, tulium, ytterbium, lutetium, hafnium, tantal, volfram, renium, osmium, iridium, platina, guld, kvicksilver, tallium, bly, vismut, polonium, astat, francium, radium, aktinium, torium, protaktinium, uran, neptunium och plutonium. Det är inget jag någonsin skulle ge en häst eller något annat levande.

Himalayastenar är ett dyrt, helt onödigt och dessutom giftigt tillskott precis som som mycket annat som säljs som hästfoder.

Hästar behöver salt i fodret. Rent salt, inte vägsalt.
 
Nej det gör de inte. Hästar behöver tillsatt salt i fodret. En vuxen häst behöver 5,1 gram/100 kg kroppsvikt i underhållsbehov. Vid arbete mycket mer. En fälttävlanshäst gör åt 35 g/100 kg kroppsvikt på en tävling t ex. http://www.pc-horse.com/index.php/sv/articles/topic-of-the-month/topics-topics/2503-june201188409

Du vet om att himalayastenarna har samma renhet som vägsalt och att de inte alls bryts i Himalaya? https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid utan i Pakistan under helt vidriga förhållanden för arbetarna https://en.wikipedia.org/wiki/Khewra_Salt_Mine Sådant salt används alltså som vägsalt just pga dess orenhet men vissa hästägare tycker att det är okej att ge sina hästar smutsigt salt?
En himalayasten innehåller;Väte, litium, beryllium, bor, kol, kväve, syre, fluorid, natrium, magnesium, aluminium, silicum, fosfor, svavel, klorid, kalcium, skandium, titan, vanadin, krom, mangan, järn, kobolt, nickel, koppar, zink, gallium, germanium, arsenik, selen, brom, rubidium, strontium, yttrium, zirkonium, niob, molybden, rutenium, rodium, palladium, silver, kadmium, indium, tenn, antimon, tellur, jod, cesium, barium, lantan, cerium, praseodym, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, tulium, ytterbium, lutetium, hafnium, tantal, volfram, renium, osmium, iridium, platina, guld, kvicksilver, tallium, bly, vismut, polonium, astat, francium, radium, aktinium, torium, protaktinium, uran, neptunium och plutonium. Det är inget jag någonsin skulle ge en häst eller något annat levande.

Himalayastenar är ett dyrt, helt onödigt och dessutom giftigt tillskott precis som som mycket annat som säljs som hästfoder.

Hästar behöver salt i fodret. Rent salt, inte vägsalt.

Det jag menar med att dom reglerar det själva är att mina hästar slickar mer eller mindre på sina stenar efter behov. Anser inte att dom behöver salt tillsatt i sin mat.
Jag har koll på mina saltstenar och det är ju då en väldig tur att du inte är jag. :up:
 
Nej det gör de inte. Hästar behöver tillsatt salt i fodret. En vuxen häst behöver 5,1 gram/100 kg kroppsvikt i underhållsbehov. Vid arbete mycket mer. En fälttävlanshäst gör åt 35 g/100 kg kroppsvikt på en tävling t ex. http://www.pc-horse.com/index.php/sv/articles/topic-of-the-month/topics-topics/2503-june201188409

Du vet om att himalayastenarna har samma renhet som vägsalt och att de inte alls bryts i Himalaya? https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid utan i Pakistan under helt vidriga förhållanden för arbetarna https://en.wikipedia.org/wiki/Khewra_Salt_Mine Sådant salt används alltså som vägsalt just pga dess orenhet men vissa hästägare tycker att det är okej att ge sina hästar smutsigt salt?
En himalayasten innehåller;Väte, litium, beryllium, bor, kol, kväve, syre, fluorid, natrium, magnesium, aluminium, silicum, fosfor, svavel, klorid, kalcium, skandium, titan, vanadin, krom, mangan, järn, kobolt, nickel, koppar, zink, gallium, germanium, arsenik, selen, brom, rubidium, strontium, yttrium, zirkonium, niob, molybden, rutenium, rodium, palladium, silver, kadmium, indium, tenn, antimon, tellur, jod, cesium, barium, lantan, cerium, praseodym, samarium, europium, gadolinium, terbium, dysprosium, holmium, erbium, tulium, ytterbium, lutetium, hafnium, tantal, volfram, renium, osmium, iridium, platina, guld, kvicksilver, tallium, bly, vismut, polonium, astat, francium, radium, aktinium, torium, protaktinium, uran, neptunium och plutonium. Det är inget jag någonsin skulle ge en häst eller något annat levande.

Himalayastenar är ett dyrt, helt onödigt och dessutom giftigt tillskott precis som som mycket annat som säljs som hästfoder.

Hästar behöver salt i fodret. Rent salt, inte vägsalt.
Tack för infon, kanske förklarar varför min pålle inte rör sin Himalayasten :eek:
 
Det jag menar med att dom reglerar det själva är att mina hästar slickar mer eller mindre på sina stenar efter behov. Anser inte att dom behöver salt tillsatt i sin mat.
Jag har koll på mina saltstenar och det är ju då en väldig tur att du inte är jag. :up:

Du anser inte? Ursäkta men vad du anser spelar inte så stor roll. Hästar behöver mer salt än vad de kan slicka i sig. Det är fakta, inte tyckande.
Det är bara så sorgligt att folk går på en massa strunt när forskning finns så lätt tillgänglig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 729
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att...
2
Svar
31
· Visningar
1 839
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 011
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 578
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp