Häst som vägrar kraftfoder pga salt och zink

Du anser inte? Ursäkta men vad du anser spelar inte så stor roll. Hästar behöver mer salt än vad de kan slicka i sig. Det är fakta, inte tyckande.
Det är bara så sorgligt att folk går på en massa strunt när forskning finns så lätt tillgänglig.[/QUOTE

Ursäkta, men vad du skriver på ett internetforum spelar inte så stor roll för mig och mina val.
 
är du säker på att hästen behöver extra salt då? Tycker dom brukar reglera det rätt bra själva :)
Ja tyvärr så är jag det...
För det första så rör hon knappt stenen (har aldrig varit en notorisk saltslickare)och oavsett om hon hade varit flitig med den så hade hon ändå behövt mer salt de dagar hon går tuffare pass.
Läs själv om rekommendationer här https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf
Enligt forskning kan de själva tillgodose sitt grundbehov genom att skicka på saltsten men vid större svettförluster tar återhämtningen avsevärt längre tid än om man tillsätter NaCl.

MEN, det var inte det tråden handlade om från början. ;)
 
Min häst fick brist på natrium. Jag såg att hon slickade på saltstenen sommartid men uppenbarligen var det långt ifrån tillräckligt. Hon började också gömma sina mineraler i bädden på hösten.
Det visade sig att när hästtandläkaren kom hade hon ett ganska fult sår på insidan av kinden och då hon vid det tillfället inte ens hade haft bett i munnen utan enbart grimma på sig så trodde veterinären att hon tuggat på tex en gran som stuckit hål i kinden. Och min teori är att salt/mineraler då sved när hon åt.
Jag provade en mängd olika mineraler men alla var uppenbarligen väldigt äckliga även chevinal
Jag skalade ner morötter i maten och så fick jag ge henne mer krossad havre än hon behövde då gick det till slut. Idag äter hon det hon ska tack och lov

@Corax har du prövat att finriva morötter så det blir nästan som en gröt? Och kan du öka kraftfodret eller ge krosshavre utan att det blir energiexplosioner? Annars så kan äpplemos vara en höjdare men det lär gå åt en del ;)
 
Min häst fick brist på natrium. Jag såg att hon slickade på saltstenen sommartid men uppenbarligen var det långt ifrån tillräckligt. Hon började också gömma sina mineraler i bädden på hösten.
Det visade sig att när hästtandläkaren kom hade hon ett ganska fult sår på insidan av kinden och då hon vid det tillfället inte ens hade haft bett i munnen utan enbart grimma på sig så trodde veterinären att hon tuggat på tex en gran som stuckit hål i kinden. Och min teori är att salt/mineraler då sved när hon åt.
Jag provade en mängd olika mineraler men alla var uppenbarligen väldigt äckliga även chevinal
Jag skalade ner morötter i maten och så fick jag ge henne mer krossad havre än hon behövde då gick det till slut. Idag äter hon det hon ska tack och lov

@Corax har du prövat att finriva morötter så det blir nästan som en gröt? Och kan du öka kraftfodret eller ge krosshavre utan att det blir energiexplosioner? Annars så kan äpplemos vara en höjdare men det lär gå åt en del ;)

Ja finrivna morötter är testade. Fast inte tillsammans med NaCl om jag tänker efter... Men jag orkar/hinner inte riva så mycket som det faktiskt går åt/dag.
Hon behöver egentligen inget kraftfoder alls (går redan på överskott både på MJ och Smrp)så det svider att behöva ge henne ännu mer än hon redan får. Men jag måste ju få i henne det där 'äckliga' (linfrökaka, yea-sacc, msm, e-selen(flytande), cu och chevinal går utmärkt).
Jag vet liksom inte hur mycket jag vågar öka utan att det kan bli 'knas'.

Btw. Någon som vet vart man kan hitta större förpackningar äppelmos (utan socker)?
 
Äter hon hästgodis? Det finns mineralkakor förklädda till hästgodis som innehåller natrium, magnesium, zink mm.
 
Äter hon hästgodis? Det finns mineralkakor förklädda till hästgodis som innehåller natrium, magnesium, zink mm.

Berätta mera! Länk? Och innehåll utöver mineralerna?
För ja, vissa godisar äter hon ju med största nöje (i alla fall vissa). Ffa de där som är runda och lite platta i olika färger.
Men även de klassiska med äppelsmak har gått ner.
Nu har hon inte fått något godis på ett par år (om inte någon annan ber om att få ge).
 
Berätta mera! Länk? Och innehåll utöver mineralerna?
För ja, vissa godisar äter hon ju med största nöje (i alla fall vissa). Ffa de där som är runda och lite platta i olika färger.
Men även de klassiska med äppelsmak har gått ner.
Nu har hon inte fått något godis på ett par år (om inte någon annan ber om att få ge).

De innehåller oftast nästan ingenting :(

Bästa maskeringen här är potatisprotein. Försöker jag ge mineralerna med betfor och linfrökaka ratar de. Har jag i 1dl potatisprotein äter de.

(Fast inte yea-sacc, näver bäver!)
 
De innehåller oftast nästan ingenting :(

Bästa maskeringen här är potatisprotein. Försöker jag ge mineralerna med betfor och linfrökaka ratar de. Har jag i 1dl potatisprotein äter de.

(Fast inte yea-sacc, näver bäver!)

Och den här donnan vägrar allt som har med betfor att göra.
Tyvärr kan jag inte ge mer protein då hon redan har skyhögt protein i hösilaget (och där gör det ju ingen skada). Så att tillföra mer protein innebär lite att jag skjuter mig själv i foten. :D

Yea-sacc:en verkar försvinna bra i det kraftfodret hon får men just saltet och zinken verkar 'gå igenom'.
 
Berätta mera! Länk? Och innehåll utöver mineralerna?
För ja, vissa godisar äter hon ju med största nöje (i alla fall vissa). Ffa de där som är runda och lite platta i olika färger.
Men även de klassiska med äppelsmak har gått ner.
Nu har hon inte fått något godis på ett par år (om inte någon annan ber om att få ge).

Du har PM!
 
Hästen v/s matten 1-0.
Äppelmos var äckligt redan från början. Utan mineraler i. F*ck.

Tack @mimus, ska kolla närmare på dem. :)
 
Hästen v/s matten 1-0.
Äppelmos var äckligt redan från början. Utan mineraler i. F*ck.

Tack @mimus, ska kolla närmare på dem. :)

Haha! Vilken envis en!
Kom just o tänka på hur man avmaskade hästar förr i tiden, man la medel i ett plaströr men en slags fjädergrej i botten som man sköt medlet med rätt upp i munnen på dom. (Alla hästar var livrädda för avmaskning då av förståeliga skäl.) Men en sådan skjutgrej verkar ju vara enda sättet på din pålle :laugh::banghead:
 
Haha! Vilken envis en!
Kom just o tänka på hur man avmaskade hästar förr i tiden, man la medel i ett plaströr men en slags fjädergrej i botten som man sköt medlet med rätt upp i munnen på dom. (Alla hästar var livrädda för avmaskning då av förståeliga skäl.) Men en sådan skjutgrej verkar ju vara enda sättet på din pålle :laugh::banghead:
ingivare heter det :idea:
 
Hästen v/s matten 1-0.
Äppelmos var äckligt redan från början. Utan mineraler i. F*ck.

Tack @mimus, ska kolla närmare på dem. :)

Öljäst är en utmärkt smakdöljare. Innehåller förvisso en hel del protein men det behövs inga mängder. Min häst äter vad som helst som blandas med öjljäst.
 
Min extremt kräsna ponny åt typ allt om jag blandade det i en liten slatt StHippolyt Glyx-Mash, även butta mixat med annan medicin. Är inte ett jättefan av StHippolyt av diverse anledningar (dyrt och mycket örter inpetade över allt) men gjorde ett undantag och det fungerade bra.
 
Idag har jag och hästen kompromissat. 1 g zink gick ner. Lite tveksamt men hon åt. Det är inte ens en tredjedel av vad hon ska ha. Vi kör på det tills hon äter 'som vanligt' sen ökar jag saaaaakta.
Hoppas manganet smakar bättre...
Jag har övergett saltet i fodret för nu.

Vart hittar man förövrigt öljäst? Dyrt?

Och kan man slamma (spruta oralt)salt upplöst i vatten och tro att man är kompis med djuret efteråt?
Eller är det elakt?
 
Det finns torkade morötter att köpa, bara blötlägga så slipper man riva själv, mycket gott tycker både jag och mina hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 729
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att...
2
Svar
31
· Visningar
1 838
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 011
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 577
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp