Häst som vägrar kraftfoder pga salt och zink

Jag har en bakvänd tanke. Om någon skulle salta min tårta så skulle jag inte heller äta.
Men havregrynsgröt är ju redan lite salt.
Så om du fuktar vanlig havrekross. Inte blöter, bara fuktar och strör saltet på så kanske det märks mindre.
 
Jag har en bakvänd tanke. Om någon skulle salta min tårta så skulle jag inte heller äta.
Men havregrynsgröt är ju redan lite salt.
Så om du fuktar vanlig havrekross. Inte blöter, bara fuktar och strör saltet på så kanske det märks mindre.
Det är säkert en god idé men jag vågar inte tuta i henne någon form av havre. Det blir... eh... lite mycket häst då. :angel:
 
Vad för mynta? Och hur har du gjort för att vänja in den?
'Maskar' du även NaCl med den?

Upplever du (eller ja, dina hästar :D)manganet som mer smakligt?
prova vetekli, det finns i 1kg förpackning i livsmedelsaffärer, blanda med lite vatten mitt gamla fullblod som var kräsen åt det även om det var blandat med medicin.
 
Vad för mynta? Och hur har du gjort för att vänja in den?
'Maskar' du även NaCl med den?

Upplever du (eller ja, dina hästar :D)manganet som mer smakligt?

Maskar allt. Köper torkad malen av en örtagård (finns på nätet).

Ger inte mangan längre, var onödigt. Men ja maskerar saltet med mynta med. Fröken tycker inte så mycket om salt heller. Men zink och koppar smakar verkligen bajs enligt båda två.

Hur vänja in mynta. Rent grundfoder (betfibermix), och så lite mynta i. Lite mer. De bara åt. Sen smyga i mineralerna igen.
 
Det är säkert en god idé men jag vågar inte tuta i henne någon form av havre. Det blir... eh... lite mycket häst då. :angel:
Jag menade inte havre specifikt. Lite otydligt av mig. Något som inte är sött från början utan åt salthållet. Vetekli som någon skrev eller rågflingor för människor.
 
Jag har en matglad häst som gärna smaskar i sig (det lilla)kraftfodret hon får.
Men jag har försökt fasa in salt ett tag men kommer upp till en halv matsked sen är det tvärstopp och hon äter inte alls. Jag har även provat med elektrolyter, då kollar hon på mig som att jag är det ondaste i världen.
Har även försökt föra in Zn men efter lite mer än två krm är det även där stopp (så det måste verkligen vara blä! :wtf:).
Jag ska även lägga till Mn framöver men det får vänta till jag har lyckats klura ut hur man får i henne maten (med tillskotten!)
Kan tillägga att om jag tar bort Na och Zn så äter hon som vanligt efter några dagar...

Jag vet att hon är dålig på att slicka saltsten och hon tränar rätt hårt så bara det känns som ett rätt stort problem. :meh:
Vad f*n gör jag?

Nu har jag inte läst hela tråden, men för mina hästar var betfor och mineraler blä, medan det var helt ok med lusern (kraffts vanliga pellets), trots att det var samma volym. Dessutom har jag delat upp i två givor, så det inte blir så mkt varje gång.

Kanske värt att testa?
 
Ett komplement (inte ersättning) till lössalt för hästar som inte slickar på saltstenen kan vara att lägga en saltsten i krubban (om den får krubbmat, alltså). Då hästen buffar omkring saltstenen för att äta upp krubbmaten, får den även i sig lite salt.
Jag säger inte att det räcker, men det kan vara ett komplement.
 
Ett komplement (inte ersättning) till lössalt för hästar som inte slickar på saltstenen kan vara att lägga en saltsten i krubban (om den får krubbmat, alltså). Då hästen buffar omkring saltstenen för att äta upp krubbmaten, får den även i sig lite salt.
Jag säger inte att det räcker, men det kan vara ett komplement.

Fast oftast är man ute efter jod också, inte bara salt.
 
Till min häst som verkligen vägrar salt i maten, ger jag lugols lösning, för att i vart fall få i den jod.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 724
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att...
2
Svar
31
· Visningar
1 838
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 000
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 571
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp