Häst som vägrar skritta

Lenasisu

Trådstartare
Hejsan!
Idag tog jag en uteritt med två andra tjejer från stallet. Vi skulle bara ta en skrittar efter som att det är isbana här just nu, kan meddela att det ej slutade med en lugn tur för mig.

Har en mycket het travare som jag haft nu snart i ett halvår, världens snällaste. Kan bli väldigt pigg men går alltid att få stopp och hon lyssnar bra om man säger till ordentligt.

Vi tog en väg vi ofta rider i skogen. För någon dag sedan fortsatte vi på denna väg och tog en lång tur på nästan 3 timmar med mycket fart. Idag vände vi tidigare och då börjar hon långsamt trava. Måste vända för att ens få stopp på henne. Efter ett tag blir det bara värre och värre så när jag vänder krafsar hon med hovarna, backar, småstegra osv. Får långsamt trava hem med mycket bråk. Hon trävara även mycket i sidled och vägrar vända åt ett håll. Något hon aldrig gjort tidigare.

Tänkte om det är någon annan som var med om detta tidigare eller har något tips på hur man lugnar henne i en sådan här situation. Som sagt ingenting hon brukar göra 🤔
 
Min kan bli ivrig om jag skrittar på kort tygel på ställen där han brukar få trava eller galoppera. Släpper jag tygeln helt och istället skrittar på lång tygel så slutar han.
 
Min kan bli ivrig om jag skrittar på kort tygel på ställen där han brukar få trava eller galoppera. Släpper jag tygeln helt och istället skrittar på lång tygel så slutar han.
Testade det sista biten faktiskt. Kanske borde testa det från början. Hon skrittade dock inte men hon la ner huvudet och dummade sig inte, alltid något ☺
 
Testade det sista biten faktiskt. Kanske borde testa det från början. Hon skrittade dock inte men hon la ner huvudet och dummade sig inte, alltid något ☺
Ja, min erfarenhet är att folk är väldigt snabba med att korta tyglarna och hålla rätt hårt i hästen när den känns "pigg" eller spänd, vilket oftast bara triggar den mer. Släpper man i tyglarna brukar de ofta slappna av eller åtminstone sluta "springa iväg".
 
Jag hade en häst som hade väl bråttom hem, jag kortade tyglarna och tog ner henne i skritt och så fort hon skrittade längde jag dem så de var helt långa. Vi fick hålla på rätt många vändor. Jag lät henne dock skritta så fort hon ville utan att takta. Det gäller dock att man litar tillräckligt på hästen/situationen så att man själv vågar slappna av. Spänner man sig så lär det inte uppmuntra till skritt.
 
Jag hade en travare som ofta blev så där pigg när vi skrittade på ställen där vi annars galopperade. För mig hjälpte det att ha längre tyglar och prata lugnande med henne.:)
 
Ge hästen uppgifter, tex flytta för skänkeln, sidvärtesrörelser osv så den slappnar av. Sitt inte och tjuvhåll i tyglarna heller, de flesta blir bara mer på utav det.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp