Häst som vänder hem och stegrar vid uteritt – hur göra?

musicmakesit

Trådstartare
Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt staratde en motorsåg (eller något som lät som en stor motorsåg iaf). De andra hästarna i sällskapet blev rädda och försökte fly, medans min kille stod lugnt och bara tittade lite och undrade vad de höll på med. Så som sagt, världens mest coollugna och trygga häst. Jag som är lite försiktig av mig är supernöjd med att vi funnit varandra.

Det enda han kan göra för att ”testa” lite är att han när man rider ut ensam kan få för sig att han är klar för dagen och försöker vända hem. Men bara man är bestämd så brukar det gå bra och han ger tillslut upp och går fint framåt igen. Men liksom inget större så, utan bara att han svänger av till en småväg som han vet leder hemåt, eller gör en usväng men det räcker då att vända tillbaka honom och skänkla på lite.
Men idag var det plötsligt något helt annat. Eftersom det var halt fick jag ett par gånger vända och fortsätta en annan väg, då det inte gick att ta sig fram den vägen. Tror det triggade hans ”vända hem”-fasoner eller så när vi ”vände hem” flera gånger utan att egentligen vända hemåt, utan istället fortsätta någon annanstans. Flera gånger försökte han vända hemåt och la öronen bakåt, backade ner i diken och verkligen totalt vägrade gå framåt ditåt vi skulle. Jag skänklade på, vände tillbaka och försökte få honom att gå åt det hållet jag ville men han bara backade ner i diket, snurrade runt och tillslut stegrade sig och lyssnade inte alls på mig som försökte få honom att fortsätta framåt. Det hela slutade med att jag blev rädd och hoppade av och gick hem. Jag vet itne om det kanske var dumt, men jag har varit ridrädd och återupptagit ridningen igen med just honom – som har varit min trygga stöttpelare i att hitta tillbaka. Så när han stegrade framförallt exploderade min rädsla igen och jag blev helt skakig i benen
Så då valde jag att helt enkelt sitta av..

Min fråga med detta är dels varför gör han så? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre? Och 2, vad kan jag ha gjort fel som gjorde att han stegrade? Han har aldrig gjort det innan, och enligt ägarna aldrig visat de tendernserna heller. Som sagt har jag börjat rida just honom eftersom de beskriver honom som en lugn gubbe som aldrig gör något sådant (sen är det klart att hästar är djur och saker kan hända, men vill bara vara säker på att det inte är något jag gör fel som orsakar det).

TILLÄGG: Har ridit honom i ett år, och aldrig varit så här innan. Lite vända hemåt-fasoner så men lyssnat direkt när man visat att han ska fortsätta framåt.
 
Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt staratde en motorsåg (eller något som lät som en stor motorsåg iaf). De andra hästarna i sällskapet blev rädda och försökte fly, medans min kille stod lugnt och bara tittade lite och undrade vad de höll på med. Så som sagt, världens mest coollugna och trygga häst. Jag som är lite försiktig av mig är supernöjd med att vi funnit varandra.

Det enda han kan göra för att ”testa” lite är att han när man rider ut ensam kan få för sig att han är klar för dagen och försöker vända hem. Men bara man är bestämd så brukar det gå bra och han ger tillslut upp och går fint framåt igen. Men liksom inget större så, utan bara att han svänger av till en småväg som han vet leder hemåt, eller gör en usväng men det räcker då att vända tillbaka honom och skänkla på lite.
Men idag var det plötsligt något helt annat. Eftersom det var halt fick jag ett par gånger vända och fortsätta en annan väg, då det inte gick att ta sig fram den vägen. Tror det triggade hans ”vända hem”-fasoner eller så när vi ”vände hem” flera gånger utan att egentligen vända hemåt, utan istället fortsätta någon annanstans. Flera gånger försökte han vända hemåt och la öronen bakåt, backade ner i diken och verkligen totalt vägrade gå framåt ditåt vi skulle. Jag skänklade på, vände tillbaka och försökte få honom att gå åt det hållet jag ville men han bara backade ner i diket, snurrade runt och tillslut stegrade sig och lyssnade inte alls på mig som försökte få honom att fortsätta framåt. Det hela slutade med att jag blev rädd och hoppade av och gick hem. Jag vet itne om det kanske var dumt, men jag har varit ridrädd och återupptagit ridningen igen med just honom – som har varit min trygga stöttpelare i att hitta tillbaka. Så när han stegrade framförallt exploderade min rädsla igen och jag blev helt skakig i benen
Så då valde jag att helt enkelt sitta av..

Min fråga med detta är dels varför gör han så? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre? Och 2, vad kan jag ha gjort fel som gjorde att han stegrade? Han har aldrig gjort det innan, och enligt ägarna aldrig visat de tendernserna heller. Som sagt har jag börjat rida just honom eftersom de beskriver honom som en lugn gubbe som aldrig gör något sådant (sen är det klart att hästar är djur och saker kan hända, men vill bara vara säker på att det inte är något jag gör fel som orsakar det).

Du pressade honom för mycket i en situation han tyckte var obehaglig. P.g.a. halkan så bytte ni väg flera gånger och det var han nog inte van vid och ville till sist hemåt. När du då pressade honom för mycket och han inte ville gå framåt fanns det bara ett håll att gå åt: uppåt. Om det händer igen så var lugn, pressa inte honom och om du inte på ett lugnt sätt kan få honom att gå framåt så hoppa av led honom en bit och hoppas sen upp igen.
 
Du pressade honom för mycket i en situation han tyckte var obehaglig. P.g.a. halkan så bytte ni väg flera gånger och det var han nog inte van vid och ville till sist hemåt. När du då pressade honom för mycket och han inte ville gå framåt fanns det bara ett håll att gå åt: uppåt. Om det händer igen så var lugn, pressa inte honom och om du inte på ett lugnt sätt kan få honom att gå framåt så hoppa av led honom en bit och hoppas sen upp igen.
Okej, tack för svaret! Du har nog helt rätt, jag får lite ont i hjärtat nu 💔 Vill ju självklart inte pusha honom om han tycker det är obehagligt, det handlar nog om okunskap hos mig. Jag är fortfarande ganska nybörjare, red ett par år som ung men slutade efter en olycka och återupptog det igen i vuxen ålder. Så har inte så mycket erfarenhet så, och har blivit tillsagd att "när han gör så är det bara att vara bestämd i att han ska lyssna på dig och fortsätta framåt, annars vinner han över dig och då vet han det nästa gång". Så då försöker jag göra så, men det kanske istället blir helt fel..

Ska tänka på det nästa gång!
 
Om han stegrade sig rakt upp skulle jag ocksa ha stigit av ... MEN jag skulle ha tagit tyglarna och vandrat rakt fram dit jag tankt ga. Tillrackligt langt for att han ska ha hunnit slappna av igen. Da skulle jag ha stannat gett honom en klapp och berom samt satt upp och ridit hem.
 
Okej, tack för svaret! Du har nog helt rätt, jag får lite ont i hjärtat nu 💔 Vill ju självklart inte pusha honom om han tycker det är obehagligt, det handlar nog om okunskap hos mig. Jag är fortfarande ganska nybörjare, red ett par år som ung men slutade efter en olycka och återupptog det igen i vuxen ålder. Så har inte så mycket erfarenhet så, och har blivit tillsagd att "när han gör så är det bara att vara bestämd i att han ska lyssna på dig och fortsätta framåt, annars vinner han över dig och då vet han det nästa gång". Så då försöker jag göra så, men det kanske istället blir helt fel..

Ska tänka på det nästa gång!

Man lär sig hela tiden! Jag tror inte att du behöver bli rädd pga den situationen. Det låter som en trygg häst! Se det som ett tillfälle för er att lära er kommunicera bättre med varandra.

Jag har ridit min medryttarhäst nästan 5 år nu och hon kan göra liknande ibland. Men har aldrig stegrat med mig men har backat in i buskage, ut i fält och liknande. Mer i början innan hon kände mig och litade på mig och mindre nu när jag lärt mig läsa henne bättre och lärt mig hur jag ska hantera de situationerna. Men hade dålig koll i början. Du lär dig! Var bara mjuk och lugn så ger du honom lugn också
 
Eftersom hästen blev stressad och vägunderlaget var halt gjorde du helt rätt i att stiga av.
Finns nog alla möjliga svar du kan få här, men jag brukar försöka lyssna på min häst. Hon vägrar vägar titt som tätt. Jag brukar slå volt ca 2 ggr och testa igen pm hon vill gå åt samma håll som mig, vill hon inte det brukar vi gå "hennes" håll. Huvudsaken för mig är att vi kommer iväg och rider. Sen känns det aldrig bra för mig att tvinga och tjafsa med hästen.

Ibland har jag hoppat av innan en korsning där jag vet att hon kan krångla, och oftast så är hon mycket tryggare med mig på marken ♥️ Man får ju ett helt annat samspel då. Sen kan man sitta upp längre fram i ridturen. Det brukar jag känna är en fin kompromiss.
 
Jag tänker som @Lingon.

Men jag skulle vilja tillägga att prata med ägaren.
Om det hade varit min häst hade jag kommit med och sett hur det utspelade sig för att komma med tips och vara ett stöd från marken.
Oavsett om det är ägaren eller någon annan kanske du kan ha någon med dig från marken som kan ta och leda hästen lungt och mjukt i "rätt" riktning när den börjar tveka och så jättemycket beröm när den går dit du vill.
Alternativt hoppa av själv och leda hästen om det fungerar, ha godis i fickan så att det blir trevligt för hästen att följa dig och han kanske glömmer bort hemlängtan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 529
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp