Häst som varit vanvårdad?

Unhappy

Trådstartare
Jag är inne på att titta på en superfin häst. Tyvärr har den varit vanvårdad länge, svultit mm men är nu fin i hullet ock inriden.

Påverkar detta hållbarheten hos hästen? Och i så fall hur?
 
Det kan säkerligen påverka, åtminstone om den varit vanvårdad ett längre tag. Mycket som kan ta skada av vanvård. Exakt vad beror förstås på på vilket sätt den blivit försummad.
 
Det kan säkerligen påverka, åtminstone om den varit vanvårdad ett längre tag. Mycket som kan ta skada av vanvård. Exakt vad beror förstås på på vilket sätt den blivit försummad.
Inte misshandlad men den har svultit. Jag tänker också gällande unghästar att man anser det viktigt att de skall gå i kuperade hagar osv för att bli hållbara bla
 
Jag hade inte köpt en unghäst som svultit som ridhäst. Inte heller en som inte fått en normal uppväxt, dvs i flock med kuperad hage och ordentligt med mat och mineraler.

Däremot så köpte jag min sällskaps/barnshettis som varit vanvårdad när han var ca 1,5-2,5 år. Jag har bilder på hur han såg ut, skelett. Köpte han från "första räddningshemmet" när han var 3.

Men han var aldrig tänkt som en "prestandaponny". Hans jobb är att vara snäll, stabil, och gullig. Han har inga hälsoproblem nu, men hade lite felställning på bakbenen som han mestadels växt ur. Han växte en hel del mellan år 3-6.

Skelettet blir påverkat om dom är undernärda under uppväxten. Det finns absolut risk för att dom går sönder av "normalt användande". Det kan hända att dom håller - men varför ta risken?

Är du beredd på att det kanske bara blir promenadhäst för lugna skogsturer, och du vill erbjuda hästen en stabil framtid med kärlek och trygghet, är beredd på att lägga pengar på fysisk rehab av olika slag, så kan såklart en räddningshäst bli en underbar livspartner :).
 
Jag hade inte köpt en unghäst som svultit som ridhäst. Inte heller en som inte fått en normal uppväxt, dvs i flock med kuperad hage och ordentligt med mat och mineraler.

Däremot så köpte jag min sällskaps/barnshettis som varit vanvårdad när han var ca 1,5-2,5 år. Jag har bilder på hur han såg ut, skelett. Köpte han från "första räddningshemmet" när han var 3.

Men han var aldrig tänkt som en "prestandaponny". Hans jobb är att vara snäll, stabil, och gullig. Han har inga hälsoproblem nu, men hade lite felställning på bakbenen som han mestadels växt ur. Han växte en hel del mellan år 3-6.

Skelettet blir påverkat om dom är undernärda under uppväxten. Det finns absolut risk för att dom går sönder av "normalt användande". Det kan hända att dom håller - men varför ta risken?

Är du beredd på att det kanske bara blir promenadhäst för lugna skogsturer, och du vill erbjuda hästen en stabil framtid med kärlek och trygghet, är beredd på att lägga pengar på fysisk rehab av olika slag, så kan såklart en räddningshäst bli en underbar livspartner :).
Jag är mer ute efter vad för skador den kan ha. Men skelettet då?
Nej jag är ju inte ute efter en skogshäst. Ska försöka ta reda på mer hur många år den stod där men risken är ju att den är född där.
 
Jag är mer ute efter vad för skador den kan ha. Men skelettet då?
Nej jag är ju inte ute efter en skogshäst. Ska försöka ta reda på mer hur många år den stod där men risken är ju att den är född där.

Nä, köp inte den här hästen i sådana fall.

Köp antingen en vuxen häst som varit i full ridträning några år utan att få skador, eller en unghäst från en seriös uppfödare och som har haft en bra uppväxt.

Vill du ha en ridhäst, så köp en välfungerande ridhäst :).

Problemet är inte bara vilka skador den kan ha nu (interna skador från mask och svält, eventuella skador på skelett och muskler från fall och hagbus som den inte höll för), utan att det är hög risk att den helt enkelt inte håller. Skelettet, leder, och muskelfästen kan vara försvagade.
 
Nä, köp inte den här hästen i sådana fall.

Köp antingen en vuxen häst som varit i full ridträning några år utan att få skador, eller en unghäst från en seriös uppfödare och som har haft en bra uppväxt.

Vill du ha en ridhäst, så köp en välfungerande ridhäst :).

Problemet är inte bara vilka skador den kan ha nu (interna skador från mask och svält, eventuella skador på skelett och muskler från fall och hagbus som den inte höll för), utan att det är hög risk att den helt enkelt inte håller. Skelettet, leder, och muskelfästen kan vara försvagade.
Tack 🙏 Nej denna är nyss inriden så man vet inte vad den håller för. Haft stora problem med mask också.
Nyss sålt min egen som promenadhäst pga långvarig skada så slipper gärna det
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
572
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp