Häst som vill sticka

LindaKL

Trådstartare
Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är fel.

Jag har en häst som efter en spricka i skenbenet(broddspark i hagen)stått på boxvila och i sjukhage länge. Jag har fått klartecken att sätta igång honom sedan flera veckor tillbaka och fick då rådet att skritta honom 45 min i 3 veckor och sedan börja trava om allt kändes bra. Jag fick även longera om jag ville. Jag har inte haft bråttom med detta då vi bara är "skogsmullar" så jag har varvat promenader, skritturer och longering i flera veckor innan jag började trava korta sträckor uppsutten senaste 2 veckorna. Han är stel såklart efter 2 månaders vila och har spatt så därför är jag extra försiktig men annars visar han inga tecken på att han känner av något.

Nu till mitt dilemma angående ridningen. Nu när vi börjat trava så smått så vill han bara ta bettet, sätta huvudet i vädret å sticka med mig. Jag förstår att han har överskottsenergi såklart men jag vill ändå att han ska lyssna på mig. Jag försöker med sätet, skänklar och rösten att få honom att lugna sig men tillslut blir det så att jag måste dra i tyglarna för att få honom att stoppa upp lite och då stannar han ändå inte helt upp utan ligger på i bettet och trampar runt liksom. Jag vill absolut inte behöva dra i tyglarna och bli arg varje gång vi rider men vet inte vad jag ska göra för att få stopp på honom.
Till saken hör att vi har bara känt varann sen augusti förra året och jag köpte honom i oktober just för att han var en så säker häst att rida ut på.... Jag använder samma bett som han hade hos förra ägaren och vid veterinärbesiktningen innan köpet fanns inga problem i munnen heller. Spatten fick jag reda på efter köpet men det är en annan historia. Nu vill jag ha tips på hur jag ska kunna rida honom utan att vara rädd varje gång. Han är genomgången kroppsligt av ET och veterinären röntgade honom innan vi började igångsättningen.

Underlaget är såklart inte det bästa med lera, slask och is om vartannat i skogen. Ridbanan är inte ridbar ännu heller och jag har en bit till ridhuset tyvärr. Enda gångerna jag märkt att han vill sticka såhär tidigare är när vi galopperat på hemvägen. Då blir han lika "okontaktbar" för påverkan från ryttaren. Den tidigare ägaren har tyvärr låtit honom springa benen av sig på långa tyglar i galoppen förut så han är väl van vid det..men jag har löst det genom att inte galoppera på hemvägen helt enkelt. Men nu gör han samma sak fast vi bara travar och inte är på hemväg. Dessutom får han för sig att bara svänga eller gena i en korsning och sätta fart hemåt fast jag vill åt ett annat håll... Börjar bli frustrerad nu och rädd för vad som kan hända när vi är ute i skogen... Han är inte tömkörd tidigare och jag fick lära honom att bli longerad.

Mitt andra problem är att han blivit väldigt nafsig och bitig vid hantering. Förut kunde han nafsa någon gång ibland men nu är det hela tiden nästan när jag leder honom. Jag har helt slutat ge honom ätbara saker från handen för att se om det hjälpte men inte mycket. Och jag upplever det inte bara som tiggeri heller. Mer som att han hugger till mot mig när jag vill något han inte vill. Vid våra promenader visar det sig oftast om vi stannat till och sen vill jag gå vidare. Då viftar han med huvudet mot mig liksom och försöker nypa mig i armen eller liknande. Jag säger ett skarpt NEJ varje gång och han får en smäll tillbaka om jag hinner vara med precis när det händer. Han gör lika på morgnarna när han ska ut i hagen och jag måste passera ligghallen och de andra hästarna som han inte får gå med ännu innan broddarna är borta. I det läget känns det som han nafsar efter mig just för att jag leder honom förbi de andra fast han vill stanna med dom.

I övrigt är han en mycket lätthanterlig valack som man kan göra vad man vill med i princip utan protester. Därför blir detta så frustrerande. Börjar mer och mer ta på självförtroendet när han håller på såhär. Tycker han inte om mig?

Tacksam för alla tips!
 
Sv: Häst som vill sticka

Du ska inte dra i båda tyglarna samtidigt, det ger hästen bara högre fart då den kan ta i med bakbenen.
Var konsekvent och ställ hästen med ena tygeln och flytta den åt sidan, då får den inte samma påskjut.
Så fort hästen släpper och gör rätt så så är det eftergift och rak balanserad sits. Ökar hästen tempot av sig själv så ställ och böj/ flytta.
 
Sv: Häst som vill sticka

En graman som hjälp i traven så han inte kan köra upp huvudet och springa iväg med dig?
 
Sv: Häst som vill sticka

Mmm...
För att hjälpa till med självförtroendet och öka säkerheten för dig själv kan du kanske prova att rida med halsrem och korsade tyglar. Blir du tryggare och lugnare i sadeln får du oftast en tryggare och lugnare häst på köpet. Finns några trådar i "ridning" om hästar som får för sig att sticka, bocka sig in i galoppen med mera där många bra tips finns liksom bilder och youtubeklipp...
 
Sv: Häst som vill sticka

Testa martingal, då kan han inte dra upp huvudet hur högt som helst och på köpte får du en halsrem att ta tag i om det behövs.
 
Sv: Häst som vill sticka

En graman som hjälp i traven så han inte kan köra upp huvudet och springa iväg med dig?

Så att de lär sig att sticka med huvudet nästan i backen, så att man ska behöva vara rädd att den ska gå omkull?
Tro mig, har man en smart häst så lär den sig detta otroligt fort.

Been there, done that...
 
Sv: Häst som vill sticka

Tack för era svar allihopa! :)

Jag har fått låna en halsförlängare av en stallkompis nu. Hon hade den ett tag på en av sina hästar när den bara ville springa med huvudet i luften och åt alla väderstreck utan att lyssna. Vet att man inte ska använda hjälptyglar men i detta läge handlar det om säkerheten också. Och förhoppningsvis märker han att det är bättre att sänka huvudet och jobba med ryggen istället för att ha huvudet i himlen och bara rusa på planlöst. Har testat att rida med den några gånger och jag märker en viss skillnad. Nu har jag inte vågat spänna den allt för hårt men den har hjälpt lite ändå. Han är fortfarande stenhård i munnen men jag har bättre kontroll ändå på tempot nu.

Nafsandet har blivit lite bättre. Har konsekvent slutat ge honom något alls från handen och varit ännu hårdare när han försöker nafsa mig på riktigt.
 
Sv: Häst som vill sticka

Det är nog inte munnen som är stenhård utan att han inte släpper / ger efter i nacken när du försöker ställa honom.
Min häst känns stenhård i munnen om jag drar i båda tyglarna samtidigt och är för långsam med eftergift.
Rids han rätt så är han mycket känslig i munnen att rida.
Har själv suttit helt fel och nödbromsat med resultat att han bara blev värre och värre.
 
Sv: Häst som vill sticka

Jag vet vad "fegrem" är men har aldrig använt en sådan och kan inte riktigt se att den skulle hjälpa mig att inte ramla av. Hur funkar det eg??? När jag är "illa" ute så
ser det ut ungefär såhär; mitt kallblod sätter skallen i backen, drar iväg o bockar samtidigt. Hade en fegrem hjälp mig tror du?
 
Sv: Häst som vill sticka

Jag vet vad "fegrem" är men har aldrig använt en sådan och kan inte riktigt se att den skulle hjälpa mig att inte ramla av. Hur funkar det eg??? När jag är "illa" ute så
ser det ut ungefär såhär; mitt kallblod sätter skallen i backen, drar iväg o bockar samtidigt. Hade en fegrem hjälp mig tror du?

Inom galoppen är det mycket vanligt att man rider med halsrem och även kända profiler som Jens Fredriksson rekommenderar halsrem på unghästar och besvärliga hästar.

Det handlar inte bara om halsremmen utan även om sitsen. För det första så skall halsremmen aldrig vara hårdare spänd än att du hela tiden lätt kan hålla den med ena handens lång och pekfinger. Du skall alltså hela tiden hålla i den vilket är rätt viktigt. Händer det någonting och man inte håller i den redan så hinner man sällan ta tag i den. Det går för snabbt helt enkelt..

Sen kommer vi till sitsen. Du bör inte ha för långa läder för då kommer du inte upp ur sadeln när hästen kör ner huvudet och börjar bocka. Hoppläder är rekommendabelt. Grejen är i att du skall kunna stå upp i stigbyglarna, komma bak med baken och balansera ut bockandet. Har du för korta läder kommer du inte upp ur sadeln och det kan sluta med att du blir avbockad (bakdelen på sadeln skickar dig framå).

Med halsremmen får du lättare att komma längre bak med kroppen (baken) när hästen börjar studsa. Och rider du med korsade tyglar får du en bra brygga att hålla emot med när "hästen sticker" och kan även stödja dig mot manken med när den bockar. Även om den kör ner huvudet i marken. Du rider alltså så att du hela tiden så at du lätt kan ha kontakt med manken (inom galoppen så skall knogarna vara limmade vid manken).

Rider du med tyglarna som vanligt så har du noll och inget att hålla emot med när hästen bockar fram dig. Du blir i bästa fall hängandes kramandes om hästens hals. I värsta fall landar du med ansiktet först i marken. Med halsremmen får du en balanshjälp vilket gör att du kommer längre bak med kroppen utan att dra hästen i munnen mer än du vill.

Det handlar alltså om tre saker - sitsen, rida med korsade tyglar och halsrem. Du bör även använda en "irländsk martingal" när du rider ut så att risken för att tyglarna åker över huvudet minskar (ett krav inom galoppen och ponygaloppen). De som säger "fegrem" har oftast noll och ingen koll på hur man rider med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vill sticka

Blev lite nyfiken på vad för häst du har? Är det ett fullblod, halvblod eller en arab? *s*

Oftast när jag ridit unghästar, oavsett om det handlat om araber eller fullblod har jag försökt att inte tänka på vad hästen gör med huvudet. Har mer hållt koll på mitt eget huvud i de fallen hästen har rört mycket på huvudet. Rider med huvudet lite "vridet" så om hästen kör upp huvudet så slipper jag förhöppningsvis få en stjärnsmäll i ansiktet. Har blodat ner för många paddar... *s*

De hästar som jag ridit som kört ner huvudet i galoppen har oftast varit unghästar. När deras balans blivit bättre och de fått mer muskler har huvudet kommit upp av sig självt och de börjat galoppera i form. Har mest varit en träningssak som löst sig av sig själv. Sen ok, att det var lite spännande de första gångerna man galopperade en "huvudlös häst" på banan. Det är också lättare att rida "huvudlösa hästar" i galoppsits än i fältsits. Halsrem och korsade tyglar ger trygghet...

De hästar som kört upp huvudet och varit studsiga har oftast varit galopphästar med mycket energi ute på travrundan i skogen. När man inte släppt dem "lösa" har de inte ovanligt blivit lite studsiga och kört upp huvudet så man nästan fått deras nacke i ansiktet. Det kan kosta tungan, tänderna och näsan om oturen är framme. Det handlar väl mest om att slappna av i de fallen och sitta tungt så man får hästen att fatta att det inte blir någon galopp idag. I alla fall inte för stunden. När jag kommit ut på banan med dem för en galopprunda har de inte haft några som helst problem med att lugnt sänka huvudet när de fått sträcka ut och galoppera i fin form...

Antar att din häst så gärna vill sträcka ut lite nu när han känner sig friskare... *ler försiktigt*
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som vill sticka

Blev lite nyfiken på vad för häst du har? Är det ett fullblod, halvblod eller en arab? *s*

Oftast när jag ridit unghästar, oavsett om det handlat om araber eller fullblod har jag försökt att inte tänka på vad hästen gör med huvudet. Har mer hållt koll på mitt eget huvud i de fallen hästen har rört mycket på huvudet. Rider med huvudet lite "vridet" så om hästen kör upp huvudet så slipper jag förhöppningsvis få en stjärnsmäll i ansiktet. Har blodat ner för många paddar... *s*

De hästar som jag ridit som kört ner huvudet i galoppen har oftast varit unghästar. När deras balans blivit bättre och de fått mer muskler har huvudet kommit upp av sig självt och de börjat galoppera i form. Har mest varit en träningssak som löst sig av sig själv. Sen ok, att det var lite spännande de första gångerna man galopperade en "huvudlös häst" på banan. Det är också lättare att rida "huvudlösa hästar" i galoppsits än i fältsits. Halsrem och korsade tyglar ger trygghet...

De hästar som kört upp huvudet och varit studsiga har oftast varit galopphästar med mycket energi ute på travrundan i skogen. När man inte släppt dem "lösa" har de inte ovanligt blivit lite studsiga och kört upp huvudet så man nästan fått deras nacke i ansiktet. Det kan kosta tungan, tänderna och näsan om oturen är framme. Det handlar väl mest om att slappna av i de fallen och sitta tungt så man får hästen att fatta att det inte blir någon galopp idag. I alla fall inte för stunden. När jag kommit ut på banan med dem för en galopprunda har de inte haft några som helst problem med att lugnt sänka huvudet när de fått sträcka ut och galoppera i fin form...

Antar att din häst så gärna vill sträcka ut lite nu när han känner sig friskare... *ler försiktigt*


Antar att första frågan var riktad till mig? ;) Det är en islandshäst jag har. Som inte blivit riden på lämpligt vis att förra ägaren så han har svårt att gå i form och arbeta med ryggen på rätt vis överlag. Men nu efter så lång vila så är bakändan full av energi.... ;) Som jag skrev i första inlägget så är han van att få lång tygel och få rusa så fort han vill i galoppen och annat konstigt-som jag nu får kämpa med när överskottsenergin är maximal. Han bockar inte (antar att du svarar den som frågade om "fegrem" där) utan springer med huvudet rakt upp så fort jag kortar tyglarna och det är hopplöst att få honom att skritta i normal form på korta tyglar. När vi ska trava så bara rusar han iväg med huvudet ännu mer i luften och ökar farten mer och mer liksom. Vi har inte börjat galoppera ännu och tölta har jag bara försökt med en gång och det blev någon slags grisepass bara för han är så ivrig.
 
Sv: Häst som vill sticka

Då rekommenderar jag att du böjer och flyttar samt jobbar från marken med lydnad för det är det som fattas.
Har ridit för och har använt Atlis bok verktyg .... och det ger resultat om man är konsekvent.
Inspänningstyglar ger ingen lydig häst eller bra eftergift vilket man eftersträvar.
Det är ingen idé att att Vidareutbilda hästen förrän man har kontroll på tempot och hästen lyder signaler samt är lösgjord.
Börja i skritt. Låter du honom rusa omkring som en stel pinne och drar i båda tyglarna samtidigt rakt fram med blandade gångarter som följd så kommer han att fortsätta med det.
Formen är inte det viktigaste nu utan tempo, lösgjordhet och lydnad.
 
Sv: Häst som vill sticka

Då rekommenderar jag att du böjer och flyttar samt jobbar från marken med lydnad för det är det som fattas.
Har ridit för och har använt Atlis bok verktyg .... och det ger resultat om man är konsekvent.
Inspänningstyglar ger ingen lydig häst eller bra eftergift vilket man eftersträvar.
Det är ingen idé att att Vidareutbilda hästen förrän man har kontroll på tempot och hästen lyder signaler samt är lösgjord.
Börja i skritt. Låter du honom rusa omkring som en stel pinne och drar i båda tyglarna samtidigt rakt fram med blandade gångarter som följd så kommer han att fortsätta med det.
Formen är inte det viktigaste nu utan tempo, lösgjordhet och lydnad.

Jag kommer få viss hjälp av en av de andra hästägarna på samma gård som hållit på med hästar i många år och har 2 islänningar själv varav den ena haft ungefär samma problem när de köpte henne. Hon har gått kurser för en riktig islandshästinstruktör förut. Ridbanan är nu ridbar igen så vi kan vara där under mer kontrollerade former. Det hänger bara på att hon ska ha tiden.

Jag har börjat lära honom att bli longerad med lina och utan och det har funkat bra. Varken han eller jag har tömkört tidigare så det är nog inte det lämpligaste nu när han är så pigg.
 
Sv: Häst som vill sticka

Antar att första frågan var riktad till mig? ;) Det är en islandshäst jag har. Som inte blivit riden på lämpligt vis att förra ägaren så han har svårt att gå i form och arbeta med ryggen på rätt vis överlag. Men nu efter så lång vila så är bakändan full av energi.... ;) Som jag skrev i första inlägget så är han van att få lång tygel och få rusa så fort han vill i galoppen och annat konstigt-som jag nu får kämpa med när överskottsenergin är maximal. Han bockar inte (antar att du svarar den som frågade om "fegrem" där) utan springer med huvudet rakt upp så fort jag kortar tyglarna och det är hopplöst att få honom att skritta i normal form på korta tyglar. När vi ska trava så bara rusar han iväg med huvudet ännu mer i luften och ökar farten mer och mer liksom. Vi har inte börjat galoppera ännu och tölta har jag bara försökt med en gång och det blev någon slags grisepass bara för han är så ivrig.

Islänning? *s*

Ja, då är kanske det inte är så mycket som jag skrivit som är tillämpligt. Islänningar är små "konstiga djur" som jag inte har så mycket erfarenhet av. *ler*

Och, nej, det om halsremmen var inte direkt riktat til dig. Men det är aldrig fel med halsrem, särskilt om man tycker om att rida med långa tyglar. Och att rida med huvudet på snedden tror jag kan vara bra även på en islänning...

Lycka till!
Mvh. Bowman
 
Sv: Häst som vill sticka

Det är lättare att tömköra. En gjord och tömmar behövs.
Yttersidans töm bakom rumpan på hästen.
Mycket lättare att kontrollera form och tempo.
Liten volt i skritt om det inte funkar på större volt i början.
Det är inget motionspass utan mer frågan om korta pass för att få hästen att lyssna. När man blir mer van och hästen lärt sig mer kan man göra öppna, skänkelvikning, samla hästen, tölt mm.
Eftergift och att inte bli hängande i tömmarna är viktigt när hästen gör rätt.
 
Sv: Häst som vill sticka

Det är inte helt ovanligt med halsrem på väldresserade hästar. Men då rider man med bara halsrem utan träns.
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 471
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 496
Senast: vilde
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp