Häst spänd vid uppsittning

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv. Väl utprovad sadel, bra hovslagare, och allting! Man kan ändå nästan utesluta att det skulle röra sig av någon spänning som givetvis ofta är anledningen :sneaky:

Men kort och gott till problemet:
Har precis köpt en häst som är väldigt spänd vid uppsittning. När man väl är uppe statigt i sadeln vill han gärna trava iväg framåt, vilket jag ändå brukar låta han göra för spändheten släpper efter några steg. Efter detta är det verkligen bara att rida! Inte spänd på något sett, men mycket nerv.
F.d har slängt si gupp i farten på volt nästan. Jag vet inte om någonting hänt vid någon uppsittning innan, så kan det absolut vara. Har inte möjlighet att fråga f.d ägare tyvärr.

Grejen är att jag tycker väl inte det är optimalt. Jag vill gärna att hästens står stilla vid uppsittning, rimligt nog. Men han blir så "taggad" att han nästan står och trampar på stället. Och kliver man upp i den situationen smäller det (tydligen). Därav uppsittningen i farten, då han är igång och är tydligen inte lika spänd.

Nu vill jag ha alla era bästa förslag för att börja jobba bort detta. Jag känner väl att uppsittningen gärna får sitta först innan man ens går vidare i ridningen. Att sitta upp ska inte innebära spändhet, stress eller att han blir helt övertaggad.
 
Min irländare var knepig när man skulle hoppa upp. Hos tidigare ägare hade det inte funkat alls utan de hoppade upp i farten på marken. Jag vägrade acceptera det utan tränade från dag ett att jag skulle upp från pall och häst skulle stå till. Mkt godis, mkt tålamod, mkt beröm och det löste sig efter nån vecka. Från början fick nån hålla i och ge godis, sen gick vi vidare till att jag ställde honom mot en långsida, och till sist gick det bra att hoppa upp mitt i ridhuset. Vad du än gör bli inte arg eller frustrerad utan beröm minsta ansats till rätt beteende så kommer det nog lösa sig.
 
Min irländare var knepig när man skulle hoppa upp. Hos tidigare ägare hade det inte funkat alls utan de hoppade upp i farten på marken. Jag vägrade acceptera det utan tränade från dag ett att jag skulle upp från pall och häst skulle stå till. Mkt godis, mkt tålamod, mkt beröm och det löste sig efter nån vecka. Från början fick nån hålla i och ge godis, sen gick vi vidare till att jag ställde honom mot en långsida, och till sist gick det bra att hoppa upp mitt i ridhuset. Vad du än gör bli inte arg eller frustrerad utan beröm minsta ansats till rätt beteende så kommer det nog lösa sig.
Tack skönt att det löste sig så fort också!
 
Min drog inte som din men var spänd och rädd vid uppsittning. Precis som @Oknytt jobbade jag massor med godis för att få honom lugn och avspänd. Först att bara stå stilla vid pallen. Sen stå still när jag stod på pallen. Sen hängde jag på honom och gav godis samtidigt. För att sen sitta upp och ge godis. Nu står han som ett ljus på lång tygel vid uppsittning och väntar alltid på godis innan han rör sig framåt😃.
 
Min drog inte som din men var spänd och rädd vid uppsittning. Precis som @Oknytt jobbade jag massor med godis för att få honom lugn och avspänd. Först att bara stå stilla vid pallen. Sen stå still när jag stod på pallen. Sen hängde jag på honom och gav godis samtidigt. För att sen sitta upp och ge godis. Nu står han som ett ljus på lång tygel vid uppsittning och väntar alltid på godis innan han rör sig framåt😃.

Ja precis! Jag glömde nämna att jag även delade upp det i små moment: stå still när jag är uppe på pallen (klapp och beröm och godis), stå still när jag är på pallen och lägger handen på sadeln (beröm och godis), fot i stigbygel (beröm och godis), fot med vikt i stigbygel (beröm och godis), uppsittning och fot i andra stigbygeln (beröm och godis).

Det gick åt oohemuuuuult med godis denna period men gav också snabba resultat ☺️
 
Ja precis! Jag glömde nämna att jag även delade upp det i små moment: stå still när jag är uppe på pallen (klapp och beröm och godis), stå still när jag är på pallen och lägger handen på sadeln (beröm och godis), fot i stigbygel (beröm och godis), fot med vikt i stigbygel (beröm och godis), uppsittning och fot i andra stigbygeln (beröm och godis).

Det gick åt oohemuuuuult med godis denna period men gav också snabba resultat ☺️
Ja alltså som jag helt har ändrat mitt sätt att ge hästarna godis de senaste åren😅. De får väldigt väldigt mycket godis vid inlärning och jobb. Det ger betydligt mer mottagliga hästar som försöker och vill göra rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 679
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp