Häst sparkade kvinna

En kvinna blev sparkad av en häst i Östra Vreten, Gottröra. Enligt polisen rör det sig om en arbetsplatsolycka. Relaterat Larmet kom in klockan 10.57 i dag, onsdag, till polis och ambulans efter uppgifter om att en 20-årig kvinnlig hästskötare sparkats av en häst. Kvinnan fördes till Norrtälje ...

Källa / Läs mer:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1687470-hast-sparkade-kvinna
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Ja men ursäkta mej, om man är så dum (okunnig) att man mockar en box med hästen, i detta fall en 2-åring, kvar i boxen då tycker jag att man får skylla sej själv.
Tycker nog att man får se över arbetsrutinerna och uppdatera sej på säkerhetstänket i detta stall. En sådan här "olycka" kan lätt undvikas om man använder hjärnan lite.
Ursäkta men jag kan verkligen inte känna någon sympati för tjejen.
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Att man ens skriver om en sån sak.. hur ofta kan man inte bli sparkad av en häst? :o Skriv för fan om viktigare saker..

Nej skyll dig själv tant..
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Ja men ursäkta mej, om man är så dum (okunnig) att man mockar en box med hästen, i detta fall en 2-åring, kvar i boxen då tycker jag att man får skylla sej själv.
Tycker nog att man får se över arbetsrutinerna och uppdatera sej på säkerhetstänket i detta stall. En sådan här "olycka" kan lätt undvikas om man använder hjärnan lite.
Ursäkta men jag kan verkligen inte känna någon sympati för tjejen.

Varför skall man inte kunna mocka inne i boxen när hästen står där? :confused:

:crazy: Gör jag hela vinterhalvåret, en sista 'plocka-hög-vända' om de stått inne ett par timmar eftersom det underlättar mockningen dagen efter, framförallt hos ston med föl och är de bara medvetna om att man rör sig i boxen och håller på så är ju inte det konstigare än att man visiterar, borstar, kratsar hovar osv inne i boxen, men det kanske man inte heller ska göra?! :eek:
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Varför skall man inte kunna mocka inne i boxen när hästen står där? :confused:

:crazy: Gör jag hela vinterhalvåret, en sista 'plocka-hög-vända' om de stått inne ett par timmar eftersom det underlättar mockningen dagen efter, framförallt hos ston med föl och är de bara medvetna om att man rör sig i boxen och håller på så är ju inte det konstigare än att man visiterar, borstar, kratsar hovar osv inne i boxen, men det kanske man inte heller ska göra?! :eek:

När det handlar om säkerhet i handhavandet av häst så finns det vissa saker som en del "hästkunniga" borde tänka både en och två gånger på.

Boxen är hästens fristad! All hantering av häst som du nämner som borstning, kratsa hovar, visitering osv bör man av säkerhetsskäl utföra utanför boxen. Det är så lätt hänt att det sker en olycka som kunde undvikas om man bara tänker sej för.
Mocka box med häst i boxen, speciellt med en ung häst, är lika förkastligt.
Det räcker med att hästen blir skrämd och olyckan är ett faktum.

Snälla använd hjärnan vid all hästhantering!
 
Sv: Häst sparkade kvinna

När det handlar om säkerhet i handhavandet av häst så finns det vissa saker som en del "hästkunniga" borde tänka både en och två gånger på.

Boxen är hästens fristad! All hantering av häst som du nämner som borstning, kratsa hovar, visitering osv bör man av säkerhetsskäl utföra utanför boxen. Det är så lätt hänt att det sker en olycka som kunde undvikas om man bara tänker sej för.
Mocka box med häst i boxen, speciellt med en ung häst, är lika förkastligt.
Det räcker med att hästen blir skrämd och olyckan är ett faktum.

Snälla använd hjärnan vid all hästhantering!

Ursäkta, men vad exakt menar du med att boxen skulle vara hästarnas fristad? Ska man inte kunna hantera hästen i boxen för där får den göra som den vill? :confused: Det är väll minst lika lätt hänt att en olycka händer i stallgången som i boxen om hästen står uppbunden?
 
Sv: Häst sparkade kvinna

När erfarenheten kommer ikapp en så inser man också det viktiga i att kunna hantera sin häst på alla möjliga ställen. T ex utför man helst vissa veterinära ingrepp inne i en box, så som en sån simpel grej som att spruta penicillin t ex.
En häst på strikt boxvila är ett annat exempel, den binder man inte gärna upp på en stallgång.

Har du dessutom ston med föl finns det flertalet tillfällen man måste hålla på inne i boxarna.

Du skriver som om normal vardagshantering är ett straff för hästarna så att de behöver en fristad.

Mina hästar, ston, föl och hingstar, hanteras alla till största del inne i boxarna och jag anser det många gånger vara större skaderisk att ställa en häst på stallgången.
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Eller hur? Min häst sparkade stallägaren för ca en månad sen. Stallägaren höll hästen på ridbana och stod snett framför huvudet vänd mot hästen. Ändå blev hon sparkad i magen av bakhovarna. En olycka som var ett faktum på mindre än 10 dels sekund och omöjlig att förutse.

Jag anser att man ska kunna röra sig och hästen även i boxen. Bara för att den står där betyder det inte att den får göra som den vill.

När jag hade ett eget stall visiterade jag alltid hästarna i boxen. För att det var enklast så.
 
Sv: Häst sparkade kvinna

kl

Jag upplever många hästar mer lätthanterliga i boxen då de inte känner sig "fast".
Sen så får man helt klart gå efter individens signaler och vara lite mer alert på dessa om det är en häst man inte känner så väl.

Jag gissar på att hästen som sparkade blev rädd av ngn anledning, kanske gjorde kvinnan en hastig rörelse m grepen och denna hästen va ännu ej så trygg i det
 
Sv: Häst sparkade kvinna

När mina hästar hade fång, med strikt boxvila, förtydligade veterinären att jag inte ens fick ta ut hästarna i stallgången när jag mockade. Hur skulle man gjort då, menar du? Jag gör allt möjligt i boxen när mina hästar kommer in på kvällen. Kratsar hovarna, till exempel, eller ger dem en borstning/massage med gummiskrapan nu när de fäller. Har aldrig upplevt att mina hästar inte vill ha mig där?
 
Sv: Häst sparkade kvinna

När erfarenheten kommer ikapp en så inser man också det viktiga i att kunna hantera sin häst på alla möjliga ställen. T ex utför man helst vissa veterinära ingrepp inne i en box, så som en sån simpel grej som att spruta penicillin t ex.
En häst på strikt boxvila är ett annat exempel, den binder man inte gärna upp på en stallgång.

Har du dessutom ston med föl finns det flertalet tillfällen man måste hålla på inne i boxarna.

Du skriver som om normal vardagshantering är ett straff för hästarna så att de behöver en fristad.

Mina hästar, ston, föl och hingstar, hanteras alla till största del inne i boxarna och jag anser det många gånger vara större skaderisk att ställa en häst på stallgången.

Jag håller med dig och er andra (även om jag inte har problem med att ställa på gången heller). Säkerhetsrisk att hantera hästen i boxen, vilket jävla trams... :crazy:
 
Sv: Häst sparkade kvinna

KL
Jag skulle själv aldrig gå in och mocka i en box där det står en häst jag inte känner ordentligt. Inte alla som tycker det är kul med skit som kastas i skottkärran eller att man flänger fram och tillbaka med grepen. Däremot har jag inget emot att borsta, kratsa hovar och liknande på en häst lös i boxen. Det är sådant en häst ska vara van vid och borde vara tränad att acceptera.
 
Sv: Häst sparkade kvinna

Jag gör som du och håller med det du skriver. Klart att en häst måste gå att hantera i boxen!
 
Sv: Häst sparkade kvinna

KL
Alltså hur kan en människa vara så ond att man tycker att man får skylla sig själv om man blir sparkad? Rätt eller fel vad man gjorde i hanteringen.
Allt bli sparkad kan gå så himla fort även fast man gjort helt rätt saker. Förvånad hur folk skriver..... :crazy::mad:
 
Sv: Häst sparkade kvinna

KL
Alltså hur kan en människa vara så ond att man tycker att man får skylla sig själv om man blir sparkad? Rätt eller fel vad man gjorde i hanteringen.
Allt bli sparkad kan gå så himla fort även fast man gjort helt rätt saker. Förvånad hur folk skriver..... :crazy::mad:

Kan inte annat än att hålla med......
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig veterinär blev sparkad i huvudet när en häst stegrade sig i samband med att hon skulle undersöka den. Olyckan inträffade i...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kusk ska ha blivit sparkad i huvudet av en häst på Åby travbana under torsdagskvällen, enlig SOS Alarm. – Han blöder kraftigt från...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagseftermiddagen kolliderade en personbil med en lösspringande häst på Smyge Strandväg strax väster om Smygehuk. Larmet kom in...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När kvinnan kom ut till sina hästar upptäckte hon stora mängder blod på marken. Det visade sig sedan att någon knivskurit ett av djuren...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp