Häst sparkar andra hästar i transporten - vad göra?

Usssscchhhhh!! Ja men exat det är sånt jag vill undvika! Tänkte att någon annan kanske satt in en skiljevägg och kunde komma med bra tips.

Så här ser den ut nu. Säger igen eftersom det inte verkade som att folk förstår - jag kommer inte transportera hästarna ihop utan att bygga om/ byta ut bommen till en vägg.

Visa bifogad fil 17411
Visa bifogad fil 17411
Jag skulle aldrig ens lasta två snälla hästar/ponnyer i en sån transport. :crazy:
 
Som @Alexandra_W skrev, skaderisken. Att balansera i en transport under färd, någon trampar om, ett gupp, inbromsning pga annan trafik eller vilt och risken är stor att de skadar varandra. I värsta fall vid en olycka och transporten välter så blir det värre skador.
Fast jag ser ingen större skillnad mot en transport med mjuk mellanvägg? Och det är ju vanligt.
 
Fast jag ser ingen större skillnad mot en transport med mjuk mellanvägg? Och det är ju vanligt.
En mjuk mellanvägg tar trots allt upp rätt mycket stötar från spark och tramp. I alla fall de vi haft. Sedan har jag ändå alltid bytt vägg om jag misstänkt att någon häst kunnat trampa om eller kanske hytta med en hov.
 
Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär 45 minutes. Hästen och shettisen går vanligtvis i hage ihop. Hästen är vädligt aggressiv mot shettisen, speciellt när de ska fodras. Hur kan jag skydda shettisen från sparkar från hästen när jag transporterar dem ihop?
har en vanlig transport där hästarna står sida vid sida och åker i färdriktning.

Jag tänker att ska iallfall inte mata dom så att de inte kan bråka om hö.

Jag har funderat på ett installera en gummi skiljevägg i transporten, men fungerar de verkligen? vissa verkar så tunna och som att en spark från en stor häst på en liten shettis ändå kan göra skada.
Vad har ni gör erfarenheter och råd?

Jag fattar inte? På vilket sätt skulle en mellanvägg med gummi vara bättre än en solid mellanvägg med en häst som sparkar mot den andra hästen ?

Om hästarna är osams så bör de inte köras tillsammans oavsett solid mellanvägg eller någon annan variant.
 
Hon är aggressiv mot ponnyn när de fodras, tycker inte det är ovanligt med ston som lägger öronen bakåt mot andra hästar när de fodras.
Undvik bara allt som har med mat att göra då så går det säkert bra att lasta dom med en bra vägg emellan, min häst var också vaktig vid maten och kunde om han fodrades med andra bli ganska dum mot dom men han kunde åka med vem som helst sålänge inte mat var inblandat.

Annars är det ju såpass kort väg så att det lättaste kanske ändå är att köra två gånger.
 
Kan rapportera att allt gick jätte bra. De var super lugna och stod helt stilla hela vägen. Stoet var jätte gullig mot shettisen.
Min man skruvade fast en tugn ”conveyor belt rubber” mellan hästarna som är gjord av vävd metal och utsidan har gummi. Provade att sparka den och den rörde sej knappt och hade absolut skyddat den lilla från sparkar och hade inte gått i sönder.
Gav dom inget hö och knöt dom kort så de inte kunde nosa på varandra. (Knöt om efter jag tog kort)
Så även om majoriteten av era inlägg var negativa till att transportera dem så gick det bra ändå med conveyor belt rubber lösningen som mellanvägg.
 

Bifogade filer

  • B1A30AD2-7230-42B1-A913-B74D82908EFC.jpeg
    B1A30AD2-7230-42B1-A913-B74D82908EFC.jpeg
    245,1 KB · Visningar: 111
Skönt att det gick bra!

Men de som svarat på ditt inlägg kan bara gå på den information du själv delar med dig. Buke svarar från informationen de får från TS och egna erfarenheter och kunskaper, men sen är det bara du som faktiskt känner din häst och situationen i verkligheten så det är viktigt att du själv avgör hur du ska göra. Enligt den informationen lät det som att ditt sto behandlar andra hästar dåligt och är väldigt hotande (eller aggressiv som du skrev). Att då transportera hästen tillsammans med en annan häst är en väldigt dåligt idé, därav bukes respons. Men nu gick det ju bra och de verkar vara vänner så det är ju toppen. Smart lösning dessutom. :)
 
Nej tyvärr inte i Australien. Men jag kanske ska fråga på en australiensisk sida istället då om det är så att i Sverige behöver man inte bygga den själv. Australien är ett u-land ibland.

Inte så konstruktivt kanske, men så oerhört korkat med en transport utan vettig mellanvägg!

Erkänner att jag är skeptisk till att många nyare transporter i Sverige verkar ha den där mjuka mellanväggen; antagligen är det stabilare än jag inbillar mig, men känns mycket mer riskabelt jämfört med gamla goda plyfaväggen.

I sakfrågan: tja, om det inte går att hitta en mellanvägg original, så kör dem en och en.
På dina bilder ser det ju ut som om höjden på den där "mellanväggen" är sådan att shettisen torde kunna krypa under utan problem och då kan man rimligen inte köra dem tillsammans i det släpet.

Eller, om det inte fungerar att köra dem en och en, se om det går att hyra ett släp där det finns en ordentlig mellanvägg.
 
Inte så konstruktivt kanske, men så oerhört korkat med en transport utan vettig mellanvägg!

Erkänner att jag är skeptisk till att många nyare transporter i Sverige verkar ha den där mjuka mellanväggen; antagligen är det stabilare än jag inbillar mig, men känns mycket mer riskabelt jämfört med gamla goda plyfaväggen.

I sakfrågan: tja, om det inte går att hitta en mellanvägg original, så kör dem en och en.
På dina bilder ser det ju ut som om höjden på den där "mellanväggen" är sådan att shettisen torde kunna krypa under utan problem och då kan man rimligen inte köra dem tillsammans i det släpet.

Eller, om det inte fungerar att köra dem en och en, se om det går att hyra ett släp där det finns en ordentlig mellanvägg.

Transporteringen är redan gjord :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 413
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 325
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 605
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp