Häst stel som en pinne

Skänkelvikningar, bog in, öppna, sluta, fram- och bakdelsvändingar vet jag är bra lösgörande övningar, men de kanske bör komma lite längre in i arbetet. Jag får en känsla med en stel häst bör man nog värma upp först och sen ta det lite successivt för varje gång, börja lite lättare och sen öka kraven successivt. Tänker lite på hur man är själv när man är stel, det tar lite tid innan man blir vig igen. :p
Vet inte om det är samma för hästar.

Sen tänker jag även forma på volter, där hästen måste böja/forma kroppen. Det är de jag kan komma på nu såhär rätt upp å ner.
Min planka kunde inte göra öppna/sluta när jag köpte honom utan det tog ett tag med lösgörande innan han kunde göra en öppna. Sen efter några år kom slutan också
 
Jag är tacksam för alla förslag och tycker det är fint att ni engagerar er och visar vad som verkar vara genuin oro för hästens hälsa.

Jag utesluter inte sjukdom som .tex PSSM, men är inte helt övertygad heller. Hästen i fråga är redan 19, så en del av 'problemet' är också åldern, med år och år av fel rörelsemönster osv.
Jag red henne en period för ett par år sedan, och upplevde att hon blev bättre och bättre med mjuk och lösgörande ridning, men efter det kom den snäda och hårdhänta ägaren tillbaka, och förstörde allt jobb vi gjort. Så jag upplever att den mjuka och arbetsglada hästen är dit någonstans under all snedhet, jag måste bara komma åt den igen.
Min planka kunde inte göra öppna/sluta när jag köpte honom utan det tog ett tag med lösgörande innan han kunde göra en öppna. Sen efter några år kom slutan också
Vi klarar av långsamma öppnor i vänster varv änsålänge, men i höger sätter hästens system en skyddande handbroms på, så jag är medveten om att hon troligen sitter ganska hårt fast i hela sin vänster sida. Därför försöker jag undvika rörelser som slår handbromsen på änsålänge, och försöker istället jobba med rakriktning och på att lösa upp hela hästen som en helhet istället.

Igår körde vi höjda bommar på både rakt och böjt spår, samt slalom mellan olika slags objekt i bara grimma och grimskaft, och till slut började hon slappna av, slicka sig om munnen och frusta osv. Hoppet lever än!
 
Min planka kunde inte göra öppna/sluta när jag köpte honom utan det tog ett tag med lösgörande innan han kunde göra en öppna. Sen efter några år kom slutan också
Ja, det tar tid. Räcker jag tittar på mig själv, stel som en pinne och än har jag inte mjukat upp mig själv tillräckligt. 🙄😅
Men skam för den som ger sig som de säger. 👍🏻
 
Ja, det tar tid. Räcker jag tittar på mig själv, stel som en pinne och än har jag inte mjukat upp mig själv tillräckligt. 🙄😅
Men skam för den som ger sig som de säger. 👍🏻

Så tänker jag också, hästen och jag försöker bli vigare tillsammans, och vi har ingen bråttom! :up: Jag förstår henne så bra när något tar emot och hjärnan sätter nödbromsen på, för jag kämpar med liknande besvär själv också. Men en bra PT och förståelse för movement science gör susen!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Träning Visste inte vart jag skulle lägga tråden. Moderatorn får gärna flytta den om den hamnat fel :) Till trådens ämne då. Jag försöker hitta...
Svar
1
· Visningar
1 468
Senast: fridaxi
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 406
Senast: älgen
·
Hästvård Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp