Häst stortrivs i stall - men jag vill flytta därifrån

Karamello30

Trådstartare
Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen mig.

Jag har ett dilemma - min häst stortrivs i ett stall och jag vantrivs något enormt. Jag har haft min häst installad i ett stall under ca två års tid och verkligen försökt att göra det bästa av situationen. Men jag trivs inte i stallet och ingenting har blivit bättre under två års tid. Jag känner för att flytta därifrån med min häst innan jag blir tokig. Enda problemet är att hästen trivs bra och får gå i stor hage med andra hästar. Stallet är det inga fel på och stallkompisarna är snälla.

Det som gör att jag vantrivs är stallägaren som bor på gården där stallet är. Jättetrevlig, men jag misstänker att det är en narcissist med ett extremt kontrollbehov. Man får i princip aldrig vara själv i stallet om denne är hemma, utan kommer alltid ut och pratar om sig själv, sitt liv och övervakar det man gör samt kommer med kommentarer.
Stallägaren är en självutnämnd:
- hästmassör
- foderexpert
- expert på bett
- sadelutprovare
- elitryttare

Det som är extra jobbigt är dennes ”expertkunskaper” inom foder. Om man vill ändra i sin hästs foderstat måste man först informera stallägaren, som ska godkänna ändringen och sedan hålla en lång utläggning om stallägarens åsikter kring foder. I stallet betalar man för de antal kg man tar av höet, men tillskott och kraftfoder köper man själv in till sin häst. Packade höpåsar kontrollvägs slumpmässigt med en våg för resväskor som stallägaren ofta går runt med i fickan. Tycker stallägaren att det ser ut att vara för mycket hö i en packad höpåse drar denne ur hö ur påsen tills stallägaren tycker att det ser lagom ut. Jag fattar att man måste meddela inköparen av höet om man planerar att ta mer hö, men att behöva få det godkänt? :confused: Och så fort stallägaren inte håller med en får man höra dennes åsikter varje dag om varför man har fel och varför stallägaren har rätt. Exempelvis får man inte ge någon häst mer än 10 kg hö/dag och min häst är en storhäst på 167 cm…

Andra saker som känns lite olustiga är följande:
- Minst en gång i veckan kommer stallägaren och ”känner igenom” hästen när man har den på stallgången och exempelvis ryktar.
- När man sadlar brukar stallägaren en gång i månaden kolla hur sadeln ligger, ifrågasätta varför man har en viss padd och föreslå att byta koppjärn på sadeln.
- Rider man med sporrar ska det ifrågasättas med tillhörande kommentar ”att man ska kunna rida sin häst utan sporrar, spö räcker!”
- Man får inte rida med vilket bett som man själv vill utan måste förhålla sig till stallägarens egna lista över godkända bett
- Varje månad ändras stallregler

Det finns säkert mer saker, men detta är allt jag orkar rada upp nu. Jag börjar bli mentalt trött av att stå på detta stall. Det är inte roligt att ofta bli övervakad och behöva diskutera varför man gör si eller så med sin egen häst, eller behöva lyssna på stallägarens alla problem här i livet. Det är sällan som jag får åka ut till stallet och bara vara med min häst.

Med den här långa tråden vill jag veta vad ni tycker - är det ok att flytta från ett sånt här ställe trots att hästen mår superbra? Är det jag som är för känslig? Detta är första stallet med egen häst och detta kanske är normalt i de flesta stall? Jag är i valet och kvalet om jag ska åka och titta på några andra stallplatser, men om detta är normalt beteende från en stallägare kan jag nog lika bra stanna där eftersom hästen mår bra :(

Ge mig tips om vad ni hade gjort i min situation. Kanske kan jag bemöta stallägaren annorlunda? För just nu stänger jag bara av när stallägaren börjar prata på om sina åsikter för jag orkar inte höra på det.

Stallägaren är inte utbildad inom något som har med hästar att göra och jobbar på ett kontor.

Med vänlig hälsning,
En uppgiven hästägare
 
Låter i mina öron som gränslös och oprofessionell stallägare.
Jag hade en liknande som sade: "nu är det nog, du får inte fodra dina hästar som du gör!"

Angående mitt kraftfoder som jag köpte själv.

Jag kommenterade inte, utan såg bara till att flytta fortast möjligt. Det var vidrigt att känna sig övervakad.
 
Man har ju häst för sin egen skull och det kostar dessutom enormt med pengar. Det ska GE energi(för de mesta iallafall) inte ta!
Det finns flera stall där hästen har det bra.
Endel egenheter kanske man måste lära sig hantera när man står inackorderad på någons gård. Men de ska vara försumbara i det stora hela. Och det gäller ju alla, stallkompisar, arbetskollegor osv. Om man som mig inte har möjlighet att ha hästen eller jobba hemma 🤷🏼‍♀️
Men då måste man man också trivas i miljön, det är lika viktigt som att hästen för det.
Åk o titta på stall du 😃
 
Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen mig.

Jag har ett dilemma - min häst stortrivs i ett stall och jag vantrivs något enormt. Jag har haft min häst installad i ett stall under ca två års tid och verkligen försökt att göra det bästa av situationen. Men jag trivs inte i stallet och ingenting har blivit bättre under två års tid. Jag känner för att flytta därifrån med min häst innan jag blir tokig. Enda problemet är att hästen trivs bra och får gå i stor hage med andra hästar. Stallet är det inga fel på och stallkompisarna är snälla.

Det som gör att jag vantrivs är stallägaren som bor på gården där stallet är. Jättetrevlig, men jag misstänker att det är en narcissist med ett extremt kontrollbehov. Man får i princip aldrig vara själv i stallet om denne är hemma, utan kommer alltid ut och pratar om sig själv, sitt liv och övervakar det man gör samt kommer med kommentarer.
Stallägaren är en självutnämnd:
- hästmassör
- foderexpert
- expert på bett
- sadelutprovare
- elitryttare

Det som är extra jobbigt är dennes ”expertkunskaper” inom foder. Om man vill ändra i sin hästs foderstat måste man först informera stallägaren, som ska godkänna ändringen och sedan hålla en lång utläggning om stallägarens åsikter kring foder. I stallet betalar man för de antal kg man tar av höet, men tillskott och kraftfoder köper man själv in till sin häst. Packade höpåsar kontrollvägs slumpmässigt med en våg för resväskor som stallägaren ofta går runt med i fickan. Tycker stallägaren att det ser ut att vara för mycket hö i en packad höpåse drar denne ur hö ur påsen tills stallägaren tycker att det ser lagom ut. Jag fattar att man måste meddela inköparen av höet om man planerar att ta mer hö, men att behöva få det godkänt? :confused: Och så fort stallägaren inte håller med en får man höra dennes åsikter varje dag om varför man har fel och varför stallägaren har rätt. Exempelvis får man inte ge någon häst mer än 10 kg hö/dag och min häst är en storhäst på 167 cm…

Andra saker som känns lite olustiga är följande:
- Minst en gång i veckan kommer stallägaren och ”känner igenom” hästen när man har den på stallgången och exempelvis ryktar.
- När man sadlar brukar stallägaren en gång i månaden kolla hur sadeln ligger, ifrågasätta varför man har en viss padd och föreslå att byta koppjärn på sadeln.
- Rider man med sporrar ska det ifrågasättas med tillhörande kommentar ”att man ska kunna rida sin häst utan sporrar, spö räcker!”
- Man får inte rida med vilket bett som man själv vill utan måste förhålla sig till stallägarens egna lista över godkända bett
- Varje månad ändras stallregler

Det finns säkert mer saker, men detta är allt jag orkar rada upp nu. Jag börjar bli mentalt trött av att stå på detta stall. Det är inte roligt att ofta bli övervakad och behöva diskutera varför man gör si eller så med sin egen häst, eller behöva lyssna på stallägarens alla problem här i livet. Det är sällan som jag får åka ut till stallet och bara vara med min häst.

Med den här långa tråden vill jag veta vad ni tycker - är det ok att flytta från ett sånt här ställe trots att hästen mår superbra? Är det jag som är för känslig? Detta är första stallet med egen häst och detta kanske är normalt i de flesta stall? Jag är i valet och kvalet om jag ska åka och titta på några andra stallplatser, men om detta är normalt beteende från en stallägare kan jag nog lika bra stanna där eftersom hästen mår bra :(

Ge mig tips om vad ni hade gjort i min situation. Kanske kan jag bemöta stallägaren annorlunda? För just nu stänger jag bara av när stallägaren börjar prata på om sina åsikter för jag orkar inte höra på det.

Stallägaren är inte utbildad inom något som har med hästar att göra och jobbar på ett kontor.

Med vänlig hälsning,
En uppgiven hästägare

Det ska vara roligt att ha häst. Hade jag varit du hade jag bytt stall. Jag hade blivit vansinnig över ett sådant upplägg.
 
Hjälp! Jag hade stått ut max två veckor på de premisserna. Samt att jag hade blivit tokig bara av att tvångsumgås med stallägaren och lyssna på någons pladdrande i den omfattningen om det inte var en mycket nära vän sedan tidigare (och inte ens då hade jag orkat tvångsumgås varje dag i stallet).

Ser inte att en ändring i ditt bemötande kan lösa saken när det är på den nivån som beskrivs. Möjligen om du hade kunnat lägga om dina stalltider så att de sammanfaller med att stallägaren jobbar, men då skulle väl ändå all "rådgivning" tas igen på helger och semestrar. När man känner vantrivsel av att vara i stallet så är det enda rätta att göra en förändring som löser det, oavsett om man är hyresvärd eller inackorderad.
 
Jag hade inte stått ut en månad ens med sånt beteende, hade blivit fullständigt skogstokig. Hästen kan trivas minst lika bra i något annat stall, detta stallet är garanterat inte den enda där den får gå ut i stora hagar med bra hästkompisar. Att man trivs i stallet är oerhört viktigt. Vissa saker kan man stå ut med, och får också lov att stå ut med när man står inhyrd i ett stall man inte äger ihop med människor man inte har valt ut själv, men det finns en gräns och detta är definitivt way beyond den gränsen imo.

Var vaksam i samband med flytten till ett nytt stall så stallägaren inte försöker sabotera för dig på olika sätt. Det var inte länge sedan det skrevs en tråd här på Buke där stallägaren och dennes kumpaner försökte blockera vägen med en traktor och skrämma hästen när ägaren skulle lasta den i samband med att h*n skulle flytta till ett nytt stall. En del människor skyr verkligen inga som helst medel i vissa situationer.
 
Tack för alla kommentarer! Jag ska i veckan åka runt till olika stall i närheten för att höra mig för om vad en stallplats kostar, vad som ingår och hur lång kö de har. Min häst får helt enkelt anpassa sig till ett nytt ställe där jag förhoppningsvis kommer att trivas bättre. Jag kommer inte berätta för stallägaren att jag letar ny stallplats och kommer berätta lite om hur jag har det i nuvarande stall för den nya hyresvärden och hoppas på att det inte pratas om att jag söker ny stallplats.

Gällande nuvarande stallägarens beteende har det inte alltid varit såhär. I början var hen jättetrevlig och la sig inte i vad jag gjorde. Sedan har mer och mer av det nuvarande beteendet kommit smygande. Nu har stallägaren varit mer intensiv i sina kommentarer eftersom jag har skaffat en dressyrsadel till min häst och får inte lov att prova den ifred. För tillfället har stallägaren gett upp med att försöka övertyga mig att byta padd då både tränare och equiterapeut har intygat att sadeln ligger ok med nuvarande padd.

I möjligaste mån försöker jag vara i stallet när stallägaren inte är hemma, men det funkar inte alltid. Nu har det varit varmt mitt på dagen, jag jobbar ofta morgon och har fått åka ut till stallet på kvällen när stallägaren är hemma. När det var distansstudier på högskolan funkade det perfekt att vara i stallet mitt på dagen och det är kanske därför jag har stått ut såhär länge. Men som någon annan sa, träffar hen inte mig på ett tag ”tar hen igen det” när hen väl ser mig.

Stallägaren har detta beteende mot alla i stallet - särskilt om man köper en ny häst. Då haglar alla ”tips” in och man får inte vara själv en minut i stallet. I och med mitt nya sadelköp och en som köpt ny häst för ett par månader sedan har stallägaren varit mer närvarande i stallet och lagt sig i precis allting. Vi är sex hästar totalt i stallet och det finns en person som slipper stallägaren för att denna person alltid går runt med hörlurar och inte pratar med någon. Gissar att jag får köra på med samma taktik tills jag fått en ny stallplats på något annat ställe…
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 691
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp