Häst stortrivs i stall - men jag vill flytta därifrån

Tack för alla kommentarer! Jag ska i veckan åka runt till olika stall i närheten för att höra mig för om vad en stallplats kostar, vad som ingår och hur lång kö de har. Min häst får helt enkelt anpassa sig till ett nytt ställe där jag förhoppningsvis kommer att trivas bättre. Jag kommer inte berätta för stallägaren att jag letar ny stallplats och kommer berätta lite om hur jag har det i nuvarande stall för den nya hyresvärden och hoppas på att det inte pratas om att jag söker ny stallplats.

Gällande nuvarande stallägarens beteende har det inte alltid varit såhär. I början var hen jättetrevlig och la sig inte i vad jag gjorde. Sedan har mer och mer av det nuvarande beteendet kommit smygande. Nu har stallägaren varit mer intensiv i sina kommentarer eftersom jag har skaffat en dressyrsadel till min häst och får inte lov att prova den ifred. För tillfället har stallägaren gett upp med att försöka övertyga mig att byta padd då både tränare och equiterapeut har intygat att sadeln ligger ok med nuvarande padd.

I möjligaste mån försöker jag vara i stallet när stallägaren inte är hemma, men det funkar inte alltid. Nu har det varit varmt mitt på dagen, jag jobbar ofta morgon och har fått åka ut till stallet på kvällen när stallägaren är hemma. När det var distansstudier på högskolan funkade det perfekt att vara i stallet mitt på dagen och det är kanske därför jag har stått ut såhär länge. Men som någon annan sa, träffar hen inte mig på ett tag ”tar hen igen det” när hen väl ser mig.

Stallägaren har detta beteende mot alla i stallet - särskilt om man köper en ny häst. Då haglar alla ”tips” in och man får inte vara själv en minut i stallet. I och med mitt nya sadelköp och en som köpt ny häst för ett par månader sedan har stallägaren varit mer närvarande i stallet och lagt sig i precis allting. Vi är sex hästar totalt i stallet och det finns en person som slipper stallägaren för att denna person alltid går runt med hörlurar och inte pratar med någon. Gissar att jag får köra på med samma taktik tills jag fått en ny stallplats på något annat ställe…
Jag skulle inte prata om nuvarande stall när du kollar på nya. Säg bara att du inte trivs utan att gå in på det mer, tror inte de kommer sprida något till din nuvarande stallägare 😊
 
Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen mig.

Jag har ett dilemma - min häst stortrivs i ett stall och jag vantrivs något enormt. Jag har haft min häst installad i ett stall under ca två års tid och verkligen försökt att göra det bästa av situationen. Men jag trivs inte i stallet och ingenting har blivit bättre under två års tid. Jag känner för att flytta därifrån med min häst innan jag blir tokig. Enda problemet är att hästen trivs bra och får gå i stor hage med andra hästar. Stallet är det inga fel på och stallkompisarna är snälla.

Det som gör att jag vantrivs är stallägaren som bor på gården där stallet är. Jättetrevlig, men jag misstänker att det är en narcissist med ett extremt kontrollbehov. Man får i princip aldrig vara själv i stallet om denne är hemma, utan kommer alltid ut och pratar om sig själv, sitt liv och övervakar det man gör samt kommer med kommentarer.
Stallägaren är en självutnämnd:
- hästmassör
- foderexpert
- expert på bett
- sadelutprovare
- elitryttare

Det som är extra jobbigt är dennes ”expertkunskaper” inom foder. Om man vill ändra i sin hästs foderstat måste man först informera stallägaren, som ska godkänna ändringen och sedan hålla en lång utläggning om stallägarens åsikter kring foder. I stallet betalar man för de antal kg man tar av höet, men tillskott och kraftfoder köper man själv in till sin häst. Packade höpåsar kontrollvägs slumpmässigt med en våg för resväskor som stallägaren ofta går runt med i fickan. Tycker stallägaren att det ser ut att vara för mycket hö i en packad höpåse drar denne ur hö ur påsen tills stallägaren tycker att det ser lagom ut. Jag fattar att man måste meddela inköparen av höet om man planerar att ta mer hö, men att behöva få det godkänt? :confused: Och så fort stallägaren inte håller med en får man höra dennes åsikter varje dag om varför man har fel och varför stallägaren har rätt. Exempelvis får man inte ge någon häst mer än 10 kg hö/dag och min häst är en storhäst på 167 cm…

Andra saker som känns lite olustiga är följande:
- Minst en gång i veckan kommer stallägaren och ”känner igenom” hästen när man har den på stallgången och exempelvis ryktar.
- När man sadlar brukar stallägaren en gång i månaden kolla hur sadeln ligger, ifrågasätta varför man har en viss padd och föreslå att byta koppjärn på sadeln.
- Rider man med sporrar ska det ifrågasättas med tillhörande kommentar ”att man ska kunna rida sin häst utan sporrar, spö räcker!”
- Man får inte rida med vilket bett som man själv vill utan måste förhålla sig till stallägarens egna lista över godkända bett
- Varje månad ändras stallregler

Det finns säkert mer saker, men detta är allt jag orkar rada upp nu. Jag börjar bli mentalt trött av att stå på detta stall. Det är inte roligt att ofta bli övervakad och behöva diskutera varför man gör si eller så med sin egen häst, eller behöva lyssna på stallägarens alla problem här i livet. Det är sällan som jag får åka ut till stallet och bara vara med min häst.

Med den här långa tråden vill jag veta vad ni tycker - är det ok att flytta från ett sånt här ställe trots att hästen mår superbra? Är det jag som är för känslig? Detta är första stallet med egen häst och detta kanske är normalt i de flesta stall? Jag är i valet och kvalet om jag ska åka och titta på några andra stallplatser, men om detta är normalt beteende från en stallägare kan jag nog lika bra stanna där eftersom hästen mår bra :(

Ge mig tips om vad ni hade gjort i min situation. Kanske kan jag bemöta stallägaren annorlunda? För just nu stänger jag bara av när stallägaren börjar prata på om sina åsikter för jag orkar inte höra på det.

Stallägaren är inte utbildad inom något som har med hästar att göra och jobbar på ett kontor.

Med vänlig hälsning,
En uppgiven hästägare
Byt stall. Sådär hade jag aldrig stått ut med. Det är en sak om någon behöver hjälpen med tex fodringen men det där är att lägga sig i för mkt.
 
Jag resonerar så här; Hur bra en häst än trivs i ett stall så kommer den inte att göra det i längden om ägaren mår dålig av att vara där. Hästar känner av stämningen så väl och om du mår dåligt där blir det ingen rolig situation för hästen heller på sikt. Byt stall! Lycka till!
 
Tack för alla kommentarer! Jag ska i veckan åka runt till olika stall i närheten för att höra mig för om vad en stallplats kostar, vad som ingår och hur lång kö de har. Min häst får helt enkelt anpassa sig till ett nytt ställe där jag förhoppningsvis kommer att trivas bättre. Jag kommer inte berätta för stallägaren att jag letar ny stallplats och kommer berätta lite om hur jag har det i nuvarande stall för den nya hyresvärden och hoppas på att det inte pratas om att jag söker ny stallplats.

Gällande nuvarande stallägarens beteende har det inte alltid varit såhär. I början var hen jättetrevlig och la sig inte i vad jag gjorde. Sedan har mer och mer av det nuvarande beteendet kommit smygande. Nu har stallägaren varit mer intensiv i sina kommentarer eftersom jag har skaffat en dressyrsadel till min häst och får inte lov att prova den ifred. För tillfället har stallägaren gett upp med att försöka övertyga mig att byta padd då både tränare och equiterapeut har intygat att sadeln ligger ok med nuvarande padd.

I möjligaste mån försöker jag vara i stallet när stallägaren inte är hemma, men det funkar inte alltid. Nu har det varit varmt mitt på dagen, jag jobbar ofta morgon och har fått åka ut till stallet på kvällen när stallägaren är hemma. När det var distansstudier på högskolan funkade det perfekt att vara i stallet mitt på dagen och det är kanske därför jag har stått ut såhär länge. Men som någon annan sa, träffar hen inte mig på ett tag ”tar hen igen det” när hen väl ser mig.

Stallägaren har detta beteende mot alla i stallet - särskilt om man köper en ny häst. Då haglar alla ”tips” in och man får inte vara själv en minut i stallet. I och med mitt nya sadelköp och en som köpt ny häst för ett par månader sedan har stallägaren varit mer närvarande i stallet och lagt sig i precis allting. Vi är sex hästar totalt i stallet och det finns en person som slipper stallägaren för att denna person alltid går runt med hörlurar och inte pratar med någon. Gissar att jag får köra på med samma taktik tills jag fått en ny stallplats på något annat ställe…
Jag förstår precis vilken sort det är. Dessa människor får någon slags bekräftelse i att de är "duktiga" om de spatserar runt och delger omgivningen alla sina råd.

Jag fick tyst på en sådan person som skulle säga till mig och dottern (som red), hur man skall rida, genom att spänna ögonen i henne och säga: "vi klarar oss väldigt bra själva, och jag hjälper min dotter just, så dina kommentarer behövs inte, tack. "

Hon dröp av läktaren för att aldrig någonsin säga något mer till oss, men pladdrade på med alla andra.

Övertydligt meddelande var med andra ord nödvändigt.

Dock var detta inte en stallägare. Det är betydligt svårare när man är i beroendeställning.

Lycka till med ditt letande, det kommer säkert bli lika bra för hästen på ett nytt ställe!
 
Tack för alla kommentarer! Jag ska i veckan åka runt till olika stall i närheten för att höra mig för om vad en stallplats kostar, vad som ingår och hur lång kö de har. Min häst får helt enkelt anpassa sig till ett nytt ställe där jag förhoppningsvis kommer att trivas bättre. Jag kommer inte berätta för stallägaren att jag letar ny stallplats och kommer berätta lite om hur jag har det i nuvarande stall för den nya hyresvärden och hoppas på att det inte pratas om att jag söker ny stallplats.

Gällande nuvarande stallägarens beteende har det inte alltid varit såhär. I början var hen jättetrevlig och la sig inte i vad jag gjorde. Sedan har mer och mer av det nuvarande beteendet kommit smygande. Nu har stallägaren varit mer intensiv i sina kommentarer eftersom jag har skaffat en dressyrsadel till min häst och får inte lov att prova den ifred. För tillfället har stallägaren gett upp med att försöka övertyga mig att byta padd då både tränare och equiterapeut har intygat att sadeln ligger ok med nuvarande padd.

I möjligaste mån försöker jag vara i stallet när stallägaren inte är hemma, men det funkar inte alltid. Nu har det varit varmt mitt på dagen, jag jobbar ofta morgon och har fått åka ut till stallet på kvällen när stallägaren är hemma. När det var distansstudier på högskolan funkade det perfekt att vara i stallet mitt på dagen och det är kanske därför jag har stått ut såhär länge. Men som någon annan sa, träffar hen inte mig på ett tag ”tar hen igen det” när hen väl ser mig.

Stallägaren har detta beteende mot alla i stallet - särskilt om man köper en ny häst. Då haglar alla ”tips” in och man får inte vara själv en minut i stallet. I och med mitt nya sadelköp och en som köpt ny häst för ett par månader sedan har stallägaren varit mer närvarande i stallet och lagt sig i precis allting. Vi är sex hästar totalt i stallet och det finns en person som slipper stallägaren för att denna person alltid går runt med hörlurar och inte pratar med någon. Gissar att jag får köra på med samma taktik tills jag fått en ny stallplats på något annat ställe…
Hjälp hur har personen tid och ork 😰
 
Jag tänker att en bara säger något OM det frågas varför en ska byta stall. Och då svarar: -Jag kände att det var dags.
Jag instämmer. Det behöver man inte gå vidare in på. Man vet aldrig vem som känner vem, och det kan vara känslig information.

Det bästa är nog att säga varför man VILL flytta till nya stället. Det blir mer positivt.

Så helt enkelt svara: "i ert stall ser det ut som om era rutiner/möjlighet till hagvistelser/träningar (eller vad det nu kan vara som lockar), skulle passa mig och hästen bra."
 
Jag tänker att en bara säger något OM det frågas varför en ska byta stall. Och då svarar: -Jag kände att det var dags.
Jag håller med!
Risken är att hur du än säger det så är det du som låter klyddig och hade jag varit stallägare så vill jag inte ta emot ett ev "problem".
(Förövrigt är det detsamma om man byter jobb - man berättar inte att alla andra är dumma i huvudet, även om det är sant, utan hör sig för om hur de tar hand om sin personal.)
 
Jag hade aldrig stannat kvar. Det ska vara kul att åka till stallet!

Flytta så fort du kan. Ett nytt stall med vettig hästhantering kommer göra att din häst trivs trots flytten. Förmodligen känner din häst av dina energier även om du försöker dölja dem.

/Lizzie
 
Det är klart att du ska flytta! Det där låter helt oacceptabelt. Jag är dessutom väldigt övertygad om att hästar känner av hur matte mår, så en flytt skulle säkert gagna även hästen av den anledningen. Man ska må bra i stallet!

Edit; såg att jag skrivit detta tidigare i samma tråd... 😅
 
Senast ändrad:
Låter som en knepig person. Jag har själv inackorderingar och hela vuxna livet jobbat med hästar och hållet på med hästar sedan jag var 5 år så vet inget annat. Det är väl det jag kan bäst men är långt ifrån någon expert och oavsett hur mycket jag utvecklas som människa, ryttare mm mm kommer jag aldrig att bli det heller. Kommer komma nya situationer, nya hästar, nya fall och det är just det som är så härligt med hästar också. Att ju mer man förkovrar sig ju mindre kan man för det finns alltid mer.
Jag lägger mig aldrig i någon annans hästhållning. För varför skulle jag? Så länge hästen funkar i flocken och är ok att leda och sköter sig när jag gör något med den varför ska jag då komma med tips och råd och hästen kör sitt race med sin ägare eller medryttare? Varför ska jag lägga mer massa energi på sådant? Har väl massor ändå att göra liksom 😅
En helt annan sak om någon VILL ha hjälp. Frågar karamelldrottningen hur skulle du ha gjort här? Eller vad kan jag göra när hästen gör så här? Osv
Då är människan öppen för att ta in input men annars så är det bättre jag håller käften. För mig är det viktigt att både människor och hästarna trivs och mår bra. Det är prio.
 
Jag förstår precis vilken sort det är. Dessa människor får någon slags bekräftelse i att de är "duktiga" om de spatserar runt och delger omgivningen alla sina råd.

Jag fick tyst på en sådan person som skulle säga till mig och dottern (som red), hur man skall rida, genom att spänna ögonen i henne och säga: "vi klarar oss väldigt bra själva, och jag hjälper min dotter just, så dina kommentarer behövs inte, tack. "

Hon dröp av läktaren för att aldrig någonsin säga något mer till oss, men pladdrade på med alla andra.

Övertydligt meddelande var med andra ord nödvändigt.

Dock var detta inte en stallägare. Det är betydligt svårare när man är i beroendeställning.

Lycka till med ditt letande, det kommer säkert bli lika bra för hästen på ett nytt ställe!
Det där är jätte svårt när det är stallägaren. Jag ser tyvärr i nya stallet hur Hen kommenterar och håller på med dom andras hästar, skall ge ridlektioner etc. som tur är har jag sluppit än så länge, men jag försöker komma på ett bra sätt att säga "tack, men nej tack" när dagen kommer denna skall kommenterar på min häst. Vi har två helt olika syn på tillgång till hästarna och va en incident med en häst som fick spö som spöet gick sönder, jag va inte där då men sånt accepterar jag inte mot min häst och en person som gör så mot hästar är ingen jag vill ha "tips" ifrån alls.
 
Så länge det inte pågår djurplågeri eller våld så lägger jag mig aldrig i vad mina inackorderade gör med sina hästar.
 
Hej allihopa! Jag har tittat på många olika stall i mitt närområde, men ännu har det inte blivit någon flytt av hästen. Det har varit bra stall, med bra träningsmöjligheter och bra hagar. Däremot har hyran varit i högsta laget för mig och med tanke på att allting runt hästarna har blivit dyrare har jag inte vågat flytta hästen till ett annat stall. Jag vill kunna lägga pengar på att träna för tränare regelbundet, åka iväg på tävlingar och oförutsedda utgifter - utan att behöva oroa mig för att jag ska ha råd.

De stallen som jag har haft råd att stå i är för närvarande fulla, men jag står i kö och hoppas att de snart får en ledig plats.

Däremot har stallägaren haft privata saker att ta itu med och har inte haft orken eller tiden att lägga sig i vad vi inackorderingar gör. Det har varit väldigt skönt och gett mig en hel del sinnesro. Just nu känns det helt okej att stå i stallet och jag kan stå ut ett tag till om det fortsätter såhär.

Samtidigt vet jag om att situationen med stallägaren kommer att eskalera och jag kommer att börja vantrivas igen. Planen just nu är att dra ner på träningar (från två gånger i veckan till två gånger i månaden) och spara så mycket pengar som möjligt för att jag ska kunna flytta snabbt till första bästa ställe om stallägaren faller in i gamla hjulspår igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 690
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp