Häst vägrar följa med

Nicenluc

Trådstartare
Hej
Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga problem att fånga hästen i hagen men att få den att följa med mig är dessvärre jättesvårt. Den helt enkelt stannar och vägrar eller väldigt motvilligt följer med. Går några meter sen är den som fastfrusen och detta upprepas. När vi tillslut kommer ut ur hagen så kan den vägra gå in i stallet, störigt och enerverande. Hjälper inte med godis eller äpple
Någon med liknande bekymmer?
 
Låter som att hästen känner sig tryggare med sin flock än med dig. Har den någon kompis du kan ta in först eller samtidigt och ha inne under tiden du pysslar med din häst så att den känner sig tryggare och ni kan börja bygga upp er relation?
 
Hej
Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga problem att fånga hästen i hagen men att få den att följa med mig är dessvärre jättesvårt. Den helt enkelt stannar och vägrar eller väldigt motvilligt följer med. Går några meter sen är den som fastfrusen och detta upprepas. När vi tillslut kommer ut ur hagen så kan den vägra gå in i stallet, störigt och enerverande. Hjälper inte med godis eller äpple
Någon med liknande bekymmer?

Sådär kan min åring vara ibland, speciellt om det varit väderomslag så vägen ser annorlunda ut än dagen innan. Tyvärr måste hon in varje dag och äta extrafoder pga dåligt hösilage. Med henne gör det stor skillnad när jag leder hennes bästis eller hennes mamma samtidigt. Ibland är hon ändå osäker och vill nosa på saker eller gömma huvudet mot min rygg och då får hon göra så.

Så mitt tips är att testa med en trygg kompis.
 
När hästar beter sig så tänker jag alltid på vad som väntar hästen när den kommer in. Blir hästen uppställd i gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, hitta något gott i krubban och kissa?
Min erfarenhet är att de flesta hästar som inte vill följa med inte möts av något trevligt när de kommer in i stallet utan blir iordninggjorda på en gång. Om de istället får en morot i krubban blir de betydligt villigare att komma med.
 
När hästar beter sig så tänker jag alltid på vad som väntar hästen när den kommer in. Blir hästen uppställd i gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, hitta något gott i krubban och kissa?
Min erfarenhet är att de flesta hästar som inte vill följa med inte möts av något trevligt när de kommer in i stallet utan blir iordninggjorda på en gång. Om de istället får en morot i krubban blir de betydligt villigare att komma med.

Både det och vilken känsla hästen hade när man lämnade den dagen innan. Eller kanske känslan man lämnar den i oftast. Om inget annat påverkat (tex väder, jägare, hungrig eller liknande) så brukar min häst tydligare och tydligare spegla dagen innan när jag möter honom dagen efter. Bästa svaret på hur han upplevde gårdagen är vad man möts av dagen efter.
 
När hästar beter sig så tänker jag alltid på vad som väntar hästen när den kommer in. Blir hästen uppställd i gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, hitta något gott i krubban och kissa?
Min erfarenhet är att de flesta hästar som inte vill följa med inte möts av något trevligt när de kommer in i stallet utan blir iordninggjorda på en gång. Om de istället får en morot i krubban blir de betydligt villigare att komma med.

Mycket klok reflektion! Vet att flera stallkamrater frågat mig hur jag lärt mina hästar att alltid komma när jag ropar. Jag svarade att jag ger dem godis när de kommer, men vad jag glömde säga var att de sen går in och få kraftfoder, så det är klart att det är poppis. Ponnyn får även en nyfluffad spånbädd, så hon kan rulla sig minst tre gånger (väldigt viktigt när man är skimmel tydligen). Det är så lätt att glömma att det är många olika saker som påverkar hästens upplevelse av att vara med människor.
 
Mycket klok reflektion! Vet att flera stallkamrater frågat mig hur jag lärt mina hästar att alltid komma när jag ropar. Jag svarade att jag ger dem godis när de kommer, men vad jag glömde säga var att de sen går in och få kraftfoder, så det är klart att det är poppis. Ponnyn får även en nyfluffad spånbädd, så hon kan rulla sig minst tre gånger (väldigt viktigt när man är skimmel tydligen). Det är så lätt att glömma att det är många olika saker som påverkar hästens upplevelse av att vara med människor.
När jag hade tre hästar gnäggade de och sprang ikapp till mig när jag visade mig i hagen.

Har fått samma fråga som du, och svarar att de får komma in i boxen där det ligger en morot i krubban. Mitt gamla sto ville alltid kissa också, och gärna rulla sig.
 
När hästar beter sig så tänker jag alltid på vad som väntar hästen när den kommer in. Blir hästen uppställd i gången och får en sadel på sig eller får den komma in i boxen, hitta något gott i krubban och kissa?
Min erfarenhet är att de flesta hästar som inte vill följa med inte möts av något trevligt när de kommer in i stallet utan blir iordninggjorda på en gång. Om de istället får en morot i krubban blir de betydligt villigare att komma med.
Jag har haft ett par hästar som varit omöjliga att fånga, oavsett vad som väntat dem i stallet. De har gärna gått lösa in från hagen, så det har inte varit stallet som inte lockat dem. Det har inte heller spelat någon roll om jag mutat dem med godis.
Så, med det vill jag säga att det tyvärr inte behöver vara så enkelt som du tänker, även om det kanske är en del av svarat i många fall.
 
När jag hade tre hästar gnäggade de och sprang ikapp till mig när jag visade mig i hagen.

Har fått samma fråga som du, och svarar att de får komma in i boxen där det ligger en morot i krubban. Mitt gamla sto ville alltid kissa också, och gärna rulla sig.

Ja, jag brukar bara hinna ropa på en, så kommer alla tre och åringen gnäggar. Ponnyn har en riktig rutin i boxen. Först rullar man ordentligt (gärna två gånger på ena sidan och en gång på den andra inklusive gnugga in ordentligt med spån i ögonen), sen kissar man en stoooor flod och sen kan man äta. ;)
 
Jag har haft ett par hästar som varit omöjliga att fånga, oavsett vad som väntat dem i stallet. De har gärna gått lösa in från hagen, så det har inte varit stallet som inte lockat dem. Det har inte heller spelat någon roll om jag mutat dem med godis.
Så, med det vill jag säga att det tyvärr inte behöver vara så enkelt som du tänker, även om det kanske är en del av svarat i många fall.
Jag har delat stall med en sådan häst också så det finns ju alltid undantag, men den absoluta majoriteten av de krånglande hästarna jag upplevt har blivit bättre med något trevligt i stallet.
 
En liten fundering. Jag har alltid trott att alla som tar in en häst gav den en trevlig välkommen in. Något av följande, godis, riktigt gott kliande, lite mat i krubban. Har inte ens tänkt på att en del bara gör iordning och rider direkt. Känns lite stressigt.
 
Ta hjälp av en (häst)kompis, dvs ta in den ihop med någon annan häst. Så att den blir trygg med att lämna flocken. Börja i den änden.
 
Min häst var sån i början när hon kom till mig. Hon kände sig osäkert, var flockbunden och litade inte på mig. Det släppte med tiden i takt med att hon blev trygg i det nya stallet och lärde känna mig.

Jobba mycket med tilliten och hantera hästen utan att gå för långt bort från hagen. Se till att det blir en positiv upplevelse för hästen att gå iväg med dig bort från flocken.
 
En svår fråga. Hur länge har du haft den.
Hur var den med förra ägaren. Ditt kroppspråk visar hästen om du har koll på läget.
Kan någon annan i stallet gå in till stallet med hästen utan problem.
En stor hage och med kompisar brukar göra det svårare för en del hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 860
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp