häst vägrar gå, hörnpasseringar, rakriktning

återvändare

Trådstartare
Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i förtid och går in mot mitten? Ska man trycka ut den eller ta ledande tygeltag eller göra halt och sen försöka igen? Känner att jag har noll koll på detta och om man låter hästen vinna första gången så gör den så hela passet.

Sen vill jag även ha tips på rakriktning och hörnpasseringar. Alltså senaste passet så fungerade rakriktningen men sen när jag skulle svänga ut på spåret så gick det åt skogen. Hur gör jag där?

Mycket frågor
 
Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i förtid och går in mot mitten? Ska man trycka ut den eller ta ledande tygeltag eller göra halt och sen försöka igen? Känner att jag har noll koll på detta och om man låter hästen vinna första gången så gör den så hela passet.

Sen vill jag även ha tips på rakriktning och hörnpasseringar. Alltså senaste passet så fungerade rakriktningen men sen när jag skulle svänga ut på spåret så gick det åt skogen. Hur gör jag där?

Mycket frågor

Be en tränare om hjälp.
 
En häst vinner eller förlorar inte, de tänker inte i de termerma och kan inte tänka ut att de ska göra så hela passet. Vet du varför? Skyggar hästen för något? Jag hade nog inte lagt så mycket vikt vid att försöka tvinga ut hästen på en viss punkt på spåret utan istället fokuserat på att grundhjälperna fungerar, kanske rida på en stor volt på ett annat ställe på banan och sen flytta den närmre punkten när hästen svarar bra.
Den sista frågan förstår jag inte riktigt. Hästen ska vara rakriktad både på rakt spår och i hörnpasseringen - då den är rakriktad genom att följa det böjda spåret så att säga. Höger bak följer höger fram, vänster bak följer vänster fram.
 
Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa till på plats.

Tänk också på att hästen följer din kropp. Sitter du snett så går hästen snett, sitter du rakt så går hästen rakt. Kan det handla om bristande styrka, kontroll och koordination hos dig? Det går inte att kräva att hästen ska gå som du tänker dig, om du inte ger rätt signaler. Sen finns det såklart individer som är mer eller mindre samarbetsvilliga, men 90% av alla gånger så rör det sig om bristande kommunikation hos ryttaren eller smärta hos hästen :)
 
Jag försöker att inte göra stor sak av att passera ett hörn hästen undviker, jag tittar framåt på dit vi ska så inte jag stirrar på det läskiga, ställ hästen ifrån det den eventuellt blir tittig mot eller stelnar inför, rid så obekymrat som möjligt förbi det läskiga och successivt närma dig och förflytta dig mot spåret efter flera enkla passeringar innanför spåret. Kanske behöver hästen skritta fram och nosa på hörnet, om det ligger saker där.
 
Kanske behöver du förflytta dig längs långsidan på spåret i en serie av 10 meters volter och på så sätt komma in närmre hörnet om hästen vänder in när du ställer inåt om den inte lyssnar på inner skänkel och ytter tygel.

Jag förstår inte vad du menar med problemet med rakriktningen och svänga ut på spåret, var kommer du ifrån då?
 
det kan mycket väl vara så, men vid en viss punkt på ridbanan så viker hästen inåt, annars svarar den.
Är det rädsla det handlar om brukar jag träna det avssuttet först. Hänga i det hörnet, tränat på att stå där med sänkt huvud (klickat in det), gå förbi hörnet i lugn takt, backa mot det osv.
Är hästen väldigt rädd för det stället är jag en bit ifrån först, hästen ska känna sig lugn hela tiden och ju mer avslappnad hästen blir ju mer kan man utöka komfortzonen.

När hästen väl är lugn där när jag är på marken gör jag samma sak från ryggen.
 
Jag satt en gång för hundra år sedan på en häst som vägrade gå in i ett hörne. Hon blev skraj en gång och sedan kom vi längre och längre från hörnet vid varje passering. Jag fattade inget. Oerhört lydig häst annars. En annan person uppmärksammade mig då på att jag i min iver att styra tydligt la tygeln mot halsen. Hon gick då undan för den. Det är nog du som ger tokiga signaler för att du låst dig vid detta hörne.
 
det kan mycket väl vara så, men vid en viss punkt på ridbanan så viker hästen inåt, annars svarar den.
Är det en ridskolehäst, som kanske är van att när ridpasset är slut viker man in på medellinjen och ställer upp? Det är vanligt att ridskolehästar tar saken i egen hov med mindre rutinerade ryttare, och att gå in på medellinjen och stanna kan vara en sån grej.

Jag tror att allt du frågar om är sånt du kommer få mer snits på med mer övning. Det handlar mest om din egen sits&position, att du kan följa hästens rörelser och därefter börja kunna påverka och kontrollera framfarten. Hur du ska göra just i den enskilda situationen behöver du ha en instruktör som kan se och hjälpa dig med i realtid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 259
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp