Hästhantering Häst vägrar gå in från hagen

Lenasisu

Trådstartare
Är 80åringen dement eller hade annan sjukdom som gör att du misstänker det?
När hon hämtades var ögonen helt insjunkna. Vi tror att detta beror på att hon inte fått vatten på länge. När vi kollade höet var det inte håller bra, luktade hemskt. Hon har heller inte fått någon motion eller stimulering

Hon fångas gärna men när det gäller att gå in står hon bara där och vägrar. Underlagen är inte toppen heller, lerigt. Men idag så ville hon inte gå in i hagen heller, tror det delvis kan vara underlaget 😊
Om underlaget är så dåligt bidrar det säkert.
Utöver det om du inte haft hästen så länge är beteendet inte ovanligt. Det är naturligt att hästen knyter an till de andra hästarna i första hand. Hos många hästar som blir oroliga/stressade vid miljöombyte /flytt blir flockberoendet ännu tydligare.

Ta det lugnt och försök nu i början erbjuda fasta rutiner när du kommer och ska hantera hästen. Det brukar lösa sig då 😄

Jag hade inte lagt vikt på att försöka gissa/tolka varför hästens tidigare liv möjligtvis spelar roll. Det är bättre för hästarna att man fokuserar på här och nu och utifrån det jobbar med det man står inför . Stort lycka till 😄

Senast ändrad:
Jag träffade på en häst som absolut inte vill lämna hagen , alls. Hon hade inga problem att vara ensam när alla gick ut. En gång skulle vi byta hage men hon tänkte inte gå med på det. Det löste sig på ett sätt jag inte gillar.
Jag vet varför hon avskydde oss människor, hennes nya ägare var allt annat än snäll men hon trodde väl att alla var som h*n. 😢
Den ägaren skulle ta in min kompis häst och fick för sig att den skulle in i spolspiltan av nån anledning. Han var så elak mot hästen att jag ringde min kompis och sa som det var. Han skulle bara ta in hästen och ställa den i boxen, inget annat. Min kompis blev jättearg när hon hörde vad som hänt och tackade mig för uppdateringen, den mannen fick inte ta in hennes häst nån fler gång. Inte konstigt att hästar tappar förtroendet för människor.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Min mamma är död

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos