Häst vägrar gå in från hagen

Lenasisu

Trådstartare
Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in henne vägrade hon. Har verkligen försökt med allt men inget funkar. Vet att man inte ska låta dem vinna men efter närmare 3 timmar (!!) gav jag upp. Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp 😀
 
Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in henne vägrade hon. Har verkligen försökt med allt men inget funkar. Vet att man inte ska låta dem vinna men efter närmare 3 timmar (!!) gav jag upp. Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp 😀

Om det inte var viktigt att få in min häst (hovslagare, veterinär) lät jag henne vara kvar ute när hon uppenbart inte ville in. Nu brukade det bara vara ett par dagar, sen var allt ok igen.

Min tanke är att dom lär inte vilja mer nästa gång om man tjatat med dom i flera timmar och vill dom inte in finns det förmodligen en anledning till det.

Är det inget fel på hästen hade jag låtit den vila från min omvårdnad några dagar och bara gått ut i lösdriften och umgåtts en sväng istället för att plocka in.
 
Hon tycker att det du gör med henne när du hämtar henne är pest och pina troligen. Om hästen hellre är i hagen än med mig så är det något jag gör fel. Det ska vara roligt att komma ut och umgås med sin människa. Ändra på era rutiner så att hästen tycker det är kul att komma ur hagen.
 
Vinna? Vad är orsaken till att du tänker i sådana termer? Vill inte hästen vara med sin människa finns det en orsak. Det är människans uppgift att ta reda på varför. Att vara med sin människa ska vara roligt och tryggt. Är det jobbigt, tråkigt, gör ont eller är otryggt vill hästen inte vara med sin människa. Så, skapa trygghet, gör saker hästen tycker är roliga, var konsekvent, tydlig och lyssna på din häst så kommer hen snart vilja vara med dig igen.
 
Mina hästar upplever alltid något positivt när de kommer in. De får nåt gott i krubban, de blir kelade med och borstas. Det ska vara kul att umgås med människor.
Jag hade ett sto som kunde få för sig att hon bara inte ville ibland, speciellt om grimman var av. Den gamla ägaren hade jagat henne i timtal på betet med en havrehink utan resultat...
Här tvingar jag ingen häst att gå in, vill de så gärna vara ute så får de vara det. Själva... Min fattade vinken rätt fort och sen var det inga problem.
 
Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in henne vägrade hon. Har verkligen försökt med allt men inget funkar. Vet att man inte ska låta dem vinna men efter närmare 3 timmar (!!) gav jag upp. Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp 😀


Vad händer när du plockar in henne - Mat? Träning? Pyssel? Nån med.behandling?

Hon gillar inte det ni gör ihop och vill hellre stanna hos kompisarna. Fundera över hur du kan få er gemensamma tid trevligare för henne.
 
Precis som flera här ovan undrar vad som händer hästen när den kommer in? Mina egna har alltid fått en morot i krubban när de kommit in och jag har aldrig haft problem med att fånga hästar. De jag delat stall med som haft svårfångade hästar har inte gjort så utan oftast direkt ställt upp dem för skötning och sadling eller annat.

Försök att skaffa nya rutiner så att hästen uppfattar det mer positivt att komma in.
 
Är en person som alltid ger beröm och tar hästen i första hand. Lite less igår vilket förmodligen kom fram i det jag skrev.

Varje gång hon kommer in får hon stå minst 10 min i boxen och har kraft i krubban. Hon får godis direkt när vi kommit ut ur hagen som beröm.

Hon har precis blivit inriden och har haft henne bara ett kort tag då hon inte sköttes bra av förra ägare. Hon har nu fått ätit upp sig och mår bra. Det ända vi gör nu är att ta promenader från marken och på ryggen.

Tog in dem andra hästarna först idag. Då kom hon direkt fram. Verkar som att hon hade en dålig dag ville vara i hagen.
 
Är en person som alltid ger beröm och tar hästen i första hand. Lite less igår vilket förmodligen kom fram i det jag skrev.

Varje gång hon kommer in får hon stå minst 10 min i boxen och har kraft i krubban. Hon får godis direkt när vi kommit ut ur hagen som beröm.

Hon har precis blivit inriden och har haft henne bara ett kort tag då hon inte sköttes bra av förra ägare. Hon har nu fått ätit upp sig och mår bra. Det ända vi gör nu är att ta promenader från marken och på ryggen.

Tog in dem andra hästarna först idag. Då kom hon direkt fram. Verkar som att hon hade en dålig dag ville vara i hagen.
Om hon precis är inriden kanske hon behöver en paus nu?
 
Jag red för länge sen ett sto som var lite klurigt och ibland inte lät sig fångas.
En gång vände jag ryggen till. Då började hon gå i halvcirklar bakom mig och så fort hon kom runt och försökte se mitt ansikte så vände jag mig bort. Hon gick runt lite men kom rätt snabbt fram och jag kunde ta på grimman.
En annan gång vände jag också ryggen till och började kela med hästen i hagen bredvid. Då blev hon avis och kom fram. :angel:
Om jag inte minns fel har jag även lämnat henne ensam nån gång. Det fungerade också.
 
Har du möjlighet att umgås med hästen i hagen, tex. bara sitta i närheten, klappa, borsta, trickträna, kolla ben, whatever, utan att ta in den? Inte så lockande just den här årstiden, kanske... Men det i kombination med att göra ingång till något som inte direkt associeras med krav och arbetade gjorde underverk för min häst.

Lycka till, från en som haft en mycket svårfångad häst.
 
Har du möjlighet att umgås med hästen i hagen, tex. bara sitta i närheten, klappa, borsta, trickträna, kolla ben, whatever, utan att ta in den? Inte så lockande just den här årstiden, kanske... Men det i kombination med att göra ingång till något som inte direkt associeras med krav och arbetade gjorde underverk för min häst.

Lycka till, från en som haft en mycket svårfångad häst.

Tack snälla för tipset. Ska testa det nu i några dagar, låter lovande!
 
Jag red för länge sen ett sto som var lite klurigt och ibland inte lät sig fångas.
En gång vände jag ryggen till. Då började hon gå i halvcirklar bakom mig och så fort hon kom runt och försökte se mitt ansikte så vände jag mig bort. Hon gick runt lite men kom rätt snabbt fram och jag kunde ta på grimman.
En annan gång vände jag också ryggen till och började kela med hästen i hagen bredvid. Då blev hon avis och kom fram. :angel:
Om jag inte minns fel har jag även lämnat henne ensam nån gång. Det fungerade också.
Det där fungerande aldrig på min :grin: Men och andra sidan så trivdes inte han i stallet.
 
När jag hade min på lösdrift så var det ett tydligt tecken på att något är fel när hon inte stack huvudet i grimman. Avvakta någon dag och se vad som händer.
 
Jag träffade på en häst som absolut inte vill lämna hagen , alls. Hon hade inga problem att vara ensam när alla gick ut. En gång skulle vi byta hage men hon tänkte inte gå med på det. Det löste sig på ett sätt jag inte gillar.
Jag vet varför hon avskydde oss människor, hennes nya ägare var allt annat än snäll men hon trodde väl att alla var som h*n. 😢
 
När jag hade min på lösdrift så var det ett tydligt tecken på att något är fel när hon inte stack huvudet i grimman. Avvakta någon dag och se vad som händer.
Hon fångas gärna men när det gäller att gå in står hon bara där och vägrar. Underlagen är inte toppen heller, lerigt. Men idag så ville hon inte gå in i hagen heller, tror det delvis kan vara underlaget 😊
 
Jag träffade på en häst som absolut inte vill lämna hagen , alls. Hon hade inga problem att vara ensam när alla gick ut. En gång skulle vi byta hage men hon tänkte inte gå med på det. Det löste sig på ett sätt jag inte gillar.
Jag vet varför hon avskydde oss människor, hennes nya ägare var allt annat än snäll men hon trodde väl att alla var som h*n. 😢
 
Jag träffade på en häst som absolut inte vill lämna hagen , alls. Hon hade inga problem att vara ensam när alla gick ut. En gång skulle vi byta hage men hon tänkte inte gå med på det. Det löste sig på ett sätt jag inte gillar.
Jag vet varför hon avskydde oss människor, hennes nya ägare var allt annat än snäll men hon trodde väl att alla var som h*n. 😢
Hon har tidigare stått på ett stort travstall och sedan hos en 80 årig gubbe. Kan nog vara så att allt inte sköttes som det ska:/
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp