Häst vägrar gå in från hagen

Är 80åringen dement eller hade annan sjukdom som gör att du misstänker det?
När hon hämtades var ögonen helt insjunkna. Vi tror att detta beror på att hon inte fått vatten på länge. När vi kollade höet var det inte håller bra, luktade hemskt. Hon har heller inte fått någon motion eller stimulering
 
Hon fångas gärna men när det gäller att gå in står hon bara där och vägrar. Underlagen är inte toppen heller, lerigt. Men idag så ville hon inte gå in i hagen heller, tror det delvis kan vara underlaget 😊

Om underlaget är så dåligt bidrar det säkert.
Utöver det om du inte haft hästen så länge är beteendet inte ovanligt. Det är naturligt att hästen knyter an till de andra hästarna i första hand. Hos många hästar som blir oroliga/stressade vid miljöombyte /flytt blir flockberoendet ännu tydligare.

Ta det lugnt och försök nu i början erbjuda fasta rutiner när du kommer och ska hantera hästen. Det brukar lösa sig då 😄

Jag hade inte lagt vikt på att försöka gissa/tolka varför hästens tidigare liv möjligtvis spelar roll. Det är bättre för hästarna att man fokuserar på här och nu och utifrån det jobbar med det man står inför . Stort lycka till 😄
 
Senast ändrad:
Jag träffade på en häst som absolut inte vill lämna hagen , alls. Hon hade inga problem att vara ensam när alla gick ut. En gång skulle vi byta hage men hon tänkte inte gå med på det. Det löste sig på ett sätt jag inte gillar.
Jag vet varför hon avskydde oss människor, hennes nya ägare var allt annat än snäll men hon trodde väl att alla var som h*n. 😢
Den ägaren skulle ta in min kompis häst och fick för sig att den skulle in i spolspiltan av nån anledning. Han var så elak mot hästen att jag ringde min kompis och sa som det var. Han skulle bara ta in hästen och ställa den i boxen, inget annat. Min kompis blev jättearg när hon hörde vad som hänt och tackade mig för uppdateringen, den mannen fick inte ta in hennes häst nån fler gång. Inte konstigt att hästar tappar förtroendet för människor.
 
Hej! Är lite less just nu. Min häst har nu i flera dagar varit svår att få in från hagen. Hon går på lösdrift. Idag när jag skulle ta in henne vägrade hon. Har verkligen försökt med allt men inget funkar. Vet att man inte ska låta dem vinna men efter närmare 3 timmar (!!) gav jag upp. Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp 😀

Jag har inte provat knepet själv, men det är något jag hört ska fungera på de flesta hästar. När min bekanta inte fick tag på någon häst hon skulle sköta i några dagar så satte hon sig på huk med ryggen vänd åt hästarna. Hästar är väldigt nyfikna djur och alla hästarna i hagen gick direkt fram för att kika. Hon klappade på var och en och fick då tag på hästen hon skulle ta in.
Muta inte hästen innan du fått tag på den men beröm den efter. Ta med någon liten godbit för att ge när ni väl kommit ut ur hagen. Jaga framför allt inte hästen. Lycka till 😉
 
Jag har inte provat knepet själv, men det är något jag hört ska fungera på de flesta hästar. När min bekanta inte fick tag på någon häst hon skulle sköta i några dagar så satte hon sig på huk med ryggen vänd åt hästarna. Hästar är väldigt nyfikna djur och alla hästarna i hagen gick direkt fram för att kika. Hon klappade på var och en och fick då tag på hästen hon skulle ta in.
Muta inte hästen innan du fått tag på den men beröm den efter. Ta med någon liten godbit för att ge när ni väl kommit ut ur hagen. Jaga framför allt inte hästen. Lycka till 😉
Min fetning. Så kan man göra i en flock man känner väl. I en flock man inte känner väl kan det innebära total livsfara.
 
Min fetning. Så kan man göra i en flock man känner väl. I en flock man inte känner väl kan det innebära total livsfara.
Håller med! Var ute på betet en dag när min idag 6-åring var betydligt yngre 2 alt 3 gissar jag. Hans storasyster låg och vilade och jag satt på huk och kliade henne. Helt plötsligt kom det upp en hov i knät bakifrån. Grabben tyckte att matte var skittråkig som inte ägnade sig åt honom.
Jag skadade mig inte men det är så jäkla lätt hänt även i situationer som inte är menade att skada för de är så mycket starkare än vi.
 
Håller med! Var ute på betet en dag när min idag 6-åring var betydligt yngre 2 alt 3 gissar jag. Hans storasyster låg och vilade och jag satt på huk och kliade henne. Helt plötsligt kom det upp en hov i knät bakifrån. Grabben tyckte att matte var skittråkig som inte ägnade sig åt honom.
Jag skadade mig inte men det är så jäkla lätt hänt även i situationer som inte är menade att skada för de är så mycket starkare än vi.

Den människan har så att säga ögon i nacken. Hon är mycket vaksam och var hela tiden medveten om vad som hände bakom henne. Om man inte känner att man klarar av det så är det ingenting med det. Gör inte så då, eller sitt med huvudet på sne och titta på dem hela tiden. Sätt fokuset på hela flocken istället för en enstaka häst.
Det som hände med din sexåring var lite annorlunda. Då hade du fullt fokus på syrran och som du skrev låter det som att du togs med överraskning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 977
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp