Häst vägrar lämna stallet

adrikkens

Trådstartare
Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han inser att möjligheten att vi ska lämna stallet finns och har vid flertalet gånger nästan vält omkull oss båda två. Provat nästintill allt känns det som, leda, stanna och vänta ut, backa, flytta sidverts och även provat med sällskap som han skiter fullständigt i. Funkar hur bra som helst att arbeta på banan i flåsigt tempo men inte att rida ut som oftast varit lugnare turer men i och med att ridbanan inte är i sitt yttersta skick och i de flesta fall är för hård för att rida på så skulle vi behöva kunna lämna stallet för att ta oss till närliggande ridhus & banor.
Hästen i fråga är frisk och sund, haft honom i snart ett år och har aldrig haft problem med att lämna stallet ensam & har egentligen inga svårigheter att vara ensam och uppenbart är det inte kompisarna han inte vill lämna. Alltid varit en väldigt modig häst men väldigt känslig.

Jag har sällan tillgång till medhjälpare eller sällskapshästar men undrar om folk varit med om liknande problem och hur har ni löst dom?

Problemet var varat i ungefär en månads tid.
I nuläget jobbar vi mycket häst i hand som vi gjort mycket tidigare, där sköter han sig utan problem
 
Upplever du att han är rädd och får panik eller känns det mer som en "jag vill inte" reaktion? Har det hänt något när ni varit ute?
 
Upplever du att han är rädd och får panik eller känns det mer som en "jag vill inte" reaktion? Har det hänt något när ni varit ute?
Mer ”jag vill inte” reaktion, upplever varken panik eller oro från hans sida, inget har hänt när vi varit ute. Han har alltid kunnat försöka vända hem litegrann men bara varit att driva på så har det försvunnit men nu så går det inte överhuvudtaget.
 
Warwick Schiller har en intressant metod som kallas "choose where you work, choose where you rest" som går ut på att man genom att arbeta hästen där den helst vill vara och låta den vila där den inte vill vara, kan skapa en association som gör att hästen blir okej med att gå dit den från början inte ville gå eftersom det blir en plats för lugn och vila. Han har flera olika videos på sin Youtubekanal som visar hur han tänker och jobbar med detta.
 
Warwick Schiller har en intressant metod som kallas "choose where you work, choose where you rest" som går ut på att man genom att arbeta hästen där den helst vill vara och låta den vila där den inte vill vara, kan skapa en association som gör att hästen blir okej med att gå dit den från början inte ville gå eftersom det blir en plats för lugn och vila. Han har flera olika videos på sin Youtubekanal som visar hur han tänker och jobbar med detta.
Tack! Det ska jag definitivt kolla upp med detsamma :D
 
Tack! Det ska jag definitivt kolla upp med detsamma :D
Jag har själv använt den metoden för att få min egen häst avslappnad med att gå iväg till bortre delen av paddocken längst bort från de andra hästarna. I börjar reste hon sig, kastade sig och försökte slita sig för att kunna springa tillbaka till "rätt" del av paddocken om man så bara ledde henne i grimskaft. Det viktiga är att man inte försöker tvinga hästen med våld utan att det är okej för hästen att gå tillbaka dit den vill vara, men om den vill vara där så måste den jobba. Så fort den visar intresse av den platsen den inte ville vara på så släpper man allt och blir passiv, låter hästen vila och bara vara.
 
Intressant metod.
Om det inte ligger trauma bakom ändrat bettende så har oftast redan hästen börjat visat lite signaler långt innan.
Små signaler som vi människor missar, hästen ökar på signalerna och vi missar dom fortfarande. Till sist så har man ett problem som man själv varit med och skapat. Graeme Hall är fantastisk med hundar som ger en inblick i hur djur hanterar sina ägare.
 
Jag tycker ju det handlar om detta, hästens gräns är nådd och därvid får du en explosion. Jag hade personligen backat bandet hela vägen till början och då byggt upp relationen med hästen sen han känner du lyssnar på honom.


Jag tycker denna video är så bra och poäng som många hästfolk behöver lyssna på :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp