Häst vars framben vek sig... :s

:cry::cry::cry::cry:

Har vetat det sen i fredags, men att få det bekräftat va som en kniv i hjärtat.

TMS kollar latenstid = tiden det tar för impulsen att gå från hjärnan till benen.

Bakbenen ska ha en latenstid på 35 millisekunder, han hade 58 millisekunder på ena och 45 på andra... :cry::cry:

Jag beklagar. Men måste ändå vara skönt att få svar, även om det är sämsta tänkbara svar. Men slippa alla "tänk om..."

Vad säger veterinären? Är tiderna så förlängda att det är nattsvart att rida mm?
 
Jag beklagar. Men måste ändå vara skönt att få svar, även om det är sämsta tänkbara svar. Men slippa alla "tänk om..."

Vad säger veterinären? Är tiderna så förlängda att det är nattsvart att rida mm?

Ja visst är det så, nånstans är det ju ändå bättre att veta och slippa fundera.

Hon sa att det var kraftigt förlängd latenstid, så ja det är nattsvart.

Nu är bara frågan att veterinären vill kostnadsfritt göra undersökningen igen på bakbenen eftersom det var så mycket tekniskt strul. För egentligen vill man ha 4 svar per ben och dom fick bara ett på varje ben som gick att läsa av och hon trodde att försäkringsbolaget eventuellt kunde bli kinkiga då. Så det är enbart för att hjälpa mig så att jag åtminstone får ut livförsäkringen.
 
Svaren på andra omgången TMS var lika fördröjda dom. Han är utdömd som ridhäst av kliniken. Wobbler och/eller skada i ryggen pga trauma som ung är det troliga. Den instabila kotan i halskotpelaren kan man inte heller utesluta att den är problemet, men kan tydligen lika gärna finnas fler skador i ryggen.

När han kom till mig som nästan 3 åring så va han undernärd och vanvårdad, vilket gjorde att han som 3 åring växte 15 cm på höjden och det var inte omöjligt att det kan ha något med saken att göra. Och alla sårskador, punkterad knäled, fraktur på näsbenet och allt annat han vart med om på knappt 5 år förstärkte veterinärens misstanke om att detta har varit ett problem sen innan jag fick hem honom.


Så på torsdag är det bokat och han kommer galoppera vidare till dom gröna ängarna :cry::(:cry::(
 
Svaren på andra omgången TMS var lika fördröjda dom. Han är utdömd som ridhäst av kliniken. Wobbler och/eller skada i ryggen pga trauma som ung är det troliga. Den instabila kotan i halskotpelaren kan man inte heller utesluta att den är problemet, men kan tydligen lika gärna finnas fler skador i ryggen.

När han kom till mig som nästan 3 åring så va han undernärd och vanvårdad, vilket gjorde att han som 3 åring växte 15 cm på höjden och det var inte omöjligt att det kan ha något med saken att göra. Och alla sårskador, punkterad knäled, fraktur på näsbenet och allt annat han vart med om på knappt 5 år förstärkte veterinärens misstanke om att detta har varit ett problem sen innan jag fick hem honom.


Så på torsdag är det bokat och han kommer galoppera vidare till dom gröna ängarna :cry::(:cry::(

Beklagar. Men låter som det är det enda rätta, och att skadorna kan ha jag med balansproblem att göra.

Oftast är det just som unga hingstar de får trauma, men symptomen kommer senare :/
 
Så fruktansvärt tråkiga nyheter :cry: Beklagar verkligen

Min som jag fick ta bort pga förändringar i halskotepelaren växte också väldigt mycket och fort när jag fick honom, han var då 4,5 år och satte igång att växa. Har funderat på om det var orsaken till att han blev sämre.
Min veterinär sa att han trodde att han hade haft ett trauma som ung, kanske som 2-åring. När hästarna springer och hästen framför sparkar bakut, så kastar sig hästen bakom bakåt för att inte bli träffad. Då uppstår den typ av skador som min hade. Mycket möjligt med busiga unghingstar.
Han sa även att de kan leva med dessa skador utan att de känns av så mycket, tills de gör någon rörelse som sätter igång inflammationen igen.
 
Svaren på andra omgången TMS var lika fördröjda dom. Han är utdömd som ridhäst av kliniken. Wobbler och/eller skada i ryggen pga trauma som ung är det troliga. Den instabila kotan i halskotpelaren kan man inte heller utesluta att den är problemet, men kan tydligen lika gärna finnas fler skador i ryggen.

När han kom till mig som nästan 3 åring så va han undernärd och vanvårdad, vilket gjorde att han som 3 åring växte 15 cm på höjden och det var inte omöjligt att det kan ha något med saken att göra. Och alla sårskador, punkterad knäled, fraktur på näsbenet och allt annat han vart med om på knappt 5 år förstärkte veterinärens misstanke om att detta har varit ett problem sen innan jag fick hem honom.


Så på torsdag är det bokat och han kommer galoppera vidare till dom gröna ängarna :cry::(:cry::(

Beklagar!
Inte helt sällan när de haft så mycket olika skador finns ju ngt i rygg eller halskotor.
Du har gjort vad du kunnat för din vän!
 
Tack allihopa :heart min älskade prins :heartcry:
15178943_10154590037020479_162940275229604721_n.jpg
 

Liknande trådar

Western Ni kloka själar på detta forum, kan ni hjälpa mig? Jag får väl ta det från början.. Mitt sto var klockren med att fatta rätt...
Svar
14
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp