Häst vars framben vek sig... :s

En nevrologisk evaluering kan du faktisk göra själv, det finns flera filmer på Youtube som visar exakt hur man gör och det är inte svårt alls. Prova gärna så har du mer information att ge veterinären.

Min har något fördröjda reflexer på frambenen i förhållande till bakbenen, han tar fortfarande tillbaka foten inom några sekunder men inte lika snabbt som på bakbenen. Det är inte signifikant och han gick igenom alla de andra testerna ua men det kan vara en förklaring till varför han ramlat när andra faktorer också påverkat. Backe, fel sko, bli skrämd, trampa på vass sten och sånt kombinerad med inte helt koll på fötterna.

Vi har inte hittat något fel på honom förutom att han hade nevrologisk ehv 1 för snart 10 år sen och han fick då en nerveskada i ländryggen som troligtvis spelar in. Han var väldigt sjuk och det tog år att rehabilitera honom. Det var som kroppen blivit delad i två. Men han hade änglavakt, de flesta dör av viruset när det sätter sig på nerverna.

Om din häst har någon påverkad nerv i ryggraden tex pga kissing spines så kan det ju vara så att den endast påverkar vid vissa rörelser och det är då han ramlar.
 
Hästen är 7 år gammal, aldrig vart skadad eller haft några problem som märkts av. Förutom att han varit lite snubblig från början vid inridning, det har dock blivit bättre när han skotts rätt och blivit mer tränad/musklad.

Men så i förra veckan under ett dressyrpass i ridhuset där hästen var pigg och glad, ingenting konstigt förrän han helt plötsligt i skritt trillar, precis som att båda frambenen bara vek sig och han dök?! Han reste på sig igen och verkade helt okej och har varit okej efter det.

Han är genomgången av eq för inte så längesen och enligt henne var allt som det ska.


Är det någon som vart med om liknande? Kan det hända utan att det är något fel?

Han hålls naturligtvis under uppsikt och rids lugnt nu för att känna efter.

Min tanke är att det känns "onödigt " med en utredning när man inte vet vad man ska leta efter och inte har något "fel" att gå efter. Men att det kanske kan vara värt en röntgen av rygg/nacke? Tänker att det kanske är någon nerv i kläm.. Någon som har en susning om vad röntgen kostar? Vet att det är olika.. men om det rör sig om 5000 eller 15000...

Jag hade definitivt åkt till klinik och utrett innan det händer något allvarligare! Framförallt en röntgen och ultraljud av nacken hade varit intressant. Det är inte helt ovanligt att de har förträngningar i nacken som klämmer på nerverna, och gör att de blir snubbliga / dålig koll på benen. Har man otur kan de ramla utan anledning. Hade en häst i stallet som togs bort för någon månad sedan. Han hade aldrig ramlat, men hade dålig koll på benen och en tydlig förträngning. Enligt veterinären en stor säkerhetsrisk då han hade kunnat falla ihop när som helst....
förhoppningsvis är det inte så i ditt fall, men jag skulle helt klart göra en utredning då det blir en säkerhetsrisk med en häst som snubblar / ramlar utan anledning.
 
En nevrologisk evaluering kan du faktisk göra själv, det finns flera filmer på Youtube som visar exakt hur man gör och det är inte svårt alls. Prova gärna så har du mer information att ge veterinären.

Min har något fördröjda reflexer på frambenen i förhållande till bakbenen, han tar fortfarande tillbaka foten inom några sekunder men inte lika snabbt som på bakbenen. Det är inte signifikant och han gick igenom alla de andra testerna ua men det kan vara en förklaring till varför han ramlat när andra faktorer också påverkat. Backe, fel sko, bli skrämd, trampa på vass sten och sånt kombinerad med inte helt koll på fötterna.

Vi har inte hittat något fel på honom förutom att han hade nevrologisk ehv 1 för snart 10 år sen och han fick då en nerveskada i ländryggen som troligtvis spelar in. Han var väldigt sjuk och det tog år att rehabilitera honom. Det var som kroppen blivit delad i två. Men han hade änglavakt, de flesta dör av viruset när det sätter sig på nerverna.

Om din häst har någon påverkad nerv i ryggraden tex pga kissing spines så kan det ju vara så att den endast påverkar vid vissa rörelser och det är då han ramlar.

Jag är tydligen inte så bra på att hitta filmer.. du får gärna skicka någon länk om du har! :)
 
Det där med skoningen känns igen ! Nu vet jag ju inte hur han ser ut på fötterna, ska se om jag kan få ryttaren att ta bilder, för jag vet ju hur han ska se ut för att det ska va så bra som möjligt.

Jag och min hovslagare höll på första året och testade oss fram till vad som funkade för honom. Och dom hovslagarna efter har jag fått prata med och "rätta". Största problemet har varit att dom tagit för lite i tån och för mycket i trakterna på framfötterna. Han behöver kortas i tån och ha sina trakter i fred för att få en lättare överrullning i fram och även kortas i tån på bak. För han hade i början problem med att han trampade av sig framskorna med bak Och Blir Även snubbligare om han blir får lång i tån. Har även vart ett problem att hovslagare som är vana vid halvblod vill göra hans fötter större än dom ska vara, han är ett fullblod och har ganska små fötter och gör man dom då större än dom ska va så blir han snubbligare.


Ryttaren provade att ställa benen i kors och han ställde tillbaka dom direkt. När hon band för ögonen vägrade han göra något annat än att skaka på huvudet tills han såg igen.. så ingen framgång där.
 
Nu har ryttaren kommit fram till att de5 mest troligt hänt en gång till i somras, så nu är det 3 ggr sen i vintras jag tvivlar inte på att det ska utredas.
Även ringt till 2 olika kliniker som tycker samma och även eq grimaserade väldigt angående hur det hänt. Jag fick igår snurra honom på liten volt och lite annat och det lilla visade inte på någon rörelsestörning.

Men nu ska han in nästa vecka för röntgen och genomgång av eq och klinikens ortoped.
En del av mig vill inte att dom hittar något, medan en annan del önskar att dom gör det för det känns nästan läskigare om han gör såhär utan något fel. :/
 
Min fd medryttarhäst gjorde liknande, han kunde gå superbra ett ridpass och så plötsligt snubblade han till kraftigt för att sen fortsätta gå som om ingenting hade hänt. Efter första snubblingen gick det några veckor innan nästa kom. Det visade sig vara strålsbenshälta som var ganska långt gången och han togs bort efter att ägaren testat ge honom ett pensionärsliv med ingen ridning utan bara en stor hage, men han visade mer smärta ju längre tid det gick. Stackaren måste ha haft ont länge men han visade verkligen ingenting förutom när snubblingarna kom, han reds regelbundet för duktiga tränare och verkade alltid glad och pigg :(

Hoppas veterinären hittar något mycket mindre allvarligt på din häst!
 
Min fd medryttarhäst gjorde liknande, han kunde gå superbra ett ridpass och så plötsligt snubblade han till kraftigt för att sen fortsätta gå som om ingenting hade hänt. Efter första snubblingen gick det några veckor innan nästa kom. Det visade sig vara strålsbenshälta som var ganska långt gången och han togs bort efter att ägaren testat ge honom ett pensionärsliv med ingen ridning utan bara en stor hage, men han visade mer smärta ju längre tid det gick. Stackaren måste ha haft ont länge men han visade verkligen ingenting förutom när snubblingarna kom, han reds regelbundet för duktiga tränare och verkade alltid glad och pigg :(

Hoppas veterinären hittar något mycket mindre allvarligt på din häst!

Usch :(

Det är min skräck, att han har ont men det inte märks. För han är av typen som jag är övertygad om att det behöver bli illa för att han ska visa något, han skulle gå genom eld om man bad honom. :(
 
En fråga bara, hur låg sadelgjorden vid tillfället i ridhuset? Har sett många hästar störta eller gå ner på knä pga av klämd nerv om sadelgjorden placeraserat rakt bakom frambenen.
 
En fråga bara, hur låg sadelgjorden vid tillfället i ridhuset? Har sett många hästar störta eller gå ner på knä pga av klämd nerv om sadelgjorden placeraserat rakt bakom frambenen.

Jaså det var något jag inte hört förut, men det vet inte jag och jag tvivlar på att ryttaren kommer ihåg det heller. Och detta har ju hänt minst en gång med varken sadel eller ryttare på ryggen.
 
Jag har varit med om en häst som plötsligt rasade omkull där diagnosen blev hjärtflimmer.
Den hästen hade haft kvarka som utvecklades till anasarka, vilket mest troligt var vad som skadade hjärtat.
 
Har hästen hängande knän? Det kan göra att hästen snubblar mkt och går ned på knä, knäna "låser" sig liksom inte utan säckar ihop istället. Min förra häst hade så, och det kunde hända när som helst men särskilt om han var otränad eller ofokuserad på uppgiften.

Men kan ju såklart även vara något i tex halskotorna, då är snubblingar också vanligt.
 
Han ställde inte tillbaka bakbenen när veterinären ställde benen i kors, där stod han kvar länge :(
Han är heller inte nöjd när dom känner och trycker på halskotpelaren, så nu ska han röntgas..
 
Indikation på instabilitet i en kota.. ska tillbaka imorgon för impulskontroll med någon maskin.. men tyvärr lät det väl inte som att han ska va ridhäst:( :(

Nej om/när de kommer till läget att de endera kan eller har visat sig kunna störta plötsligt så är det helt enkelt för farligt att rida dem. Skaderisken blir alldeles för stor för ryttaren :/
 
Nej om/när de kommer till läget att de endera kan eller har visat sig kunna störta plötsligt så är det helt enkelt för farligt att rida dem. Skaderisken blir alldeles för stor för ryttaren :/
Exakt!

Här i trakten fanns för många år sedan en ridskolehäst som plötsligt ramlade med ryttare på ryggen. Ryttaren blev rätt illa skadad av hästens sparkar för att ta sig upp. Den trillade några gånger till i hagen och stallet. Inga konkreta fel hittades, men som de sa, de kunde aldrig mer låta någon rida på den eftersom de inte kunde säga om eller när det skulle hända igen. Den blev utdömd.
 
Nej om/när de kommer till läget att de endera kan eller har visat sig kunna störta plötsligt så är det helt enkelt för farligt att rida dem. Skaderisken blir alldeles för stor för ryttaren :/

Ja jag vet inte om jag målar fan på väggen. Men på veterinären sa: "Detta är inte så tydligt som det kan vara, men det finns ändå en indikation på en instabilitet i kotan."

Och det var tillräckligt för att vem som helst kunde se att den kotan inte följde samma linje som dom andra. Men samtidigt sa hon att hon mätt och det var inom måtten för vad som är acceptabelt? :/

Och den undersökningen imorgon var för att få mer kött på benen sa hon, min spontana känsla var att det var för våran skull. För att det skulle bli lättare att ta beslutet.. kändes inte som att dom imorgon kommer säga att det här va inget farligt.

Men sen tänker jag.. även om impulskontrollen inte visar några större fel, vågar man verkligen chansa?
 
Ja jag vet inte om jag målar fan på väggen. Men på veterinären sa: "Detta är inte så tydligt som det kan vara, men det finns ändå en indikation på en instabilitet i kotan."

Och det var tillräckligt för att vem som helst kunde se att den kotan inte följde samma linje som dom andra. Men samtidigt sa hon att hon mätt och det var inom måtten för vad som är acceptabelt? :/

Och den undersökningen imorgon var för att få mer kött på benen sa hon, min spontana känsla var att det var för våran skull. För att det skulle bli lättare att ta beslutet.. kändes inte som att dom imorgon kommer säga att det här va inget farligt.

Men sen tänker jag.. även om impulskontrollen inte visar några större fel, vågar man verkligen chansa?

Jag skulle inte chansa om vet bedömer det för riskabelt. Min var ner på knä några gånger innan diagnos men det gick att förhindra efter diagnos. Men hade de ökat, kommit "oförklarligt" eller vet inte rekommenderat ridning hade jag inte chansat. Min bedömde ju vet som säker att rida så länge det inte blev värre. Och hans problem visade sig fram - vilket är mer "tacksamt" än bak för de har lättare att reda ut det fram. Problem bak går det oftast inte lika bra att reda ut utan hästen förlorar balansen. Min hade heller inga synliga förändringar i halskotpelaren.

Och - vilket är viktigt tänka på. Min herres problem upptäcktes av en slump. Han hade inte så uttalade symptom att jag reagerat (och jag är kinkig) utan det var mer att vissa saker fick sin förklaring pga diagnosen.

Så. Nej lyssna på vet. Inte chansa. Ingen häst är värd att dö för att få rida. Tänk dig om du hamnar under...

MIN erfarenhet är att veterinärer INTE sas överdriver eller avråder från ridning "alltför lättvindigt" i sådana här fall. Utan säger de att man inte bör rida så ska man verkligen ta det på allvar.

Tyvärr :/

Däremot
Om vet anser det ät okej. Då måste du och ryttaren ju själv fundera. Jag övervägde aldrig sluta rida min, men hade han fokuserad gått omkull/ner på knä i ridhus - då hade jag faktiskt slutat. Samma om han börjat slå på öronen i frihet/snöre.

Så med en ev/trolig instabil kota, en häst som tre ggr varit ikull/ner på knä, och utan att man kan "skylla" på något. Nej jag skulle nog inte våga chansa tyvärr :(
 
Ja jag vet inte om jag målar fan på väggen. Men på veterinären sa: "Detta är inte så tydligt som det kan vara, men det finns ändå en indikation på en instabilitet i kotan."

Och det var tillräckligt för att vem som helst kunde se att den kotan inte följde samma linje som dom andra. Men samtidigt sa hon att hon mätt och det var inom måtten för vad som är acceptabelt? :/

Och den undersökningen imorgon var för att få mer kött på benen sa hon, min spontana känsla var att det var för våran skull. För att det skulle bli lättare att ta beslutet.. kändes inte som att dom imorgon kommer säga att det här va inget farligt.

Men sen tänker jag.. även om impulskontrollen inte visar några större fel, vågar man verkligen chansa?

Det är upp till dig och ingen annan om du vågar rida hästen. Att rida öht är farligt och ryttare tar en stor risk varenda dag. Alla hästar kan ju faktiskt gå omkull så frågan är hur mycket större risk det är att din gör det än en häst som inte gjort det tidigare, och på vilket sätt den ramlar. Går den bara ner på knä eller ramlar den bakåt, åt sidan eller slår runt?

Jag har haft en som ramlade bakåt, fick någon typ av anfall om han rörde huvudet och nacken på ett visst sätt. Han pensionerades. Men jag rider fortfarande den som ramlat på knäna.
 

Liknande trådar

Western Ni kloka själar på detta forum, kan ni hjälpa mig? Jag får väl ta det från början.. Mitt sto var klockren med att fatta rätt...
Svar
14
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp