Hästägande och smärtgränsen

DarkInNight

Trådstartare
Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.

Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?
 
Jag har en smärtgräns och den börjar närma sig faktiskt, har därför tankar på att eventuellt låna ut mina ponnys. Hade jag haft ett brinnande intresse hade det känts annorlunda men det har jag inte haft de senaste åren. Får se hur dyrt årets foder och strö blir. Tack och lov är de billiga i drift pga sin storlek men det hjälper inte när det gäller veterinärvård, hovslagare och el.
 
Jag hade också en smärtgräns och sålde mina hästar i höstas. De senaste åren har jag hållit nere utgifterna vad gäller utrustning, träning, uppstallning osv men det är bara visst mycket som går att påverka. Det tillkom alltid något och jag var hela tiden medveten om att mina hästar tillbringat välsignat lite tid hos veterinären. Dessutom var det väl inte så jag vill ha mitt hästägande, jag hade velat göra mer, inte gå på sparlåga hela tiden.

Tufft beslut men som du skriver blir allt dyrare, inte bara hästkostnaderna stiger. Det kändes som ett val mellan jobbet jag trivs med (ej hemifrån) och att ha råd med en passande bostad eller ha häst och då vann de timmar på dygnet som inte spenderades i stallet. Det var rätt beslut för mig men det är en sorg att bära med sig, jag saknar ofta hästarna och jag pallar inte att hälsa på dem.
 
Blir det mycket dyrare än vad det redan är får jag sälja både hästar och gård tyvärr. Jag kommer klara mig över sommaren men vi får se till hösten.

För den som har mycket pengar lär det finnas gott om billiga hästar till salu fram mot hösten skulle jag tro.
 
Min smärtgräns sprängdes sommaren 2018, tack och lov har inget år efter det kostat mig lika mycket och jag planerar att behålla dem iaf ytterligare ett år, men visst tänker jag mycket på hur det ska gå. Där jag hyr in dem är gubben skruttig och jag vet inte hur länge han kommer kunna bo kvar hemma och vad som då händer med gården. Grannen som hjälper mig köra foder är inte helt fräsch heller så det är svårt att tänka långsiktigt. 🤷‍♀️
 
Jag kan försaka det mesta för att behålla min häst. Jag behöver henne för att må hyfsat och orka leva. Visst mår jag dåligt utan pengar men utan häst så kommer jag må ännu sämre och antagligen hamna i läget depression och självmordsbenägen igen. Så länge jag överlever och kan hålla min häst, så kommer hon vara kvar.
 
Jag behåller mina två, jag har dem hemma och har bra grannar som hjälps åt med foder, strö etc. Jag funderar dock på att köpa en bättre transport men avvaktar för jag tror att priserna kommer sjunka framöver.
 
Jag behåller mina två, jag har dem hemma och har bra grannar som hjälps åt med foder, strö etc. Jag funderar dock på att köpa en bättre transport men avvaktar för jag tror att priserna kommer sjunka framöver.
Intressant, vad grundar du det på? De har ju stigit otroligt mycket det sista året och med råvarupriser som skjuter i höjden nu + komponentbrist har jag jättesvårt att se varför priserna skulle sjunka?
 
Vi känner av att det är dyrare så vi ska investera i solceller detta år, ta tåget mer på långresor och som tur är så är sambon hovslagare
 
Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.

Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?
Ja, det finns en smärtgräns och vi lever lyxliv med tre hästar.

Det är definitivt inte nödvändigt och att det är så "för evigt" är inte självklart.

På sikt skall de bli två och i sista änden blir det bara en.

Jag tror också att priserna på häst kommer att gå ned. Det vore tacksamt om det blev så.
 
Jag står funderar på att köpa en ponny till dottern men är lite orolig pga priserna. Står nu på en anläggning med min egna häst med en hel del lull lull som jag kan klara mig utan, och den troligaste utvägen är att byta till billigare anläggning för att få det att gå ihop.
 
Har hittills inte sålt någon häst av ekonomiska skäl, och kommer troligen inte att behöva det i framtiden heller. Men jag kanske inte betäcker mina ston i år, och jag kommer inte att unghästarna borta på bete. Sen sparar jag väl in på nya grejer, lektioner, antal som får ha skor (anpassar så klart ridningen om jag får sko av dem).

Foder är svårt att spara på, men havre och korn är billigare än mycket annat de får just nu. Har levt lyxliv och det går att dra åt svångremmen rätt rejält med lättfödda islänningar. Så länge de håller sig friska!
 
Någonstans finns det väl en gräns, men jag har ingen uträknad summa som hästen får kosta eller så. Än så länge funkar det iaf 😊
 
Har hittills inte sålt någon häst av ekonomiska skäl, och kommer troligen inte att behöva det i framtiden heller. Men jag kanske inte betäcker mina ston i år, och jag kommer inte att unghästarna borta på bete. Sen sparar jag väl in på nya grejer, lektioner, antal som får ha skor (anpassar så klart ridningen om jag får sko av dem).

Foder är svårt att spara på, men havre och korn är billigare än mycket annat de får just nu. Har levt lyxliv och det går att dra åt svångremmen rätt rejält med lättfödda islänningar. Så länge de håller sig friska!
Det är nog fler uppfödare som tänker som du, tror jag.

Om folk börjar hålla i pengarna, så köper de sig nog inte en unghäst i första taget.
 
Jag står funderar på att köpa en ponny till dottern men är lite orolig pga priserna. Står nu på en anläggning med min egna häst med en hel del lull lull som jag kan klara mig utan, och den troligaste utvägen är att byta till billigare anläggning för att få det att gå ihop.
Fast en billigare stallplats kan innebära mer åtaganden och körning med bilen. Så det behöver inte blir billigare.

Bara en tanke...
 
Intressant, vad grundar du det på? De har ju stigit otroligt mycket det sista året och med råvarupriser som skjuter i höjden nu + komponentbrist har jag jättesvårt att se varför priserna skulle sjunka?
En killgissning av mig. Jag grundar den på att räntorna förväntas stiga, ökade kostnader på drivmedel etc gör att folk tvingas dra ner på lyxkonsumtion och dit räknar jag hästägande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 380
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 033
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp