Hästägande och smärtgränsen

Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.

Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?

Jag har aldrig sålt en häst i mitt liv så det ska verkligen mycket till innan jag skulle tvingas lösa något så. Har dock nu tre hästar varav två tvååringar så det är sannolikt långa perspektiv vi pratar om och det är stora pengar det handlar om totalt. Lite ironiskt att när jag skaffade den som skulle kunna bli min bästa häst någonsin så blir det troligtvis inte möjligt att ha råd med tävlingar och i värsta fall även konventionella träningar när han är i sina bästa år.

Det är dock inte primärt för att försöka samla tygrosetter och plaketter jag har häst, och det är inte rimligt att offra klimatet för att flänga runt på vägarna i det syftet, så om jag kommer att kunna tråckla ihop något med enstaka träningar eller träningar på något sätt hemifrån i framtiden så får det vara gott nog. Grannarna får ju njuta av att titta på en fin häst i alla fall. :) Lite har jag faktiskt också lekt med tanken att det kan vara bra framöver att ha en häst som skulle gå att köra och att nordsvensken skulle kunna funka till det. Samtidigt så behöver tyvärr biltrafiken gå ner rejält innan vägarna häromkring skulle lämpa sig för att ta häst och vagn till affären.

Jag har eget stall och mark så att det klarar sig för den egna förbrukningen att ta eget hö på, i alla fall ett hyggligt år. Men det är ju samma prisökningar som drabbar mig med att lägga ut gödning för att få ok värden, och att jag också behöver anlita maskinstation för att pressa balarna.

I övrigt har jag aldrig varit en storkonsument av prylar för att färgmatcha schabrak och benlindor eller samla tjogvis med täcken, utan köper redan begagnat alternativt enstaka nya och nödvändiga kvalitetssaker som håller många år. Så där finns inte mycket mer att dra in på. Foder/strö, hovslagare och grundläggande veterinär/försäkring är det som måste prioriteras, resten får avvaras om så krävs.

Och så drar jag in på annat där det går för att lägga på hästkontot, har halverat matkostnaderna genom eget odlande av grönsaker/frukt och bär, kan avstå från resor och resa i huvudsak kollektivt till jobb och annars, låg klädbudget etc.
 
Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver.

Hur påverkar det ert hästägande och har ni någon smärtgräns över hur mycket hästarna får/kan kosta?
Det får kosta 10 gånger så mycket innan jag funderar på att avveckla.

Hade inte skaffat hästar om jag låg ekonomiskt på gränsen, eller där i närheten.
 
Vi försöker leva så smart vi kan vad gäller ekonomin men vi har goda grundförutsättningar.

Vi har möjlighet att amortera så att gården är skuldfri inom tio år. Vi har inga andra lån eller avbetalningar och därför inga räntekostnader förutom bostadslånet. Båda bilarna är köpta rakt av, varav den ena går på el och är därför billig att köra (ca 2 kr/milen nu).

Vi jobbar hemifrån helt och hållet = inga resekostnader till jobb.

Äter mycket vegetariskt = kött är dyrt

Har hästarna hemma och självklart kostar det att driva ett stall, men jag betalar åtminstone inte för service och kan styra anläggningens utgifter.

Vi skaffade dyra hobbys först när vi kände oss helt trygga ekonomiskt (och med trygg menar jag att vi kan låta bli att jobba alls på tio år).

Men vad gör detta när kriget står och flåsar en i nacken :(
 
Fast jag tycker du tänker helt rätt. Det är helt sjukt hur prylgalna hästfolk är! Man lägger pengar på för hästen helt oviktiga saker.
Ja, tänk om man lade motsvarande summa på träningar som man lägger på ren lyxkonsumtion, typ dyra schabrak (jag är också prylgalen, so no offence).

Jag har iaf sista året, lugnat mig betydligt.
 
Blir inge jätte skillnad för min del. Verkar ha hittat ett helt kanon stall och jobbar hemifrån, har kort till stallet, så även med höga bränslepris går det bra. Är så glad jag inte bor kvar i Stockholm, för då va det svindyrt med häst och kunna bara tänka mig nu, då det även va bra lång resväg till stall. Är SÅ tacksam att jag flyttade.
 
Det får kosta 10 gånger så mycket innan jag funderar på att avveckla.

Hade inte skaffat hästar om jag låg ekonomiskt på gränsen, eller där i närheten.
Jag tror mina hästar kostade typ 70' om året (varar sällskapsponnyn kanske kostade 15'). Hade aldrig klarat av 10 x 70'. Allt är relativt och jag är i dagsläget rätt nöjd att vara hästlös.
 
Jag tror mina hästar kostade typ 70' om året (varar sällskapsponnyn kanske kostade 15'). Hade aldrig klarat av 10 x 70'. Allt är relativt och jag är i dagsläget rätt nöjd att vara hästlös.
Min nuvarande häst kostar också typ 70 tkr om året och hade kanske klarat en fördubbling av kostnaden.
 
Mitt hästägande har kostat många gånger mer än kalkylerat. Står och velar om jag av ekonomiska skäl ska sälja häst och transport medan jag fortfarande kan få tillbaka pengarna. Och bara rida på ridskolan. För jag vet inte om jag kommer komma tillbaka på ryggen på min häst. Men å andra sidan finns det en hel del att dra ned på om jag vill.
 
Blir inge jätte skillnad för min del. Verkar ha hittat ett helt kanon stall och jobbar hemifrån, har kort till stallet, så även med höga bränslepris går det bra. Är så glad jag inte bor kvar i Stockholm, för då va det svindyrt med häst och kunna bara tänka mig nu, då det även va bra lång resväg till stall. Är SÅ tacksam att jag flyttade.
Du tror inte att stallhyran höjs med ökade foder och elpriser?
 
Blir inge jätte skillnad för min del. Verkar ha hittat ett helt kanon stall och jobbar hemifrån, har kort till stallet, så även med höga bränslepris går det bra. Är så glad jag inte bor kvar i Stockholm, för då va det svindyrt med häst och kunna bara tänka mig nu, då det även va bra lång resväg till stall. Är SÅ tacksam att jag flyttade.
Jag har arbetat hemifrån stor del av pandemin. Det har underlättat mitt liv med familj och hästarna betydligt. Likaså har transportkostnader till och från jobbet minskat väldigt mycket.

Men nu ser det ut som om min arbetsgivare gärna vill ha det som det var tidigare.

Det gör att jag funderar på om jag borde byta arbetsgivare.

Men det är inte bara att byta bort ett jobb som jag ju egentligen trivs bra med.

Jag har också en lön som gör att jag inte så gärna byter ner mig, även om den inte är allt.
 
Mitt hästägande har kostat många gånger mer än kalkylerat. Står och velar om jag av ekonomiska skäl ska sälja häst och transport medan jag fortfarande kan få tillbaka pengarna. Och bara rida på ridskolan. För jag vet inte om jag kommer komma tillbaka på ryggen på min häst. Men å andra sidan finns det en hel del att dra ned på om jag vill.
Kostar inte hästar alltid mer än man kalkylerat?

:cautious:

Sorry, kunde inte låta bli....
 
Du tror inte att stallhyran höjs med ökade foder och elpriser?
Har svårt att tänka mig det skulle höjas med jätte mycket, det är ett litet privat stall och även om den hade höjts hade det inte gjort skillnad för min del, hade aldrig kommit i närheten av Stockholms prisarna, som då måste höjas ännu ännu mer.
 
Det påverkar och är en (av flera) anledningar till varför det inte kommer bli någon ny häst när jag tar bort min nuvarande. Är helt enkelt trött på att lägga så fruktansvärt många tusenlappar i månaden på hästlivet och känner att det finns andra glädjeämnen i livet att få ut av de pengarna.
 
Det får kosta 10 gånger så mycket innan jag funderar på att avveckla.

Hade inte skaffat hästar om jag låg ekonomiskt på gränsen, eller där i närheten.
Fast vadå, bara för att man vill avveckla vid en smärtgräns så betyder det inte att man ligger ekonomiskt på gränsen. Däremot kan smärtgränsen vara vad man tycker är rimligt att lägga på en hobby. Jag kommer inte tycka det är försvarsbart om mina skulle kosta 10 gånger mer. 50.000 i månaden för en hobby? Knappast att vi har råd med det. Kommer inte ens tycka det är rimligt om det kostar 2 gånger så mycket, trots att jag har råd med det.
 
Fast vadå, bara för att man vill avveckla vid en smärtgräns så betyder det inte att man ligger ekonomiskt på gränsen. Däremot kan smärtgränsen vara vad man tycker är rimligt att lägga på en hobby. Jag kommer inte tycka det är försvarsbart om mina skulle kosta 10 gånger mer. 50.000 i månaden för en hobby? Knappast att vi har råd med det. Kommer inte ens tycka det är rimligt om det kostar 2 gånger så mycket, trots att jag har råd med det.
Det där med vad det får kosta är högst personligt.

Jag känner till att det funnits människor i min närhet som bokstavligt talat levt på vatten och bröd och avstått allt vad andra utgifter heter, bara för att ha råd att ha häst.

Själv skulle jag inte tycka det vore försvarbart om min hobby kostade så mycket att ingen annan i familjen någonsin kunde få något extra, eller att det blev omöjligt att ha ett sparkonto (utöver det för oförutsedda utgifter för djuren).

Men det betyder inte att mitt sätt är rätt och alla andra har fel.
 
Min häst är gammal och ska vara kvar där han är tills det är dags att somna och får kosta vad han kostar. Men någon ny häst blir det inte. För om jag ska ha häst på ett sätt jag tycker är stimulerande och inte tar för mycket energi, då är det stall med ridhus som gäller och fullservice. Det finns inte nära hemmet, utan då blir det mycket bilkörning. Och den sortens häst jag vill ha är dyr. Så det blir ingen ny häst för mig.
 
Kostar inte hästar alltid mer än man kalkylerat?

:cautious:

Sorry, kunde inte låta bli....
Absolut! Och det hade jag kalkylerat med…

Men inte felköp och stor förlust vid försäljning. Och inte köp av transport. Och inte att det skulle bli så många villhöver köp av utrustning🙈, till två olika hästar med olika storlekar. Och inte med köp av ny häst till betydligt högre pris än budgeterat från början. Har haft häst i 7 månader och har lagt ca 175000 på hästköp (och sålt en för 10000), 80000 på transport, 46000 på sadlar och säkert lika mycket till på övrig utrustning. Stallhyra 3100x7, veterinär kanske 8000?, försäkring ca 9000, hovslagare ca 5000?, bränsle för att ta mig till och från stallet ca 9000. Kostnader för beridare ( än så länge bara några hundra, men kommande utgift på ca 10000 kr/ månad ett tag framöver) Och säkert mycket mer. Lite sjukvårdskostnader för mig själv också. Och ridlektioner (men de skulle jag haft ändå).
 
Absolut! Och det hade jag kalkylerat med…

Men inte felköp och stor förlust vid försäljning. Och inte köp av transport. Och inte att det skulle bli så många villhöver köp av utrustning🙈, till två olika hästar med olika storlekar. Och inte med köp av ny häst till betydligt högre pris än budgeterat från början. Har haft häst i 7 månader och har lagt ca 175000 på hästköp (och sålt en för 10000), 80000 på transport, 46000 på sadlar och säkert lika mycket till på övrig utrustning. Stallhyra 3100x7, veterinär kanske 8000?, försäkring ca 9000, hovslagare ca 5000?, bränsle för att ta mig till och från stallet ca 9000. Kostnader för beridare ( än så länge bara några hundra, men kommande utgift på ca 10000 kr/ månad ett tag framöver) Och säkert mycket mer. Lite sjukvårdskostnader för mig själv också. Och ridlektioner (men de skulle jag haft ändå).
Jösses!

Vissa kostnader är ju kapitalvaror, men ändå. Det är onekligen en rejäl summa.
 
Jösses!

Vissa kostnader är ju kapitalvaror, men ändå. Det är onekligen en rejäl summa.
Skulle jag köpa en ny häst just nu hade jag nog fått lägga närmare 200k. 100k för en häst, 60k för en transport, 30k för en sadel plus täcken. Och hoppas att allt annat jag äger passar. 🙈 Lägg på en månadskostnad på 7k.

Ja, man kan såklart köpa en mycket billigare häst, men det är omöjligt att komma under 100 med en kvalitetssadel och den typ av hästtransport jag vill ha. Det var skitbilligt att ha häst för tio år sen, då hade jag en stallhyra på 2000 inklusive hö, spån och in/utsläpp. För TVÅ hästar 😅
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 381
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp