Hästägande och smärtgränsen

Jösses!

Vissa kostnader är ju kapitalvaror, men ändå. Det är onekligen en rejäl summa.
OM hästen nu blir kvar när han kommer hem från beridare kommer kostnaderna landa på stallhyra 3100, försäkring 1300, hovslagare 800, bränsle (ja, jag räknar med det) 1500?= 6700. Och då har jag inte räknat med träning eller kostnad för lån, eller mindre veterinärkostnader. Om bränslekostnaderna drar iväg kan jag åka buss, och/ eller ta in någon medryttare så jag inte behöver åka varje dag. Om det blir betydligt högre stallhyra kan jag sänka livvärdet på försäkringen och/ eller sälja transporten. Men sen är det stopp. Går det inte då får jag sälja.
 
Jag har mina hästar hemma och klarar en dubblering av foderpriserna, troligen även mer men då kommer jag behöva vara mer restriktiv med mängderna (just nu får de i princip fri tillgång).
Har även möjlighet att ta in en inackordering ifall det blir ännu dyrare.

Men det kostar mycket även om man har dem hemma.
Ska reparera ridbanan, fy tusan vad virke blivit dyrt. Och jag kan inte tänka mig att sand blivit billigare heller.
Vårt kommunala vatten spås bli markant dyrare inom kort, elen är redan dyr, och bolåneräntorna kommer stiga (det var inte gratis att bygga till hästarna).

Jag kan tyvärr inte säga att min löneökning håller samma stigning :cautious:
Hade jag inte älskat min häst så mycket som jag gör så hade jag nog börjat fundera på en annan hobby. Eller byte av jobb.
 
Senast ändrad:
Bra tråd. Jag går precis i dessa tankar.

Jag har råd med min nuvarande häst även om priser för drivmedel, foder osv går upp. Sen är såklart frågan mer om vad man tycker det är rimligt att betala. Jag har häst mest för att jag alltid haft häst, det är en rutin. Om än det känns bättre nu än det gjort på väldigt länge, så vet jag att det snabbt kan ändras i takt med att min hälsa gör det. Råd har jag, men är det värt det?
Jag hade därför tänkt ändra min inriktning i år och se om jag får en mer hållbar ny gnista. Jag hade tänkt ta ett föl på mitt sto. Men jag börjar tveka. En häst må vara hänt med en ökad kostnad. Men två? Dessutom har jag inte cykelavstånd till stall, jag har 4,5 mil tor. Och jag orkar inte längre slita ihjäl mig utan jag vill ha service i stallet. Det kostar också. Jag funderar verkligen mkt kring detta idag.

Blir det rysk invasion i Sverige, gud förbjude, så tror jag hästarna gör varken till eller från. Man får ta bort dom helt enkelt av hänsyn till omständigheterna. Ja jag är krass.
 
Jag har tänkt om helt. Har t.o.m. haft planer på två. En välutbildad lyxhäst och ett riktigt fint föl. Men som allt skenar så vill jag inte att maken ska bli lidande med att vi inte kan resa och gå ut och äta ofta. Det är hans intressen och lite mina också. Det blir en häst och jag sparar massor nu innan. Maken är snäll ska tilläggas så det inte blir nån könsfråga. Han vill betala halva hästen och halva stallhyran etc. Vi har varsitt boende och det kostar ju mer men ingen vill ge upp sitt hem. Det blir en häst och den är på cykelavstånd. Jag har tur också eftersom de jag rider och umgås med är tränare eller ridlärare. Men jag har tänkt om helt när det gäller det ekonomiska. Jag jobbar deltid och det vill jag fortsätta unna mig. Jag vill inte bli helt slutkörd av jobb när jag har häst.
 
Skulle jag köpa en ny häst just nu hade jag nog fått lägga närmare 200k. 100k för en häst, 60k för en transport, 30k för en sadel plus täcken. Och hoppas att allt annat jag äger passar. 🙈 Lägg på en månadskostnad på 7k.

Ja, man kan såklart köpa en mycket billigare häst, men det är omöjligt att komma under 100 med en kvalitetssadel och den typ av hästtransport jag vill ha. Det var skitbilligt att ha häst för tio år sen, då hade jag en stallhyra på 2000 inklusive hö, spån och in/utsläpp. För TVÅ hästar 😅
Priserna på hästar är höga, det vet vi. Men när övriga utgifter också rusar i höjden, ja, då får man ta sig en djup titt i plånboken.

Jag är tex väldigt glad för den hästtransport vi har. Inget märkvärdigt märke och budget på alla sätt och vis, men den fungerar och ligger bra på vägen.

Detsamma gäller våra hästar. De har inte kostat oss så mycket i inköp, men det är också bara en som är ridbar och dessutom äldre.

Den dyraste åldern (med risk för att generalisera), mellan 8-12 år vi långt ifrån.

Jag skulle inte ha råd att köpa häst nu.
 
Det är kanske lika bra att jag inte kommer att ha råd att tävla för min transport är av årsmodell 1991 och skulle antagligen se rätt eljest ut numera bland alla B-kortslastbilar och flottare fordon. :)

Men den går igenom besiktningen, golvet byttes för lite mer än ett år sedan och den står dessutom skyddat inne på logen när den inte används så för mig är det fullt tillräckligt. Och den har inte rullat många km i jämförelse med många avsevärt nyare som används varje vecka. Enda negativa är väl att det är enkelaxlat men kör jag bara 5-10 km åt gången till ridhus eller träning så borde det också funka några år till.
 
Absolut! Och det hade jag kalkylerat med…

Men inte felköp och stor förlust vid försäljning. Och inte köp av transport. Och inte att det skulle bli så många villhöver köp av utrustning🙈, till två olika hästar med olika storlekar. Och inte med köp av ny häst till betydligt högre pris än budgeterat från början. Har haft häst i 7 månader och har lagt ca 175000 på hästköp (och sålt en för 10000), 80000 på transport, 46000 på sadlar och säkert lika mycket till på övrig utrustning. Stallhyra 3100x7, veterinär kanske 8000?, försäkring ca 9000, hovslagare ca 5000?, bränsle för att ta mig till och från stallet ca 9000. Kostnader för beridare ( än så länge bara några hundra, men kommande utgift på ca 10000 kr/ månad ett tag framöver) Och säkert mycket mer. Lite sjukvårdskostnader för mig själv också. Och ridlektioner (men de skulle jag haft ändå).
Jag hoppas innerligt att det ordnar sig för dig. Känner så mycket med dig. Det påminner om resan jag hade med min förra häst. Bra på alla sätt och vis. Satsat allt jag hade och unnat mig kvalitet. När allt känns som bäst blir hon sjuk och fast jag satsat och gjort allt rätt så stod jag utan häst och ville inte ha någon annan heller. Hon blev sjuk trots all röntgen etc. Det jag fick kvar ett banklån och totalt tappat intresse. Egentligen är man inte klok som ska ge sig in i detta igen.
 
Det är kanske lika bra att jag inte kommer att ha råd att tävla för min transport är av årsmodell 1991 och skulle antagligen se rätt eljest ut numera bland alla B-kortslastbilar och flottare fordon. :)

Men den går igenom besiktningen, golvet byttes för lite mer än ett år sedan och den står dessutom skyddat inne på logen när den inte används så för mig är det fullt tillräckligt. Och den har inte rullat många km i jämförelse med många avsevärt nyare som används varje vecka. Enda negativa är väl att det är enkelaxlat men kör jag bara 5-10 km åt gången till ridhus eller träning så borde det också funka några år till.
Tycker det låter rimligare än att känna att man "måste" ha en för 70k när vi talar budgetåtstramning generellt 😅
 
Jag har också ett billigt hästägande och om vädret är bra har jag även möjlighet att skörda eget foder. (jag klarade nästan hela 2018-19 på det vi skördade själva den sommaren, som var så torr...)
Faktum är att jag behöver ett antal betande mular på gården för att hålla hagarna nerbetade. Vi har även en liten fårflock som hjälper till med det.
 
Det är kanske lika bra att jag inte kommer att ha råd att tävla för min transport är av årsmodell 1991 och skulle antagligen se rätt eljest ut numera bland alla B-kortslastbilar och flottare fordon. :)

Men den går igenom besiktningen, golvet byttes för lite mer än ett år sedan och den står dessutom skyddat inne på logen när den inte används så för mig är det fullt tillräckligt. Och den har inte rullat många km i jämförelse med många avsevärt nyare som används varje vecka. Enda negativa är väl att det är enkelaxlat men kör jag bara 5-10 km åt gången till ridhus eller träning så borde det också funka några år till.
Jag köpte en 01 förra året, dock boggie. Den räcker väldigt långt! Bara hästen åker säkert är jag nöjd!
 
Jag hoppas innerligt att det ordnar sig för dig. Känner så mycket med dig. Det påminner om resan jag hade med min förra häst. Bra på alla sätt och vis. Satsat allt jag hade och unnat mig kvalitet. När allt känns som bäst blir hon sjuk och fast jag satsat och gjort allt rätt så stod jag utan häst och ville inte ha någon annan heller. Hon blev sjuk trots all röntgen etc. Det jag fick kvar ett banklån och totalt tappat intresse. Egentligen är man inte klok som ska ge sig in i detta igen.
Tack! Just nu känns det riktigt bra eftersom jag red på honom för första gången efter att vi välte! Suget blev för stort nu när benet känns bra och jag ska rida lektion på ridskolans häst i morgon. Tog det förstås lugnt och jag väntar med galoppen ett tag till. Han var den supersnälla häst som jag köpte. Och han gick riktigt bra på det helt vanliga tvådelade bettet som jag har bytt till.:love: Nu vet jag inte om jag vill skicka bort honom så länge som vi pratat om, max en månad får det bli! Och då vill jag ju kunna tömköra och rida någon gång ibland med!
 
Det är kanske lika bra att jag inte kommer att ha råd att tävla för min transport är av årsmodell 1991 och skulle antagligen se rätt eljest ut numera bland alla B-kortslastbilar och flottare fordon. :)

Men den går igenom besiktningen, golvet byttes för lite mer än ett år sedan och den står dessutom skyddat inne på logen när den inte används så för mig är det fullt tillräckligt. Och den har inte rullat många km i jämförelse med många avsevärt nyare som används varje vecka. Enda negativa är väl att det är enkelaxlat men kör jag bara 5-10 km åt gången till ridhus eller träning så borde det också funka några år till.
Tror du gör rätt i att behålla ett sådant trotjänarsläp.

Billigare än så kan du väl knappast komma? Och om golvet är bytt och allt annat fungerar, så räcker det långt.

Man kan ju räkna på vad varje resa kostar om man bara kör ibland.

Ett flott fordon kostar.
 
Nej flotta fordon har aldrig varit min prioritet varken med bil eller släp, min dyraste bil hittills kostade 50 000 kr. :) Hellre en bra och gärna välutbildad häst + sunkiga men fungerande fordon, än lyxåk på bekostnad av hästmaterialet...!
 
Jag har eget stall (stallhyran ingår alltså i den totala hyran för hela mitt boende) och det innebär ju också att jag inte har några bränslekostnader för att ta mig till och från stallet. Har också möjlighet att ta eget hö, det enda jag betalar är han som pressar höet men både slå det och vända kan vi göra själva. Det som kostar för mig är försäkringar, veterinärvård och hovslagare, men sätter undan en summa varje månad som ska täcka det.

Hästen/hästarna är allt för mig. Jag vill inte leva utan häst, jag skulle försaka precis allting före jag gör avkall på hästarna.
 
Jag slipper ju också bränslekostnaderna pga eget stall, däremot så är det allmänna prisläget kännbart för att dra runt underhåll och drift av det med.

Jag är i stort behov av att göra om en del, där det behöver bilas upp + gjuta om/sänka golvet och sedan bygga om boxar från tre till två större. Helst ska detta inträffa till sommaren men det är också en dyster utveckling med priserna för att gjuta ca 35 kvm och så rejält ökande virkespriser ovanpå för att snickra ihop nya fronter och väggar.

Förutom att ridbanan behöver fyllas på med ytlager och successivt byta dåliga 45x170 reglar till sargen samt någon stolpe till staketet. Men, gården och hästarna är ju allt för mig också.
 
För mig är hästarna och katterna min familj. Då jag inte kan gå längre sträckor själv längre är hästarna mina ben som för mig ut i skogen.

Jag har inga större krav på stall, tävlar inte och tränar minimalt för tränare. Har inget som helt behov av transport, ridhus, ridbana, spolspilta osv.

Jag rider i princip bara ut. Hästen står på en relativt billig lösdrift. Drar jag ner på andra kostnader har jag råd med tre, eller kanske till och med fyra gånger så hög kostnad som idag.

Jag funderar snarare på att köpa en till … när/om priserna går ner.
 
Just nu bor hästen väldigt billigt, under självkostnadspris. Plockar undan varenda krona för jag vet att de kommer behövas framöver. Hon är dräktig vilket betyder att snart är de två och jag vet inte riktigt hur länge denhär dealen kommer kvarstå, men hela nästa vinter iallafall. Nackdelen är att jag just nu måste åka bil men har börjat kika på cyklar. Ca 1 mil enkel resa.

Jag har såklart råd med bra mycket högre månadskostnad. Men frågan kommer ju till vad som är rimligt att betala för sin hobby. Jag har en fast stallplats på en anläggning som är uthyrd i andra hand just nu, den har bra pris och rimliga pass. Gångavstånd. En höjning på 25% tycker jag är rimligt men mycket mer kommer bli svårt att motivera. När hästen är fullt igång tränar och tävlar vi endel och det går såklart o dra ner på. Men det är ju också en stor del av varför jag har häst. Men det kommer såklart i sista hand.

Jag tycker det är svårt att spekulera i hur man kommer prioritera och tänka om priserna stiger orimligt mycket. Kanske är min smärtgräns mycket högre. Jag hoppas jag inte kommer behöva få veta vart den går.
 
Vet inte vad min smärtgräns är men hoppas det inte blir fullt så illa som man oroar sig för ibland. Jag räknar med en iaf 50% höjning av grovfodret men tror jag klarar en dubbel höjning. Isåfall blir det bara grovfoder de får o inget extra i vinter. Stå på bete så länge det går. Hålla igen på hovis, kanske tar lite mindre ofta. Inga träningar, inga prylinköp mer än det som är krav. I värsta fall kommer jag be om hjälp av anhöriga o hoppas det är en dyr fas vi är i nu o att kanske det lättar efter nästkommande vinter, beroende på hur det går i val o sånt.
Jag hoppas och önskar att politikerna drar i rätt trådar o inser att vi måste tänka om gällande bränslepriser mm o kanske ger vissa lättnader där. Men vi får väl se. Har även ett alternativ på vart hästarna kan flytta där stallhyran är billigare, men då behöver jag köra en liten bit till dem så kanske inte tjänar på det ändå. Usch det är oroligt :(
 
Skulle nog påstå att min häst är som billigast just nu, vi står billigt (har stått betydligt dyrare), tränar just nu ingenting (har tidigare tränat ibland flera gånger i veckan), har redan skaffat all utrustning vi kan tänkas behöva osv. Samtidigt som jag efter föräldraledighet fick mitt första fasta jobb och aldrig har tjänat så här bra tidigare.

Det ska bra mycket till innan jag gör mig av med hästen, visst märks det att foderpriser mm. gått upp, men jag har en god marginal innan jag ens skulle börja tänka tanken att nuvarande hästen är för dyr. Jag tänker att han ska få stanna hos mig livet ut och hoppas att det blir många år till :heart
Däremot den dagen han inte finns längre, med de priser som är på hästar just nu och en familj och hus (som jag inte hade när jag skaffade häst första gången) att ta hänsyn till är det nog absolut inte självklart att det blir en ny häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 381
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp