Hästägande och smärtgränsen

Jag har hästen uppstallad med fullservice ink grovfoder, strö etc.
Jag behåller oavsett prishöjning. Jag har just nu hästen dyrt inackorderad för att jag tycker det är skönt att vettigt folk sköter hästen om jag inte hinner. Vill och måste jag spara pengar finns betydligt billigare alternativ.
Nu förser stallägarens pappa stallet med grovfoder av bra kvalitet. Kraftfoder och tillskott har jag till mkt billigt pris.
Jag har bara en häst och har inga planer på att skaffa en till på ett tag. Stallet ligger nära hemmet och ger inga dyra transportkostnader heller. Jag cyklar oftast dit när det är cykel-före.
 
Vi har inte så höga foderkostnader just nu till våra hästar, men man vet ju inte vad som händer framöver.
Har eget stall med betesmark och köper foder av en granne. Även om han dubblar foderkostnaden skulle vi ändå ha råd.
Nu har ju både jag och min sambo häst så vi är överens om kostnader rörande hästarna.
Har lättfödda hästar som klarar sig på grovfoder och mineraler, så kan inte spara så mycket där.
Det jag skulle dra in på är nog träningar och eventuellt välja att ha hästarna barfota.
Skulle väll även kunna byta till en billigare transport, trots att det skulle svida lite.🙄
Har granne med ridhus där vi har årskort så hade kunnat hålla igång utan att behöva lasta och köra.
Nu är ju mitt sto dräktigt och känner lite ångest för hur det blir med en häst till längre fram. Inte för att jag inte har råd nu, men hur ser det ut om några år?
När det är dags att rida in och kunna träna 2 hästar?
 
Vår grovfoderleverantör (bonde), hörde av sig i förrgår och varnade oss för väldigt höga priser. Han har själv köttdjur och va bekymrad över sin egen situation. Vi har diskuterat fram och tillbaka men vi vågar nu inte betäcka båda stona iår utan bara ett. Vi står redan med 8 hästar med två föl på väg
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 381
Senast: villhöver
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp