Hästägarbevis vid byte av häst

Emil i Lönneberga

Trådstartare
Jag har en häst jag reklamerar just nu och har fått en annan.

Jag vill därför fråga om det finns några tips på inbytesavtal/saker att skriva då mäklaren/säljaren rekommenderade mig att skriva ett sådant då jag skrev att jag behöver någon form av ägarbevis och inte bara hästpass.

Jag har googlat men inte hittat något. Det kontrakt jag fått är ju på den hästen jag lämnade tillbaka.

Jag behöver skriva ihop något alternativt hitta ett färdigt avtal som bekräftar att jag bytt och äger ny häst. Jag vill inte ha någon framtida ägartvist.

Jag kan hålla med om att mäklaren borde ha ett sådant standardavtal färdigt men det lär inte bli något gjort om inte jag fixar detta själv. Jag tar tacksamt emot länkar och tips!
 
Googla köpeavtal häst. Jag kan inte tänka mig att det behöver framgå att du har bytt häst utan det viktiga är ju att du har köpeavtal/kvitto på den häst du äger nu.
 
Ett tilläggsavtal som säger att parterna är överens om att hästen Y ska ersätta hästen X i det köpeavtal som ni redan har. Ev. med förtydligande att orsaken är avhjälpande av en reklamation.

Alternativ kan vara att det görs ett återköp på första hästen och sedan nytt köpeavtal på den nya. (men jag uppfattade inte som det var det ni hade gjort?)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp