Hästägare kräver att alla tävlingar i landet stoppas

Gissar att folk i Norrland skulle tycka det var lite väl överdrivet att stoppa dom från att tävla när tex närmaste fall av neurologisk EHV-1 väl är i Gävle om jag förstått det rätt, dvs sisådär 100 mil därifrån. I mitt distrikt finns det enbart ett fall av influensa konstaterat och ingenting annat men folk börjar ändå bli försiktiga eftersom det finns både kvarka och EHV i län runtomkring.

Hela Sverige består ju inte av Stockholm och Göteborg så det räcker nog gott och väl att stoppa tävlandet i drabbade distrikt och förbjuda ekipage därifrån från att tävla i andra distrikt för att stoppa smitta. Men just EHV kan leda till total katastrof om inte spridningen blir kontrollerad innan betäckningssäsonhen drar igång så bättre att göra för mycket än för lite,
 
Senast ändrad:
Gissar att folk i Norrland skulle tycka det var lite väl överdrivet att stoppa dom från att tävla när tex närmaste fall av neurologisk EHV-1 väl är i Gävle om jag förstått det rätt, dvs sisådär 100 mil därifrån. I mitt distrikt finns det enbart ett fall av influensa konstaterat och ingenting annat men folk börjar ändå bli försiktiga eftersom det finns både kvarka och EHV i län runtomkring.

Hela Sverige består ju inte av Stockholm och Göteborg så det räcker nog gott och väl att stoppa tävlandet i drabbade distrikt och förbjuda ekipage därifrån från att tävla i andra distrikt för att stoppa smitta. Men just EHV kan leda till total katastrof om inte spridningen blir kontrollerad innan betäckningssäsonhen drar igång så bättre att göra för mycket än för lite,

Gävle ligger i Norrland... Norrland är väldigt (väldigt, VÄLDIGT) mycket mer än typ Gällivare.
Jag bor i södra Norrland och här ställs en del tävlingar in (och träningar osv) eftersom många deltagare på tävlingar kommer från mer drabbade områden.
 
I Västerbotten börjar säsongen i helgen. Jag tror inte det hade varit katastrof att skjuta på den någon vecka.

Visst är det bara ridhästar som är sjuka än så länge? Travhästarna åker både oftare och längre, men jag har inte hört något liknande därifrån.
 
Gävle ligger i Norrland... Norrland är väldigt (väldigt, VÄLDIGT) mycket mer än typ Gällivare.
Jag bor i södra Norrland och här ställs en del tävlingar in (och träningar osv) eftersom många deltagare på tävlingar kommer från mer drabbade områden.

Gävle ligger inte ens i västra Norrland... Tror det bara är stockholmare som räknar det som Norrland.

I januari konstaterades det virusabort i Örnsköldsvik och febersjuka hästar har rapporterats in på andra ställen nu denna månad.

Om man nu skulle räkna Gävleborg till Norrland så har de konstaterad smitta i Sandviken.

Kvarkan har väl säsong nu och konstaterad i stall i Uppsala.
 
Gävle ligger inte ens i västra Norrland... Tror det bara är stockholmare som räknar det som Norrland.

I januari konstaterades det virusabort i Örnsköldsvik och febersjuka hästar har rapporterats in på andra ställen nu denna månad.

Om man nu skulle räkna Gävleborg till Norrland så har de konstaterad smitta i Sandviken.

Kvarkan har väl säsong nu och konstaterad i stall i Uppsala.
Även om det som norrbottning tar emot att erkänna (;)) så räknas Gävle officiellt till Norrland. Det är ju trots allt ett område som täcker mer än halva Sverige. Om du tänker på Västernorrland, där bla Övik ligger, så är det ett (av flera) län som ligger i Norrland.
 
I Västerbotten börjar säsongen i helgen. Jag tror inte det hade varit katastrof att skjuta på den någon vecka.

Visst är det bara ridhästar som är sjuka än så länge? Travhästarna åker både oftare och längre, men jag har inte hört något liknande därifrån.

Inom travet finns en helt annan kultur och kunnande om smittor. De hästar som tävlar kommer heller inte i kontakt med andra tävlande hästar då gästboxarna är utformade med hela mellanväggar. Boxarna descinficeras dessutom efter tävling, helt enligt reglerna från SJV, misstänker att det inte följs lika bra i ridsporten, tyvärr.
Dessutom transporteras hästarna i egna transporter och inte tillsammans med andra hästar.

Tror tyvärr att det ofta startar i samband med att hästar importeras, åker i gemensamma transporter och sätts inte i karantän. Är ju t ex ett enormt utbrott på Irland just nu
 
Inom travet finns en helt annan kultur och kunnande om smittor. De hästar som tävlar kommer heller inte i kontakt med andra tävlande hästar då gästboxarna är utformade med hela mellanväggar. Boxarna descinficeras dessutom efter tävling, helt enligt reglerna från SJV, misstänker att det inte följs lika bra i ridsporten, tyvärr.
Dessutom transporteras hästarna i egna transporter och inte tillsammans med andra hästar.

Tror tyvärr att det ofta startar i samband med att hästar importeras, åker i gemensamma transporter och sätts inte i karantän. Är ju t ex ett enormt utbrott på Irland just nu
Det är många som samtransporterar hästar här och även hyr ut hästbil/släp inom travet.

Men jag köper att det absolut startar med importer, det är dock intressant att det stannar inom ridsporten, trots att det i mindre stall står både trav och ridhästar.
 
Gävle ligger inte ens i västra Norrland... Tror det bara är stockholmare som räknar det som Norrland.

I januari konstaterades det virusabort i Örnsköldsvik och febersjuka hästar har rapporterats in på andra ställen nu denna månad.

Om man nu skulle räkna Gävleborg till Norrland så har de konstaterad smitta i Sandviken.

Kvarkan har väl säsong nu och konstaterad i stall i Uppsala.

Nej, Gävle ligger inte i västra Norrland utan i sydöstra Norrland. Det är inte tyckande utan ren fakta.
Om du med västra Norrland menar länet Västernorrland så ligger det norr om Gävleborg.

Så eftersom (inte om ;)) Gävleborg räknas till Norrland så, ja, i Sandviken har de konstaterat ehv-4. Ehv-1 har jag inte sett rapporterat längre norrut än Älvkarleby (söder om Gävle och inte i Norrland)
 
Gävle ligger i Norrland... Norrland är väldigt (väldigt, VÄLDIGT) mycket mer än typ Gällivare.
Jag bor i södra Norrland och här ställs en del tävlingar in (och träningar osv) eftersom många deltagare på tävlingar kommer från mer drabbade områden.
Givetvis skulle det stå norra Norrland och inte Norrland generellt. Har för dålig koll på hur distriktsindelningen ser ut där uppe för att kunna vara mer specifik. Poängen var mest att det är en ganska stor del av Sverige som är en bra bit norr om Gävle.
 
Senast ändrad:
Det är många som samtransporterar hästar här och även hyr ut hästbil/släp inom travet.

Men jag köper att det absolut startar med importer, det är dock intressant att det stannar inom ridsporten, trots att det i mindre stall står både trav och ridhästar.
Tror att travet har mer koll på sina hästar. De tempas regelbundet och hästar med feber isoleras eller åker i varje fall inte och tävlar. Många tränare vaccinerar även mot EHV samt att en del vaccinerar oftare mot influensan. Har hört (vet inte om det är sant) att en del stora tränare vaccinerar var tredje månad.
SVA gick ju ut nu med att man gärna skulle vaccinera på influensan nu om det gått mer än sex månader sen sista vaccinering för att få ett bättre skydd.
 
Får känslan av att det framför allt är Irländarna som kommer in med en massa skit. Många som får kvarka när de kommer över och nu grasserar hästinfluensan för full på Irland där många hästar är ovaccinerade.
De tyska importer jag tagit in har varit väldigt välvaccinerade, de flesta en gång i halvåret både mot influensa och EHV.
 
Om man läser smittoinformationen https://www.travsport.se/wicket/boo...y.InfectionInfoArchivePage?0&name=smittoinfo/ så ser man att det finns smittor även i Västerbotten, även om det är kvarka och/eller inte konstaterat vad det är just nu.

Det finns just nu konstaterade fall av såväl kvarka och EHV som influensa på flera platser i landet.
Nog sjutton vore det en enkel grej om alla avstod från tävlande och träningar på bortaplan i några veckor för att höjda vidare spridning?? Även om man inte har smittan i grannstallet, så att säga...

Jag kanske är överdrivet nojig, men vi ska hälsa på släkt i Åkersberga i veckan och vi kommer inte ens följa med dem till stallet de dagarna - vilket vi brukar göra - även om just deras stall är fritt från konstaterad smitta i dagsläget. Jag vill INTE ha hem några smittor hit!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att arrangera tävling är ett projekt som kräver stora resurser och mycket engagemang. När ett rör satte igen hos Värnamobydgens...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Finalerna i den svenska hopptouren Riders League flyttas från Gothenburg Horse Show. Orsaken är att man vill hindra spridning av det...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Finalerna i den svenska hopptouren Riders League flyttas från Gothenburg Horse Show. Orsaken är att man vill hindra spridning av det...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter utbrottet av det mycket smittsamma hästviruset EHV-1 är det många hästägare i Halland som nu hör av sig till Länsstyrelsen. – De...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp