Hästägare ljög om hästens temperament (avtalsbrott?)

alvan

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation.
Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare kontaktade mig och vi bokade in ett besök där jag även provred en stund. Hon berättade att detta var världens snällaste häst, gjorde aldrig något dumt, inte en sån som testade, gick bra att rida ut själv på och att hon aldrig hade ramlat av hästen.
Då jag är kroniskt sjuk är det ett måste med snäll häst för mig så jag tog hem den.
Den gick inte att lasta på 3 dagar fast det sades att den var lättlastad. Väl hemma hos mig så saknade den respekt på marken så fick använda kedja men trots detta rymde. Jag tog hjälp, och det blev bättre med hanteringen.
Så småningom red vi ut en liten sväng för uppvärmning inför ridpass på bana. Den blir helt rabiat och bockar för att få av mig. Jag försöker rida samma lilla sväng flera ggr med samma resultat, förutom att jag ramlar av en gång. Under denna period har jag kontaktat hästägaren och sagt att jag inte fått veta något om dens dåliga vanor och att jag inte känner mig trygg o vill lämna tbx den, o hon svarar då att hon ska ordna en plats till den hemma.
Tiden går men det händer inget hos henne. Under denna tid rider jag lite på ridbana, longerar mm för att hålla igång den. Under ett pass på bana så blir den helt galen och kastar av mig så jag får hjärnskakning och blir helt blåslagen (får åka till akuten flertal ggr). Efter detta kan jag inte ta stallpass och blir uppsagd från stallet.
Det har gått en månad sedan ägaren sa att hon skulle ordna något men hon hör inte av sig själv. Jag får panikslaget hitta en plats och lyckas få iväg den.
I vårt kontrakt stod ”Ägaren har skyldighet att informera om hästens temperament” men hon har ju ljugit ihop om hur snäll den är. När jag påvisade problemet så erkände hon att den varit såhär innan.
Ägaren vägrar oxå kolla med försäkringsbolaget angående Agria Incident då jag fick bestående skador av fallet.
Finns det något jag kan göra eller är det bara att ge upp?
 
Vad står det i ert fodervärdsavtal om uppsägning?
Hästar kan ändra sig när dom byter miljö så det kan vara svårt att hävda att ägaren ljugit. Men du kan ju alltid säga upp avtalet enligt vad det säger.
Om det till exempel säger att det är en månads uppsägningstid, så titta på det datum ägaren sa att man skulle ordna plats till den. Är det då mer än en månad sedan så är avtalet uppsagt. Bäst är ju om du har något som styrker när det skedde. Har du inte det så skicka nu skriftligt på att avtalet är uppsagt enligt vad som då står i ert fodervärdsavtal. Lägg till att om hästen är hämtad eller emottagen (enligt vad som står i ert avtal) efter det datumet så kommer du att debitera alla kostnader du har för hästen.

En strulig ägare som inte vill hjälpa dig med Agria incidenten, får mig att misstänka att det inte finns någon försäkring på hästen. Har du fått med försäkringsnumret i avtalet? I ditt ställe hade jag då kontaktat Agria och hört hur mycket information du kan få ut om ev försäkringen.
Du kan också lägga till i det skriftliga om uppsägningen att du vill ha ersättning enligt vad Agria incidenten skulle ge dig för dina skador.
 
Påtala allt detta skriftligt, skicka som mail, snigelpost och rekommenderat. Sedan får du överväga om du vill försöka ta det vidare (inte mycket lönt då det kanske inte är en penningfråga främst?)

Jag hade lagt allt krut på att få iväg hästen, den kostar varje månad och du har ingen nytta av den. Hon har ju godtagit att den ska i retur. Kan du skjutsa hem den till henne och låta det bli hennes problem? Beroende på var i landet går det fortfarande att låta den gå ute om ägaren behöver tid, annars får ägaren hitta en plats till sin egen häst.
 
Hon har ingen plats att ställa den, bor i city så kan inte bara ”ställa dit den”. 2 månader uppsägning enligt kontrakt vilket det har gått.

Jag har försökt prata med försäkringsbolaget men de vägrar berätta om det ens finns någon försäkring på hästen. Tanken har slagit mig med nämligen att den är oförsäkrad..

Hästen är iväg och jag har en som sköter om den så det är inte så stort problem då hon gillar hästen och rider den (samt står för stallhyra mm).

Det handlar faktiskt lite om pengar med då jag förlorade en del av att ha varit inneliggande på sjukhus, det är inte billigt att åka in o ut från akut och olika undersökningar heller. Jag skulle gärna få tbx lite och ville därför höra om försäkringen skulle täcka detta..

Jag har aldrig varit med om något liknande med oärliga hästmänniskor faktiskt, så jag vill bara veta om det är jag som är dum och tror detta får konsekvenser eller om det bara är att bita i det sura äpplet och släppa detta.
 
Hej
jag trillade av en häst och fick en knäledsfraktur. Låg på sjukhus 10 dagar och var sjukskriven hel o deltid i ett halvår.
Har flera olycksfallsförsäkringar och hästen var försäkrad i Folksam.
Först fick jag ersättning för sveda och värk ca 6000. Det kan man bara få från ett bolag.
Genom Folksam som ridsportförbundet har försäkring i fick jag ersättning för sönderklippta kläder etc. Är du medlem i någon ridklubb? Då skall klubben anmäla din skada till Folksam.
Efter 2 år gör de en invaliditetsutredning och har man kvar bestående men kan man få ersättning och då får man från alla bolag som man är försäkrad i.
För att få ersättning för förlorad arbetsinkomst måste du ha en sjukförsäkring som går in och täcker. Oftast tar den bara kostnaden efter 60 - 90 dagar.
Lycka till och hoppas att allt blir bra.
 
Det är ju helt omöjligt att veta vem som har rätt här. Hästen kanske har varit världens snällast men inte klarat byte av miljö och människor jättebra - kanske sitter hästägaren och undrar vad du har gjort med hästen för att få den såhär knäpp på så här kort tid.
Ibland får man inse att det inte gick som planerat och det kanske är ingens fel ..
 
Hon har ingen plats att ställa den, bor i city så kan inte bara ”ställa dit den”. 2 månader uppsägning enligt kontrakt vilket det har gått.

Jag har försökt prata med försäkringsbolaget men de vägrar berätta om det ens finns någon försäkring på hästen. Tanken har slagit mig med nämligen att den är oförsäkrad..

Hästen är iväg och jag har en som sköter om den så det är inte så stort problem då hon gillar hästen och rider den (samt står för stallhyra mm).

Det handlar faktiskt lite om pengar med då jag förlorade en del av att ha varit inneliggande på sjukhus, det är inte billigt att åka in o ut från akut och olika undersökningar heller. Jag skulle gärna få tbx lite och ville därför höra om försäkringen skulle täcka detta..

Jag har aldrig varit med om något liknande med oärliga hästmänniskor faktiskt, så jag vill bara veta om det är jag som är dum och tror detta får konsekvenser eller om det bara är att bita i det sura äpplet och släppa detta.

Har du ingen egen försäkring som täcker?

Det kan ju mycket väl vara så att den är oförsäkrad, är det inte inskrivet i avtalet med kopia på försäkringsbrevet? Det känner jag är standard för egen del, annars är det svårt att göra något med informationen att hästen skulle vara försäkrad, i vilken försäkring (A1 etc) och omfattning.
 
Jag har ingen egen olycksfallsförsäkring då jag inte går att försäkra pga kronisk sjukdom.

Jag fick bara höra att den var försäkrad vid kontraktsskrivning men vet nu att jag borde kollat upp det bättre..

Täcker ridsportförsäkringen även om det inte var på klubben det hände? Och hur långt i efterhand kan det tänkas gälla?

Och angående hästens beteende så erkände ju ägaren efter jag hade blivit illa avkastad att det inte var ovanligt för hästen. Tyvärr fick jag veta det försent...
 
Senast ändrad:
Jag har ingen egen olycksfallsförsäkring då jag inte går att försäkra pga kronisk sjukdom.

Jag fick bara höra att den var försäkrad vid kontraktsskrivning men vet nu att jag borde kollat upp det bättre..

Täcker ridsportförsäkringen även om det inte var på klubben det hände? Och hur långt i efterhand kan det tänkas gälla?

Och angående hästens beteende så erkände ju ägaren efter jag hade blivit illa avkastad att det inte var ovanligt för hästen. Tyvärr fick jag veta det försent...

Sjukdom är inget problem med olycksfallsförsäkring. Det är livförsäkring som blir problem.

Klubbens ridsportförsäkring brukar bara täcka på anläggningen, men det kan väl vara värt att kontrollera? Då kontrollerar du samtidigt hur reglerna ser ut för anmälan av skada.
 
Sjukdom är inget problem med olycksfallsförsäkring. Det är livförsäkring som blir problem.

Klubbens ridsportförsäkring brukar bara täcka på anläggningen, men det kan väl vara värt att kontrollera? Då kontrollerar du samtidigt hur reglerna ser ut för anmälan av skada.

Försäkring som föreningen har genom SVRF täcker all ridning oavsett var den sker


Hej
jag trillade av en häst och fick en knäledsfraktur. Låg på sjukhus 10 dagar och var sjukskriven hel o deltid i ett halvår.
Har flera olycksfallsförsäkringar och hästen var försäkrad i Folksam.
Först fick jag ersättning för sveda och värk ca 6000. Det kan man bara få från ett bolag.
Genom Folksam som ridsportförbundet har försäkring i fick jag ersättning för sönderklippta kläder etc. Är du medlem i någon ridklubb? Då skall klubben anmäla din skada till Folksam.
Efter 2 år gör de en invaliditetsutredning och har man kvar bestående men kan man få ersättning och då får man från alla bolag som man är försäkrad i.
För att få ersättning för förlorad arbetsinkomst måste du ha en sjukförsäkring som går in och täcker. Oftast tar den bara kostnaden efter 60 - 90 dagar.
Lycka till och hoppas att allt blir bra.

Det är inte klubben som anmäler det gör du själv
 
Det är ju helt omöjligt att veta vem som har rätt här. Hästen kanske har varit världens snällast men inte klarat byte av miljö och människor jättebra - kanske sitter hästägaren och undrar vad du har gjort med hästen för att få den såhär knäpp på så här kort tid.
Ibland får man inse att det inte gick som planerat och det kanske är ingens fel ..
Ägaren har ju erkänt att hästen varit sådan innan, så det är ju inget snack om huruvida vem som har rätt.

Hästen kan säkerligen ha varit snäll hos ägaren och kanske är en häst som är urtrevlig med rätt ryttare men det är ingen ursäkt för att inte slänga ut en notis om att hästen kan förändra sig med nya ryttare. Ägaren hoppades väl helt enkelt att hästen skulle vara lika trevlig som den var hos den. Det är ju tillräckligt svårt att hitta en fodervärd, även om det inte är inte ursäkt att ljuga.
 
Jag har ingen egen olycksfallsförsäkring då jag inte går att försäkra pga kronisk sjukdom.

Jag har en kronisk sjukdom och aldrig haft något problem med att teckna olycksfallsförsäkring. Det har aldrig krävts någon hälsodeklaration för en olycksfallsförsäkring.

Tråkig sits du har hamnat i, förstår att det är problematiskt. Den enklaste vägen är nog att säga upp avtalet omedelbart och sen vänta ut de två månaderna, sen kan du ju parallellt med detta driva frågan om ägaren har begått kontraktsbrott om du orkar. . Har du någon vän som kan ta hand om och motionera hästen under tiden du inte kan så vore det nog bra. Det behöver ju inte vara uppsuttet utan t.ex. longering. Hoppas det löser sig för dig på något sätt iallafall.
 
Såsom trådstartaren beskriver första inlägget, så tänker jag att det inte är någon lämplig häst hon har fått. Första inlägget signalerar att hästen är mycket svårriden. På gränsen till oridbar för normal hästmänniska. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte vetat om att hästen har dessa tendenser.
Stackars trådstartare som säkert hade drömmar om ett kul hästliv.
 
Jag anmälde skada genom ridklubben senast idag.
Själv.
Men de vill ha ett telefonnummer och namn till ansvarig i klubben.
Samt veta hur länge jag varit medlem (betalat in medlemsavgiften för året)
 
Agria incident get dig ingen direkt hjälp just nu. Däremot om du får bestående men.

Jag bröt min axel, svårt, i en ridolycka.Jag var sjukskriven i 4 månader på heltid och en dryg månad på deltid. Jag kan fortfarande inte röra armen särskilt mycket, äter fortfarande morfin och kommer aldrig bli helt återställd.

Agria Incident har betalat ut 2800 kr i ersättning. De kommer betala ut mer om jag om ett år inte är bra och får en medicinsk invaliditetsgrad fastställd.

Mitt bolag där jag har privat olycksfall har betalat ut ca 5000 kr i typ allmän ersättning, ny hjälm (3000 kr) och medicin och läkarvård samt sjukgymnast (ca 5000 kr, upp till högkostnadsskyddet på båda). Även de kommer betala vid en ev medicinsk invaliditet.

Men som sagt Agria incident kommer inte ge några större pengar tyvärr. De räknar efter nån sorts schablon och inte verkliga kostnader etc. Däremot är det väldigt bra ha det anmält om du får kvarstående men.
 
Det är ju helt omöjligt att veta vem som har rätt här. Hästen kanske har varit världens snällast men inte klarat byte av miljö och människor jättebra - kanske sitter hästägaren och undrar vad du har gjort med hästen för att få den såhär knäpp på så här kort tid.
Ibland får man inse att det inte gick som planerat och det kanske är ingens fel ..


TS skriver ju att hästen varit så där innan.
 
Nå det stämmer nog inte. Klubben anmälde min skada. Kanske nytt efter att jag skadade mig.

Jo så är det. Jag är ansvarig för medlemsförsäkringen i vår klubb.
Kan ju inte svara på när du skadade sig men så är det nu. Vore ju jäkla konstigt om föreningen hade en försäkring som bara täckte för skador som uppstår på anläggningen?
Tidigare anmälde klubben, men sen Folksam tog över anmäler man själv
Anmälde dotterns olycka där hon fick hjärnskakning i somras, fick ut pengar för både hjälm och sjukvårdskostand utan att behöva visa kvitto ens.
Olyckan hände där hästen är uppstallad, klubben där hon är medlem är en helt annan anläggning
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 806
Senast: yamyam
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 814
Senast: mackan
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 177
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp