Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

**kl**
Jag är oxå en "tjockis"
Jag är 165 cm, så jag är inte så lång, men väger alldeles för mycket. Kilon som tyvärr (som på de flesta av oss tjockisar) sitter som berget, trots idoga försök att bli av med dem. Ner kan jag gå, men tillbaka kryper kilona ett efter ett...:crazy:
Fram tills jag var 16 var jag normalviktig, men sedan small det till. Vet inte vad som händ. Men det kan ha att göra med att jag fick en pojkvän med körkort...:angel:

Jag rider flera dagar i veckan. Har två araber, båda D-ponny och ingen av dem har problem att bära mig. Araber är ju generellt sett väldigt starka även om de ofta är smäckrare än många andra raser.
Min ena häst är unghäst, så henne skrittar jag mest och låter lättare personer träna på det andra :D
Men min äldre prinsessa gör jag allt med, utom hoppar. Bara något skogshinder då och då när andan faller på. Fast även då bjuder hon glatt och hoppar gärna trots mina extrakilon.

Jag är helt säker på att mina hästar inte har problem med min vikt, trots sin ringa storlek. Det märks pga att de är pigga och glada vid ridning. Står still och ser nöjda ut när jag ska sitta upp, gör iordning dem etc. (dvs de klagar inte om ni förstår hur jag menar ;) ) Mitt äldre sto har jag ägt i över 10 år och hon har inte den minsta tillstymmelse till svank, trots mycket ridning av tjocka mig och fem föl. (ett av dem innan min tid dock)

Men visst ska man tänka på vilken typ av häst man har som överviktig. Och jag skulle tex, aldrig köpa en häst med väldigt lång rygg oavsett mankhöjd eller grovlek på hästen.

// Anna
 
Sv: Hästägare/övervikt

kl

om man går upp i vikt under tiden man har hästen, bygger ju hästen upp muskler för att kunna bära ryttaren. så inget mer skitsnack nu att ni inte kan rida era fina pållar ;) tycker inte att någon av er verkar "dålig" för sin häst!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tycker det är en ganska överdriven diskussion om vad hästar orkar bära.
Är själv rejält överviktig(fet),men mina halvblod har inte haft några som helst problem med detta genom åren.Aldrig några ryggproblem eller inflammationer.

Dock märker jag som ryttare en stor skillnad på min smidighet nu mot när jag för 7 veckor sedan vägde 8kg mer.
Nu satt iof sig allt detta på bålen(-14cm nu) och det påverkade min balans,men inte hästens komfort!
Ska jag kämpa mig ner mer i vikt är det för min skull,inte för hästarnas!
Och ja,jag är så hemsk att jag tom tävlar hoppning!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag hoppar in med en lite annorlunda vinkling.
Jag gick upp 40 kilo varje graviditet (3 st) och vägde 100 kilo till mina 173 cm.
Efter barnen var födda landade jag på 71 kilo och då red jag igen men min kondition och balans var helt förstörd. Så jag tog tag i saken och började löpträna och träna pilates för ryttare. Idag väger jag 55 kilo och har magrutor trots två kejsarsnitt. Jag är en grymt mycket bättre ryttare.

Så själva vikten är egentligen ointressant utan snarare vilken form man är i. Och så ska man inte underskatta betydelsen av en bra fysik som ryttare.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag själv är 172 cm lång och väger 85 kilo!
Mitt mål är att komma ner till 65 kilo, max! Det var den tiden då jag mådde som bäst :)
Men det här med livet... oj oj... en varning till er alla som har det Stressigt på jobbet och i hela vardagen för övrigt :) Det är en STOR fälla som kan blocka så många försök att gå ner i vikt tills man blir nöjd. Många har ju lite mer än fett i kroppen. Mycket vatten hålls kvar vid Stress och.. jaa, vatten väger mycket :crazy:

Tips på hur man kan motionera i stallet medan man ryktar, mockar och annat kul :)?
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag får också dåligt samvete ibland, för min medryttarhäst är en ädel arab på 148 cm och jag väger 77 kg idagens läge, har vägt så mycket som 89 kg.

Ändå vet jag att hon klarar av det, hon har inga som helst problem att bära upp både mig och sig själv. Hon tycker det är roligt när vi dressyrar seriöst, racergalopperar i skogen, hoppar småhinder och så vidare. Men ändå så.. nästan 80 kg på en liten ponny liksom? Det låter ju inte bra?!

Sen är jag ju mest van att rida hästar nära och ofta över 170cm sträcket, det är den storleken jag egentligen trivs bäst med. Men medryttarhästen är helt otroligt fin tycker jag och har så himla lätt för sig så att det blir himla trevligt ändå.

Dock försöker jag gå ner för bådas skull, jag vill inte väga så mycket och det skulle vara skönt att verkligen känna att "58 kg (målvikten) det är ingen tyngd för en häst".

Jag är 172 cm lång och såhär är mina 77 kg fördelade (vägde dock ett kilo mer på dessa bilderna):
24fbp00.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Lägger in en bild på mig och min medryttar fjordis.
Jag är 166 och väger mellan 76-74. Det pendlar lite, det BMI:t ska vi inte prata om. Det ligger i vilket fall på överviktssidan!
Pållan ligger där hon med! :P
135.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 989
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp