Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Du har ingen aning om hur det såg ut 5 min senare eller 2sek innan.
Till mitt försvar så har jag sett betydligt sämre ridbilder i mitt liv än min på den bilden.
Sluta slingra dig och snacka skit! lägg in en egen bild!
Jag undrar också vem som får rida för dig?
Och hur blir man så duktig på att rida utan att först rida?
Nej det har jag inte, och jag hoppas att det inte bara handlar om att dra ihop halsen. För mångaår sedan trodde jag också min nordsvensk gick i form när hon bara böjde på nacken.
Det har jag också ;)

Jag ser ingen anledning att lägga in bild, jag ser inte mig själv som såpass överviktig att jag hör till tråden. Dessutom rider jag enbart ensam i skogen för tillfället, lite svårt att ta kort då.


Tja, alla får rida som inte skadar hästen på något vis. Som inte skumpar så att ryggen får ont, som inte är för stora, eller som gör TAP och sådant skit, kan man väl tycka. Tyvärr finns det ju inte "poliser" som kontrollerar sånt.

Man rider för tränare, som ser att allt blir rätt :idea:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hur som helst är jag en sån som inte bara håller mig till dressyr utan även hoppar lite och jag såg ju att det inte fanns någon hoppbild här så jag tänkte bjuda på en. Det är vår första tävling så det är ett lågt hinder..
Då jag inte har gått upp eller ner så mycket känns inte för och efterbild så nödvändigt..
http://www.pixbox.se/pic_show_id29578621.html
Hm är ju inte så hemma på att lägga in bilder så jag antar att det blev en länk?..

Tog mig friheten att plocka fram länken som låg "gömd" i bilden :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag å andra sidan, jag hittar fan inte motivationen någonstans trots att jag har alla förutsättningar för att gå ner i vikt. Har gjort några tester som visar att jag har bra värden, men som likt förbannat inte kan anses som bra eftersom jag har så pass mycket övervikt. Denna hälsopedagog uttryckte sig klart och tydligt för mig att jag har alla chanser i världen att gå ner i vikt, enkelt och lättsamt. Jag hade mitt bröllop som skulle motivera mig då, gick ner 7 kg, åkte på vinterkräksjukan och gick ner 4 kg till. Klarade inte av mat under en längre period och när jag började få i mig näring igen så var det fel och med inga hämningar. När mitt bröllop stundade stod jag förvisso på -4 kg från föregående år, men ändock långt ifrån mitt första delmål.

Anledningen till varför jag vill gå ner i vikt har alltid främst varit att jag vill kunna gå och handla snygga kläder precis som vem som helst. Men när man drar den storlek jag drar nu så kostar det för det första mer att köpa "normala" kläder, och det är inte heller särskilt roligt att ta upp ett plagg som ser ut som ett tält. Ett tält som skulle passa bättre på en 62-åring istället för en 22-åring.. Tack Zizzis som i alla fall har ett bra utbud av snygga kläder.

Nåväl, nu vill jag gå ner i vikt för att det ska kännas enklare och mer bekvämt att rida. Jag vill slippa skämmas för den jag är när jag sitter på hästryggen. Det är dock inte något som sporrar mig tillräckligt. Tydligen. Jag vill så mycket, men ändå klarar jag inte av att hålla det i schack eftersom jag inte kan gå in på affären utan att köpa något "gott". Något "gott" som jag fan inte är sugen på, men som jag ändå köper utifall att.. Liksom. Jag är så leds på fokuseringen av mat, motion och gud vet allt.

Jag vill kunna gå på affären utan att köpa något "gott".. Jag vill kunna sitta i soffan och titta på tv utan att måsta ha något "gott". Jag vill se måltider som en måltid, inte en sysselsättning. Man måste vara stenhård, det vet jag, men att vara stenhård gör fokuseringen också alldeles för stor. Att äta enligt en "diet" är också alldeles för mkt fokusering. Eller att räkna kalorier, eller dricka pulverdrinkar.. Jag vill helt enkelt bara ha en avslappnad syn på mat. För mig är det något psykiskt, där jag under väldigt många gånger av mitt liv tröstätit.. Suck. "Ta tag i ditt liv kvinna!", men nej, något hindrar mig..
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu måste jag bara blanda mig i diskussionen, det här med 90 kilo och 1.60 har snedvridit debatten totalt. Det är omöjligt att ha den längden och vikten i enbart muskler.

Här är en bild på en kvinna som väger 70.5 kilo och är 1,74. Offseason väger hon 78 kilo, dvs hon har mer fett på kroppen än det minimala som visas på bilden.

marika_johansson3.jpg


Kan vi inte komma tillbaka till topic och stötta de som rider på balanserade hästar och jobbar med sin vikt? Hejja er som jobbar på!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag förstår vad du vill säga och jag kan mkt väl relatera till ditt inlägg... I mitt fall handlar mkt av min övervikt om just liknande scenario... Jag är nog vad man kan kalla en matmissbrukare... antingen så äter jag allt..eller inget... äter för att jag är glad,lessen,arg, trött, pigg,hungrig, sugen, deprimerad, lycklig etc....etc.... samma med träning... antingen så tränar jag 7 dagar i vecka eller inget alls...jag är en människa som har mkt svårt att hitta livsbalansen överhuvudtaget.... jag kunde inte ens skaffa "normalt" många barn..NÄ, jag var tvungen spränga alla ramar och fick 6:eek:..... dessutom så drabbades jag för 4 år sedan av en svår depression som medför ett stort medicinintag... jag käkar piller för att kunna sova och likväl nästan för att kunna vakna.. dessa medför ökat sockersug vilket är rena döden för en sån som mig... därför tvingar jag mig sjäkv till nån form av nonchalans... det jag inte lyckas med idag kanske går imorgon....:angel: Jag sliter som ett djur för att hitta en form av själslig balans och det i sin tur kräver lite struktur... jag debatterar ofta med mig själv, tillåter mig att misslyckas men försöker ge mig själv större möjligheter till att lyckas.. det är jättesvårt.. men ibland så går det faktiskt... :D
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tja, alla får rida som inte skadar hästen på något vis. Som inte skumpar så att ryggen får ont, som inte är för stora, eller som gör TAP och sådant skit, kan man väl tycka. Tyvärr finns det ju inte "poliser" som kontrollerar sånt.
:

Vad vet du???? Jag kanske SKUMPAR som en ÄLVA.... smidig och elegant... :angel::D:D
 
Sv: Hästägare/övervikt

:D Vi får väl hoppas, det lät dock lite roligt.

Jag äter också av alla anledningar, belönar med godis för jag vart duktig/är ledsen osv osv.. Har dock slutat med godis nu och hoppas på resultat!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Underbar tråd, och det spelar ingen roll vilken tråd man läser i så finns det alltid någon eler några som är där och försöker trycka ner andra, tyvärr!

Jag passar också in i tråden tillsammans med min förra häst som tyvärr dog i somras :cry:
Hon var ett connemarasto på 1.54 och jag är 1.66 lång och väger på bilden ca:85 kg.

bhdl3n.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ni var jättefina tillsammans!!! Beklagar att du förlorat henne.

____________________________________________________________

Knapplån resten:

Jag tror faktiskt att man visst det kan låta sig ha så stort fokus på mat som en diet ger - en tid. Det är nog faktiskt nästan enda sättet att föra matdagbok, följa en diet eller liknande faktiskt. De flesta av oss som samlat på oss onödiga kilon i överflöd har ju ett rubbat ätbeteende och det kan krävas just en diet där man vet EXAKT vad man får äta för att häva de många små avvikelser som man gör från vad man borde äta.

Jag brukar försöka tänka att "det är inte för mig" om saker som jag längtar efter som till exempel smågodis eller en chokladbit. Eftersom jag som så många andra har fått ovanan att när man ändå handlar så slinker det med en liten bit av något gott och eftersom jag har svårt att komma ur det har jag försökt ändra denna vana till att jag faktiskt FÅR köpa något gott. Fast inte en chokladbit utan kanske ett paket riskakor där jag får ta två stycken eller något annat som känns liksom lite ofarligt. Och så planerar jag in det i min matplan för dagen helt enkelt.

Brukar funka ett tag i alla fall :D
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu startar jag en spinoff här... och ni är inbjudna alla som vill!

Vi sätter en målvikt som vi satsar på att nå innan den 4 december (om åtta veckor alltså) och så hjälps vi åt att peppa varandra att klara upp det! Häng på och stötta mig!!!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Och min människosyn är hurdå???


Det står att hon håller ihop hästen vilket jag förstår som att hon fysiskt med muskelkraft drar ihop den! Hålla balansen gör man med känsla, inte med en massa muskelkraft.
Vad har hädtend höjd med saken att göra?

Det är nog inte jag som är okunnig i ämnet, men du kan ju också lära dig.

LIA

Jag brukar också säga - Håll ihop hästen och med det menar jag INTE att man drar ihop den, utan att man ARBETAR ihop den med sits och små hjälper. Tänk lite logiskt ibland...

Knapp:
Jag har f.ö inget i tråden att göra för jag sliter åt andra hållet, viktuppgång vilket är ett lika stort helsike som ned om jag nu får tycka lite synd om mig själv, men iaf jag måste bara säga hur duktiga ni är som faktiskt kämpar även om det många gånger går sakta. Och faktum är att hästar får en att må bra psykiskt och jag tror det är f-n så mycket lättare med viktminskning när man mår bra och får balsam för själen som en timme i skog och mark el dyl trots allt ger än om man väljer bort sin ridning och därmed mår dåligt.

Visst mår man bra av att bara umgås med sin häst, det får jag nöja mig med nu med en 2-åring men som sagt ridningen gör lite mer för välmåendet, får en att må ännu bättre även om allt runt omkring också är underbart.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ett tipps istället för glassen- frysta jordgubbar- fungerar topp att äta i sängen också- med en kopp kommomillte.... :d

Jag vill komma med lite tips till er alla, om jag får...

Min sambo är inte fet Men som de flesta vet har män en förmåga att efter 30 få mage, han är nu 41 och har lite hrm buk. Vi får hem tidningen iForm och där finns en massa heta tips för viktnedgång. Bla, dricker man 5-7 koppar grönt The om dagen så reducerar det fettmassa på magen och det funkar, min sambo drack 8-10 koppar grönt The/dag och minskade 11 cm runt midjan på ca 6 veckor, det låter kanske inte så mycket men ta ett måttband och dra ut 11 cm så är det en himla massa.

Jordgubbar till dessert efter mat eller efter att man fuskat med något sött neutraliserar fettet i det man ätit. Så släng i er jordgubbar och grönt The.

Sen tror inte jag att man alltid ska se sig blind på nedgång i kg, kolla måttbandet istället, då om nåt ser man och blir oftast motiverad. Det funkar på Snyggve här hemma - Motivationen kommer med cm inte kg :bump:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vågar man det? :)

Jag är också mer intresserad av mat än godis och bullar.
Har också en förmåga att skippa frukost och lunch så när jag väl ska äta så är jag vrålungrig.
Då blir det mer på tallriken för att man KÄNNER sig så hungrig och sen äter man upp fast man är mätt innan tallriken är tom.
Dock sista veckorna har jag tagit mindre portioner och när jag blir mätt så får katterna resten.

Att skippa frukost och lunch och slänga i sig ett mål om dagen typ är inte bra. Då sätter kroppen på bromsen i förbränningen och lagrar istället det fett du tillför just då, vilket i förlängningen gör att du inte går ned i vikt även om du äter hälsosamt. ät lite och ofta, gärna var 3-4 timma. Min son som är diabetiker äter så och när min mamma som har problem med vikten var barnvakt för en massa herrans år sedan under 1 vecka så gick hon ned 5 kg, just pga att hon åt tillsammans med honom på hans tider.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Du måste gömt dina kilon väl, för jag ser inte dem på bilden :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

tycker detta är en jättefin bild...så det så:)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Tro mig, folk kan vara grymt elaka. Men jag har tolkat det som den svenska avundsjukan. Nu mår jag ju bra men det har varit en mycket tuff resa.

Susanne.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag är stolt över mig själv nu, efter att 60 kg är borta. När jag fixat tuttarna kan jag ju söka till Hollywood!!!!!! (HAHAHAHA!!!!!!)

Susanne:rofl:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp