Hästägare som är kvar i gammalt tankesätt

Mja. Det där hjälper inte alltid. Jag fick påhälsning av en person när mina hästar hade fång för många år sedan. De stod inne på boxvila, och hade det så bra som hästar kan ha det under dessa förhållanden, men han anmälde mig ändå trots mina förklaringar. Länsstyrelsen kom ut och inspekterade, och hittade inga fel. Det fanns ju en vettig förklaring till att det var som det var, dvs att jag följde veterinärs och hovslagares råd.
Ja vist kan det bli så ändå fast man försöker förklara.
 
Visst hade det i dom bästa av värdar varit bättre att prata.
Har själv anmält anonymt 2 gånger då ena har blivit dömd till sluten vård 2 gånger och båda gångerna fått billbaka vapenlicensen och den andra började anmäla andra till höger och vänster för att ge igen, hade personen vetat att det var jag så hade det blivit anmälning flera gånger om året i flera år. Hade jag pratat med dessa personer hade det inte gjort från eller till.

Nä kommer även i fortsättningen att anmäla anonymt utan att först prata då jag inte vill riskera att jag fått fel uppfattning om personen och sedan behöva titta mig över axeln både borta och hemma.

Har även själv blivit anmäld och fått besök, första tanken har varit onödiga skattepengar och andra tanken att det är skönt att folk bryr sig i ett samhälle som mer och mer går åt sköt dej själv och strunta i andra.
Det finns personer man inte kan prata med när de inte mår bra. Eller har något problem så nog kan det vara så.

Men här är den som skriver inlägget i ett stall och verkar träffa stallägaren,
 
Det finns personer man inte kan prata med när de inte mår bra. Eller har något problem så nog kan det vara så.

Men här är den som skriver inlägget i ett stall och verkar träffa stallägaren,
Bara för att TS träffar stallägaren innebär inte att det står rätt till hos stallägaren.
Dom jag anmält träffade jag också då jag köpte foder till hästarna från den ena och den andra satt jag på samma möten med ibland.
 
Jag anmälde anonymt. Stället låg långt från min bostad men det kändes inte bra att stå med namn då gården såg allt annat än trevlig ut. Det tog skruv. Förhållandena för hästarna blev mycket bättre. Jag fick långt senare veta att dom härjat runt med grannar och varit hotfulla för att dom anmäldes.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?
Allt det där du tagit upp är i regel är ok enligt lagen förutom tre hästar som delar en sådan liten box.
Det är ganska långt mellan ok enligt lag och vettig hästhållning.
Denna låter milt sagt gräslig.
Antigen prata med ägaren och/eller anmäla.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp