Hästägare som är kvar i gammalt tankesätt

Pyttestor

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?
 
Utöver första punkten och det utan analys så påminner det lite om min hästhållning. Fodring av hö ges inte i tussar men i hela eller halva balar, för tillfället har mina var sin box men så har det inte alltid varit och mockning sker sporadiskt då ligghallen används olika beroende på väder. Har inget vattenkar då det är alldeles för otympligt att rengöra och hopplöst när det fryser, nä använder 65l baljor.
 
Utöver första punkten och det utan analys så påminner det lite om min hästhållning. Fodring av hö ges inte i tussar men i hela eller halva balar, för tillfället har mina var sin box men så har det inte alltid varit och mockning sker sporadiskt då ligghallen används olika beroende på väder. Har inget vattenkar då det är alldeles för otympligt att rengöra och hopplöst när det fryser, nä använder 65l baljor.
Men då gissar jag att du har lösdrift alltså?
 
Utöver första punkten och det utan analys så påminner det lite om min hästhållning. Fodring av hö ges inte i tussar men i hela eller halva balar, för tillfället har mina var sin box men så har det inte alltid varit och mockning sker sporadiskt då ligghallen används olika beroende på väder. Har inget vattenkar då det är alldeles för otympligt att rengöra och hopplöst när det fryser, nä använder 65l baljor.
Gissar på att du har lösdrift då?
 
Jag menar nu inte att det låter som schyst hästhållning men...

Är det krav på att analysera grovfoder?
Spiltor är ju inte tillåtet vid nybyggnation efter ett visst årtal, så om stallet är gammalt så är väl spiltor godkänt.

Enligt JBV så ska hästarna erbjudas vatten två gånger per dygn, så rent krasst borde inte ett vattenkar i hagen vara krav.

När du säger att tre hästar delar box, menar du att hon trycker in dom där samtidigt och isåfall under hur långs tidsperioder?

Angående mockning, finns det krav som fastställer hur ofta det ska ske?
 
Jag menar nu inte att det låter som schyst hästhållning men...

Är det krav på att analysera grovfoder?
Spiltor är ju inte tillåtet vid nybyggnation efter ett visst årtal, så om stallet är gammalt så är väl spiltor godkänt.

Enligt JBV så ska hästarna erbjudas vatten två gånger per dygn, så rent krasst borde inte ett vattenkar i hagen vara krav.

När du säger att tre hästar delar box, menar du att hon trycker in dom där samtidigt och isåfall under hur långs tidsperioder?

Angående mockning, finns det krav som fastställer hur ofta det ska ske?

Finns inget krav på att analysera foder med foder ska vara välbalanserat och tillräckligt.

Det finns en max-tid för hur länge en häst får stå i spilta.

Alla hästar ska samtidigt kunna beredas plats i stall (ligghall är en typ av stall) så tre får inte dela box ens i skift om annan plats saknas. Sjukbox eller "jag tar in för att ge kraftfoder" kan ju såklart vara gemensam.

Inga krav på mockning, men krav på bla torra och rena liggplatser och krav på tex ammoniak i luften.

Så det kan vara lite åt båda håll med andra ord :)
 
När jag hade hästar mätte jag heller aldrig upp hö åt dom vi gav dom fri tillgång i hagen och en stor tuss på natten.
Packa höpåsar har aldrig varit min grej :)
Ordentlig motion och få tugga större delen av dygnet duger gott åt dom flesta hobbyhästar.
 
Verkligen förstår inte att det fortfarande existerar i Sverige.
Alla hästar kan gå på lösdrift.
Nja, det finns förmodligen en del hästar som faktiskt trivs och fungerar bättre när det står uppstallade. På sikt kan det vara sant/bli sant om man aldrig börjar stalla upp dem men jag är tveksam, det finns alltid undantaget (exv eksem, äldre hästar med speciella foderbehov eller hästar som inte får ro att äta) som kan behöva uppstallning.
 
Verkligen förstår inte att det fortfarande existerar i Sverige.
Alla hästar kan gå på lösdrift.
Visst kan alla hästar gå på lösdrift men endel trivs inte alls med det och skälen till det kan vara många. Därmed inte sagt att hästar ska hållas på box i många timmar istället. Hästar är stäppdjur och har stort rörelsebehov som såklart ska tillfredsställas men att ha sina hästar på lösdrift med tanken att alla kan gå så och strunta i om de trivs med det eller inte är inte rätt. Min ena häst hade levt hela sitt liv "vild" i en skog innan han kom till mig. Han hade aldrig varit inomhus och tyckte i början att det var otäckt. Nu vill han gå in på kvällen och trivs väldigt bra med att vara inne nattetid när isvindarna viner eller regnet öser ner men skulle det dra ut på tiden innan han får komma ut igen (skada, storm eller annat) så vill han ut och visar det mycket tydligt. Mina hästar har val, de har ligghall i hagen med men vill ändå in när vädret inte är så trevligt.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?

Jag känner också till stall med vad jag anser föråldrad syn på hästar och stallskötsel men jag känner att så länge det inte är emot lagen kan jag inte göra så mycket mer än komma med råd om det efterfrågas. Jag är inget jättefan av att komma med tips oombett. Många vägar leder till Rom och även om jag tycker min är rätt så tycker andra att deras väg är lika rätt.

Skulle det däremot inte uppnå lagkrav är det anledning att agera, antingen konfrontera själv eller anmäla till Länsstyrelsen.
 
När hästarna står ute med gegga upp över hoven och det regnar småspik så är meningen med att vara ute i hagen på lösdrift liten. Om det blåser och är busväder går de ofta inte in i lösdriften heller. Iallafall inte de lite mindre förädlade hästarna.

Vissa hästar behöver sova mjukt och torka hovar. Jag tänker att vissa hästar är typ vakthästar, de slappnar inte av på lösdrift alltid. De ” vakthästarna ” kan behöva slippa det ansvaret. Då lägger de sig hellre inne i stallet även om det är spilta. De vilar bra inne. Inte alla men vissa. Många hästar gillar sitt stall, de kommer in och trivs.

2 kg hö är 2kg hö oavsett om det är uppmätt på våg eller genom personlig erfarenhet av tyngden. Du lär dig också om du tillbringar mer tid i stallet.

Iochmed att de står inne på natten och får då , antar jag, tillgång på vatten behövs nog ingen lösdriftshall ute, lagkravet är beroende på endera. Vatten är två ggr per dag.

Mocka måste man naturligtvis. Även förr var mockning nödvändigt du hänvisar fel om gammaldags här.

Hur du ska agera? @Pyttestor Jag tycker du ska erbjuda dig att mocka för att underlätta för hästägaren.
 
När hästarna står ute med gegga upp över hoven och det regnar småspik så är meningen med att vara ute i hagen på lösdrift liten. Om det blåser och är busväder går de ofta inte in i lösdriften heller. Iallafall inte de lite mindre förädlade hästarna.

Vissa hästar behöver sova mjukt och torka hovar. Jag tänker att vissa hästar är typ vakthästar, de slappnar inte av på lösdrift alltid. De ” vakthästarna ” kan behöva slippa det ansvaret. Då lägger de sig hellre inne i stallet även om det är spilta. De vilar bra inne. Inte alla men vissa. Många hästar gillar sitt stall, de kommer in och trivs.

2 kg hö är 2kg hö oavsett om det är uppmätt på våg eller genom personlig erfarenhet av tyngden. Du lär dig också om du tillbringar mer tid i stallet.

Iochmed att de står inne på natten och får då , antar jag, tillgång på vatten behövs nog ingen lösdriftshall ute, lagkravet är beroende på endera. Vatten är två ggr per dag.

Mocka måste man naturligtvis. Även förr var mockning nödvändigt du hänvisar fel om gammaldags här.

Hur du ska agera? @Pyttestor Jag tycker du ska erbjuda dig att mocka för att underlätta för hästägaren.
Jag har inte tid att åka och mocka hos någon annan
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp