Hästägare som är kvar i gammalt tankesätt

När hästarna står ute med gegga upp över hoven och det regnar småspik så är meningen med att vara ute i hagen på lösdrift liten. Om det blåser och är busväder går de ofta inte in i lösdriften heller. Iallafall inte de lite mindre förädlade hästarna.

Vissa hästar behöver sova mjukt och torka hovar. Jag tänker att vissa hästar är typ vakthästar, de slappnar inte av på lösdrift alltid. De ” vakthästarna ” kan behöva slippa det ansvaret. Då lägger de sig hellre inne i stallet även om det är spilta. De vilar bra inne. Inte alla men vissa. Många hästar gillar sitt stall, de kommer in och trivs.

2 kg hö är 2kg hö oavsett om det är uppmätt på våg eller genom personlig erfarenhet av tyngden. Du lär dig också om du tillbringar mer tid i stallet.

Iochmed att de står inne på natten och får då , antar jag, tillgång på vatten behövs nog ingen lösdriftshall ute, lagkravet är beroende på endera. Vatten är två ggr per dag.

Mocka måste man naturligtvis. Även förr var mockning nödvändigt du hänvisar fel om gammaldags här.

Hur du ska agera? @Pyttestor Jag tycker du ska erbjuda dig att mocka för att underlätta för hästägaren.

Varför ska TS mocka åt någon annan? Klarar man som hästägare inte av att mocka själv så är det nog dags att sälja.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?
Ring och gör en anonym anmälan så kan dom berätta för stallägaren om åtgärder som måste göras.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?

Stå inne 12-14 timmar är inte helt ovanligt. Får hästen ordentligt med motion så behöver det inte vara ett problem. Finns inget lagkrav på att de måste vara ute ett visst antal timmar per dygn. Finns stall som inte har några hagar över huvud taget. Det finns ingen lag på att hästar måste stå i box. Är stallet gammalt och byggt med spiltor så är det lagligt.
Fodra utan våg kan man göra utifrån sin erfarenhet vad höt väger och hur hästarna ser ut. Är de magra?
Är hästarna i uteboxen samtidigt?
Det är krav på att hästar kan dricka minst 2 ggr/dag - inget krav på att det ska finnas vattenkar i hagen.
Hur ser bädden i spiltorna ut? Hur mockas de när de väl blir mockade? Vad är det för typ av bädd? Växelströbädd, permanentbädd eller djupströbädd? Det är stor skillnad mellan dessa typer av bäddar när det gäller skötsel? T ex så mockar man inte det den sistnämnda utan man fyller bara på med strömaterial. Det viktigaste är att hästarna har en torr och varm liggplats.

/Lizzie
 
Stå inne 12-14 timmar är inte helt ovanligt. Får hästen ordentligt med motion så behöver det inte vara ett problem. Finns inget lagkrav på att de måste vara ute ett visst antal timmar per dygn. Finns stall som inte har några hagar över huvud taget. Det finns ingen lag på att hästar måste stå i box. Är stallet gammalt och byggt med spiltor så är det lagligt.
Fodra utan våg kan man göra utifrån sin erfarenhet vad höt väger och hur hästarna ser ut. Är de magra?
Är hästarna i uteboxen samtidigt?
Det är krav på att hästar kan dricka minst 2 ggr/dag - inget krav på att det ska finnas vattenkar i hagen.
Hur ser bädden i spiltorna ut? Hur mockas de när de väl blir mockade? Vad är det för typ av bädd? Växelströbädd, permanentbädd eller djupströbädd? Det är stor skillnad mellan dessa typer av bäddar när det gäller skötsel? T ex så mockar man inte det den sistnämnda utan man fyller bara på med strömaterial. Det viktigaste är att hästarna har en torr och varm liggplats.

/Lizzie
Hästarna är mer åt det överviktiga hållet skulle jag säga.
Ja tre hästar står i en box samtidigt.
Ingen bädd utan ett tunt lager spån.
 
På Strömsholm på 90talet stod hästarna i spiltor i cirka 22 h per dygn. Mellan lör- måndag upp till 45 h. År ut o år in förutom några veckor på sommarbete. Dom överlevde även om det naturligtvis inte idag är acceptabelt. Så har en följt den hästhållningen så låter exemplet ovan inte så extremt.
 
På Strömsholm på 90talet stod hästarna i spiltor i cirka 22 h per dygn. Mellan lör- måndag upp till 45 h. År ut o år in förutom några veckor på sommarbete. Dom överlevde även om det naturligtvis inte idag är acceptabelt. Så har en följt den hästhållningen så låter exemplet ovan inte så extremt.
Ja och dessutom i väldigt trånga spiltor. Gud vad jag störde mig på att de fick dispens från reglerna när jag gick där! Många hästar kunde ju inte ens ligga ner ordentligt.
 
På Strömsholm på 90talet stod hästarna i spiltor i cirka 22 h per dygn. Mellan lör- måndag upp till 45 h. År ut o år in förutom några veckor på sommarbete. Dom överlevde även om det naturligtvis inte idag är acceptabelt. Så har en följt den hästhållningen så låter exemplet ovan inte så extremt.

Nämen fy så sorgligt. :(
 
Varför ska TS mocka åt någon annan? Klarar man som hästägare inte av att mocka själv så är det nog dags att sälja.
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?
 
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?
Varför skulle jag mocka hos någon annan?? Det förändrar ju knappast situationen på något sätt förutom tillfälligt. Har dessutom egna hästar att ta hand om så blir svårt att hinna med någon annans också...
 
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?
Du drar långtgående slutsatser av lite information.
 
Hästarna är mer åt det överviktiga hållet skulle jag säga.
Ja tre hästar står i en box samtidigt.
Ingen bädd utan ett tunt lager spån.

Mängden mat borde då alltså räcka om hästarna är det överviktiga hållet (självklart inte bra, men inte svältfödda i alla fall).

Hur får de ens plats alla tre i en så liten box?

Tunt lager av spån är ju rent förkastligt. Har sett det fenomenet i flera stall. I en gammal bok som jag har (Allt om hästen från 1977) så står det att en spånbädd bör vara minst 15 cm för att inte ge skav när hästen ligger ner.

På jordbruksverket finns djurskyddsregler för häst att ladda ner. Det är OK med gruppbox för häst, men den ska då vara minst 0,80 % i storlek av minsta angivna storlek för hästens storlek och då per häst. Så har man 3 hästar på 1,60 i mankhöjd och minsta storleken på box är 3x3 m (ett exempel) så ska en gruppbox vara 21,6 kvm ( 9 kvm x 0,8 % x 3).

När det gäller bädden så har jag för mig att det står att man bör mocka en box minst en gång/dygn eller något sådant. Tyvärr ingenting om tjocklek på bädden. Sedan beror det ju också vilken typ av bädd man har, växelströbädd, permanentbädd eller djupströbädd.

Jag tycker du ska fråga hästarnas ägare hur personen tänker och visa på vad som står i djurskyddsreglerna. Dessa måste man ju förhålla sig till. Ge hintar om att detta är något man kan bli anmäld för.

/Lizzie
 
På jordbruksverket finns djurskyddsregler för häst att ladda ner. Det är OK med gruppbox för häst, men den ska då vara minst 0,80 % i storlek av minsta angivna storlek för hästens storlek och då per häst. Så har man 3 hästar på 1,60 i mankhöjd och minsta storleken på box är 3x3 m (ett exempel) så ska en gruppbox vara 21,6 kvm ( 9 kvm x 0,8 % x 3).
Korrigerar, för att det ska bli rätt.
Boxstorleken i gemensam box ska vara 80% av ytan för enhästbox. Det är vid uträkning man multiplicerar med 0,8 ;)
 
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?

Om TS är inackorderad hos stallägaren betalar hen för boxplats och mockar åt sina egna hästar. Jag förstår inte alls hur gratis mockning åt stallägarens hästar kommer in i den ekvationen?? Vad Strömholms bäddar har med saken att göra förstår jag ännu mindre.
 
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?
Där fanns inga bäddar på Strömsholm på den tiden. Bak i spiltan inget strö på dagen och sen halmades det till natten.
 
Om ts är på gården så utnyttjar ts hästägarens utrymme. Varför är ts överhuvudtaget där på gården? Ts verkar ju inte så erfaren så förmodligen är hon där som vän eller som sällskap till någon vän? Då utnyttjar ts gårdens gästfrihet och att bidra positivt och samtidigt lära sig mocka är bra för alla inblandade inte minst hästarna.

Bäddarna på Strömsholm är ju en halvmeter, iallafall vissa och i november. Hur de mockar där vet jag inte. Tar ut bajs och lägger in halm varje dag/vecka?

Vad är det för sorts bädd i spiltorna @Pyttestor ?
Behöver inte utnyttja någon annans gård för att veta hur det är på gården.
På gårdarna runt hemma så är jag där ibland för att hälsa på (en gård har midsommar en annan kräftskiva och en tredje oktoberfest mm) eller möta upp för att rida ut eller ägaren är med i jaktlaget mm mm.

Lära sig mocka? Tror ingen har behövt vissa mig hur en grep funkar och när pappa tog hand om hästarna när jag var iväg och pluggade så visade jag aldrig hur det gick till att möka.
Nä folk får allt ta hand om sina egna djur eller be alternativ betala om hjälp behövs.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt, men hoppas det.
En bekant har ett något föråldrat sätt att hålla hästar på och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Här är några av grejerna jag reagerat på.
* Spiltor i litet stall, står inne mellan 12-14 timmar per dygn
* fodring av grovfoder fördelas som "en tuss till dig och en tuss till dig", alltså utan varken våg eller analys.
* tre hästar delar på en utebox som är ca 2,5 × 3 m
* i hagen finns inget vattenkar
* mockning sker lite sporadiskt

I övrigt så är det okej antar jag, många hästar i stor flock, blandade åldrar, ston, valackar och föl. Hästarna är älskade, men hästhållningen har inte riktigt följt med i tiden 😏 Vet inte riktigt hur eller om jag ska säga något om det till ägaren. Hur skulle ni gjort? Någon med liknande erfarenhet?
Enl lagen ok tid inne. Hur många klarar av att räkna ut en foderstat på anslys? Jo det finns foderstats program som hjälper till. Men är hästarna i lagom hull är det helt ok. Erbjuds det vatten 2 ggr per dag/dygn är det ok enligt lagen.

varför inte prata med hästägare/stall ägare om att utebox är för liten. Beror på storlek på hästar vad för utrymme som behövs. Antar att de är ute i en hage också?

Bättre att fråga och prata först och så kan man på ett bra sätt lägga fram att så och så kanske det går att ändra till. Låt stallägaren få fundera lite ditt för slag. Ibland behöver man vrida ovända på något i tanken.
Det är bättre att fråga och komma med förslag på förändring att bara anmäla.

Har själv blivit anmäld anonymt för att mina hästar inte haft hö eller vatten. Det var verkligen inte trevligt! Man undra vem som ogillar en och vem som smyger om kring och försöker finna fel.
Kontrollanten från Länstyrelsen var mycket trevlig och hittade inga fel på min hästhållning.
Således en helt onödig anmälan.
Hö fanns i lösdriften och vatten i uppvärmd Thermobar ( detta var vinter tid) men syntes inte när man gick förbi på skogstigen.

Jag hade uppskattat att anmälaren hade kommit och knackat på och pratat och frågat om foder o vatten.
Sen att hästarna var i lagom hull hade anmälaren inte brytt sig om.

Så det är bättre försöka att prata först och lägg fram din fundering på förbättring lite ödmjukt och lyssna även på stallägaren som ett första steg.
 
Jag hade uppskattat att anmälaren hade kommit och knackat på och pratat och frågat om foder o vatten.
Sen att hästarna var i lagom hull hade anmälaren inte brytt sig om.

Så det är bättre försöka att prata först och lägg fram din fundering på förbättring lite ödmjukt och lyssna även på stallägaren som ett första steg.
Mja. Det där hjälper inte alltid. Jag fick påhälsning av en person när mina hästar hade fång för många år sedan. De stod inne på boxvila, och hade det så bra som hästar kan ha det under dessa förhållanden, men han anmälde mig ändå trots mina förklaringar. Länsstyrelsen kom ut och inspekterade, och hittade inga fel. Det fanns ju en vettig förklaring till att det var som det var, dvs att jag följde veterinärs och hovslagares råd.
 
Prata med personen först. Är det någon du faktiskt känner är det hyfs tycker jag. Att få en anonym anmälan kan snarare väcka motstånd än förändringsbenägenhet, medan ett vänligt råd kan visa på omtanke. :)
 
Enl lagen ok tid inne. Hur många klarar av att räkna ut en foderstat på anslys? Jo det finns foderstats program som hjälper till. Men är hästarna i lagom hull är det helt ok. Erbjuds det vatten 2 ggr per dag/dygn är det ok enligt lagen.

varför inte prata med hästägare/stall ägare om att utebox är för liten. Beror på storlek på hästar vad för utrymme som behövs. Antar att de är ute i en hage också?

Bättre att fråga och prata först och så kan man på ett bra sätt lägga fram att så och så kanske det går att ändra till. Låt stallägaren få fundera lite ditt för slag. Ibland behöver man vrida ovända på något i tanken.
Det är bättre att fråga och komma med förslag på förändring att bara anmäla.

Har själv blivit anmäld anonymt för att mina hästar inte haft hö eller vatten. Det var verkligen inte trevligt! Man undra vem som ogillar en och vem som smyger om kring och försöker finna fel.
Kontrollanten från Länstyrelsen var mycket trevlig och hittade inga fel på min hästhållning.
Således en helt onödig anmälan.
Hö fanns i lösdriften och vatten i uppvärmd Thermobar ( detta var vinter tid) men syntes inte när man gick förbi på skogstigen.

Jag hade uppskattat att anmälaren hade kommit och knackat på och pratat och frågat om foder o vatten.
Sen att hästarna var i lagom hull hade anmälaren inte brytt sig om.

Så det är bättre försöka att prata först och lägg fram din fundering på förbättring lite ödmjukt och lyssna även på stallägaren som ett första steg.
Visst hade det i dom bästa av värdar varit bättre att prata.
Har själv anmält anonymt 2 gånger då ena har blivit dömd till sluten vård 2 gånger och båda gångerna fått billbaka vapenlicensen och den andra började anmäla andra till höger och vänster för att ge igen, hade personen vetat att det var jag så hade det blivit anmälning flera gånger om året i flera år. Hade jag pratat med dessa personer hade det inte gjort från eller till.

Nä kommer även i fortsättningen att anmäla anonymt utan att först prata då jag inte vill riskera att jag fått fel uppfattning om personen och sedan behöva titta mig över axeln både borta och hemma.

Har även själv blivit anmäld och fått besök, första tanken har varit onödiga skattepengar och andra tanken att det är skönt att folk bryr sig i ett samhälle som mer och mer går åt sköt dej själv och strunta i andra.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp