Hästägare vägrar betala faktura – anser att deras häst blev felbehandlad

Intressant att se hur detta slutar.
Har droppet fått sitta på så pass länge att det har svullnat upp så pass så har ju veterinären absolut gjort fel. Men hamnade det fel, det upptäcktes typ direkt, som det bör ha gjorts så kan nog knappast veterinären lastas för det tänker jag.

Blir mkt spännande att följa!
 
Har droppet fått sitta på så pass länge att det har svullnat upp så pass så har ju veterinären absolut gjort fel. Men hamnade det fel, det upptäcktes typ direkt, som det bör ha gjorts så kan nog knappast veterinären lastas för det tänker jag.

Blir mkt spännande att följa!
Sånt där får ju inte hända bara, misstag sker dock och då ska dom också stå för det misstaget.


Jag känner lite likadant. Hade varit vansinnig om det hände min och då vetefan om jag "bara" vägrat fakturan utan kanske också begärt att de "återställt" så att säga på egen bekostnad. Här är nog knepigt att begära det iom att de sökt hjälp på annat håll för det dock. Veterinär borde ju äga rätten att fixa till det själva kan jag tänka mig.
 
En böld kan ju uppstå efter ett stick. Det finns alltid en risk för det även om risken är minimal så frågan är hur det bedöms i detta fallet, om det är själva sticket som har orsakat bölden eller om det faktiskt är rent slarv där veterinären inte har kontrollerat att kanylen sitter i blodådran. Frågan är också hur lång tid droppet gick ut i övrig vävnad och vad det var i droppet. Handlar det om vanligt dropp så kan det självklart ge svullnad men en sådan svullnad återgår ganska snart om det inte handlar om lång tid så tar kroppen tar hand om vätskan, även om det gör ganska ont (jag har råkat ut för det själv). Med så lite information är det omöjligt att säga vad som faktiskt hände.

Det är såklart fruktansvärt alltihop men när min ena häst fick en böld av ett stick skyllde jag inte på veterinären utan på extremt olyckliga omständigheter. Det var fruktansvärt synd om hästen, kostade en himla massa pengar och det var vidrigt att hantera och tvätta bölden efter den hade öppnats men veterinärens fel var det inte.
 
Har läst lite olika artiklar om de här fallet och de är en liten del som är oklart samtidigt som jag kan förstå ägarna.
Vi stod lite i samma sits i somras men i de fallet felbedömde veterinären hela situationen och troligtvis gjorde de hela värre då hästen fick fel diagnos men en faktura på flera tusen trots att hästen efter helgen fick åka till en större klinik för att få rätt diagnos och japp de var Distriksveterinärerna som var inblandade där med men inte den veterinären vi brukar använda från dem. I de här fallet när man ser de efteråt så var de så självklart vad hästen drabbats av att ingen veterinär ska kunna missa de oavsett om man är duktig på häst eller inte. Så ja veterinärer kan göra felbedömningar och misstag de handlar väl mest om att de ska kunna stå för de efteråt. Ska bli intressant och se hur de här slutar.
 
Jag tror de går fel väg, farligt att vägra betala hela summan- faktiskt, går en diskussion och förlikning inte igenom som önskas så är det nog mer rätt att dra det till veterinära ansvarsnämnden.
Även om jag förstår dem, och det finns en hel det DV veterinärer som inte är bra och aldrig blir det som säkert är jättebra med marsvin och kaniner.
 
Sånt där får ju inte hända bara, misstag sker dock och då ska dom också stå för det misstaget.
Misstag sker, här har vi komplikationen att ägarens och veterinärens uppfattning om vad som hänt går isär. Hur vet du att ägaren har rätt?

Man betalar för veterinärens tid och expertis. Har veterinären varit försumlig, inte följt praxis och liknade då ska man inte behöva betala men är det ärliga misstag som att inte träffa en åder, en felaktig men rimlig diagnos, en misslyckad operation så finns det väl fog för att betala. Ingen veterinär kan garantera att det kommer att fungera optimalt hur skicklig veterinären än är så blir det fel ibland.
 
Jamen åhh jag läste slarvigt och såg att det hände för 2 år sedan och jo då har tid funnits att ärendet varit där. Då kommer de åka dit. Farligt att inte betala en faktura fullt.
 
I videon förstod jag det som att nålen suttit hela natten och först på morgonen upptäcktes ligga fel så det är ju en hel massa vätska som hamnat under huden.
 
Alltså, i den här artikeln finns ju bilder längst ned..
Och jag (som inte har veterinär kunskaper) förstår inte hur de bölder a skulle kunna ske av att man lagt vätska under huden.. Måste vara en himla massa vätska i så fall?
https://www.hippson.se/artikelarkiv...sveterinarerna-stammer-hastagare-jag-stod.htm
Alltså, min hästs böld såg bra mycket värre ut. Inget dropp eller så, hon fick den bölden efter en helt vanlig vaccinering, utan det blev efter ett stick. Svullnaden du ser kommer med all sannolikhet inte av vätskan som gick in utan av infektionen som blev av sticket.
 
Alltså, min hästs böld såg bra mycket värre ut. Inget dropp eller så, hon fick den bölden efter en helt vanlig vaccinering, utan det blev efter ett stick. Svullnaden du ser kommer med all sannolikhet inte av vätskan som gick in utan av infektionen som blev av sticket.
Men svullnaden är ju inte på samma ställe som sticket? Har infektionen liksom ramlat ner till bringan?
 
Men svullnaden är ju inte på samma ställe som sticket? Har infektionen liksom ramlat ner till bringan?
Ju mer ytlig svullnaden är desto lättare flyttar den på sig och ju längre in i muskeln svullnaden är desto mindre är risken att den flyttar på sig. Jag har haft en häst som efter ett kraftigt islag i mitten av bogen precis i övergången från halsen hade en icakasse stor svullnad hängande mellan frambenen. Där var det i de ytliga tunna musklerna skadan fanns och man kunde senare när det hade läkt känna en inbuktning i den muskulaturen. Hade skadan istället varit längre ner in i en tjockare muskel hade svullnanden gissningsvis inte flyttat sig men svullnaden tar minsta motståndets väg. Det är alltså inte mindre troligt att kroppens försvar, dvs. infektion, svullnad, blåmärke osv. flyttar sig i gravitationens riktning när det är ytligt än att det är droppvätskan som flyttat sig i gravitationens riktning.
 
Misstag sker, här har vi komplikationen att ägarens och veterinärens uppfattning om vad som hänt går isär. Hur vet du att ägaren har rätt?

Man betalar för veterinärens tid och expertis. Har veterinären varit försumlig, inte följt praxis och liknade då ska man inte behöva betala men är det ärliga misstag som att inte träffa en åder, en felaktig men rimlig diagnos, en misslyckad operation så finns det väl fog för att betala. Ingen veterinär kan garantera att det kommer att fungera optimalt hur skicklig veterinären än är så blir det fel ibland.
Det är inget misstag att sätta droppet fel. Det är slarv och inget annat. Jag har aldrig varit med om en enda veterinär som inte kollar att nålen hamnat rätt. Finns liksom inga ursäkter till det där, orsakade hästen onödigt med lidande.

Sen oavsett utgången med bölden eller inte så gjorde veterinären fel, den var slarvig helt enkelt och orsakade hästen onödigt med lidande. Och jo, jag tror dom flesta veterinären vet hur dropp fungerar och hur man ser att nålen prickar rätt.
 
Det är inget misstag att sätta droppet fel. Det är slarv och inget annat. Jag har aldrig varit med om en enda veterinär som inte kollar att nålen hamnat rätt. Finns liksom inga ursäkter till det där, orsakade hästen onödigt med lidande.

Sen oavsett utgången med bölden eller inte så gjorde veterinären fel, den var slarvig helt enkelt och orsakade hästen onödigt med lidande. Och jo, jag tror dom flesta veterinären vet hur dropp fungerar och hur man ser att nålen prickar rätt.
Det där har du ingen aning om. Alla kan sticka fel, allrahelst om hästen rör sig. /Veterinär
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 909
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En amerikansk studie har frågat hästägare när och varför de anser att deras häst är gammal samt hur de anpassar sig till hästens...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Månadens läsare Per Widgren, 97 år, började arbeta på familjegården Mattise på Gotland på 30-talet. Då var han 13 år gammal och de...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp