Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Kaupajaur

Trådstartare
Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter....

Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens stall, dvs han står kvar hemma men jag hyr honom. I mitt avtal med ägarna står det att jag enhälligt har ansvar för hästens vård och att jag står för alla kostnader utom avlivning. För detta får jag bruka hästen efter eget tycke så länge han inte tar skada förstås. Jag är enda ryttaren på honom överhuvudtaget, och den enda med fodervärdsavtal.

Nu till problemet.... Hästägaren använder själv sin häst trots att hästen egentligen är "min". Jag rider 5-6 dagar i veckan normala ridpass, så enligt mig ska hästen inte gå mer. Jag har ägarens tillåtelse att tävla med hästen och vi tränar inför dressyrstarter. Ägaren är jätterar och trevlig men jag har försökt säga att antingen har man medryttare om man vill dela sin egen häst eller också så sätter man inte ut den på foder. Som det är nu nyttjar ju ägaren sin häst medan jag betalar allt, vilket inte känns riktigt schyst. Folk säger "jamen köp en egen häst då!" Men det har jag absolut inte råd med, därför är jag så glad att jag får fodra den här hästen.

Det händer ett par gånger i månaden att ägaren rider själv eller låter sina vänner rida hästen. För hästens del är ser förstås ingen fara, men jag har trots allt ingen lust att betala dyra pengar och sen har hästen varit ute på Uteritt på förmiddagen så jag får ställa in min tänkta träning på eftermiddagen.

Är det jag som är petig och larvig, eller har jag rätt att i princip kräva full tillgång till "min" häst?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Är du fodervärd så ska inte ägaren ta hästen så där...! Om du tex är sjuk så tycker jag ägaren kan få nyttja hästen, men inte annars. Inte om du är helfodervärd.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Det är väldigt respektlöst mot dig om hon bara använder hästen sådär utan att fråga. Isåfall så måste hon ju be dig om lov att låna hästen först.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Är du fodervärd så ska inte ägaren ta hästen så där...! Om du tex är sjuk så tycker jag ägaren kan få nyttja hästen, men inte annars. Inte om du är helfodervärd.

Ja, när jag har varit sjuk i längre perioder har ju ägaren föreslagit att jag låter en gemensam bekant rida och det har hon ju givetvis fått göra för oss båda så att hästen får komma ut.

I avtalet står det i korthet

- att jag är ansvarig för all skötsel, mockning, foder, veterinärvård
- att jag får använda hästen att tävla med, att jag får bruka hästen som min egen
- att ägaren kan varsla mig om hon upplever att det av någon anledning inte funkar. (hon vill inte varsla mig, säger tvärtom att det funkar jättebra och det är min åsikt också)

Men som det är idag kan jag planera att åka ut på fredag och rida ett pass. Ibland vet ägaren om när jag kommer och ibland inte. Sen när jag kommer dit så visar det sig att "min moster och jag lånade honom och red ut nån timme" och då har ju jag såklart inte hjärta att dra ut hästen igen. Så det blir till att mocka och fodra och sen åka hem igen. Jag blir sur och har försökt tala om det men blir så förvirrad, jag äger ju trots allt inte hästen.

Anledningen till att jag fodervärdar den är att hästägaren bara vill/orkar rida sporadiskt och hästen behöver gå mer.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Det är väldigt respektlöst mot dig om hon bara använder hästen sådär utan att fråga. Isåfall så måste hon ju be dig om lov att låna hästen först.

Ja, det är rent krasst så jag också menar! Jag hyr ju trots allt hästen av henne. Det är ju som att hyra ut ett hus till någon och sedan flytta in några dagar då och då utan tillåtelse.

Men jag vill inte verka sniken på något sätt, och ägaren är ju som sagt trevlig... :(
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Det är väl självklart att ägaren inte ska hålla på och rida som hen behagar om du betalar för att utnyttja hästen sju dagar i veckan. Antingen sänker hen dina kostnader mot att hen får rida de dagar som ni kommer överens om eller så slutar hen att utnyttja dig på det sättet. Sen hade jag tyckt det var en annan sak om hen vill låna hästen nån enstaka gång och frågar dig först men så är ju tyvärr inte fallet här.

Om ägaren vill kunna rida ibland skulle jag föreslå att hen betalar t ex skoningar mot att hen får rida x antal gånger i månaden, i avtalet ska det stå att ni ska komma överens i förväg om vilka dagar som är hennes. En väggalmenacka i sadelkammaren där ni kan skriva upp när och hur ni tänker rida kanske funkar.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Om hästen är frisk så klarar den fint en träning på kvällen trots att den ridits ut i skogen på förmiddagen. På det viset är det inga problem, hästen mår bara bra av att få en extra runda (nu förutsätter jag att hon rider en normal uteritt och inte kör race på fälten).

Det du beskriver är ett vanligt problem, som ägare är det svårt att släppa hästen om den står kvar hemma. Ägaren brukar nästan alltid lägga sig i på ett eller annat sätt.

Självklart är det inte rätt av ägaren att bara ta hästen utan att fråga, men tror det blir svårt för dig att klaga utan att det blir otrevlig stämning. Antar att du inte får lov att flytta hästen?

Du kan ju be henne om att fråga/säga till om hon vill låna hästen, säg att du tycker det är tråkigt när det krockar med ridningen du har planerat. Det tror jag är en bättre strategi än att säga att hon inte får rida hästen, då är chansen stor att du inte får ha den på foder heller...
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag förstår inte när du skriver att ägaren inte vet om om du kommer eller inte? Åker du inte upp varje dag till din foderhäst?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Hästen mår antagligen jättebra att få komma ut flera gånger per dag. Som sagt var om nu den inte flängrids svettig två timmar.
Jag skulle inte bry mig så länge det inte krockar med min ridtid.
En häst i god avpassad kondition kan jobba 6-8 h/dygn om foderstaten anpassas. Vi klemar bort våra djur.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag förstår inte när du skriver att ägaren inte vet om om du kommer eller inte? Åker du inte upp varje dag till din foderhäst?
det står inte "om" utan "när"...
Ägaren vet inte NÄR PÅ DAGEN fodervärden tänker komma.

Och till TS - jag skulle prata lite med hästägaren och säga att det inte känns riktigt rätt att hon använder hästen på det sätt som sker ibland. Att det ju är meningen att du har hästen som din egen och då vill du kunna planera ridning och sånt efter eget huvud.
Det minsta du kan begära är att ägaren kontaktar dig och kollar om det är okej att de tar hästen en runda. Då kan de ju också i så fall ta hela ansvaret den dagen, med mockning och vad övrigt som ska göras.
Samarbete är ju det som funkar bäst
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag hade inte tyckt att det var okej. Inte på något sätt alls. Jag har haft foderhäst i samma stall som ägaren, och även om vi kom bra överens i början så gick det inte i längden. Ägaren la sig i alldeles för mycket och lånade också ut hästen till sina kompisar, som flängred så hästen var helt slutkörd efteråt. Jag har också köpt häst av en person i samma stall, det gick inte heller. Men då ägde jag trots allt hästen och valde att flytta den därifrån, vilket är det bästa jag gjort.

Jag hade pratat med ägaren om det nästa gång det händer. Hur tror du ägaren skulle ställa sig till att du hittar ett annat stall till den? För tyvärr tror jag att det blir svårt för ägaren att släppa taget så länge hästen är kvar på samma ställe. Men du ska ju absolut inte behöva betala och göra allt "skitjobb" och sen kommer hon bara och rider, utan att ens fråga dig om det är okej.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Nu hade jag flyttat hästen om jag velat ha den på foder, annars hade jag känt mig som en medryttare med för mycket ansvar och kostnader. Men kan du inte göra en deal med ägaren att denne får låna hästen och vara som en medryttare de dagar hon vill rida, då betalar hon för sig samt mockar och fixar maten? Det blir ombytta roller, men det kanske kan vara ett förslag från din sida? Då blir det även mer planerat - hon har sina dagar och du har dina..?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Tycker det är heltokigt av ägaren att hantera det så. Du betalar allting till hästen och har således ensamrätt till den - punkt. Om hon vill rida den ibland får hon betala en del av kostnaderna också, som det är nu utnyttjar hon dig bara, hon får allt betalt men kan ändå rida lite nu och då på sin häst när hon får lust. Prata med henne och säg att det inte känns ok. Hon tycker säkert det fungerar jättebra som det är nu med en fodervärd som inte säger ifrån.

Det är inte ovanligt att f.d. hästägare lägger sig i också. Jag har varit med om att det klagats på att hästen inte har trimmat hovskägg, hästen får inte göra si eller så osv när jag har köpt hästen för dyra pengar. Det har även sagts att "jag måste ju komma ut och rida", jo tjena .... Med den attityden hon har överlag har jag inte velat ha något mer med henne att göra än nödvändigt och då kommer jag ändå överens med de flesta. Om man vill ha något att säga om sin häst så säljer man den inte. :banghead: Synd att hästägarna till den hästen jag skulle ha köpt (som tyvärr dog) inte följde med mitt senaste köp, de var sådana människor jag gärna skulle haft mycket kontakt med.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

*kl*

Helt galet om du frågar mig.

Det spelar ingen roll om hästen skulle orka gå "extrapass", det är principen. Man gör inte så.

Jag hade pratat med ägaren INNAN det händer igen. Det är bättre att förekomma än förekommas. O köper inte ägaren det jag säger..så hade jag lämnat skeppet.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag hade blivit asförbannad.
Handlar inte om vad hästen klarar av utan respekt för den som hyr hästen, dvs inte ägaren.

Nu bara ett exempel, men om du betalar 3000/månad = 100/dag, så dra av det från hyran. Vill hon vara medryttare på din foderhäst så får det väl kosta en slant....

Du kan inte låsa in sadel + träns?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Om ägaren är trevlig och de kommer bra överens känns det väldigt dumt att dra på såna växlar istället för att prata om saken. Kanske har ägaren helt enkelt inte förstått att det kan vara ett problem att hen rider i tid och otid.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

jag uppfattade det som att TS hade försökt få fram budskapet...

jag hade ändå blivit förbannad :D
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

jag uppfattade det som att TS hade försökt få fram budskapet...

jag hade ändå blivit förbannad :D

Full förståelse för att man blir arg, men det där är ett av det sämre sättet att framföra budskapet på.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Uppfattar jag det rätt att hästen står gratis i ägarens stall men att du betalar alla löpande kostnader eller betalar du hyra för stallplatsen också? Jag drar slutsatsen eftersom du säger dig att inte ha råd med egen häst men väl med foderhästen och vad jag vet är driftskostnaden den samma.

I princip tycker jag det är fel att ägaren lånar hästen utan lov men situationen är som den är och då kanske det är bättre att kompromissa? Kan du inte avtala med ägaren om att hon får låna hästen 2 gånger i månaden mot att hon sköter den den dagen samt medelar i god tid ( och du kan säga nej om det krockar med träning/tävling). Kan människan inte hålla ett sådant avtal eller du inte acceptera det så har du valet att avsluta sammarbetet eller stå ut, det är väl dyrt att försöka driva det rättsligt ändå.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag skulle inte bry mig så länge det inte krockar med min ridtid.

Eftersom ts är ansvarig för eventuella veterinärkostnader så tycker jag absolut inte att det är okej att ägaren tar hästen och rider då och då. Surt om något händer medan ägaren rider och sen får ts betala för kalaset. Inte okej någonstans!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 917
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 606
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp