Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Dig skulle jag vilja ha som fodervärd!;) Tränar och tävlar hästen så den ökar i värde medan jag gratis kan nyttja den när jag känner för det. Perfekt!

Nä absolut inte ska ägaren rida när andan faller på. Trevlig eller inte, så går det inte till. jag hade pratat med ägaren och sagt att antingen är jag fodervärd eller medryttare och det är skillnad både ekonomiskt och ansvarsmässigt.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag håller med dig. Det måste ju gå att förhandla fram ett nytt avtal på något sätt som kan passa båda. Jag tror inte hästen dör av att ridas mer än en gång per dag, men självklart blir det problem om det krockar med planer eller att den ene, fodervärden i detta fall, känner sig överkörd.

Jag vet inte vad TS betalar eller hur det ser ut med hästtillgången i den delen av landet där TS bor. Det är inte överallt det kryllar av stall och ibland får man vara glad att hitta nån häst öht att rida på, speciellt om man inte har möjlighet med en egen. Då är det ju onödigt att börja bråka och bli av med den enda möjligheten man har, de flesta människor går att resonera med.

TS - Antingen skulle jag be om att få göra om avtalet till att du är medryttare och rider enligt dagar ni bestämmer och i vilken omfattning ni kommer överens om. Eller så kanske ägaren kan vara "medryttare" åt dig 1-2 ggr/vecka? Självklart ska kostnaderna och ansvarsbiten justeras efter hur mkt du kommer att använda hästen.
Eller så kanske ägaren förstår att hon inte ska nyttja hästen alls, men som sagt kan det vara svårt med det när man har sin egen häst hemma. Speciellt om det är som jag har uppfattat det att hon inte har tid att rida den varje dag, men kanske gärna vill ibland?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag råkade ut för något liknande med en häst jag var medryttare på (för övrigt den enda häst jag varit medryttare på). Fodervärden kunde få för sig att utan förvarning rida hästen på mina dagar liksom kräva företräde till hästen om det dök upp någon clear around eller rolig ridlektion som hon ville åka till med hästen. Jag kunde aldrig planera någon uteritt med de andra i stallet då hon kunde få för sig att rida på mina dagar trots avtal. Kan säga som så att ett tillfälle kunde väl varit ok men när det blev satt i system så var det tack och hej!

Blev inte förvånad att samma dam blev utsparkad från Plöninge med häst och allt inte långt efter det hon börjat där...


Nej, sånt skall inte accepteras. Har man ett avtal så har man. Kan inte avtalet hållas så är det tack och hej som gäller. Hästar finns det många av...

Så är efteråt undrar jag lite varför så många går med på att bli fodervärdar och medryttare. Om nu någon skaffar sig en häst får väl han/hon se till att ha ekonomi och tid att klara av det som krävs. Finns inte tiden där att rida hästen på heltid så tycker jag det är rätt fräckt att ta betalt för att den skall bli riden, omskött och fodrad...

Ingen inom galoppen eller travet skulle få för sig att betala för att rida en galopphäst eller köra en travhäst. Vill tränaren/ägaren ha sin häst riden får han/hon oftast betala...
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

KL

Jag tycker det rimmar illa..

Jag hade nog förmodligen sagt upp avtalet alternativt gått ner till halvfodervärd, jag hade bara känt mig utnyttjad och hade aldrig stått kvar som helfodervärd om ägaren får för sig att det är ok att nyttja hästen när det behagar, så funkar inte helfodervärd i mina ögon.

Jag tycker verkligen att ni ska göra om avtalet och reglera vad som gäller!

Vad händer om hästen skadar sig när ägaren ridit? - ska du som fodervärd stå för vårdskostnader även då??

Usch, tänker mig alla tvister som kan uppstå helt i onödan..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

*kl*

Helt galet om du frågar mig.

Det spelar ingen roll om hästen skulle orka gå "extrapass", det är principen. Man gör inte så.

Jag hade pratat med ägaren INNAN det händer igen. Det är bättre att förekomma än förekommas. O köper inte ägaren det jag säger..så hade jag lämnat skeppet.

Nej, jag förstår de som menar att hästen säkert kan gå två pass på en dag. Det är klart att han oftast fixar det, men jag kanske har tänkt rida ett hårdare pass på onsdagen och då har ägaren ridit ett hårdpass på tisdagen, då känns det inte schyst att hästen DESSUTOM varit ute på uteritt på onsdag förmiddag.

Jag ska ta mod till mig och tala om för hästägaren att det inte funkar att vi delar på hästen utan att det får konsekvenser på ett eller annat sätt.

Någon nämnde att flytta hästen, jag vet inte vad ägaren säger men jag tror inte det är helt omöjligt att hon går med på att jag får flytta hästen - så länge hon får fortsätta komma till nya stallet och rida några gånger i veckan (för hon vill ju hälsa på sin häst, han är så gullig, jag saknar honom osv...) Jag förstår att hon vill sköta sin häst och det är ju helt ok, men det är kanske lite drygt att hon prompt måste rida honom när jag betalar ALLT!
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Uppfattar jag det rätt att hästen står gratis i ägarens stall men att du betalar alla löpande kostnader eller betalar du hyra för stallplatsen också? Jag drar slutsatsen eftersom du säger dig att inte ha råd med egen häst men väl med foderhästen och vad jag vet är driftskostnaden den samma.

I princip tycker jag det är fel att ägaren lånar hästen utan lov men situationen är som den är och då kanske det är bättre att kompromissa? Kan du inte avtala med ägaren om att hon får låna hästen 2 gånger i månaden mot att hon sköter den den dagen samt medelar i god tid ( och du kan säga nej om det krockar med träning/tävling). Kan människan inte hålla ett sådant avtal eller du inte acceptera det så har du valet att avsluta sammarbetet eller stå ut, det är väl dyrt att försöka driva det rättsligt ändå.

Hästen står gratis hemma, jag betalar alla andra kostnader + sommarbeteshyra (ej ägarens bete). Fast skulle hästen flytta så skulle jag kunna slänga ut 3000 till, det är själva inköpet av häst jag inte fixar just nu (vill ha frieser eller inget och det är ju extra dyrt :-) )

Jag ska prata med ägaren om att hon åtminstone kan hålla sig till en bestämd dag, helt mer sällan än en gång i veckan.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Eftersom ts är ansvarig för eventuella veterinärkostnader så tycker jag absolut inte att det är okej att ägaren tar hästen och rider då och då. Surt om något händer medan ägaren rider och sen får ts betala för kalaset. Inte okej någonstans!

Det är också något jag tagit upp, händer det hästen (eller ryttaren) något så kan det bli en rejäl kostnad med försäkringar och liknande. Dessutom står jag som ensam ansvarig inför veterinär, och nu tror jag inte ägaren skulle drömma om att skylla ifrån sig, men säg att hon påstår att det är jag som skadat hästen: det enda val jag har är att betala. Dessutom lånar ju ägaren ut hästen till icke ridvana människor (kompisridning) och även om hästen är världens lugnaste kan ju ändå något hända.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Om du ändå har gratis stallhyra kan man väl se det som betalning för ägarens ridning. Men se till att göra upp ett avtal så att ni alltid är överens vem som rider när och hur mycket hon rider. Se också till att skriva om kontraktet så att du bara ansvarar för veterinärvård som behövts pga något som hänt när du varit ansvarig för hästen, inte hennes dagar.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag håller med dig. Det måste ju gå att förhandla fram ett nytt avtal på något sätt som kan passa båda. Jag tror inte hästen dör av att ridas mer än en gång per dag, men självklart blir det problem om det krockar med planer eller att den ene, fodervärden i detta fall, känner sig överkörd.

Jag vet inte vad TS betalar eller hur det ser ut med hästtillgången i den delen av landet där TS bor. Det är inte överallt det kryllar av stall och ibland får man vara glad att hitta nån häst öht att rida på, speciellt om man inte har möjlighet med en egen. Då är det ju onödigt att börja bråka och bli av med den enda möjligheten man har, de flesta människor går att resonera med.

TS - Antingen skulle jag be om att få göra om avtalet till att du är medryttare och rider enligt dagar ni bestämmer och i vilken omfattning ni kommer överens om. Eller så kanske ägaren kan vara "medryttare" åt dig 1-2 ggr/vecka? Självklart ska kostnaderna och ansvarsbiten justeras efter hur mkt du kommer att använda hästen.
Eller så kanske ägaren förstår att hon inte ska nyttja hästen alls, men som sagt kan det vara svårt med det när man har sin egen häst hemma. Speciellt om det är som jag har uppfattat det att hon inte har tid att rida den varje dag, men kanske gärna vill ibland?

Jag bor i en icke hästtät bygd, så det finns gott om möjligheter om denna häst inte funkar. Men det är ju det han gör, det är en jättefin häst på alla sätt och vis :) Medryttare var ett bra förslag, ibland rider ägaren långa uteritter och för min del (typisk otålig tävlingsmänniska.... ;) ) så är det bara bra att hon kan rida ut en dag i veckan.

Hon orkar oftast inte med skötseln kring hästen, och ibland tappar hon intresset och det var därför hon sökte fodervärd från början. Någon gång ibland tycker även jag att det är helt ok att hon rider, det är ju ändå hennes häst, men jag vill att hon ska kolla av lite med mig först. Har hänt ett par gånger att jag påbörjat en serie med träningspass och så i mitten av veckan så kommer jag ut, hittar hästen på stallgången när den just sadlas av. Det är lagom kul O_o
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag bor i en icke hästtät bygd, så det finns gott om möjligheter om denna häst inte funkar. Men det är ju det han gör, det är en jättefin häst på alla sätt och vis :) Medryttare var ett bra förslag, ibland rider ägaren långa uteritter och för min del (typisk otålig tävlingsmänniska.... ;) ) så är det bara bra att hon kan rida ut en dag i veckan.



Äsch, jag bor i en icke hästtät bygd men det finns ändå möjligheter till andra hästar menar jag!
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Eftersom du inte betalar någon stallhyra så undrar jag vad ALLT egentligen innebär ?
Skoning/vaccination/maskning ?
ET/massör ?
Foder ?
Strö ?
Försäkring ?

jag tycker det är mycket stor skillnad om du hade betalat vad det verkligen kostar, nu bjuder ju ägaren på det. Då tycker jag inte att det är orimligt att hon har tillgång till hästen: MEN det måste ju vara med nån sorts planering. Dessutom så tycker jag nog att veternärdelen måste ni se över. Hur ser försäkringen ut ? Betalar du alltså hela självrisken även om hästen skadat sig om det är ägaren som orsakat skada ?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Hästen står gratis hemma, jag betalar alla andra kostnader + sommarbeteshyra (ej ägarens bete). Fast skulle hästen flytta så skulle jag kunna slänga ut 3000 till, det är själva inköpet av häst jag inte fixar just nu (vill ha frieser eller inget och det är ju extra dyrt :-) )

Jag ska prata med ägaren om att hon åtminstone kan hålla sig till en bestämd dag, helt mer sällan än en gång i veckan.

Men du kan du spara 3000 i månaden plus kostnaderna du har för hästen redan idag så lär det gå ganska snabbt att spara ihop till en egen.

Står hästen gratis i ägarens stall så är det defakto så att ägaren står för en betydande del av kostnaden, det är inte gratis att hålla stall och hagar. Du skrev också att du är ledig en dag i veckan, vem fixar hästen då, någon kompis eller?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Klart du har rätt att göra vad du vill med din foderhäst, om ni har kommit överens om det!
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

på något sätt måste du bli så upprörd. Ägaren har väl köpt och ridit in hästen och behåller hästen i sitt stall för att ägaren vill ha koll på hästen.

om du inte använder hästen varje dag måste du vara så snål.

Antingen får du väl köpa en häst själv eller också får du väl prata med ägaren. Hästen mår förmodligen inte dåligt av att bli riden.

Se det som en möjlighet istället för problem... Är problemet enormt oöverstigligt så kan jag tipsa om att det är därför man har en egen häst.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag tycker det är fel.
Du är fodervärden du ska hjälpa henne med hästen!!
När du är sjuk så kan hon ta över men annars så tycker jag att det är fel av henne!
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Lobelia jag projicerar säkert mitt eget liv på denna fråga... absolut...


Men alltså... jag förstår att man blir snål i detta samhälle av utnyttjande men.... måste man tänka så ???

Kan man inte tänka lite Bamse... vi har en häst tillsammans.... Vi sköter den på bästa sätt. De facto så har ju ägaren ägt hästen och säkert ridit till den. Alla vi som köpt häst vet hur svårt det är och hur ofta hästen är mindre utbildad än vad man får intryck av och att hitta en hel häst som är ridbar och tävlingsbar och förmodligen alldeles underbar kan man inte vara lite generös mot den som faktiskt förmodligen har utbildat hästen. Fakta är i alla fall att hästen är köpt av ägaren och ägaren håller med stallplats...

Alltså mitt måtto... Tänk lite mer Bamse med hästar... Alla hjälper till med Bamses hästar och de är så glada .... :D
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Men hur tänker du nu, TS beklagar sig över att ägaren tagit hästen vid olämpliga tillfällen så att det krockar med hennes planer men är fullt bered att göra upp med ägaren om att denne får rida några gånger i månaden. Är det verkligen snålt att inte vilja behöva ställa in lektioner och andra planer för att hästen precis har gått och helt utan förvarning?
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter....

Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens stall, dvs han står kvar hemma men jag hyr honom. I mitt avtal med ägarna står det att jag enhälligt har ansvar för hästens vård och att jag står för alla kostnader utom avlivning. För detta får jag bruka hästen efter eget tycke så länge han inte tar skada förstås. Jag är enda ryttaren på honom överhuvudtaget, och den enda med fodervärdsavtal.

Nu till problemet.... Hästägaren använder själv sin häst trots att hästen egentligen är "min". Jag rider 5-6 dagar i veckan normala ridpass, så enligt mig ska hästen inte gå mer. Jag har ägarens tillåtelse att tävla med hästen och vi tränar inför dressyrstarter. Ägaren är jätterar och trevlig men jag har försökt säga att antingen har man medryttare om man vill dela sin egen häst eller också så sätter man inte ut den på foder. Som det är nu nyttjar ju ägaren sin häst medan jag betalar allt, vilket inte känns riktigt schyst. Folk säger "jamen köp en egen häst då!" Men det har jag absolut inte råd med, därför är jag så glad att jag får fodra den här hästen.

Det händer ett par gånger i månaden att ägaren rider själv eller låter sina vänner rida hästen. För hästens del är ser förstås ingen fara, men jag har trots allt ingen lust att betala dyra pengar och sen har hästen varit ute på Uteritt på förmiddagen så jag får ställa in min tänkta träning på eftermiddagen.

Är det jag som är petig och larvig, eller har jag rätt att i princip kräva full tillgång till "min" häst?

okej nu har jag första länken som jag besvarade. Lite slarvigt läst av mig ...

Så här tänkte jag att när man har en häst så är det jobbigt att rida alla dagar i veckan alla veckor hela året. Alltså många skaffar sig medryttare eller fodervärd etc. och då måste man komma överens. I denna situation har vi en fodervärd som har en ägare som medryttare. Problemet är att medrytteriet är inte formellt.


Det står ".... För hästens del är det ingen fara.... " så egentligen är det bara en fråga om att fodervärden känner sig lite överkörd. OBS jag har inte läst alla följdfrågor/följdinformation, dvs inte riktigt följt tråden..... Och detta är min känsla utifrån ovanstående text ...

Fodervärden känner sig lite överkörd och då menar jag att fodervärden ska fundera på att försöka släppa den känslan och inse att rida en häst 6 dagar i veckan 52 veckor om året är väldigt mycket. Fodervärden kan bli sjuk och behöva ridhjälp av ägaren för att kunna hålla igång hästen. Fodervärden kanske vill åka på semester någon gång och då finns väl ägaren där antar jag....

Alltså bara släppa den känslan av att bli överkörd... Släpp !! och se till att formalisera förhållandet fodervärd/medryttare( som är samma som ägare). Dvs säg till ägaren, i skrift kanske, ska du rida regelbundet vill jag veta när och att ägarens ridning får inte vara på de dagar som fodervärden behöver för träning. Gör ett schema i en kalender kanske där får ägaren skriva in när den vill rida. Men var inte snål med att ge lite ridtid för en sak vet man med hästar.... ibland kan man behöva hjälp och har fodervärden varit för snål då så kan det bli .... ja ...mindre hjälp. Då står man där... 3 sprutor antibiotika varje dag i 14 dagar...ja då får man pendla...

Blev det tydligare ???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 953
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 700
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp