Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Fast att anklaga någon för att vara snål för att denne vill slippa ställa in träningar och annat planerat när någon lånar hästen olovandes... är det inte väl taskigt?

Tydligare vet jag inte riktigt, jag håller helt enkelt inte med om att man är snål i det här läget oavsett vad du förklarar det med, däremot har jag i tråden föreslagit att parterna bör skiljas åt eller komma fram till ett avtal som fungerar för båda och påpekat att TS inte alls står för alla utgifter då h*n har gratis stallplats vilken betalas av ägarens familj då hästen bor på gården.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Ja då får jag väl sticka ut hakan, igen:D
Ser inget problem mer än att tala med din fodervärd och lös detta. Jag tycker kanske det är självklart för jag är man?

Min erfarenhet säger mig att det är långt ifrån ovanligt att Kvinnor, när de är oense, inte går direkt till den de är oense med. Exempelvis Kvinna A är oense med Kvinna B, då går hon till kvinna C och beklagar sig och frågar hur hon ska göra. I och med detta forum kan Kvinna A gå till Kvinna C-Ö och beklaga sig.
Har en känsla att om det inte vore så så skulle inläggen på forum som detta minska med en tredjedel ;)

Allra ödmjukast O_o
Rolle
IpL
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Så värst mycket ödmjukhet kan jag inte se, men det ligger lite i det. Jag vet förstås inte om män är så värst mycket bättre på området.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Fast det var ungefär det jag menade... det är väl bra att få kompetent medryttare som faktiskt kan hästen. Att hitta bra medryttare är alltid bra. Har du en medryttare så måste du samarbeta och den som styr är då fodervärden. Den som leder och planerar ska vara fodervärden, tycker jag, men att inte uppskatta hjälp som man får är väl lite snålt. Uppenbarligen stör inte ridningen hästen men däremot fodervärden.

Det kan hända att du stör dig på ordet snål... tja jag vet inte ordet kanske kan störa men jag kanske hårdrar lite ...

Sammanfattning uppskatta arbetet som är gjort på hästen innan du blev fodervärd och se till att styr upp ägarens användning av hästen så det inte stör dina mål och aktiviteter men att helt förbjuda hästägaren att rida verkar lite småsnålt och dumt... du kan ju faktiskt bli av med hästen. Lycka till... Detta fixar du :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

nej jag stör mig inte på ordet snål utan att du kallar någon snål när det är obefogat.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

nej jag stör mig inte på ordet snål utan att du kallar någon snål när det är obefogat.

Visst det kan väl diskuteras normen i att kalla någon snål , fodervärden kanske kan må dåligt av det, absolut, det kanske inte var det bästa ordvalet. Det var inte meningen, ursäkta TS.

Samtidigt gjorde det ordet att konsensus bröts och en diskussion uppstod.

Jag beskriver inte TS som snål som person utan agerandet kan ses som sådant ... Vad gör det i livet egentligen om ägaren får rida lite... om man ser på 30 års sikt.

Om TS inte hade varit väldigt fundersam över hur TS skulle göra så är det troligt att TS inte hade skrivit här på Bukefalos.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Det har inte framkommit något som helst nytt i och med att du kallade TS snål, TS hade långt tidigare skrivit att hon ska diskutera ridandet med ägaren och erbjuda en dag i veckan. Det enda som hänt är att jag reagerat på ditt omotiverade påhopp och att vi två diskuterat det.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Det har inte framkommit något som helst nytt i och med att du kallade TS snål, TS hade långt tidigare skrivit att hon ska diskutera ridandet med ägaren och erbjuda en dag i veckan. Det enda som hänt är att jag reagerat på ditt omotiverade påhopp och att vi två diskuterat det.

Jag vill poängtera felaktigheter i din text. Jag kallade uppförandet snålt, alltså agerandet, inte personen. Faktum är att oavsett vad Lobelia skriver så tycker jag att det är ett snålt agerande. Ja... så är det min åsikt, det är ett fritt land även om Lobelia stänger av mig.

Nu avslutar jag denna diskusison. Vad jag ska tänka på nästa gång var att jag var ganska hafsig, läste inte igenom och följde tråden ordentligt. Jag svarade enbart på första inlägget och gjorde det lite slarvigt...
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Så du anser det vara snålt att vilja ha tillgång till hästen man har på foder på planerade träningar och liknade? Det är nämligen det TS beklagar sig över och där jag tycker du har fel.

På TS beklagande så svara du bland annat (helt fristående så meningen är trots brist på stor bokstav): "om du inte använder hästen varje dag måste du vara så snål. " och sedan förtydligar när jag undrar hur du menar med "Men alltså... jag förstår att man blir snål i detta samhälle av utnyttjande men.... måste man tänka så ??? "Alltså kallar du TS snål och inte beteendet du nu hävdar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

harlast tradenoch vantar fortfarande pa att fa hora att TS har pratat med hastagaren. men icke.. Sa da foreslar jagngt till TS. Skaffa en almanacka, satt upp pa hastens box och pricka in tavlingar, traningar etc sa mkt det gar. Sen upplyser du agaren om att sa har ser min framtid ut nasta manaden och samtidigt att du kanner dig overkord nar hasten har blivit anvand nar du har planerat ngt..
Samtidigt kanner jag val att hasten inte mar daligt av att bli riden tva pass on dagen. Sa lange som den inte har blivit arbetad for hart. Som sagt endast ett forslag och igen, prata med agaren, istallet for att fraga alla andra.. Kanske kan losa en massa huvudvark for dig.. Sta upp for dig sjalv, och lycka till
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Så ts ska bara tacka och ta emot, trots att det finns ett avtal som säger att ts har rätt till att använda hästen vilket ägaren bryter mot? Trots att ts betalar för detta? Eller vad menar du med allt ditt blaj?
Givetvis ska man inte bryta mot ett skrivet avtal, vill man ändra det så får man göra det i samråd, oavsett hur mycket ägaren har betalat eller tränat hästen innan.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Eftersom du inte betalar någon stallhyra så undrar jag vad ALLT egentligen innebär ?
Skoning/vaccination/maskning ?
ET/massör ?
Foder ?
Strö ?
Försäkring ?

jag tycker det är mycket stor skillnad om du hade betalat vad det verkligen kostar, nu bjuder ju ägaren på det. Då tycker jag inte att det är orimligt att hon har tillgång till hästen: MEN det måste ju vara med nån sorts planering. Dessutom så tycker jag nog att veternärdelen måste ni se över. Hur ser försäkringen ut ? Betalar du alltså hela självrisken även om hästen skadat sig om det är ägaren som orsakat skada ?

Jag betalar hela självrisken själv eftersom enligt avtalet så är det bara jag som använder hästen. Jag håller med om att det är jättesnällt att bjuda på stallplatsen, självklart. Men hon hindrar ju liksom mig i mitt tävlande och tränande, som du säger, någon slags planering vore trevligt.

Jag betalar (med visst plus eller minus, varierar lite från månad till månad)

Grovfoder 600
Kraft och mineraler 400 (spec. mineraler)
all utrustning, i genomsnitt kanske 300 i månaden
försäkring ca 300
pappersarbete, tillstånd, avgifter etc för tävling 800
hyra av lastbil (hästen åker inte vanlig) ca 600 i genomsnitt kanske
vaccin och avmaskningar 400 + 150

Totalt ca 3500
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Jag betalar hela självrisken själv eftersom enligt avtalet så är det bara jag som använder hästen. Jag håller med om att det är jättesnällt att bjuda på stallplatsen, självklart. Men hon hindrar ju liksom mig i mitt tävlande och tränande, som du säger, någon slags planering vore trevligt.

Jag betalar (med visst plus eller minus, varierar lite från månad till månad)

Grovfoder 600
Kraft och mineraler 400 (spec. mineraler)
all utrustning, i genomsnitt kanske 300 i månaden
försäkring ca 300
pappersarbete, tillstånd, avgifter etc för tävling 800
hyra av lastbil (hästen åker inte vanlig) ca 600 i genomsnitt kanske
vaccin och avmaskningar 400 + 150

Totalt ca 3500

Glömde hovslagare, 600 till
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Men du kan du spara 3000 i månaden plus kostnaderna du har för hästen redan idag så lär det gå ganska snabbt att spara ihop till en egen.

Står hästen gratis i ägarens stall så är det defakto så att ägaren står för en betydande del av kostnaden, det är inte gratis att hålla stall och hagar. Du skrev också att du är ledig en dag i veckan, vem fixar hästen då, någon kompis eller?

Varför så otrevlig? Den dagen jag är ledig (för handen på hjärtat, de flesta hästägare med uppstallade hästar är lediga minst en dag i veckan) så sköter dom som har stallhelg alla hästar.

Ja, jag kan spara ihop till en egen och problemet vore löst då, men nu finns det ju en toppenhäst man presterar bra med och då är det ju tråkigt att börja om med någon annan. Den här hästen har mycket kvar att ge och som ägaren själv säger är det ju synd att den bara ska stå.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

på något sätt måste du bli så upprörd. Ägaren har väl köpt och ridit in hästen och behåller hästen i sitt stall för att ägaren vill ha koll på hästen.

om du inte använder hästen varje dag måste du vara så snål.

Antingen får du väl köpa en häst själv eller också får du väl prata med ägaren. Hästen mår förmodligen inte dåligt av att bli riden.

Se det som en möjlighet istället för problem... Är problemet enormt oöverstigligt så kan jag tipsa om att det är därför man har en egen häst.

Nej, ägaren behåller hästen hemma för att hon tycker det är trevligt att hälsa på hästen ofta och jag tycker förstås att det är trevligt att stallhyran är gratis, det är ju en enorm förmån. Men det är inte det som är grejen, utan den rena principen!

- Det är bara jag som råkar illa ut ekonomiskt om hästen skadas under ridning. Jag har det fulla ansvaret. Då är det således bara jag som ska rida den.

- När jag ska iväg på träning eller tävling förlorar jag 400 kr varje kväll jag ska iväg och hästen redan varit ute på ett hårdare pass den dagen.

- Ja, hästen kan gå fem gånger om dagen om det är så, jag vet att hästne inte dör av det. Men som hästmänniska tycker jag inte det är schyst!

- Jag tränar och tävlar hästen efter eget huvud. Då blir det väldigt svårt när ägarens mamma, som inte kan rida, rider efter eget huvud. Inget ont om oerfarna ryttare, men den här hästen tävlas och bör väl ridas därefter.

- Ja, det är jättebra om jag kan få min häst motionerad gratis. Men det behövs inte - tvärtom. Och vill jag ha hjälp så är det upp till mig att söka den, inte ägaren.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

okej nu har jag första länken som jag besvarade. Lite slarvigt läst av mig ...

Så här tänkte jag att när man har en häst så är det jobbigt att rida alla dagar i veckan alla veckor hela året. Alltså många skaffar sig medryttare eller fodervärd etc. och då måste man komma överens. I denna situation har vi en fodervärd som har en ägare som medryttare. Problemet är att medrytteriet är inte formellt.


Det står ".... För hästens del är det ingen fara.... " så egentligen är det bara en fråga om att fodervärden känner sig lite överkörd. OBS jag har inte läst alla följdfrågor/följdinformation, dvs inte riktigt följt tråden..... Och detta är min känsla utifrån ovanstående text ...

Fodervärden känner sig lite överkörd och då menar jag att fodervärden ska fundera på att försöka släppa den känslan och inse att rida en häst 6 dagar i veckan 52 veckor om året är väldigt mycket. Fodervärden kan bli sjuk och behöva ridhjälp av ägaren för att kunna hålla igång hästen. Fodervärden kanske vill åka på semester någon gång och då finns väl ägaren där antar jag....

Alltså bara släppa den känslan av att bli överkörd... Släpp !! och se till att formalisera förhållandet fodervärd/medryttare( som är samma som ägare). Dvs säg till ägaren, i skrift kanske, ska du rida regelbundet vill jag veta när och att ägarens ridning får inte vara på de dagar som fodervärden behöver för träning. Gör ett schema i en kalender kanske där får ägaren skriva in när den vill rida. Men var inte snål med att ge lite ridtid för en sak vet man med hästar.... ibland kan man behöva hjälp och har fodervärden varit för snål då så kan det bli .... ja ...mindre hjälp. Då står man där... 3 sprutor antibiotika varje dag i 14 dagar...ja då får man pendla...

Blev det tydligare ???

Javisst, ägaren är väldigt rar på alla sätt och vis och jag har pratat, skrivit in i almanackor och skrivit meddelanden om att "På onsdag ska jag och X ut så jag undanber ridning just den dagen :)" och då har hästen ändå varit ute, för det "var bara en halvtimme".

Det hände att jag blev sjuk i två veckor förut, då ställde ägaren upp och red gladeligen och det är ju såkalrt väldigt bra att kunna ha det så! Men då inkräktade hon ju heller inte på mina saker. Jag ska prata med henne igen.
 
Sv: Hästägaren använder hästen jag fodrar.... Problem!

Fast det var ungefär det jag menade... det är väl bra att få kompetent medryttare som faktiskt kan hästen. Att hitta bra medryttare är alltid bra. Har du en medryttare så måste du samarbeta och den som styr är då fodervärden. Den som leder och planerar ska vara fodervärden, tycker jag, men att inte uppskatta hjälp som man får är väl lite snålt. Uppenbarligen stör inte ridningen hästen men däremot fodervärden.

Det kan hända att du stör dig på ordet snål... tja jag vet inte ordet kanske kan störa men jag kanske hårdrar lite ...

Sammanfattning uppskatta arbetet som är gjort på hästen innan du blev fodervärd och se till att styr upp ägarens användning av hästen så det inte stör dina mål och aktiviteter men att helt förbjuda hästägaren att rida verkar lite småsnålt och dumt... du kan ju faktiskt bli av med hästen. Lycka till... Detta fixar du :p

Men det har aldrig varit på tal om att jag ska förbjuda henne att rida. Hon får gärna rida enstaka gånger i månaden, bara vi är överens om NÄR! Och lite HUR.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 919
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 611
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp