Hästägarens örtabok?

majola

Trådstartare
Någon som har den och kan slå upp följande:

1. rekommenderad dosering
2. ev. biverkningar

på djävulsklo, kamomill och gurkmeja?
 
hmmm...nu skall vi se...
Djävulsklo:
dosering:15 gram hackad rot, dagligen
Andvänds ej vid indikation på magsår eller tarminflammationer, ges ej till dräktiga ston.
Kamomill:
dosering: 1 näve torkade blommor dagligen i fodret.
Gurkmeja: står endast som gröt omslag...lika delar av mald pepparrot, gurkmeja, ingefära.(ricinolja som bindemedel...)
Får inte sitta på nån längre period då örterna tillammans har en stark värmande effekt,låt huden vila 8 timmar mellan omslagen...
Hoppas att det var den info du ville ha....
:bump:
 
Halloj.
Vår equiterapeut rekommenderade att vi skulle ge 1 tsk/dag av gurkmejan i fodret, som en kur på ca 2 veckor.
Mot oroliga magar, för att rensa ur kroppen osv.
 
Det beror på vilka problem din häst har, man kan ge från 1 ts till 1dl gurkmeja.... Kolla Carola Linds hemsida, kommer inte i håg adressen, men hon brukar finnas på senior... :)
 
Gurkmeja kan inte rensa ut något slagg eftersom det inte har cirkulationsfrämjande egenskaper. För att gurkmeja ska fungera måste det ha hjälp av något annat som hjälper till att transportera bort slagget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 668
Senast: skiesabove
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 101
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 274
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp