hästar byter box,Vinterbädd smittskydd..

JessicaM

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt..

Jag har en fundering på: Vi har en häst som ska byta box. Hon står nu på en vinterbädd. Den boxen som hon har ska en annan häst ha. Kan jag ha kvar lite av vinterbädden fast hälla på mer kalk och torv eller är det helt uppåt väggarna?

Tänkte på smitta och ev om den nya hästen känner någon annans lukt i "hennes" box.

Tänkte man kanske kunde skala av vinterbädden och som sagt strö på massa mer torv. Eller måste hela kittet ut och göra en helt ny bädd??
 
Sv: hästar byter box,Vinterbädd smittskydd..

Är det ditt stall? Då bestämmer du hur permanentbäddar tas ut. Vill nya gästen ha permanentbädd så skala bara av översta lagret och lägg på nytt. Nya hästen får pissa in sitt nya revir.
Jag har bytt boxar flera ggr och det har aldrig varit nåt problem med att ta över från den förra hästen. Jag har även tagit över bädden.
 
Sv: hästar byter box,Vinterbädd smittskydd..

Jag skulle ha tagit bort hela bädden och gjort en ny.

Det borde ju börja lukta något fruktansvärt om du börjar röra om i bädden som redan är(?)

Det är iaf hur JAG hade gjort.

Nu har jag inte bädd själv, men så som jag har förstått det så ska man INTE röra om/sticka ner något/slita upp bädden innan den ska ut och en ny ska göras.
 
Sv: hästar byter box,Vinterbädd smittskydd..

Jag skulle ha tagit bort hela bädden och gjort en ny.

Det borde ju börja lukta något fruktansvärt om du börjar röra om i bädden som redan är(?)

Det är iaf hur JAG hade gjort.

Nu har jag inte bädd själv, men så som jag har förstått det så ska man INTE röra om/sticka ner något/slita upp bädden innan den ska ut och en ny ska göras.

Om man skalar av bädden så häller man på en massa kalk och sen mer torv, då stinker det inte.
 
Sv: hästar byter box,Vinterbädd smittskydd..

Jag skulle inte göra nåt annat än att mocka som en vanlig dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Fazeem
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp