Hästar grävdes ned vid grusgrop

Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Den mannen borde inte få ha hästar! För det första ska man ta hand om sina djur på ett acceptabelt sätt och för den andra så är det emot lagen att gräva ner större djur, även på sin egna mark. Detta kräver speciellt tillstånd. Hur skulle det se ut om alla började begrava djur hur som helst, överallt? Tänk på alla smittor m.m. Nej detta va verkligen ngt av det vidrigaste jag varit med om.
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

men ush vad hemskt...
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Den mannen borde inte få ha hästar! För det första ska man ta hand om sina djur på ett acceptabelt sätt och för den andra så är det emot lagen att gräva ner större djur, även på sin egna mark. Detta kräver speciellt tillstånd. Hur skulle det se ut om alla började begrava djur hur som helst, överallt? Tänk på alla smittor m.m. Nej detta va verkligen ngt av det vidrigaste jag varit med om.

Vad löjlig du är. Smittor? Vidrigt?
Så har man gjort i alla tider och det är först de senare åren som de blivit olagligt. Numera krävs tillstånd men det är lite olika i kommunerna hur länge det behövts. Så svårt att få tillstånd är det inte heller och risken för smitta liten.
Med tanke på detta så är det knappast varken vidrigt.

Sen har det inget med djurskydd att göra. Hästen är död.
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Det är väl inte löjligt att man reagerar på att någon dumpar kadaver och att det kan medföra smitta.
Kolla bara vilka problem man har med stora epidemier av salmonella och mul och klövsjuka tex.
Hur sprids sjukdomar egentligen?
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Det är väl inte löjligt att man reagerar på att någon dumpar kadaver och att det kan medföra smitta.
Kolla bara vilka problem man har med stora epidemier av salmonella och mul och klövsjuka tex.
Hur sprids sjukdomar egentligen?

Jag reagerar också mot de första inläggen osv. Det är en rel ny lag att följa. Smittan är INTE överhängande. Läs på!
Några hästar som grävs ner påverkar INTE de sjukdomarna.

Den största risken är att grundvattnet blir likförgiftat men det är ovanligt och kortsiktigt. "Smittan" är en typisk varningsgrej för att man ska få in 500kr/häst i nedgrävningsavgift. :crazy:

Hade han begärt tillstånd hade han fått det = ganska dumt att låta bli men han sparade 500.

MEN att då skrika så högt som vissa gör om detta är dumt och visar på massmedias makt i skrift och hur icke granskande läsarna är. :eek:

Kan tillägga att lagändringen kom för att bönderna skulle sluta gräva ner alla självdöda kor och grisar. Då handlade det om mängder, inte enstaka eller ett fåtal. Med det perspektivet blir det lite annorlunda.
Tänk också på alla vilda djur som dör..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Jag är inte jätteupprörd heller. Om ett djur dör eller avlivas pga skada och inte smittsam sjukdom så är ju det naturligaste att naturen tar hand om kadavret. Egentligen skulle inte ens nedgrävning behövas. Det finns asätare.

Blanda inte ihop olaglig kadaverhantering med djurskydd! Sen vet jag inte alls varför hästen dog eller avlivades men det är en helt annan fråga.
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

tänkte inte på smittorna utan äckligt att bara dumpa dem sådär djur förtjänar bättre:cry:
 
Sv: Hästar grävdes ned vid grusgrop

Vad är det som är äckligt? Att djur dör? Dör gör vi alla förr eller senare...

Vad menar du är bättre än att bli nedgrävd (precis som vi människor blir den dagen vi går hädan) - nedmald och fodrad till andra gräsätare? :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HN) Läxläsning och hästar. Badutflykter och spökkvällar. Med en fritidsledare på plats satsar Varbergs ridskola på att göra stallet...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (EK) Kommunalrådet Jens Persson (C) anklagas för att ha grävt ned en död häst utan tillstånd. - Nja, det var min sambo som gjorde det...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HN) Veterinärstation i Halmstad anmäler en olycka i Kungsbacka till Arbetsmiljöverket...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HN) Våren 2007 presenterades planerna på en hästby, gymnasieskola och studentboende i Vinberg. Hippo Campus skulle börja byggas i år...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp