Hästar i trafiken

Funkar så länge bilen har fungerande bromsar och en uppmärksam chaufför som inte är drogpåverkad. Skulle inte utsätta min häst för det testet.
Är föraren något av det så är jag inte i mindre fara för att jag håller mig på höger sida vägen än i mitten utan jag får ta mig över diket ut i skogen, här är vägen smal så går två brevid varandra kommer ingen bil förbi
 
Jag brukar också rida ut mitt i vägen, har funkat varje gång, dvs bilisterna saktar ner!
Jag måste erkänna att det där känns väldigt riskabelt, beroende på vad det är för fordon så lär det nog tyvärr va ryttaren/hästen som kommer få ondast vid en eventuell krock. Skulle aldrig våga chansa med tanke på hur lite folk ser på vägarna idag, de ser ju inte ens ett vägarbete eller olyckor, där det är massor av blinkade lampor, hur ska de då se en häst?
Nej tack, min säkerhet går före. Vet jag med mig att hästen jag rider på är osäker i trafiken, då får jag försöka förekomma bilisterna, alternativt rida av vägen osv osv. Allt för att underlätta på alla håll och kanter.

Jag tror mer på hänsyn från båda håll, man visar inte hänsyn av att rida ut mitt i vägen.
 
Jag har också ridit ut mitt i vägen ibland, men det handlar ju inte om att jag ridit ut framför näsan på bilisterna. Mer att jag hört och sett bilen en bra bit bort, ridit ut en bit i mitten för att markera att jag vill att bilen ska ta det lugnt, och sen ridit in till vägrenen igen. Varit inne vid vägrenen i god tid innan bilen har närmat sig oss. Det handlar alltså om kanske 10 sekunders skrittande en bit innanför vägrenen.

Och precis som alla andra har jag gjort detta för min och min häst säkerhet (och min ridgrupps säkerhet när det varit med elever) och inget annat. Alla har vi olika metoder!

Har funkat varje gång för mig också! Bilarna har 100% av gångerna saktat ner, kört försiktigt förbi och allt har gått bra och jag har kunnat vinka glatt som tack.
 
Jag har också ridit ut mitt i vägen ibland, men det handlar ju inte om att jag ridit ut framför näsan på bilisterna. Mer att jag hört och sett bilen en bra bit bort, ridit ut en bit i mitten för att markera att jag vill att bilen ska ta det lugnt, och sen ridit in till vägrenen igen. Varit inne vid vägrenen i god tid innan bilen har närmat sig oss. Det handlar alltså om kanske 10 sekunders skrittande en bit innanför vägrenen.

Och precis som alla andra har jag gjort detta för min och min häst säkerhet (och min ridgrupps säkerhet när det varit med elever) och inget annat. Alla har vi olika metoder!

Har funkat varje gång för mig också! Bilarna har 100% av gångerna saktat ner, kört försiktigt förbi och allt har gått bra och jag har kunnat vinka glatt som tack.

Precis så har jag gjort med, skulle inte gå ut mitt i vägen precis vid en kurva eller där vägen är skymd.
 
För flera år sedan var jag och en kompis ute och red med våra hyfsat trafiksäkra hästar. Vi red en kort sträcka genom byn för att komma till en grusväg vi skulle rida efter. Det var vinter och väldigt halkigt på asfaltsvägen vi red på. Men hästarna var ordentligt broddade så de hade inga som helst bekymmer av halkan och dessutom så skrittade vi enbart denna stäcka. Halvvägs möter vi en äldre kvinna som är ute med sin spark. Hon stannar oss och skäller ut oss efter noter för att vi är ute med hästarna när det är så halkigt! Vi försökte förklara att hästarna hade långa isbrodd och inte var påverkade av halkan och dessutom lugna och gjorde inget väsen av sig. Men hon lyssnade inte utan tyckte att det var rena vansinnet att vara ute och rida när det var så isigt...🙄

Har även varit med om två obehagliga incidenter efter den grusväg vi bor efter nu. Det är få hus efter den vägen och de som kör där tycker att de kan hålla fri hastighet eftersom att de sällan ser någon människa efter vägen. På vintrarna kör det mycket timmerbilar då vi bor mitt i skogen. Var ute och red mitt gamla sto som nu inte finns längre. Hon tyckte att stora fordom var obehagliga men kunde jag bara komma undan en bit så gick det bra att de passerade och de timmerbilar vi träffat på hade snällt stannat och låtit oss passera. Men den här gången så kom bilen i kapp bakom oss. Visar chauffören att jag ska svänga in på en väg lite längre fram. Men lastbilen stannar inte utan kryper upp närmare och närmare oss och hästen blir jätte stressad och dansar runt och jag har svårt att hålla henne. Tillslut börjar jag trava för att få lite avstånd från lastbilen men då hänger lastbilen på och gasar så att den fortfarande är bak i rumpan på oss!
Tillslut kommer jag fram till avtagsvägen och inser att ingen hunnit ta bort plogkanten som är. Men jag hade inget val utan fick övertala hästen att hoppa över plogkanten och ner i djupsnön på andra sidan. Hästen var ju så stressad så hon försökte galoppera i snön som nådde halvvägs upp till magen vilket innebar att jag höll på slungas av då det blev typ samma effekt som ett bocksprång på stället typ. Men jag lyckades klamra mig fast och vi tog oss hem helskinnade. Lastbilen gasade på för fullt direkt vi hade hoppat över snövallen vilket så klart bidrog till hästens reaktion. Så efter det rider jag sällan ut längre när jag vet att timmerbilarna börjat köra.

Andra incidenten var då jag mötte en bil i hög hastighet med min valack. Han är väldigt trafiksäker men eftersom att bilen kör så fort så håller jag ut extra på väggelement och försöker signalera att bilen ska sakta ner. Men i stället ökar den farten och styr ut på vår sida vägen, så jag fick panikartat ner hästen i diket och det smattrade grus på oss. Hästen reagerade som tur var inte men jag han ju få upp pulsen rejält. Vilka idioter det finns! Blir fortfarande arg när jag tänker på det.
Alla saktar ju ner om de ser ett vilt djur vid vägen. Men jag tycker det är få som saktar ner lika mycket när det är hästar på vägen. Det är som att de förutsätter att ryttaren kan kontrollera hästen på samma sätt som en bil eller annat fordon.

Det bästa är ändå en kompis mamma som förut alltid tutade när hon närmade sig en häst efter vägen, så att hästen skulle vara uppmärksam på att det kom en bil....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 827
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 436
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 299
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp