Hästar i trafiken

Skrottiskrott

Trådstartare
Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare blivit påkörda. Många hästar har dött/avlivats på grund av skadorna.

Det är förstås fruktansvärt. Själv behöver jag väldigt sällan rida på eller över en väg. När jag gör det så är det några få bilister som saktar ner ordentligt, ganska många som kör förbi med hyfsat avstånd och kanske lättar lite på gasen, typ som om de kör förbi fotgängare, och några få som kör förbi på ett totalt livsfarligt sätt, alldeles för nära och högt över hastighetsbegränsningen. Så borde många bilister visa mer hänsyn? Ja, absolut. Men vad kan vi ryttare göra själva för att det ändå ska bli så säkert som möjligt? Ös på med tips!

Nu till min fråga. Häromdagen körde jag förbi ett ridande ekipage (som förövrigt saknade reflexer en mulen och regnig dag, men det påverkade inte situationen då jag ändå såg ekipaget i god tid). Jag saktade ner riktigt ordentligt, precis så jag själv vill att bilister ska göra när jag rider på vägen. Ryttaren höjde då handen. Vinkade inte, utan bara höll upp den. Jag stannade bilen, ryttaren var på väg åt samma håll som jag så jag tänkte att hon ville rida in på en grusväg som var precis där så att jag inte behövde passera dem så nära (mycket smal liten väg). Jag var fortfarande långt ifrån ekipaget, kanske 20 meter. Mycket riktigt red hon in på grusvägen och jag började då sakta rulla framåt. Ryttaren satt fortfarande med handen höjd och blängde SURT på mig. Jag sökte ögonkontakt och stannade igen men blev inte ett dugg klokare. Tjejen red vidare in på grusvägen och när hon ridit en bit in på den rullade jag förbi (på den större vägen alltså, så jag passerade aldrig ekipaget). Ryttaren hade nu sänkt handen men blängde bakåt på mig och jag fick en stark känsla av att hon tyckte att jag agerat felaktigt men jag fattar inte på vilket sätt. Hästen såg väldigt cool ut och hon skrittade på långa tyglar.

Vad gjorde jag för fel? Vad missade jag i tjejens kommunikation tror ni?
 
Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare blivit påkörda. Många hästar har dött/avlivats på grund av skadorna.

Det är förstås fruktansvärt. Själv behöver jag väldigt sällan rida på eller över en väg. När jag gör det så är det några få bilister som saktar ner ordentligt, ganska många som kör förbi med hyfsat avstånd och kanske lättar lite på gasen, typ som om de kör förbi fotgängare, och några få som kör förbi på ett totalt livsfarligt sätt, alldeles för nära och högt över hastighetsbegränsningen. Så borde många bilister visa mer hänsyn? Ja, absolut. Men vad kan vi ryttare göra själva för att det ändå ska bli så säkert som möjligt? Ös på med tips!

Nu till min fråga. Häromdagen körde jag förbi ett ridande ekipage (som förövrigt saknade reflexer en mulen och regnig dag, men det påverkade inte situationen då jag ändå såg ekipaget i god tid). Jag saktade ner riktigt ordentligt, precis så jag själv vill att bilister ska göra när jag rider på vägen. Ryttaren höjde då handen. Vinkade inte, utan bara höll upp den. Jag stannade bilen, ryttaren var på väg åt samma håll som jag så jag tänkte att hon ville rida in på en grusväg som var precis där så att jag inte behövde passera dem så nära (mycket smal liten väg). Jag var fortfarande långt ifrån ekipaget, kanske 20 meter. Mycket riktigt red hon in på grusvägen och jag började då sakta rulla framåt. Ryttaren satt fortfarande med handen höjd och blängde SURT på mig. Jag sökte ögonkontakt och stannade igen men blev inte ett dugg klokare. Tjejen red vidare in på grusvägen och när hon ridit en bit in på den rullade jag förbi (på den större vägen alltså, så jag passerade aldrig ekipaget). Ryttaren hade nu sänkt handen men blängde bakåt på mig och jag fick en stark känsla av att hon tyckte att jag agerat felaktigt men jag fattar inte på vilket sätt. Hästen såg väldigt cool ut och hon skrittade på långa tyglar.

Vad gjorde jag för fel? Vad missade jag i tjejens kommunikation tror ni?
Du verkar inte ha missat någonting utan handlat vettigt. Hon kanske bara var allvarlig och inte sur och funderade på om det var du som var sur som (kanske) stirrade på henne när du krypkörde iväg. 😄
 
Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare blivit påkörda. Många hästar har dött/avlivats på grund av skadorna.

Det är förstås fruktansvärt. Själv behöver jag väldigt sällan rida på eller över en väg. När jag gör det så är det några få bilister som saktar ner ordentligt, ganska många som kör förbi med hyfsat avstånd och kanske lättar lite på gasen, typ som om de kör förbi fotgängare, och några få som kör förbi på ett totalt livsfarligt sätt, alldeles för nära och högt över hastighetsbegränsningen. Så borde många bilister visa mer hänsyn? Ja, absolut. Men vad kan vi ryttare göra själva för att det ändå ska bli så säkert som möjligt? Ös på med tips!

Nu till min fråga. Häromdagen körde jag förbi ett ridande ekipage (som förövrigt saknade reflexer en mulen och regnig dag, men det påverkade inte situationen då jag ändå såg ekipaget i god tid). Jag saktade ner riktigt ordentligt, precis så jag själv vill att bilister ska göra när jag rider på vägen. Ryttaren höjde då handen. Vinkade inte, utan bara höll upp den. Jag stannade bilen, ryttaren var på väg åt samma håll som jag så jag tänkte att hon ville rida in på en grusväg som var precis där så att jag inte behövde passera dem så nära (mycket smal liten väg). Jag var fortfarande långt ifrån ekipaget, kanske 20 meter. Mycket riktigt red hon in på grusvägen och jag började då sakta rulla framåt. Ryttaren satt fortfarande med handen höjd och blängde SURT på mig. Jag sökte ögonkontakt och stannade igen men blev inte ett dugg klokare. Tjejen red vidare in på grusvägen och när hon ridit en bit in på den rullade jag förbi (på den större vägen alltså, så jag passerade aldrig ekipaget). Ryttaren hade nu sänkt handen men blängde bakåt på mig och jag fick en stark känsla av att hon tyckte att jag agerat felaktigt men jag fattar inte på vilket sätt. Hästen såg väldigt cool ut och hon skrittade på långa tyglar.

Vad gjorde jag för fel? Vad missade jag i tjejens kommunikation tror ni?
Jag går över en ganska hårt trafikerad 70 väg dagligen, antingen till fots, med hund eller häst. Sedan promenerar jag flera dagar i veckan på gång/cykelvägen som går längs med samma väg. Jag är faktiskt väldigt positiv till de flesta bilister, de visar mycket hänsyn. Min häst är ganska reaktiv, hon tycker även att höga ljud är läskigt, därför har jag promenerat många mil på gångbanan med henne. Jag försöker att få ögonkontakt med motorcykelförare och i nio fall av tio så slår de av på takten, samma gäller moped, rullskidåkare och dyl. Jag hälsar på alla jag möter och tackar lika glatt. Kan jag ge ngn ett positiv minne så tänker jag att det har en positiv effekt på nästa hund/hästekipage som de möter. Vi är alla ambassadörer, antingen man vill eller inte.
 
Vad du eventuellt gjorde för fel är omöjligt att säga (som det ser ut i text gjorde du inget fel) men det jag önskar att bilister gör är att de tar ögonkontakt och saktar in så vi kommer av vägen om möjligt. Att de inte ligger och krypkör nära bakom utan kör om med maximalt mellanrum i typ 15 km/h och att de innan det går håller ordentligt avstånd. Jag önskar också att de sänker musiken om de har baslåda i bak. Även den lugnaste hästen kan bli rädd av dunket som känns i marken. Vi rider på smal kurvig grusväg innan vi kan komma in i skogen och där kan det vara vanskligt att bli omkörd när ekipaget fortfarande är på vägen då det är så smalt så att ge oss tid att komma in på mötesplatser/avfarter eller annat är guld.

Det jag själv gör är att alltid ha reflexer den här årstiden även mitt på dagen. Reflextäcke i neonfärger och reflexväst gör enorm skillnad på synligheten. Vi försöker alltid flytta oss från vägen i tid och försöker göra möten så smidiga som möjligt för alla. Jag visar tecken med handen att bilisten ska sakta ner så snart jag ser bilen och jag tackar för hjälpen genom att vinka och le vid mötet. Visst händer det då och då att det kommer fartdårar (ena brevbäraren är hemsk. Trots att jag förklarade upprepade gånger att ena hästen var unghäst körde han förbi dagen efter i 70-80 km/h varenda gång. Mycket obehagligt när vägen är så smal att man inte bör köra fortare än 50 överhuvudtaget!) men genom att göra som jag gör är det numera ingen av de boende här som kör så. De vet att jag gör vad jag kan för att flytta på mig så de smidigt kommer förbi och bönderna brukar visa hänsyn genom att stanna på behörigt avstånd när de kommer med skördetröskor eller annat stort även när de kör på gärdena. Det är jag väldigt tacksam för!

Med ömsesidig hänsyn kommer man längst!

Något jag aldrig skulle göra är att rida mitt i vägen för att demonstrera att föraren ska sakta ner. Sådant skapar med all rätt ilska och frustration och jag ser det som ett väldigt omoget och korkat sätt att få fordon att sakta ner. Dessutom är det livsfarligt. Jag går på den här grusvägen ca 400 meter med hästarna till sommarhagen och med två hästar går det inte att hoppa ner i diket precis. Det brukar aldrig vara några problem just för att boende här vet att jag flyttar mig så snart jag kan (det är en sträcka på ca 100 meter där det inte går att komma av då dikena är så djupa men annars är det lätt att komma av på flera ställen) men i somras var det ett riktigt ärkepucko som körde här som ansåg att det var helt okej att köra rally på vägen och dessutom köra så nära när hen hade kommit ikapp att hästarna om de hade stannat upp en millisekund hade satt sig på motorhuven. Trots att jag upprepade gånger visade med handtecken att hen skulle stanna fortsatte hen bara att le, vinka och krypköra i rumpan på hästarna. Då var jag glad att hästarna är så trafiksäkra som de är men det var väldigt obehagligt. Jag visste ju att om något hade flugit upp ur diket hade hen kunnat få en häst eller två i bilen. Hen ansåg säkerligen att hen inte gjorde något fel men att köra så nära är verkligen livsfarligt och att köra så fort på en sådan smal väg och bromsa så att gruset sprutar när hen kom ikapp är liksom inte trafiksäkert.
 
Något jag aldrig skulle göra är att rida mitt i vägen för att demonstrera att föraren ska sakta ner. Sådant skapar med all rätt ilska och frustration och jag ser det som ett väldigt omoget och korkat sätt att få fordon att sakta ner. Dessutom är det livsfarligt.

Ibland rider jag mitt i körbanan. Jag tycker varken det är korkat eller omoget, det är ett sätt att få ner hastigheten för idioter som bryr sig mer om sin bils lack än andras överlevnad. Så fort bilen visar tecken att sakta ner så rider jag ut i kanten, vi har inget dike att rida ut i. Jag vill inte vara i vägen men när folk konsekvent kör farligt så känner jag inte att jag har något alternativ. Hästen är ju faktiskt ett fordon och har rätt att vistas på vägen. Det är en balansgång mellan att visa hänsyn och överleva.
 
När jag kommer med bil saktar jag alltid ner och försöker få ögonkontakt med ryttaren eller ledaren. På sistone har jag råkat ut för väldigt många som har lurar och inte hör mig vilket jag tycker är rätt läskigt. Man hanterar ett stort flyktdjur utanför stallområdet men avskärmar sig så mycket att man har noll koll på omgivningen.
Jag brukar köra väldigt sakta eller stanna tills ryttaren har fått undan hästen från vägen, men på sistone har jag också träffat på flera som fortsätter förbi de ställen man kan rida in på utan fortsätter på den smala vägen med en häst som småstudsar av stress p g a bilen bakom. Jag har t o m fått veva ner rutan och bett ryttare ta undan hästen från vägen med argumentet att min egen häst sparkat på en bil när den var så där. Oftast har jag nått fram men vissa har haft så hög musik i lurarna att de inte hört mig trots att jag till slut skrikit.

När jag själv är ute med häst har jag alltid koll på trafiken, känner jag att jag behöver flytta hästen från vägen innan bilen passerar söker jag ögonkontakt med föraren för att förmå denne att stanna och jag ler och vinkar till alla som tar hänsyn till mig och hästen. För min och hästens skull försöker jag alltid få bort henne från vägen så gott det går i situationen, jag flyttar på henne för att jag är rädd om henne och det skulle aldrig falla mig in att inte göra det bara för att demonstrera.
 
Ibland rider jag mitt i körbanan. Jag tycker varken det är korkat eller omoget, det är ett sätt att få ner hastigheten för idioter som bryr sig mer om sin bils lack än andras överlevnad. Så fort bilen visar tecken att sakta ner så rider jag ut i kanten, vi har inget dike att rida ut i. Jag vill inte vara i vägen men när folk konsekvent kör farligt så känner jag inte att jag har något alternativ. Hästen är ju faktiskt ett fordon och har rätt att vistas på vägen. Det är en balansgång mellan att visa hänsyn och överleva.
Det jag tycker är korkat och omoget är att använda ett levande djur, ett flyktdjur dessutom, som bromskloss. Då tänker man verkligen inte. Det är totalt livsfarligt och skapar enbart frustration och irritation. Vi har inte heller några diken att rida ut i men jag hoppar hellre av och ställer mig själv i vägen än utsätter mina själsfränder för den uppenbara livsfara det är att använda dem som bromskloss. Självklart är hästen ett fordon som har rätt att vistas på vägen men ingen har rätt att hindra trafiken och jag personligen får ont i hjärtat av att hästen inte är mer älskad än att man tycker att det är okej att utsätta hästen för den livsfara det innebär att använda hästen som bromskloss. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände mina hästar för att jag med berått mod utsätter dem för livsfara.
 
Det jag tycker är korkat och omoget är att använda ett levande djur, ett flyktdjur dessutom, som bromskloss. Då tänker man verkligen inte. Det är totalt livsfarligt och skapar enbart frustration och irritation. Vi har inte heller några diken att rida ut i men jag hoppar hellre av och ställer mig själv i vägen än utsätter mina själsfränder för den uppenbara livsfara det är att använda dem som bromskloss. Självklart är hästen ett fordon som har rätt att vistas på vägen men ingen har rätt att hindra trafiken och jag personligen får ont i hjärtat av att hästen inte är mer älskad än att man tycker att det är okej att utsätta hästen för den livsfara det innebär att använda hästen som bromskloss. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände mina hästar för att jag med berått mod utsätter dem för livsfara.

Du har helt missat att jag sitter på va? Alltså, skulle idioten inte sakta ner så är det klart att jag rider ut i kanten ändå. Men det är nog helt otroligt få som medvetet kör in i en häst. Jag hindrar inte trafiken, om du läste så ser du att jag rider ut i kanten när bilen visar att den saktar ner vilket de so far alltid har gjort. För mig är det att minska risken att bli påkörd.

" Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände mina hästar för att jag med berått mod utsätter dem för livsfara.", inte jag heller, vilket jag tycker man gör så fort man tar ut dem på vägen....


Det handlar för oss båda om att öka vår (ekipagens) säkerhet. Vi har olika sätt att se på det. Du behöver inte trycka på mig att jag planerar och utsätter mina hästar för extra fara, det är ju exakt det jag försöker undvika. Sen att du inte tycker metoden fungerat för dig skiter jag i, den har fungerat bra för mig. Jag har aldrig varit med om en farlig omkörning på det viset, däremot ett flertal bara genom att bete mig "snällt". Vad är farligast?
 
När jag själv är ute med häst har jag alltid koll på trafiken, känner jag att jag behöver flytta hästen från vägen innan bilen passerar söker jag ögonkontakt med föraren för att förmå denne att stanna och jag ler och vinkar till alla som tar hänsyn till mig och hästen. För min och hästens skull försöker jag alltid få bort henne från vägen så gott det går i situationen, jag flyttar på henne för att jag är rädd om henne och det skulle aldrig falla mig in att inte göra det bara för att demonstrera.

Jag rider mitt i körbanan så de ser mig. När det kommer en bil så rider jag ut. Självklart viftar jag och ber dem sänka hastigheten om de kör fort. Skulle aldrig gå kvar i körbanan när bilen är nära. Är också noga med att berömma bilisterna för bra beteende :p
 
När jag kommer med bil saktar jag alltid ner och försöker få ögonkontakt med ryttaren eller ledaren. På sistone har jag råkat ut för väldigt många som har lurar och inte hör mig vilket jag tycker är rätt läskigt. Man hanterar ett stort flyktdjur utanför stallområdet men avskärmar sig så mycket att man har noll koll på omgivningen.
Jag brukar köra väldigt sakta eller stanna tills ryttaren har fått undan hästen från vägen, men på sistone har jag också träffat på flera som fortsätter förbi de ställen man kan rida in på utan fortsätter på den smala vägen med en häst som småstudsar av stress p g a bilen bakom. Jag har t o m fått veva ner rutan och bett ryttare ta undan hästen från vägen med argumentet att min egen häst sparkat på en bil när den var så där. Oftast har jag nått fram men vissa har haft så hög musik i lurarna att de inte hört mig trots att jag till slut skrikit.

När jag själv är ute med häst har jag alltid koll på trafiken, känner jag att jag behöver flytta hästen från vägen innan bilen passerar söker jag ögonkontakt med föraren för att förmå denne att stanna och jag ler och vinkar till alla som tar hänsyn till mig och hästen. För min och hästens skull försöker jag alltid få bort henne från vägen så gott det går i situationen, jag flyttar på henne för att jag är rädd om henne och det skulle aldrig falla mig in att inte göra det bara för att demonstrera.
Oj, du menar att ryttaren har lurar i öronen när hen sitter på hästen och rider??
Det tycker jag är respektlöst, både mot hästen och mot omgivningen. Inte konstigt att det händer olyckor.
 
Hänsyn åt båda håll vinner man mycket på, samt sunt förnuft.

Jag har själv ridit av vägen och ner i diket. Allt för att göra det så säkert som möjligt för alla.

Som fordonsförare har jag till och med stängt av lastbilen när jag mötte några hästar, där jag såg att den ena var rätt orolig. Startade inte bilen förrän de hade kommit in på en grusväg, trots att de va en bra bit. Hoppade den oroliga hästen till, men ryttarn satt kvar.

Alltid svårt, försöker visa så mycket hänsyn det går, alltid fått ett tack hittills.
Likadant när jag ridit å trots trafiksäker häst red av en smal väg för att släppa fram en timmerbil, som va riktigt tacksam.

Hänsyn och sunt förnuft det kommer man långt på. Tyvärr verkar många inte veta vad det är och det är dom som sabbar för oss som försöker sköta oss. Vilket jag tycker är synd. :(
 
Mycket av ridningen sker på kurvig, backig och smal bilväg.
Att rida i mitten på vägen är det bästa här för att bilisterna ska se en så tidigt som möjligt, en av vägföreningarna hade förr en skylt på vägen om att rida mitt i vägen för synbarheten.
Rider till sida när jag märker att bilföraren sätt mig, skulle det bli risk för olycka så får jag väl sätta hälarna i sidorna och hoppa över diket ut i skogen och hoppas på att jag inte åker av på en gren (har aldrig hänt på snart 19 år)
 
Jag älskar mina "grannar".
95% av de som kör på vår grusväg agerar bra och de flesta helt föredömligt.
Jag ler nästan överdrivet, vinkar glatt och berömmer dem om jag möter dem utan bil så man kan prata.

De som inte kör bra är med ett undantag tillfälliga besökare. Den som kör lite oaktsamt är antagligen en kille med ganska nytaget körkort. Får se om det händer igen och jag kan se att det verkligen är den personen så kan man ju prova prata med honom.

Däremot undrar jag fortfarande hur lastbilschaufförer som kom med lastbil och släp tänkte när h*n kom i 50-60 genom dold kurva på grusväg för smal för möte. Det var precis att vi fick undan hästarna.
Fick veta senare att den fått ned en bil i dikeskanten en dag också.

Jag kunde faktiskt inte låta bli att vara glad när bilen en vecka senare låg i diket (föraren stod på benen så inte skadad).
 
I stallet jag står måste man rida över en väg för att komma ut från gården, eller utmed den ett tag om man inte vill rida samma runda.
Den är inte så jättetrafikerad, men dom flesta kör förbi i högre hastighet än vad som känns bekvämt, även om majoriteten saktar in lite. Vissa saktar dock inte av alls.

Är förvånad faktiskt, där jag var medryttade innan så körde folk med mycket mer hänsyn.
Jag brukar ibland hoppa av och gå med hästen utmed vägen, då jag tycker det kan vara obehagligt att rida på trafikerad väg. Men då är det ännu värre, 1 av 10 kanske saktar in. Tycker det är så jävla konstigt...
 
Jag gjorde en intressant observation för ett tag sedan. Jag satt och red på en smal men asfalterad väg. Framför mig gick en kvinna med en hund i koppel. De allra flesta bilister körde mycket försiktigare förbi kvinnan med hunden än mig som satt på en häst. Rent logiskt - en människa + ett djur på båda ställena. Den enda skillnaden är väl att även bil + förare och passagerare skulle skadas om de krockade med mig. Ändå var det hunden som de tog det försiktigast förbi.
 
För massor av år sen så kände jag en kvinna med en helt trafiksäker häst. Hon hade lärt sin häst "hoppa på stället". Det såg väldigt dramatiskt ut, den stegrade lite osv. Hon bad hästen om det när hon såg bilar komma med hög hastighet. Oerhört effektivt. :laugh:
 
Jag bor längs en smal väg, bitvis grusväg och inte sällan med staket (el, stenmur, trästaket eller taggtråd) eller diken pä båda sidorna. Om jag rider eller kör nån häst och det kommer en bil på en plats där jag bedömer att det är olämpligt stt bilen passerar mig så håller jag mig mitt i vägen. Ibland travar jag till närmaste plats där jag kan rida/köra åt sidan, beroende på omständigheterna. Men hellre det än att hästen känner sig trängd mellan fordon och stängsel.
 
Tyvärr så är oftast ryttarna lika dåliga som bilförarna på trafikvett. Som ryttare ska man ha reflexer vintertid även på hästen. Man ska hålla i tyglarna på ett sånt sätt att man kan kontrollera hästen, gärna med hästen huvud något inåt mot vägrenen vid möte med bil. Inte sitta med mobiltelefonen och chatta på en trafikerad väg. Ha koll på bilarna. Körde förbi en sån ryttare för ett tag sen som var helt omedveten om trafiken medan hon chattade på mobilen. En hästtransport fick stanna så att hon kunde skritta förbi. När hon förbi vår bil sa vi till henne att rida ordentligt och hålla koll på trafik och häst. Svaret var att det skulle vi skita i för det var hennes häst !!!! Lade ut det på områdets grupp FB med signalement på hästen. Tycker att föräldraansvaret går in där. Har inte sett henne sen dess. Sen är det tyvärr många bilförare som tror att häst och bil uppför sig likadant på vägen. Bara att gasa på.
 
Ibland rider jag mitt i körbanan. Jag tycker varken det är korkat eller omoget, det är ett sätt att få ner hastigheten för idioter som bryr sig mer om sin bils lack än andras överlevnad. Så fort bilen visar tecken att sakta ner så rider jag ut i kanten, vi har inget dike att rida ut i. Jag vill inte vara i vägen men när folk konsekvent kör farligt så känner jag inte att jag har något alternativ. Hästen är ju faktiskt ett fordon och har rätt att vistas på vägen. Det är en balansgång mellan att visa hänsyn och överleva.

Jag brukar också rida ut mitt i vägen, har funkat varje gång, dvs bilisterna saktar ner!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp