Hästar kvävdes till döds – tränaren fick dagsböter

Vete tusan hur domstolen tänkt här. Mig veterligen finnes det inget färje sällskap (utom Forsea) som tillåter passagerare på bildäck under överfart. Om man beviljas tillträde beror fullständigt på befälhavarens goda vilja och tillgång till ledig personell som kan följa med.
 
Vete tusan hur domstolen tänkt här. Mig veterligen finnes det inget färje sällskap (utom Forsea) som tillåter passagerare på bildäck under överfart. Om man beviljas tillträde beror fullständigt på befälhavarens goda vilja och tillgång till ledig personell som kan följa med.
När jag åkt så har man fått gå ner och titta till djuren så ofta man vill (Gotland) och helt utan ledsagare.
 
När jag åkt så har man fått gå ner och titta till djuren så ofta man vill (Gotland) och helt utan ledsagare.

I så fall det enda rederiet som inte låser dörrarna till bildäck, fast beror ju antaglig på befälhavare på respektive båt om de ger order om låsning eller inte.
 
Frågan varför hästarna kvävdes känns ju också relevant. Fastnade de i nåt så är det ju absolut tränarens ansvar men om det var pga dålig luft/ koldioxid eller liknande så är ju frågan vad tränaren kunde gjort åt det mer än att säga till personalen där det redan borde ligga på färjebolagets ansvar att se till att luften går att andas om det finns djur. Och isf så vore det ju livsfarligt att gå ner på bildäck för att kontrollera hästarna och kunde lika gärna resulterat i både döda djur och en död tränare.
 
Vete tusan hur domstolen tänkt här. Mig veterligen finnes det inget färje sällskap (utom Forsea) som tillåter passagerare på bildäck under överfart. Om man beviljas tillträde beror fullständigt på befälhavarens goda vilja och tillgång till ledig personell som kan följa med.
Har alltid fått tillgång till bildäck när hästar varit med, aldrig varit något problem.
 
Vete tusan hur domstolen tänkt här. Mig veterligen finnes det inget färje sällskap (utom Forsea) som tillåter passagerare på bildäck under överfart. Om man beviljas tillträde beror fullständigt på befälhavarens goda vilja och tillgång till ledig personell som kan följa med.
Fast det landar ändå i att den som har tillsyn över djuren ansvarar för deras välbefinnande. Går det av endera orsaken inte att ha tillräcklig tillsyn så skall resan kanske inte genomföras på just det sättet, och när det gäller färjor går det ju att skaffa den informationen i förväg.
 
Frågan varför hästarna kvävdes känns ju också relevant. Fastnade de i nåt så är det ju absolut tränarens ansvar men om det var pga dålig luft/ koldioxid eller liknande så är ju frågan vad tränaren kunde gjort åt det mer än att säga till personalen där det redan borde ligga på färjebolagets ansvar att se till att luften går att andas om det finns djur. Och isf så vore det ju livsfarligt att gå ner på bildäck för att kontrollera hästarna och kunde lika gärna resulterat i både döda djur och en död tränare.
Följer man tindningsartikelns länk så framgår det också att domen är avkunnad i Finland, men inte vad brottsrubriceringen är. Så frågan är hur mycket man kan diskutera den utan av ha lite kännedom om hur lagstiftningen ser ut där.
 
Var det inte med tanke på det dåliga vädret också? Att hästarna aldrig borde åkt med eftersom det var varningar för dåligt väder (storm?) eftersom det är en extra påfrestning.
 
Frågan varför hästarna kvävdes känns ju också relevant. Fastnade de i nåt så är det ju absolut tränarens ansvar men om det var pga dålig luft/ koldioxid eller liknande så är ju frågan vad tränaren kunde gjort åt det mer än att säga till personalen där det redan borde ligga på färjebolagets ansvar att se till att luften går att andas om det finns djur. Och isf så vore det ju livsfarligt att gå ner på bildäck för att kontrollera hästarna och kunde lika gärna resulterat i både döda djur och en död tränare.
Om luften på bildäck är så dålig att djuret dör så är det givetvis färjebolagets ansvar. Har aldrig hört talas om att luften på bildäck i sig skulle vara så illa att den inte går att andas. Det är stora volymer och bilarna har aldrig motorerna igång. Sen skulle väl alla dö innan de kom av färjan med sin bil i så fall.
 
Om luften på bildäck är så dålig att djuret dör så är det givetvis färjebolagets ansvar. Har aldrig hört talas om att luften på bildäck i sig skulle vara så illa att den inte går att andas. Det är stora volymer och bilarna har aldrig motorerna igång. Sen skulle väl alla dö innan de kom av färjan med sin bil i så fall.

Chauffören hade kanske inte öppnat för hästarna? Kan ju vara väldig dålig luft i själva lastbilen.
 
Om det är en finsk travtränare och domen har avkunnats i Finland, vet någon om det finska travförbundet har uttalat sig i frågan?
Jag tänker på de stackars hästarna som dog på en transport från Estland för ett antal år sedan, då ST gjorde noll och intet.
 
Att skylla på sjösjuka är rent förkastligt dåligt. Sjuk eller ej så måste man kolla till djuren, oavsett vad.
Man kan faktiskt bli så sjuk att det är omöjligt att ta hand om någon häst. Nu syftar jag inte direkt på sjösjuka, men ligger man medvetslös så kan man inte göra något.
 
Man kan faktiskt bli så sjuk att det är omöjligt att ta hand om någon häst. Nu syftar jag inte direkt på sjösjuka, men ligger man medvetslös så kan man inte göra något.

Det är en annan femma men då har man oftast en i ens närhet som vet om hästarna och hjälper till. Men är det bara sjösjuka får man lov att bita i det sura äpplet och gå ned och kolla hur dem mår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den V75-meriterade travtränaren startade en häst som blödde efter ett lopp. Nu döms tränaren för brott mot djurskyddslagen till 30...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter En tränare i Halmstad stod åtalad för två fall av brott mot djurskyddslagen. Mannen döms nu till dagsböter, då han bland annat inte har...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp