Hästar ligger ner mer om de står på halm. Tankar kring det?

Håller med, i England gjorde vi tvärt om - byggde lite högre längs kanten istället.
Dom där ”kullarna” är ju helt idiotiska. För det första trampar hästarna ofta ut kullen över hela boxen och bädden blir då för tunn, och för det andra är det inte speciellt kul med diken runt hela boxen när hästen rullar fast mot väggen och den ska försöka ta sig loss ur diket eller man ska dra loss den.
Kanter av strö kring väggarna bygger man upp för att minska risken att rulla fast. Vad är kullen i mitten till för? Den verkar ju snarare leda till att hästarna rullar fast.
 
Kanter av strö kring väggarna bygger man upp för att minska risken att rulla fast. Vad är kullen i mitten till för? Den verkar ju snarare leda till att hästarna rullar fast.
På mitt stall där det är krav på att ha bädd, ser jag kullen där hästar kissar och kompakterar bädden mest, nytt strö läggs på men de ströar inte nytt runt om där spånet ändå är torrt och rent, på så vis byggs successivt en hårdpackad kulle, tror inte det görs i aktivt syfte med kullen utan det blir så när man inte håller efter bädden på (i min mening) rätt sätt.
Friskottade väggar och en halvmeter friskottat vid boxdörren tror jag de gör av bekvämlighet typ om hästen bajsar runt kanterna blir det lättmockat och lättsopat, eller att ”hästen använder inte den ytan ändå”, ev för att ventilera träväggarna.
 
På mitt stall där det är krav på att ha bädd, ser jag kullen där hästar kissar och kompakterar bädden mest, nytt strö läggs på men de ströar inte nytt runt om där spånet ändå är torrt och rent, på så vis byggs successivt en hårdpackad kulle, tror inte det görs i aktivt syfte med kullen utan det blir så när man inte håller efter bädden på (i min mening) rätt sätt.
Friskottade väggar och en halvmeter friskottat vid boxdörren tror jag de gör av bekvämlighet typ om hästen bajsar runt kanterna blir det lättmockat och lättsopat, eller att ”hästen använder inte den ytan ändå”, ev för att ventilera träväggarna.
En stallkompis har spån i typ 3/4 av boxen med en vägg fri. Alltså inte en grepbredd utan typ 4.
Kan inte förstå 😂 fritt med spån ingår i stallhyran 🙄
 
Kanter av strö kring väggarna bygger man upp för att minska risken att rulla fast. Vad är kullen i mitten till för? Den verkar ju snarare leda till att hästarna rullar fast.
Jag kan lägga liiite mer spån i mitten just för att det ska finnas extra där när hon ska ”boa ner sig”, men det är knappt synbart och det är fortfarande tjockt med strö överallt.
De jag vet som lämnar kant eller kanter fria gör det av lathet. Antingen för att det ska bli mer lättmockat på de ställen hästen bajsar mest, eller för att de är snåla och inte tycker att det behöver vara tjockt med spån i hela boxen. Vet till och med att min stallägare har fått säga till folk om att de måste strö mer i boxen och inte bara ha spån i typ halva..
 
En stallkompis har spån i typ 3/4 av boxen med en vägg fri. Alltså inte en grepbredd utan typ 4.
Kan inte förstå 😂 fritt med spån ingår i stallhyran 🙄
Har sett liknande…🤷‍♀️
Jag hyr en storhästbox till min isis, tacka f#n jag lägger bädd kant till kant så min häst kan bekvämt utnyttja hela boxen, ska man skotta bort 25% av ytan kunde man lika gärna hyrt en billigare pluttebox…
 
Sen tycker jag det är läskigt när folk lämnar bar betong i boxen. Det är ganska halt med järnskor på, och med tanke på krafterna när hästen ställer sig upp, tex, så tänker jag att risken för skador ökar om den kan halka omkring pga att den ställer en fot på bar betong.

Samtidigt verkar det vara standard i tex USA att ha en något större box (15-20 m2) men bara ströa typ hälften, ofta bakkant.
 
Kanter av strö kring väggarna bygger man upp för att minska risken att rulla fast. Vad är kullen i mitten till för? Den verkar ju snarare leda till att hästarna rullar fast.
"Argumenten" jag hört är att hästen bajsar längst väggen och då är det lättare att mocka om det inte är strö under. :crazy: Och att det går åt mindre strö... Jo, visst, när man strör upp boxen går det åt mindre initialt men min uppfattning är som många andras att när ströet väl är ditlagt så ligger det mer still om det är rejält tjockt och plant (eller med höjda kanter mot väggarna) och därmed behöver man inte slänga ut lika mycket för hästarna rör inte runt det så mycket.
 
Hos ponnyn vi har brukar jag lämna en bar rant runt väggarna. Inte för att vi har lite spån utan för det är en springa om ett par cm längst ner på väggarna. Vad gör det tänker ni?
Jo lämnar jag en bar kant så sprider hon själv ut spånet under natten. Så hela golvet är täckt av spån på morgonen. Men inte så mycket har åkt ut och hamnat utanför boxen.
Jag har ett tjockt lager spån.
Så ja delvis lathet är det ju. Så vi ska slippa sopa massa ”onödigt” utanför.
 
"Argumenten" jag hört är att hästen bajsar längst väggen och då är det lättare att mocka om det inte är strö under. :crazy: Och att det går åt mindre strö... Jo, visst, när man strör upp boxen går det åt mindre initialt men min uppfattning är som många andras att när ströet väl är ditlagt så ligger det mer still om det är rejält tjockt och plant (eller med höjda kanter mot väggarna) och därmed behöver man inte slänga ut lika mycket för hästarna rör inte runt det så mycket.
Har testat hos min ena som bara bajsar i ett hörn att inte ha strö där, funkar inte så bra då han drar dit ännu mer strö och blandar med bajset än om jag låter strö vara kvar. Gissar på att det blir så pga nivå skillnaden som blir när det inte är strö där han bajsar.

Min andra har jag lite mer än en greps bredd i framkant utan strö. Hon tycker det är blä när strö och hö blandas så det går inte att äta.

Å andra sidan så är mina inne så lite att det spelar ingen större roll känner jag.
 
Jag tycker det här är jätteintressant framförallt med tanke på hästens naturliga sovplats som ju definitivt inte är mjuk. Tittar ofta förundrat på mina hästars val av sovplats på betet. De ligger väldigt ofta på bar lerbacke som ju måste vara superhård.
 
Jag tycker det här är jätteintressant framförallt med tanke på hästens naturliga sovplats som ju definitivt inte är mjuk. Tittar ofta förundrat på mina hästars val av sovplats på betet. De ligger väldigt ofta på bar lerbacke som ju måste vara superhård.
De lägger sig på bar lerbacke eftersom det är betydligt mindre insekter där. Så det har inte med liggkomfort att göra på samma sätt riktigt.
 
De lägger sig på bar lerbacke eftersom det är betydligt mindre insekter där. Så det har inte med liggkomfort att göra på samma sätt riktigt.
Fast poängen var att de inne enligt denna undersökning verkar vilja ligga antingen i "gräs" alternativt mjukt medan de ute aktivt väljer ett hårt underlag. De motsäger därmed sig själva.
 
Fast poängen var att de inne enligt denna undersökning verkar vilja ligga antingen i "gräs" alternativt mjukt medan de ute aktivt väljer ett hårt underlag. De motsäger därmed sig själva.
Inne finns det inte insekter på samma sätt. Nej de motsäger inte sig själva. Hade de kunnat välja mjukt OCH insektsfritt ute så hade de nog gjort det. Men det möjligheten finns liksom inte, så de prioriterar så insektsfritt som möjligt. Kor gör samma prioritering.
 
Apropå ligga i hagen. När jag stod i nuvarande stall för tio år sen (flyttade därifrån 2013 och tillbaka 2019) så fick hästarna alltid en halmbal nånstans i hagen, förutom att de hade halm i ligghallen. Många gånger valde de att lägga sig i den halmbalen och sova, speciellt på våren när de var lite vårtrötta.

Numera får de ingen extra halm i hagen längre, då det varit generationsskifte på gården och fokus flyttats från hästar till nötkreatur.
 
Apropå ligga i hagen. När jag stod i nuvarande stall för tio år sen (flyttade därifrån 2013 och tillbaka 2019) så fick hästarna alltid en halmbal nånstans i hagen, förutom att de hade halm i ligghallen. Många gånger valde de att lägga sig i den halmbalen och sova, speciellt på våren när de var lite vårtrötta.

Numera får de ingen extra halm i hagen längre, då det varit generationsskifte på gården och fokus flyttats från hästar till nötkreatur.
Jag har sett detsamma i flera hagar. Finns det halm så lägger de sig i den.
 
En av våra skottar jag faktiskt en hög i mitten till och det är för att madame är grävare. Hon bajsar sen gräver hon ned bajset oavsett hur mkt eller lite spån hon har. Haft hästen sedan hon var föl och hon alltid hållit på så ända sedan hon flytta från mamma. Hennes mamma var likadan. Men ger man tusan i att lägga spån längst bak en bit så slipper jag gräva varje gång jag ska mocka. Hon sprider ut spån dit själv men gräver inte ned bajset som hon gör när det är spån hela vägen. Vi har testat alla möjliga varianter och underlag till henne likadant varje gång. Hon har ju stått på halm när hon haft föl och då hade strö runt om såklart pga av fölet och det var ett helskotta att mocka var eviga dag. Glad när hon bor själv när hon står på spån och man kan göra på hennes vanliga sätt.
 
Jag tycker det här är jätteintressant framförallt med tanke på hästens naturliga sovplats som ju definitivt inte är mjuk. Tittar ofta förundrat på mina hästars val av sovplats på betet. De ligger väldigt ofta på bar lerbacke som ju måste vara superhård.

Ja! Eller i den enda sandhåla de lyckats skrapa fram. Vad är det för fel på mjukt gräs liksom?!
Mina gör allt för att hålla mig sysselsatt med borstning oavsett årstid :banghead:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 898
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 881
Senast: Hermelin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp