Hästar ligger ner mer om de står på halm. Tankar kring det?

Ja och då är jag nyfiken på varför hästarna föredrar att ligga ner mer när de står på halm vs något annat.
Matkoma? :D
Men har du aldrig legat i tjock halm? Urskönt. Spån är inte mjukt. Inte det minsta. Men torr och täcker hårda golv bra. Halm är mjukt men då behövs det ett rejält lager. Därför är combon bäst.
 
Ja! Eller i den enda sandhåla de lyckats skrapa fram. Vad är det för fel på mjukt gräs liksom?!
Mina gör allt för att hålla mig sysselsatt med borstning oavsett årstid :banghead:
Därför att I sanden finns inte fästingar o myror o annat kryp som bits.
 
Jag har sådan tur att jag har kamera i stallet och ca 15-20 cm riktig torvbädd. De sover mycket i mitt stall. Jag har räknat och utgått från vad som sägs att en häst ska djupsova per dygn.
Givetvis kan jag inte på något vetenskapligt sätt säga att de är i djupsömn med de ligger mycket och sover. Unghingstarna och valackerna på maxtid och äldre hingsten lite mindre.
Med det sagt är det även äldre hingsten som har en sämre bädd. Den verkar inte riktigt sätta sig. Tror att det beror på hur han rör sig och kissar. Han har också en väldigt stor box.

Tycker knä-tricket är ett bra mått och tänker ofta på det när jag går i boxarna.

Mitt stall är också byggt på ett väldigt annorlunda sätt där hästarna ser varandra när de ligger och sover vilket verkar lugna dem och göra att de sover bättre och mer.

Skulle verkligen vara intressant och se om de sover ännu mer i halm men ärligt talat vill jag inte mocka i det. Inte ens om det låg som en överdel till torven.
 
Jag har sådan tur att jag har kamera i stallet och ca 15-20 cm riktig torvbädd. De sover mycket i mitt stall. Jag har räknat och utgått från vad som sägs att en häst ska djupsova per dygn.
Givetvis kan jag inte på något vetenskapligt sätt säga att de är i djupsömn med de ligger mycket och sover. Unghingstarna och valackerna på maxtid och äldre hingsten lite mindre.
Med det sagt är det även äldre hingsten som har en sämre bädd. Den verkar inte riktigt sätta sig. Tror att det beror på hur han rör sig och kissar. Han har också en väldigt stor box.

Tycker knä-tricket är ett bra mått och tänker ofta på det när jag går i boxarna.

Mitt stall är också byggt på ett väldigt annorlunda sätt där hästarna ser varandra när de ligger och sover vilket verkar lugna dem och göra att de sover bättre och mer.

Skulle verkligen vara intressant och se om de sover ännu mer i halm men ärligt talat vill jag inte mocka i det. Inte ens om det låg som en överdel till torven.
Den biten har jag också tänkt på. Det finns ju boxfronter som är nätgaller numera. Det är något jag är intresserad av till framtiden. Dels för hästens sociala kontakt med andra, men också för ventilationen. Och för min egen skull när man tex fölvakar. Man ser ju genom boxväggar och allt då. Himla smidigt.
 
Den biten har jag också tänkt på. Det finns ju boxfronter som är nätgaller numera. Det är något jag är intresserad av till framtiden. Dels för hästens sociala kontakt med andra, men också för ventilationen. Och för min egen skull när man tex fölvakar. Man ser ju genom boxväggar och allt då. Himla smidigt.
Så här har vi.

7E75E94C-F1AA-47D9-9B0D-3A6BCB1DAC93.jpeg
 
Den biten har jag också tänkt på. Det finns ju boxfronter som är nätgaller numera. Det är något jag är intresserad av till framtiden. Dels för hästens sociala kontakt med andra, men också för ventilationen. Och för min egen skull när man tex fölvakar. Man ser ju genom boxväggar och allt då. Himla smidigt.
Jag byggde dörrar med rutnät hemma.

Och snyggt @Efwa !
 
Jag kan lägga liiite mer spån i mitten just för att det ska finnas extra där när hon ska ”boa ner sig”, men det är knappt synbart och det är fortfarande tjockt med strö överallt.
De jag vet som lämnar kant eller kanter fria gör det av lathet. Antingen för att det ska bli mer lättmockat på de ställen hästen bajsar mest, eller för att de är snåla och inte tycker att det behöver vara tjockt med spån i hela boxen. Vet till och med att min stallägare har fått säga till folk om att de måste strö mer i boxen och inte bara ha spån i typ halva..

Jag har massor med spån i boxen, men lämnar hans bajshörn tomt. Han lägger alla högar i samma hörn och är det inget spån där kan jag bara skyffla ut det. Tar typ 2 min att mocka :) Men det är ju bara ett hörn, resten av boxen har ordentligt med spån såklart.
 
Våra föl vill alltid ligga (för att vila) i någon form av strå om det erbjuds, så halm, hö, gräs, spillhö. Och då har vi riktigt tjocka bäddar (40-50 cm) inför fölen som kommer. De senaste åren har vi haft en välpackad botten av spånpellets för greppets skull med halm i en del av boxen, och man ser att de ligger där eller i moderns spillhö. Varför? Förmodligen komfort och att det "känns bra", det är ju mycket instinkt med de små. Ligger man raklång kommer ju spån och annat in mer i näsa och ögon än med halm. Halmen kanske ruggar pälsen mer behagligt, de små älskar ju kliande i sin feta päls, vad vet jag.
 
Tog en bild idag på när jag står i boxen. Har ordentligt med kutter, drygt två decimeter fluff. Två dagar sen jag strödde senast, går ca en bal var femte dag. Häst ligger ner mycket.
20230119_134348.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 321
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp