Hästar med grå starr

Streetflash

Trådstartare
Har en häst sedan juli i stallet. Reagerade nu för någon vecka sedan att den var väldigt ljuskänslig när man satte på ljuset i stallet på morgonen eller kvällen. I somras hade man nästan aldrig på ljuset eftersom det ju alltid var ljust. I vilket fall som helst började jag studera det ena ögat (som var mest känsligt) mer ingående och började lysa lätt med en liten ficklampa för att se bättre. Jag upptäckte att hästen har en tunn grå hinna för hela ögat. Det är som om han verkar gå i en slags dimma.

Ögat har inte varit inflammerat, har inte runnit, inte varit svullet. Det enda man har sett var att det ofta bara var halvöppet. Då denna häst ofta står och sover med halvslutna ögon reagerade vi inte på det i början.

Veterinären var där i början av veckan och konstaterade att även tårvätska rinner ner i näsborren (bara några få droppar), jag som trodde att hästen var förkyld! Veterinären misstänker grå starr, men hästen måste till djursjukhuset för att kollas upp ordentligt (nästa vecka).

Hur funkar det med grå starr på hästar? Är det samma som människor? Då detta är en hopphäst, hur skall det nu gå vidare? Kan man operera som på människor, är det någon som har någon erfarenhet här?

Undrar även hur detta skall gå med försäkringen, då jag antar att om hästen inte blir opererad kan han inte fortsätta som hopphäst, blir hästen utdömd då?

Jag är allmänt förtvivlad och skulle bli jätteglad om någon kunde skriva några rader som själv har upplevt detta!
 
Sv: Hästar med grå starr

Jag är väl inte SÅ insatt i just grå starr och hur man bedömer hästens fortsatta liv, men det fanns i alla fall för cirka 10 år sedan en galoppör som hade en starrfläck på ena ögat. Han gick löp som vanligt, och så vitt jag vet så led han inte av sitt problem, han såg bara inte så bra på ena ögat. Minns inte omhan föddes med sin gråa fläck, eller om den uppkom under unghästtiden, men när jag träffade honom var han 3 år.

Starr behöver ju inte förblinda hela ögat, det beror på hur stor fläcken är och vart den sitter. Och blindhet på ETT öga behöver inte innebära slutet för hoppkarriären. En bekant (som jag förvisso inte träffat på många år) har ett welsh mountain-sto som har fått operera bort ena ögat, och hon har tävlat en hel del hoppning sedan dess. Så det finns hopp!
 
Sv: Hästar med grå starr

Det låter ju inte så illa som jag befarat. Veterinären får ju avgöra hur det kommer att fortsätta. Frågan är väl om han kan fortsätta att gå större klasser (1,40), eller om det är att kräva lite väl mycket av en halvblind individ.

För tillfället är mer eller minder hela ögat täckt av den gråa hinnan. Jag har fruktansvärt dåligt samvete då jag hoppade hästen 1,20-1,30 för två veckor sedan (utan några problem, han rörde inte en bom!), precis innan vi upptäckte detta. Men vem vet hur länge han har detta? Han kanske har haft det ett bra tag, ägaren har bara inte sett det. Och med ägaren gick hästen 1,40 var och varannan vecka! Men man mår ju lite dåligt pga detta, det sista man vill är ju att plåga en häst i onödan...
 
Sv: Hästar med grå starr

Om han hoppar utan att slå i eller riva/vägra, då tror jag inte att han lider. Värre vore väl om han tvärnitade in i varje hinder, då kanske man kunde diskutera huruvida han ser dåligt eller inte vågar hoppa.

Blinda och halvblinda hästar kräver lite mer tillit än helt séende hästar, de måste verkligen lita på sig själva och sin ryttare. Och det verkar han ju göra då, om han hoppar utan problem trots hinnan?
 
Sv: Hästar med grå starr

Med ägaren vet jag att han har stannat, men inte med mig. Men jag har ju heller inte hoppat såna höjder. Han är väldigt pigg och glad när det gäller hoppning, så man får ju inte precis intrycket av att han inte vill... Men jag kan tänka mig att han stannat när det blivit stort pga att han hade nedsatt syn.

Om det nu visar sig att det är grå starr skulle några bitar falla på plats för mig varför hästen har betett sig som den har gjort vid vissa tillfällen.
 
Sv: Hästar med grå starr

Grå starr, eller katarakt, är en grumling av ögats lins. Linsen sitter inuti ögat, i pupillen. Grå starr orsakar nedsatt syn, men inte någon smärta eller ökad ljuskänslighet. (Halvslutet öga är ett typiskt symptom på ont i ögat).

Som du beskriver symptomen - "tunn grå hinna över hela ögat" - låter det definitivt mer som en skada på hornhinnan (ögats ytskikt). I avläkningsfasen av en hornhinneskada fås ett ödem som brukar synas som en mjölkvit grumling av hornhinnan. En sådan grumling kan också orsakas av olika infektioner, både systemiska (ofta dubbelsidigt) och lokala. Ett exempel är en herpesinfektion i ögat.

Bra att ni ska till klinik och få detta utrett. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Hästar med grå starr

Tusen tack för ditt inlägg! Detta har jag aldrig förr hört talas om, men man lär sig ju nåt nytt varje dag! Därför försöker jag hitta så mycket information som möjligt om ev. sjukdom/skada/behandling.

På onsdag skall hästen till djursjukhuset, vi får se vad som händer då...
 
Sv: Hästar med grå starr

Min häst har grå starr på sitt enda öga. Starr behöver ju inte betyda att hästen blir blind, och efter som att det går relativt sakta så vänjer den sig. Jag har kunnat hoppa och så utan problem, däremot har det blivit värre nu så vi har fått lägga hoppningen åt sidan.

Operation har aldrig varit aktuellt, vet. sa att det var inte alls stor chans att hästen blev bra igen. Rekomenderade alltså att det inte var värt det efter som att dom inte heller kunde göra det på kliniken här i K-stad utan jag hade varit tvungen att åka till Skara. Sedan är han 16 år och enögd så det är bara att vänta ut det hela.
Vet. sa också att hon aldrig avlivat en häst p.g.a. starr vilket kändes betrygande dock känner jag mig lite tveksam nu men så länge hästen är pigg och glad kör vi på!

Lycka till! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 416
Senast: liiinnea
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 525
Senast: Pallen
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 669
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 232
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp